Oscar Piastri a obținut prima poziție în sesiunea de calificări, (Shootout) dedicată cursei de sprint. Pilotul australian a reușit această performanță, în ciuda faptului că nu a reușit să își îmbunătățească timpul pe sectoarele 2 și 3, în ultimul său tur cronometrat. Alături de Piastri, în prima linie, va fi prezent Lando Norris. La ultima încercare de tur rapid, pilotul britanic a făcut o greșeală, în virajul 16. Topul 3 a fost completat de Max Verstappen. La fel ca ieri, limita pistei a fost un factor esențial (în stabilirea pozițiilor pe grilă). Noile vibratoare, introduse în acest an, au creat probleme pneurilor Pirreli. Astfel, s-au făcut modificări, pe ultimul sector al turului de circuit. Vom detalia aceste lucruri, în rândurile de mai jos.
Startul „Shootout-ului” a fost decalat cu 20 de minute. După sesiunea de antrenamente desfășurată vineri, anvelopele Pirreli au întâmpinat dificultăți în sectorul 3 al circuitului (virajele 12, 13, 14). Pirreli a observat mici fisuri, în carcasa pneurilor. Motivul? „Vina” aparține vibratoarelor introduse în acest an, vibratoare introduse cu scopul de a penaliza (mai aspru) abaterile de la limita pistei.
Din motive de siguranță și pentru a evita o nouă situație similară cu cea petrecută la Indianapolis, în sezonul 2005, FIA a hotărât să modifice limitele pistei, în virajele mai sus menționate. Astfel, limita a fost modificată cu 80 de cm. S-a estimat, că aceste schimbări vor „încetini” monoposturile cu aproximativ 20 km/h, în zonele respective.
Pentru ca piloții să se adapteze noului layout al pistei, FIA a hotărât să adauge o sesiune suplimentară, de 10 minute, în care aceștia să iasă pe circuit. Astfel, s-a ajuns la acel decalaj de 20 de minute existent la startul calificărilor. În această sesiune introdusă „peste noapte”, Sargeant, Gasly și Verstappen au ieșit în afara pistei. De altfel, pilotul american a lovit și un marcaj din polistiren.
SHOOTOUT 1.
În prima parte a calificărilor, s-au oprit piloții Williams (Albon și Sargeant), Kevin Magnussen, Yuki Tsunoda și Lance Stroll. La fel ca în sesiunea similară, desfășurată vineri, ștergerea timpilor pe tur a fost la „ordinea zilei”. Logan Sargeant (care nici măcar nu a reușit să realizeze un tur cronometrat), Lewis Hamilton, Pierre Gasly și Yuki Tsunoda au fost afectați de ieșirile în afara cicuitului. Virajele 13 și 5 au fost zonele predilecte, în care s-au întâmplat aceste lucruri.
La ultima „tentativă” cronometrată, Lance Stroll și Alex Albon au comis greșeli de pilotaj. Astfel, Stroll a fost protagonistul unei noi prestații mediocre. Canadianul s-a aflat în centrul atenției în acest weekend, după comportamentul deplasat al acestuia (incidentul cu preparatorul fizic și frustrarea evidentă, arătată la interviuri).
La final, Russel a ajuns în fruntea fișei de timpi (1.25.413), urmat de Max Verstappen (1.25.510) și Lando Norris (1.25.672). Timpii din această sesiune, au fost realizați cu anvelopele medium.
SHOOTOUT 2.
Următoarea parte a calificărilor a produs și prima surpriză. Lewis Hamilton nu a reușit să treacă mai departe. Pilotul Mercedes a avut 2 tururi anulate (pentru abateri în virajele 5 și 13). De altfel, Leclerc a avut la rândul său probleme majore, în virajul 5. Într-o conversație pe radio, cu inginerul său de cursă, vântul a fost indicat ca principalul factor al acestor impedimente.
Alături de Hamilton, în segmentul median al calificărilor, au „rămas” Pierre Gasly, Liam Lawson (tur anulat, virajul 14), Valtteri Bottas și Zhou Guanyu (timp șters, virajul 5). Într-o situație trasă la indigo cu cea a lui Sargeant, Zhou nu a reușit să realizeze un tur cronometrat, (competitiv) din cauza problemelor cu limita pistei.
În S2, Lando Norris a condus ostilitățile. Lando a fost singurul pilot care a coborât sub bariera lui 1.25.0 (1.24.947). Acesta a fost urmat de Geroge Russel (1.25.027) și Sergio Perez (1.25.143). La fel ca în sesiunea precedentă, s-a utilizat pneul medium (C2).
SHOOTOUT 3
În ultimul „stint” al calificărilor, Max Verstappen a căzut „victimă” celebrului viraj 5. Rezultatul acestuia (1.25.382) a fost anulat. Ulterior, de acest lucru avea să profite Sergio Perez. Mexicanul s-a instalat provizoriu, în fruntea listei de timpi. Performanța acestuia a fost „bătută” de către Leclerc, Piastri și Norris. Precum în cazul lui Max, monegascul a rămas fără timp pe tur (eroare, în virajul 13). Ulterior, și Perez avea să rămână fără cea mai bună performanță proprie (abatere de la limitele circuitului, în virajul 4). Astfel, pilotul nord-american a ajuns pe locul 9.
La ultima încercare, Norris nu a reușit să își îmbunătățească precedentul rezultat (1.24.536) De acest lucru a profitat Oscar Piastri, care s-a „instalat” pe prima poziție (fără a avea recorduri personale, pe ultimele 2 sectoare). Timpul său a fost un 1.24.454. „Podiumul” a fost completat de Max Verstappen (1.24.646). George Russell și Carlos Sainz au încheiat topul 5. Ca o scurtă paranteză, în ultima secțiune a calificărilor, a fost utilizat pneul soft.
După un „SPRINT SHOOTOUT” plin de evenimente și răsturnări de situație, cursa de sprint va avea loc, începând cu ora 20.30. Vă dorim, vizionare plăcută!
- Sursa Foto: Twitter @Redbullracing @Mclaren / Autosport