Lando Norris a încheiat ziua de vineri în fruntea clasamentului celeii de a doua și , în același timp, celei mai importante sesiuni de antrenamente libere din cadrul Marelui Premiu al Arabiei Saudite de la Jeddah. Cu un tur rapid de 1:28.267, britanicul a fost cu 0.163 secunde mai rapid decât coechipierul său, Oscar Piastri, care a avut parte de un moment tensionat când a atins peretele la ieșirea din ultimul viraj.
Această sesiune FP2 de la Jeddah a fost programată exact cu 24 de ore înaintea calificărilor, ceea ce a oferit echipelor condiții ideale pentru simulări realiste – ritm de calificări și ritm de cursă. Gabriel Bortoleto nu a putut participa, însă din cauza unei probleme tehnice la monopostul Sauber, rămânând blocat în garaj pe tot parcursul sesiunii din cauza scurgerilor de combustibil.
Cei 19 piloți rămași au acumulat tururi importante în vederea calificărilor de sâmbătă. Toți, mai puțin Yuki Tsunoda, care a provocat steagul roșu cu opt minute înainte de final. Pilotul Red Bull a lovit bordura interioară în ultimul viraj, similar cu Max Verstappen în 2021, și a fost proiectat în barierele exterioare, incidentul oprind temporar sesiunea.
În mod previzibil, McLaren este echipa de bătut în acest weekend, însă Max Verstappen a reușit să se apropie periculos cu al său Red Bull RB21, clasându-se pe locul trei la 0.280 secunde de timpul de referință stabilit de Norris.
La Ferrari, situația a fost mixtă: Charles Leclerc a obținut un solid loc patru, în timp ce Lewis Hamilton s-a văzut abia pe poziția a 13-a, la peste șapte zecimi de coechipierul său. Carlos Sainz, a avut un parcurs impresionant și s-a instalat pe locul cinci, iar cel mai bun timp al lui Tsunoda înainte de incident i-a adus locul șase, la patru zecimi de Verstappen. George Russell, după podiumul de la Sakhir, a încheiat FP2 pe locul șapte cu Mercedes-ul său, însă la o diferență de șapte zecimi față de lider.
Pierre Gasly, cel mai rapid al primei sesiuni de antrenamente cu doar 7 miimi față de Lando, a rămas competitiv și a terminat în top 10, pe locul opt, urmat de Nico Hülkenberg (Sauber) și Alex Albon (Williams). Doar nouă zecimi de secundă au separat primii zece clasați, semn că lupta la vârf rămâne strânsă.
Pentru debutanții Andrea Kimi Antonelli și Isack Hadjar, circuitul de la Jeddah s-a dovedit provocator, dar ambii s-au descurcat onorabil, terminând pe locurile 11 și 12.
În spatele lui Hamilton a fost Liam Lawson, care continuă să fie devansat de colegul său de la Racing Bulls, Hadjar.
La Aston Martin, lucrurile au mers din nou prost: Fernando Alonso și Lance Stroll au fost doar pe pozițiile 15 și 18, confirmând că AMR25 este departe de lupta pentru puncte.
Haas a continuat să sufere în virajele de mare viteză, Oliver Bearman încheind pe locul 16, iar Esteban Ocon fiind ultimul dintre cei care au stabilit un timp, pe locul 19.
Jack Doohan a fost cu aproape opt zecimi mai lent decât Gasly, colegul său de la Alpine, și s-a clasat pe poziția a 17-a.
La finalul ultimei sesiuni a zilei de la Jeddah , diferența între primul și ultimul pilot clasat a fost de 1.752 secunde, semn că în ciuda dominației McLaren, lupta din pluton rămâne extrem de compactă.
Rezultatele la final de zi
Poziție | Pilot | Echipă | Timp | Interval | Tururi |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lando Norris | McLaren | 1:28.267 | 19 | |
2 | Oscar Piastri | McLaren | 1:28.430 | 0.163 | 20 |
3 | Max Verstappen | Red Bull | 1:28.547 | 0.280 | 21 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:28.749 | 0.482 | 20 |
5 | Carlos Sainz | Williams | 1:28.942 | 0.675 | 22 |
6 | Yuki Tsunoda | Red Bull | 1:28.963 | 0.696 | 19 |
7 | George Russell | Mercedes | 1:28.973 | 0.706 | 19 |
8 | Pierre Gasly | Alpine | 1:29.106 | 0.839 | 20 |
9 | Nico Hulkenberg | Sauber | 1:29.193 | 0.926 | 19 |
10 | Alex Albon | Williams | 1:29.220 | 0.953 | 21 |
11 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 1:29.242 | 0.975 | 16 |
12 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:29.306 | 1.039 | 17 |
13 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:29.371 | 1.104 | 21 |
14 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:29.488 | 1.221 | 20 |
15 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:29.662 | 1.395 | 16 |
16 | Oliver Bearman | Haas | 1:29.754 | 1.487 | 17 |
17 | Jack Doohan | Alpine | 1:29.912 | 1.645 | 19 |
18 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:30.007 | 1.740 | 16 |
19 | Esteban Ocon | Haas | 1:30.019 | 1.752 | 20 |
20 | Gabriel Bortoleto | Sauber |
Analiză
A doua sesiune de antrenamente libere de la Marele Premiu al Arabiei Saudite a confirmat ceea ce părea evident încă de la debutul weekendului: McLaren deține pachetul tehnic cel mai complet pentru Jeddah. Lando Norris a fost cel mai rapid în FP2 cu un tur de referință de 1:28.267, urmat îndeaproape de coechipierul său Oscar Piastri, într-un adevărat tur de forță din partea echipei papaya.
