Marele Premiu al Braziliei se dispută în fiecare an la Interlagos pe Autodromo Jose Carlos Pace. Dar cine a fost acest Pace, ce a făcut el pentru ca acest circuit să îi poarte numele?
Vă mai aduceți aminte de surpriza uriașă din Marele Premiu al Argentinei din 1975? Aceasta nu a fost singulară și se va repeta chiar în Brazilia, următorul GP. Marele Premiu al Braziliei se disputa pe Interlagos, însă circuitul era unul mult mai lung. Avea o lungime de 7.9km, Ronnie Peterson corectase în urmă cu doi ani recordul circuitului, dar bariera sa nu coborâse sub 2 minute și 30 de secunde.
Marele Premiu al Braziliei era a doua cursă din calendarul sezonului, unul bizar cu 2 etape (Argentina și Brazilia) în ianuarie, cursa de la Kyalami stingheră în luna martie. Adevăratul sezon începea doar din perioada Paștelui. Emerson Fittipaldi câștigase prima cursă din 1974, dar în pole se așezase un monopost Shadow pilotat de Jean-Pierre Jarier. Acest scenariu se va repeta și în GP-ul următor
Jean-Pierre Jarier iese pe circuit în prima sesiune de antrenamente și postează un 2.31.5, la doar 1.3s de recordul lui Ronnie Peterson din 1973. Controversele se iscau, cei de la Shadow (echipa lui Jarier), fiind suspectați de relații strânse cu firma producătoare de motoare, Cosworth.
Până ca ceilalți să învingă timpul francezului, acesta reușește o nouă performanță, 2.30.34, toată lumea fiind uimită de timp. Fittipaldi și Reutemann vor încerca să forțeze, dar borna de 2.31.0 părea imposibilă de atins.
Ronnie Peterson va fi oprit în antrenamentele nr 2 de problemele avute de Lotus cu grupul propulsor, apoi subvirarea va fi una supărătoare. Ferrari se afla doar în mijlocul clasamentului, prea puține date preconizând viitorul triumf al lui Lauda din finalul sezonului. Ziua de sâmbătă era la final. Jarier părea de neînvins.
Dimineața zilei de sâmbătă nu va contura un scenariu diferit. Francezul de la Shadow corectează recordul circuitului cu un 2.29.88. Lupta pentru pole era terminată. Urma bătălia pentru celelalte locuri fruntașe.
Piloții Ferrari (Clay Regazzoni, Niki Lauda), Lotus (Peterson, Ickx), Brabham (Reutemann, Pace), Tyrrell (Depailler, Scheckter) și McLaren (Fittipaldi, Mass) se vor înfrunta până în ultimul minut.
Până la urmă Emerson (la 0.8s de timpul de pole) îl va însoți pe Jarier în prima linie. Linia a doua va fi una extrem de puternică cu Lauda și Reutemann. Urmau Regazzoni, Pace și Hunt. Ziua de duminică va aduce o victorie istorică.
Luminile de start se sting. Jarier și Fittipaldi au plecat modest din prima linie. Reutemann a sprintat irezistibil și era pe locul întâi după primul viraj. Carlos Pace îl urma pe coechipierul de la Brabham. Jean-Pierre își recuperează imediat a doua poziție, iar cei 3 vor continua să ruleze în tandem.
În turul 5, Jean-Pierre Jarier găsește o breșă în apărarea lui Reutemann și îl dublează eficient. Nici în spatele lor nu era liniște. Regazzoni îl presa insistent pe Carlos Pace, iar Fittipaldi încerca să treacă de Jody Scheckter.
Piloții Brabham au început să aibă probleme cu pneurile. Perfect pentru Regazzoni care ajunge pe 2 după depășiri succesive. Pace îl va urma pe elvețian. Jarier a pus un avans de 20 de secunde în aceste tururi, dar din bucla cu nr 25 ritmul său se va prăbuși, iar Pace se apropie de monopostul Shadow. Brazilianul trecuse de Regazzoni, care a intrat la boxe.
Turul 32: Monopostul Shadow se oprește pe linia de start-sosire cu o problemă la pompa de ulei. Carlos Pace trece pe primul loc, fiind urmat de Regazzoni și Fittipaldi.
Uralele publicului vor atinge cote maxime când Fittipaldi a trecut de Regazzoni. 1-2 brazilian în fruntea cursei. Ultima parte a cursei va fi una senzațională. Jochen Mass vine peste Regazzoni și aduce monopostul McLaren pe podium. Lauda și Hunt erau într-un duel continuu câștigat până la urmă de austriac.
Acțiunea principală se regăsea în vârful plutonului, unde Fittipaldi îl ajungea la o rată de 0.5s/tur pe Pace. Timpul nu va fi de ajuns, iar brazilianul de la Brabham va bifa o victorie istorică, fiind aclamat de publicul înflăcărat de la Interlagos.
Aceasta a fost singura victorie din cariera pilotului Brabham. Pace va muri în 1977 într-un accident de avion. Din 1985, circuitul îi va purta numele în semnul acestei victorii incredibile. Sezonul 1975 părea o continuare a dominației lui Fittipaldi, însă un nume relativ nou, Niki Lauda, va face senzație și își va adjudeca primul titlu din zestrea de 3.
Numele circuitelor din Formula 1 sunt alese adesea după piloți care au sfârșit tragic, au un semn și o valoare comemorativă. Carlos Pace, Hermanos Rodriguez (Ricardo și Pedro), Gilles Villeneuve, Enzo e Dino Ferrari sunt doar câteva exemple însă lista poate continua la nesfârșit…