De unde începi să rezumi sezonul 2024 al echipei Alpine? După atâtea schimbări manageriale anul trecut, stabilitatea ar fi trebuit să fie prima prioritate pentru echipa din Enstone în acest sezon. Ceea ce s-a întâmplat a fost însă departe de așteptări, cu noi plecări – inclusiv o nouă schimbare de Team Principal – precum și performanțe dezamăgitoare pe circuit. Iată o analiză a parcursului echipei Alpine în 2024 până în prezent…
Cea mai bună clasare
Esteban Ocon – locul 9 în Belgia; Pierre Gasly – locul 9 în Canada și Spania
Să începem cu o notă pozitivă. Nu se poate nega efortul tuturor celor implicați la Alpine în încercarea de a readuce echipa în lupta pentru puncte. După un început extrem de dezamăgitor al sezonului, atât Esteban Ocon, cât și Pierre Gasly au reușit să se implice constant în lupta pentru ultimele poziții care aduc puncte.Echipa se află în prezent pe locul opt în clasamentul constructorilor, cu 11 puncte acumulate – locurile 9 obținute de Gasly în Canada și Spania fiind binevenite. Locul 9 al lui Ocon în Belgia, chiar înainte de pauza de vară, a adus de asemenea un impuls necesar, având în vedere că echipa ar prefera să uite de vizitele lor la Silverstone și Hungaroring.Cu toate acestea, având în vedere ambițiile Alpine, echipa s-ar fi așteptat la mult mai mult decât câteva clasări pe locul 9 de sărbătorit în acest punct al anului.
Calificări – duelul direct
Esteban Ocon 10-4 Pierre Gasly
Ocon, care se pregătește să părăsească echipa, conduce la acest moment duelul direct la calificări, fiind și primul pilot Alpine care a reușit să iasă din Q1 în acest an, în Australia.Excepțiile în care Gasly a ieșit în față au fost în Miami, faimos în Monaco, în Canada și, de asemenea, în Spania, unde a obținut cea mai bună poziție de calificare a echipei din acest an, locul 7.
Cursă – duelul direct
Esteban Ocon 9-5 Pierre Gasly
În ceea ce privește duelul direct în curse între cei doi piloți Alpine, situația este puțin mai echilibrată, deși Ocon încă este în frunte. Totuși, trebuie menționat că Gasly a avut neșansa de a abandona în trei rânduri în acest an, inclusiv două retrageri consecutive la Silverstone și Hungaroring.Cu toate acestea, Gasly, care și-a prelungit contractul cu echipa în iunie, este cel care conduce în clasamentul punctelor acumulate, cu șase din cele 11 puncte ale Alpine în 2024, ambii piloți având câte patru clasări în puncte fiecare.
Cel mai bun moment
Deși momentele bune pentru Alpine au fost mult mai rare (să ne amintim că anul trecut raportul de la jumătatea sezonului includea un podium la Monaco), Grand Prix-ul din Spania se detașează clar ca cel mai bun moment al echipei, datorită clasărilor pe locul 9 al lui Gasly și locul 10 al lui Ocon, care au adus un dublu finish în puncte.Aceasta a fost completată de cea mai bună performanță în calificări (Gasly: locul 7, Ocon: locul 9) și a venit după un alt dublu finish în puncte, în Canada. Toate acestea au oferit un sentiment că Alpine ar putea lupta din nou în mod regulat în top 10 și că munca grea dă roade. A fost, cu siguranță, un impuls moral important pentru toată lumea.
Cel mai slab moment
Din păcate, există câțiva candidați pentru această categorie. Coliziunea dintre Ocon și Gasly la Monaco – și repercusiunile ulterioare – nu au arătat deloc bine în ceea ce privește relația dintre cei doi în culise, iar schimbările la nivelul personalului-cheie au continuat.Totuși, ne întoarcem la începutul anului, la Grand Prix-ul din Bahrain, unde problemele Alpine pe circuit au fost pe deplin realizate, calificându-se ultimii și penultimii.Atât Gasly, cât și Ocon, deși dezamăgiți, au recunoscut că nu au fost surprinși de acel rezultat la calificări, spunând că au fost „în urmă” după testele din pre-sezon. Lucrurile nu s-au îmbunătățit prea mult nici în cursă, cu Ocon și Gasly terminând doar pe locurile 17 și, respectiv, 18.Acel weekend a semnalat tuturor că 2024 nu va fi deloc o plimbare lină pentru echipa din Enstone.
Perspective de viitor
În previzualizarea noastră a echipei Alpine de la începutul sezonului, am identificat stabilitatea ca fiind obiectivul principal pentru 2024, după plecările CEO-ului Laurent Rossi, Team Principal-ului Otmar Szafnauer, Directorului Sportiv Alan Permane și Chief Technical Officer-ului Pat Fry anul trecut.Cu toate acestea, plecările de profil înalt au continuat. Liderii tehnici Matt Harman și Dirk de Beer au plecat după debutul dezamăgitor din Bahrain, în timp ce inginerul câștigător de campionat Bob Bell – care ocupa un rol de consilier la Alpine – s-a alăturat echipei Aston Martin în martie.Cel mai recent, Bruno Famin, care fusese confirmat ca Team Principal la începutul sezonului după o perioadă interimară, a anunțat că va părăsi această funcție în weekendul Grand Prix-ului din Belgia, chiar înainte de pauza de vară, confirmând totodată că echipa va căuta să-și schimbe statutul de lucrător și să opteze pentru un furnizor de motoare independent în viitor.
Dar poate se pun acum bazele stabilității – ceea ce trebuie să fie din nou obiectivul principal în viitor.Sosirea lui David Sanchez în noua funcție de Director Tehnic Executiv a stârnit entuziasm în cadrul echipei, în timp ce Michael Broadhurst și Vin Dhanani s-au întors la Enstone ca Chief Aerodynamicist și Head of Vehicle Performance, respectiv. Jacopo Fantoni, care a petrecut 13 ani la Ferrari, a venit de asemenea pentru a prelua rolul de Deputy Chief Engineer.Dar, poate cel mai important, Alpine nu a pierdut timp în numirea noului Team Principal în locul lui Famin, Oliver Oakes – fondatorul echipei Hitech Grand Prix – ocupând această poziție. Poate cel de-al doilea cel mai tânăr șef de echipă din istoria F1 să readucă echipa din Enstone/Viry într-o poziție competitivă?