Jeddah este un circuit stradal de mare viteză, cu porțiuni de accelerație maximă și o serie de viraje rapide unde monoposturile au nevoie de un echilibru fin între forță de apăsare și eficiență aerodinamică. Iar exact aici a excelat McLaren: echipa a ales un set-up cu cea mai mare încărcare aerodinamică din pluton, sacrificând viteza maximă pe linie dreaptă în favoarea stabilității în virajele de mare viteză.
Din datele de viteză maximă înregistrate în FP2, Sauber a surprins cu cel mai mic nivel de rezistență aerodinamică – Nico Hülkenberg a atins 337 km/h, fiind cu aproape 10 km/h mai rapid decât monoposturile McLaren. Asemenea cifre indică un pachet aproape de specificație Monza pentru echipa elvețiană. La polul opus, atât Piastri, cât și Norris, au fost printre cei mai lenți în linie dreaptă – în jur de 327-328 km/h – semn clar că McLaren a prioritizat aderența în viraje, nu top speed-ul.
Red Bull, Mercedes și Ferrari au atins în jur de 332 km/h, sugerând un compromis echilibrat între viteză și apăsare aerodinamică, însă performanța lor generală a fost departe de cea a McLaren, cel puțin în FP2.
Din analiza „Mini – Sectoarelor” , reiese că Lando Norris a fost imbatabil în zona virajelor 14-18, cele mai rapide și tehnice de pe circuit. Chiar dacă Max Verstappen a fost cel mai rapid pe 40% din lungimea turului, constanța lui Norris în acea secțiune crucială a compensat diferența – oferindu-i un avantaj general net.
Pe de altă parte, Charles Leclerc a dominat doar în sectorul 3, unde puterea motorului este decisivă, dar a pierdut masiv în zonele mai tehnice ale circuitului.
De asemenea, n element definitoriu în performanța lui Norris a fost nivelul mediu de accelerație laterală și longitudinală. Cu o valoare medie de 2.04g, Norris a fost peste Verstappen (2.01g) și Leclerc (1.99g), deși nu a forțat atât de agresiv în frânare sau în virajele de dreapta.
Această eficiență vine din faptul că britanicul a reușit să rămână constant aproape de limita maximă de aderență, fără a face excese. A fost o demonstrație de pilotaj curat și eficient, cu minimum de pierderi pe întreg turul. Practic, în loc să fie extraordinar într-o singură zonă, Norris a fost excelent în toate.
O privire atentă asupra aripilor spate dezvăluie diferențe importante între echipe. McLaren a adus o configurație de aripă foarte încărcată, asemănătoare celei Ferrari, dar cu o curbă mai lină, indicând o abordare ușor mai echilibrată. Red Bull, în schimb, folosește un profil fără „spoon”, semn că s-au orientat spre eficiență pură – dar au plătit prețul în virajele rapide, unde mașina a fost instabilă.
Cea mai încărcată aripă aparține echipei Haas, în timp ce Alpine și Racing Bulls rulează cu cele mai slabe configurații aerodinamice – aproape de nivel Monza – fapt care le limitează serios competitivitatea în virajele tehnice din Jeddah.
În concluzie, după antrenamentele de vineri, mai ales cel de seară, McLaren pare să aibă toate atuurile pentru a controla calificările și, eventual, cursa. Downforce excelent, constanță în viraje rapide, control al degradării și o pereche de piloți în formă – toate acestea le oferă un avantaj clar față de rivalii direcți.
Ferrari și Red Bull trebuie să găsească soluții rapide pentru a reduce decalajul în sectoarele tehnice. Mercedes pare încă în derivă, în timp ce Aston Martin și Racing Bulls sunt în afara luptei pentru puncte. Dacă FP2 a fost un indicator real, McLaren este favorită clară la pole și victorie în Jeddah.
Lando Norris începe să recapete încrederea în sine și în monopost
Lando Norris a declarat că este „pe drumul cel bun” după ce a stabilit cel mai rapid timp în a doua sesiune de antrenamente libere din Marele Premiu al Arabiei Saudite de la Jeddah. Pilotul McLaren a lăsat în urmă starea de frustrare de la Sakhir, unde s-a arătat complet descumpănit de comportamentul monopostului său în calificări, în ciuda unei curse solide în care a terminat pe podium.
Pe circuitul stradal rapid și îngust Jeddah Corniche, acolo unde încrederea în mașină este esențială, Norris a început să-și recapete ritmul. El a fost mai rapid cu 0.163 secunde decât coechipierul său Oscar Piastri, cel care a câștigat anterioara etapă din Bahrain. Red Bull, prin Max Verstappen, s-a aflat în spatele celor două McLaren, la o diferență apropiată.
După sesiune, Norris a descris ziua ca fiind „destul de bună”, deși a subliniat haosul caracteristic acestui circuit stradal din cauza vitezei mari și a spațiului limitat. A spus că obiectivul său principal a fost să se concentreze pe propriul stil de pilotaj și nu atât pe reglajele mașinii. A simțit că progresează în ceea ce privește încrederea și feelingul cu monopostul, iar concluzia lui a fost că începutul de weekend este promițător și constructiv.
Chiar dacă rezultatul din FP2 a fost încurajator, Norris a recunoscut că ar fi preferat ca ecartul față de urmăritori să fie mai mare, declarând că, deși știe că echipa are viteză, nivelul de confort încă nu este acolo unde ar trebui.
De cealaltă parte, Oscar Piastri a avut câteva momente riscante în timpul simulării de calificări, în care s-a apropiat periculos de ziduri, dar și-a păstrat optimismul. A considerat că ritmul a fost bun, iar monopostul s-a comportat în general bine, deși mai există câteva viraje unde simte că ar putea îmbunătăți. Australianul a recunoscut că nu totul a fost perfect, dar per ansamblu, a fost o zi pozitivă.
Piastri are în palmares două victorii și două pole position-uri în acest sezon, în timp ce Norris a bifat doar câte unul la fiecare capitol. Cu toate acestea, britanicul conduce în clasamentul general al piloților, având trei puncte avans față de colegul său mai tânăr.
Oscar Piastri – „Vreau tratament egal pentru amândoi”
Oscar Piastri a declarat că se așteaptă ca McLaren să ofere atât lui, cât și lui Lando Norris, același monopost la fiecare etapă din sezonul 2025, în contextul în care cei doi piloți ai echipei se află în plină luptă pentru titlul mondial la piloți și constructori.
După a doua victorie consecutivă obținută în Bahrain, Piastri a redus ecartul față de coechipierul său la doar trei puncte, în ceea ce pare a fi devenit o bătălie internă pentru campionat, mai ales în condițiile în care McLaren dispune de un avantaj clar în fața rivalilor.
Această situație a stârnit întrebări legate de strategia echipei în privința dezvoltării pachetului tehnic, în special dacă McLaren își va menține abordarea din sezoanele trecute, când uneori noile componente erau disponibile doar pentru un singur pilot la o etapă.
Șeful echipei, Andrea Stella, a fost întrebat dacă filosofia McLaren se va schimba în contextul luptei pentru titlu între propriii piloți. Acesta a sugerat că, având în vedere performanțele actuale ale monopostului, echipa va trebui să fie mai atentă la aspectele legate de echitate și tratament egal. A explicat că, dacă monopostul rămâne la fel de competitiv, vor fi nevoiți să adopte o abordare „mai considerată”, pentru a nu crea un dezechilibru între piloți care să afecteze corectitudinea competiției interne.
McLaren a devenit liderul din Formula 1 în ceea ce privește performanța monopostului încă de la marele upgrade introdus la Miami în 2024, care i-a adus lui Norris prima victorie din carieră. Piastri a primit același pachet complet o rundă mai târziu.
Australianul a subliniat că situația actuală este radical diferită față de anul trecut, când echipa era în ofensivă pentru a recupera puncte în clasamentul constructorilor și grăbea aducerea fiecărui upgrade, indiferent de disponibilitate.
A precizat că acum McLaren are deja un avans confortabil la constructori, iar ambii piloți sunt implicați direct în lupta pentru titlul mondial, motiv pentru care se așteaptă ca fiecare dintre ei să beneficieze de același material tehnic la fiecare cursă.
Piastri a fost clar: când există posibilitatea de a menține echilibrul și de a pune la dispoziția ambilor piloți același monopost, acest lucru ar trebui să fie o prioritate pentru echipă.
Hamilton – „Only up from here”
Lewis Hamilton a recunoscut că are așteptări modeste înaintea calificărilor de la Marele Premiu al Arabiei Saudite de la Jeddah, după ce a încheiat sesiunea FP2 abia pe locul 13, la capătul unei zile complicate la volanul Ferrari-ului SF-25.
Sesiunea desfășurată în nocturnă, singura relevantă pentru condițiile de cursă și calificări, l-a pus în dificultate pe britanic, care a fost cu 1,1 secunde mai lent decât liderul Lando Norris (McLaren) și cu șase zecimi în urma colegului de echipă, Charles Leclerc.
Hamilton, care a câștigat prima cursă de la Jeddah în 2021, a recunoscut că lupta pentru intrarea în Q3 pare deja dificilă. A spus că încearcă mai degrabă să vadă dacă poate intra în top 10, deoarece ritmul general lasă de dorit. A remarcat că, de obicei, sâmbăta performanțele sale se degradează, dar în acest caz, nu mai are prea mult loc de cădere.
A precizat că anumite secvențe din sesiune i-au oferit un feedback pozitiv, dar odată cu trecerea pe pneurile Soft, performanța s-a prăbușit și mașina nu i-a mai transmis încredere. Speră ca modificările din noaptea de dinaintea calificărilor să permită o revenire în forță.
Hamilton a mai adăugat că este posibil să adopte setarea lui Leclerc, cei doi piloți Ferrari lucrând pe direcții diferite în antrenamentele de vineri. A menționat că echipa a testat variante diferite de aripi, echilibru aerodinamic și alte elemente, iar analiza ulterioară ar trebui să clarifice dacă o convergență ar aduce beneficii.
Obiectivul său pentru sâmbătă rămâne unul modest: regăsirea încrederii și o eventuală calificare în Q3, într-un weekend care pare deja greu de salvat.
Red Bull – Criză internă? Max nu are încredere în monopost nici la Jeddah
Christian Horner a respins ferm afirmațiile potrivit cărora întâlnirea de după cursa din Bahrain ar fi fost una de criză, în ciuda semnalelor clare de îngrijorare din cadrul echipei Red Bull Racing. Sub luminile artificiale din Sakhir, actualii campioni mondiali au înregistrat una dintre cele mai slabe prestații din ultimii ani, cu Max Verstappen clasat abia pe locul șase și Yuki Tsunoda pe nouă.
Problemele la frânare și gestionarea slabă a temperaturii în pneuri au scos în evidență limitele RB21 pe asfaltul abraziv din Bahrain. Aceasta a dus la o analiză tehnică post-cursă la care au participat Horner, Helmut Marko, Pierre Waché (director tehnic) și Paul Monaghan (șeful inginerilor de cursă).
Chiar dacă gravitatea rezultatelor a fost evidentă, Horner a ținut să sublinieze că astfel de discuții sunt uzuale în cadrul echipei și fac parte din procesul normal de evaluare tehnică. Totuși, a recunoscut că RB21 are puncte slabe care necesită soluții urgente — în special în ceea ce privește stabilitatea la frânare și în viraje.
Conform lui Horner, situația nu este alarmantă, ci reflectă mai degrabă efectul convergenței performanțelor între echipe, într-un regulament tehnic stabil. Într-un pluton atât de strâns, orice deficit de câteva zecimi de secundă poate însemna mai multe poziții pierdute pe grilă, iar Red Bull nu mai are marja de manevră din sezoanele trecute.
Max Verstappen a întărit această idee la Jeddah, unde, deși ritmul pe tur lansat a fost mai promițător decât în Bahrain, senzațiile din monopost nu s-au îmbunătățit semnificativ. Olandezul a confirmat că echipa a testat direcții noi de set-up în Arabia Saudită, ceea ce a adus un mic progres în calificări, dar în stint-urile lungi RB21 rămâne imprevizibil, mai ales în ceea ce privește uzura pneurilor și simțul la frânare.
Verstappen a evitat să compare direct cu etapa precedentă, având în vedere diferențele de suprafață și setup. Cu toate acestea, a admis că Red Bull mai are mult de lucru pentru a găsi constanța necesară într-o cursă completă, mai ales în contextul în care McLaren s-a impus ca reper absolut pe toate simulările din Arabia Saudită.
Pe măsură ce sezonul european bate la ușă, presiunea pe Red Bull devine tot mai mare. Concurența formată din McLaren, Ferrari și Mercedes vine tare din urmă, iar departamentul tehnic din Milton Keynes trebuie să livreze actualizările planificate — altfel riscă să intre într-un dezavantaj real în lupta pentru titlu.