Red Bull Racing: De la supremație și stabilitate, la incertitudine și vulnerabilitate

Distribuie articolul:

Văzând cu toții începutul sezonului actual ne gândeam că o să fie un nou sezon cu o dominație totală a celor de la Red Bull, iar echipe precum Ferrari, Mercedes sau Mclaren se vor lupta între ele pentru locul 2 la constructori, Red Bull fiind din altă ligă. Sezonul 2024 a început destul de previzibil, cu o dublă Red Bull care părea să anunțe un nou sezon fără probleme pentru echipa austriacă. Ceea ce inițial părea să fie un nou sezon plin de recorduri doborâte, acum pare să fie mai degrabă un sezon în care Red Bull riscă nu numai să piardă locul 1 în clasamentul constructorilor, ci chiar să ajungă la finalul sezonului pe poziția a 3-a. Cum s-a ajuns în situația asta și ce șanse are Red Bull să redreseze corabia în ultimele 10 etape ale sezonului?

Scandalul în care a fost implicat Christian Horner a răvășit serios imaginea echipei, anunțul că Adrian Newey se va despărți de Red Bull la sfârșitul acestui sezon a fost o nouă lovitură dură încasată de echipă, toți acești factori pot fi puși pe seama decăderii echipei, însă dacă este să facem o radiografie mai corectă ne vom da seama ca altele sunt motivele pentru care Red Bull a luat-o pe un tren descendent.

În primul rând putem arunca un ochi pe cuplul de piloți, Max Verstappen si Sergio Perez.Cu toate că Perez a jucat un rol important în primul titlu câștigat de Verstappen în 2021, acesta nu a fost niciodată un pilot excepțional, ci mai degrabă un pilot bun. Deși din 2022 și până în prezent Red Bull a câștigat relativ ușor titlul piloților și cel al constructorilor, acest fapt s-a datorat în mare măsură lui Max Verstappen. Lumea tinde să uite că Perez a pierdut locul 2 în clasamentul piloților în sezonul 2022 într-un monopost net superior în a doua parte a sezonului, iar sezonul trecut, într-unul dintre cele mai bune monoposturi din istoria Formulei 1, s-a chinuit să termine pe locul 2 în clasamentul piloților. Punând toate acestea cap la cap ajungem la o concluzie simplă, cum ar putea Perez să facă mai mult sezonul acesta cu un monopost net inferior comparativ cu cel din sezoanele anterioare în condițiile în care în anii precedenți, cu un monopost net superior, nu a fost suficient de convingător? Practic, șansele ca Perez să ajute cu adevărat echipa în acest final de sezon sunt aproape nule în condițiile în care în acest moment McLaren este prima forță, iar diferența între Mercedes și Red Bull în ceea ce privește performanța monopostului este infimă.


În ceea ce îl privește pe Max Verstappen, nici el nu pare să fie foarte mulțumit de situația echipei,olandezul nu a mai câștigat de 4 etape iar ultima data a triumfat în weekend-ul din Spania, fără să punem la socoteala victoria sa din Sprint-ul de la Spielberg. Deși nu pare neapărat ceva ieșit din comun, nu s-a mai întâmplat de mai bine de 4 ani ca Verstappen să aibă o asemenea serie nefastă.
Singurul fapt încurajator pentru Red Bull este că McLaren, deși are cel mai bun monopost începând cu weekend-ul de la Miami, nu are nici echipa operațională a celor de la Red Bull, și nu au nici un pilot de nivelul lui Max Verstappen.


Prin recordurile pe care Verstappen le-a doborât constant a creat o imagine falsă că totul este perfect și că Sergio Perez își face foarte bine treaba de locotent, ceea ce este departe de a fi adevărat, să nu uitâm că totuși sezonul trecut Verstappen a strâns atât de multe puncte încât Red Bull ar fi câștigat titlul constructorilor doar cu punctele strânse de olandez.


Deși sună paradoxal, având în vedere că Red Bull conduce în ambele campionate,șansele acestora să câștige un nou titlu la constructori sunt destul de mici, în ceea ce privește titlul la piloți, Max Verstappen pare să fi clădit o diferență suficient de mare față de un Lando Norris care nu este (deocamdată) un pilot care să lege victorii consecutive și să pună presiunea necesară pe triplul campion mondial.

Un alt punct de vedere care merită dezbătut este dacă Red Bull putea face mai multe sau dacă putea schimba mai multe sezonul acesta, iar răspunsul pare să fie mai degrabă, nu. Într-un monopost care aproape a atins perfecțiunea sezonul trecut, Red Bull s-a văzut în situația în care nu mai avea ce îmbunătățiri să aducă atingând un maxim de performanță, pe când echipele din coada ei au reușit pas cu pas să se apropie din ce în ce mai mult, ba chiar să fie întrecuți de McLaren în performanță. Pe lângă toate acestea, nici upgrade-urile pe care echipa austriacă le-a adus nu au avut rezultatul scontat, accidentele tot mai dese și costisitoare ale lui Sergio Perez au făcut ca Red Bull să fie limitată din punct de vedere bugetar, fiind șanse reduse ca Red Bull să mai vină cu un upgrade major până la finalul sezonului.

Pe lângă problema dezvoltării monopostului a apărut o altă problemă la care foarte puțini se așteptau la începutul sezonului, și anume fiabilitatea.Într-un clasament al fiabilității, raportându-ne la adversarii direcți ai celor de la Red Bull,echipa austriacă stă execrabil și nu prinde nici măcar podiumul, fiind sub McLaren, Mercedes și Ferrari la acest capitol. Max Verstappen a avut de ispășit o penalizare de 10 locuri pe grila de start în Belgia, penalizare fără care cel mai probabil ar fi câștigat la Spa,după ce a schimbat deja al 5-lea Power Unit și cu siguranță va mai avea de suportat si alte penalizări pe grilă, fiind cu majoritatea componentelor la limita permisă de regulamentul tehnic. Cu 10 curse până la final, atât Perez cât și Verstappen vor mai avea de săvârșit cel puțin 2-3 penalizări din cauza componentelor, ceea ce face ca lupta pentru titlul constructorilor să devină din ce în ce mai aprigă.

Concluzia finală pare destul de clară, cel mai probabil Max Verstappen își va adjudeca cel de-al 4 titlu mondial, dar Red Bull va pierde titlul constructorilor în dauna celor de la McLaren.Cu un Perez aflat într-un moment de decădere totală, toată presiunea și speranța pare să fie pusă din nou în Max Verstappen, acesta fiind singurul argument pe care Red Bull îl mai poate avea în goana sa de a cuceri cel de-al 7-lea titlu la constructori. Cu toate că nici Lando Norris și nici Oscar Piastri nu au încă experiența necesară pentru a strânge victorii consecutive, este suficient pentru ca McLaren să câștige titlul constructorilor având în acest moment de partea sa un monopost superior,o fiabilitate net superioară față de Red Bull și poate cel mai important aspect, au doi piloți de valoare apropiată, ceea ce la Red Bull nu se poate pune problema în acest moment.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *