„Există tensiune cât timp el [Horner] rămâne pe poziție. Echipa este în pericol de a se destrăma. Nu mai poate continua așa cum este. Va exploda. El face pe victima, când el este cel care cauzează problemele”, a declarat Jos Verstappen la finalul GP-ului din Bahrain. Printre primele publicații cotidiene din Franța adăuga la finalul secolului 19 o replică ce va rămâne în memoria colectivă: „Balcanii sunt butoiul de pulbere al Europei”. Ei bine, Red Bull este sub un butoi de pulbere.
La echipa campioană mondială, războiul mocnit din ultimul an a căpătat o nuanță mediatică. Asemenea unui război cald, fiecare dintre beligeranți încearcă să obțină cât mai mulți aliați pentru a rămâne în picioare. Acest articol nu tratează zvonuri seci din presă, ci pune pe hârtie datele pe care le avem.
Sunt numeroase semne care ne indică faptul că acest conflict a izbucnit cu mult înainte de ianuarie 2024. Unii ar spune Monaco 2022, alții toamna anului 2023. Nu știm cu siguranță, astfel că nu ne pronunțăm. În ianuarie au apărut acuzațiile de comportament nepotrivit asupra lui Christian Horner în ziarul olandez The Telegraph și avem toate argumentele să credem că aceste acuzații au fost presărate de Jos Verstappen. Treptat, lucrurile au degenerat, iar ultimele informații arată că CEO-ul Red Bull, Oliver Mintzlaff, a pregătit o conferință de presă pe 2 februarie în care să afirme despărțirea de Christian Horner. Britanicul a invocat nevinovăția sa, dovedită ulterior.
Procesul lui Horner s-a terminat, dar discuția de la echipă este mai aprinsă decât niciodată, iar mai mulți oameni-cheie au discursuri diferite. După GP-ul din Bahrain a apărut în același ziar olandez informația că Jos Verstappen a discutat cu Toto Wolff, iar Max Verstappen ar putea să semneze cu Mercedes în 2025. Atât că protagonistul nu este deloc vocal la adresa șefului său de echipă: „A fost un șef de echipă incredibil, așa că, din punct de vedere al performanțelor, nici nu se poate pune la îndoială plecarea sa”.
Jos Verstappen a fost numit de unul dintre jurnaliști “cea mai orgolioasă persoană din întreg paddock-ul“. În acest moment se pare că ar risca chiar și cariera fiului său doar pentru a nu se declara învins. În seara zilei de luni a apărut în mass media o informație fundamentală: Max Verstappen are o clauză în contract care îi permite să părăsească echipa dacă Helmut Marko o va părăsi la rândul său. Marko a oferit o declarație care alimentează și mai mult zvonurile: “Chiar dacă nu îmi convine, nu voi sta în calea lui Max“.
Ford, partenera celor de la Red Bull din 2026, a oferit o serie de ultimatumuri destul de dure la adresa echipei de Formula 1, unele fiind îndreptate la adresa lui Horner. Nu avem toate datele, nu ne pronunțăm, dar par să forțeze plecarea lui Horner.
În altă ordine de idei, partea tailandeză a companiei-mamă, care deține 51% din brand și are majoritate în consiliul de administrație, pare să îi țină partea lui Christian, unele informații conducând spre faptul că Horner nu a fost dat afară, deoarece votul din consiliul de administrație nu a fost favorabil unei astfel de decizii. Despre poziția lui Marko nu știm sigur, însă pare că a luat rolul de mediator, aducând nenumărate laude echipei după dubla din Bahrain.
Poate cea mai crucială este poziția lui Newey în această ecuația, alături de echipa sa de ingineri. Britanicul a repetat de mai multe ori că Milton Keynes reprezintă acasă pentru el. Dacă Adrian nu se opune schimbării lui Horner, atunci acesta are șanse destul de mici de a rămâne la echipă. Max Verstappen reprezintă un super-erou pentru fiecare angajat de la echipă, având o poziție mai popular decât cea a lui Horner. Oricum, amândoi sunt titani.
Dacă Adrian Newey îl va susține pe Christian Horner, atunci am avea o luptă echilibrată între Horner-Newey și Verstappen (tata+fiu). În acest caz probabil că despărțirea de Max Verstappen ar fi mai recomandată. Alonso poate câștiga titluri mondiale cu monoposturile Red Bull…
Red Bull era văzută până acum drept echipa perfecta, care are cel mai abil șef de echipă, cel mai rapid pilot, cea mai ingenioasă echipă tehnică și cel mai celebru descoperitor de talente. Realizăm paralela cu echipa Ferrari din prima jumătatate a primului deceniu din secolul 21. Treptat, toți membrii importanți ai Scuderiei au părăsit corabia, iar urmările se simt până în ziua de astăzi, 16 ani fără titluri mondiale…
Final TIP: Citez două paragrafe din analiza celor de la The Race “În spatele lui Horner se pare că se află imperiul de la Milton Keynes, construit de forțele proprii, și familia tailandeză Yoovidyah, care are majoritatea acțiunilor. Dar cine este în spatele lui Jos? Echipa lui Verstappen? Partea corporatistă de la Salzburg inclunzând CEO-ul Oliver Mintzlaff? Sau fiul lui Dietrich Mateschitz, Mark?”.