Echipa McLaren a avut parte de un sezon remarcabil până acum, devenind rapid principala provocare pentru Red Bull în cursa pentru titlul constructorilor. Lando Norris și Oscar Piastri au obținut fiecare victorii importante și multiple podiumuri – dar oare pot învăța echipa și piloții din greșelile făcute în prima jumătate a sezonului și să revină și mai puternici? Să analizăm raportul de la jumătatea sezonului.
Cele mai bune rezultate
Lando Norris – P1 în Miami; Oscar Piastri – P1 în Ungaria
McLaren a început campania într-un mod solid, acumulând puncte importante în primele câteva curse. Primele semne ale performanțelor viitoare s-au văzut în etapa a 5-a din China, unde Norris a terminat pe locul al doilea, într-un weekend în care echipa se aștepta la dificultăți.Două săptămâni mai târziu, britanicul a reușit să obțină o victorie emoționantă și mult așteptată în Marele Premiu de la Miami. Deși a beneficiat de un Safety Car oportun și de un MCL38 actualizat, Norris a gestionat perfect reluarea cursei și a trecut linia de sosire cu șapte secunde înaintea lui Max Verstappen.
A fost o victorie populară care i-a adus lui Norris laude din partea rivalilor săi și a creat un moment de bucurie în paddock. În schimb, victoria lui Piastri în Ungaria a fost marcată de controverse legate de ordinele de echipă. Deși australianul a condus mare parte din cursă, Norris a fost chemat primul la boxe, ajungând astfel în față pe pistă. Echipa i-a cerut ulterior să-i cedeze poziția lui Piastri, ceea ce a dus la un schimb de replici tensionat pe radio. În cele din urmă, Norris a cedat și McLaren a obținut primul 1-2 de la Marele Premiu din 2021.
Duelul în calificări
Norris 11-3 Piastri
Deși ambii piloți sunt tineri, experiența suplimentară a lui Norris în F1 este evidentă în duelurile interne. Britanicul l-a învins confortabil pe coechipierul său în calificări, pierzând în fața lui Piastri doar în trei ocazii până acum (în Arabia Saudită, Imola și Monaco).Norris a obținut și cele două pole position-uri pentru McLaren, în Spania și Ungaria, și merită o mențiune specială pentru pole position-ul din Sprint Qualifying-ul de debut al anului, în condiții meteo mixte, în China.
Duelul în curse
Norris 9-5 Piastri
Norris este din nou în frunte și în ceea ce privește rezultatele din curse, trecând linia de sosire înaintea lui Piastri în nouă evenimente până acum. Totuși, Piastri a devenit din ce în ce mai puternic pe măsură ce sezonul a progresat, reușind să termine în fața lui Norris în trei din ultimele patru weekenduri.McLaren a demonstrat o fiabilitate impresionantă până în prezent, ambii piloți fiind clasificați în toate cele 14 etape. Norris nu a terminat Marele Premiu al Austriei, după ce a avut o coliziune târzie cu Verstappen în lupta pentru prima poziție, dar a fost totuși clasat pe locul 20, după ce a abandonat cu șapte tururi înainte de final.De cealaltă parte, Piastri a obținut puncte în toate cursele, cu excepția celei din Miami, unde a coborât pe locul 13 după ce a pierdut timp în urma Safety Car-ului și a intrat în contact cu Ferrari-ul lui Carlos Sainz.
Cel mai bun moment
După cum am menționat mai devreme, prima victorie a lui Norris în F1, în Miami, a fost un moment special. Britanicul a fost aproape de această realizare și în trecut, cel mai notabil fiind la Marele Premiu din Rusia din 2021, unde decizia sa de a rămâne pe slick-uri în timp ce ploua în ultimele tururi l-a făcut să piardă conducerea.A fost o pierdere dureroasă pentru Norris, ceea ce face ca triumful său de la Miami – la mai bine de doi ani și jumătate mai târziu – să fie cu atât mai dulce și să reprezinte un răspuns la criticile primite între timp.
Cel mai neplăcut moment
Marele Premiu al Austriei a fost aproape să devină a doua victorie a lui Norris în acest sport, cu pilotul McLaren urmărindu-l pe Verstappen într-o luptă palpitantă pentru prima poziție în ultimele etape ale cursei. Totuși, un contact între cei doi pe turul 64 din 71 le-a cauzat ambilor o pană, fiind nevoiți să se întoarcă încet la boxe.Norris nu a mai putut continua și a plecat fără puncte, în timp ce Verstappen a primit o penalizare de 10 secunde, fiind considerat vinovat pentru coliziune. Incidentul pare să fi marcat o schimbare în dinamica prietenoasă dintre cei doi piloți.Pentru a agrava situația, Norris a fost din nou privat de o potențială victorie o săptămână mai târziu, la Silverstone, echipa recunoscând ulterior că a „greșit” în privința unor decizii cheie în timpul cursei. În mod similar, confuzia care a apărut din dilema ordinelor de echipă din Ungaria a fost un alt moment dificil pentru echipă.
O perspectivă spre viitor
Așa cum am menționat anterior, Piastri l-a depășit pe Norris în trei din ultimele patru etape – parțial din cauza incidentelor și a strategiilor greșite ale lui Norris – iar britanicul, adesea autocritic, a fost deosebit de dur cu el însuși la ultima etapă înainte de pauza de vară, în Belgia.O ieșire largă în primul tur l-a făcut pe Norris să piardă poziții și să termine cursa pe locul 6, care ulterior a devenit locul 5 după descalificarea lui George Russell. Ulterior, Norris și-a descris greșeala drept „jenantă” și a sugerat că are nevoie de un „reset” în pauza de vară. Fiind cel mai apropiat rival al lui Verstappen în clasament, va fi fascinant de văzut dacă un Norris revigorat va continua să reducă diferența față de olandez.
Piastri, pe de altă parte, va spera să își continue forma bună, pe măsură ce echipa caută să lupte cu Red Bull în campionatul constructorilor, cu diferența acum redusă la doar 42 de puncte înaintea ultimelor 10 curse ale sezonului.Poate însă că cel mai important aspect pentru McLaren în viitor va fi să-și corecteze erorile în ceea ce privește luarea deciziilor. După cum a recunoscut CEO-ul Zak Brown, traiectoria rapidă a echipei i-a luat oarecum prin surprindere, ceea ce înseamnă că „încă mai au de învățat” din ceea ce el a numit „o varietate de greșeli”. Capacitatea lor de a corecta aceste aspecte ar putea fi crucială în ceea ce privește o posibilă încercare serioasă de a câștiga titlul la constructori.