MotoGP : Spaniolul Jorge Martin obține primul titlu mondial la Barcelona

Distribuie articolul:

Rezumatul cursei

Jorge Martin, pilot Prima Pramac Racing, a fost încoronat campion mondial la MotoGP în 2024, după ce a terminat pe locul al treilea în Marele Premiu al Solidarității, organizat pe circuitul Barcelona-Catalunya din Montmelo, din finalul sezonului, care a fost câștigat de rivalul său la titlu, Francesco Bagnaia, pilot Ducati Lenovo. Martin a devenit, astfel, primul pilot campion mondial al unei echipe client din era actuală MotoGP (și primul la clasa regină de la Valentino Rossi – 2001).

Martin conducea clasamentul cu 19 puncte înainte de ultima cursă a sezonului de sâmbătă, iar spaniolul trebuia să termine între primii nouă pentru a câștiga titlul dacă Bagnaia, deținătorul pole-position-ului și dublu campion, câștiga cursa. Marc Marquez, pilot Gresini Racing a terminat al doilea în cursă și al treilea la general.

„Nu știu ce să spun, sunt complet șocat”, a spus un Martin emoționat, după ce a sărutat noul panou de pe motocicleta sa, care avea un număr 1 de aur în loc de numărul 89.

„În ultimele câteva tururi nici măcar nu puteam să merg, am început să plâng puțin, a fost o cursă cu adevărat emoționantă… A fost o călătorie lungă, cu multe accidentări și răni mari. Așa că, în sfârșit, am ajuns aici”.

Bagnaia a dat totul pentru a reduce diferența în cursa pentru titlu, cu victoria în ultimul Mare Premiu, a 11-a din acest sezon, dar cele 32 de podiumuri ale lui Martin în sprinturi și curse i-au adus titlul cu 10 puncte diferență.

Bagnaia și Martin au avut starturi superbe de pe grilă, iar rivalii la titlu au intrat primii în primul viraj. Marquez era al treilea, însă a pătruns pe interior în primul viraj în turul al doilea pentru a-l depăși pe Martin.

Enea Bastianini a început imediat să îl urmărească pe Martin, dar pilotul Ducati nu l-a văzut în spatele său pe Aleix Espargaro de la Aprilia, iar spaniolul a trecut pe lângă el și a urcat pe locul patru în ultima cursă a carierei sale, la Marele Premiu de acasă.

Primii trei și-au menținut ritmul pe parcursul următoarelor câteva tururi, Martin nefiind presat pe locul al treilea, în timp ce experimentatul Espargaro și-a apărat poziția a patra într-o luptă intensă cu Alex Marquez.

În cele din urmă, Bagnaia a obținut victoria – viitorul său coechipier Marc Marquez terminând al doilea – însă italianul și garajul Ducati nu au putut decât să privească cum Martin a terminat al treilea pentru a pecetlui titlul și a provoca sărbători nebunești în garajul echipei sale.

Este titlul lui Martin unul bine meritat ?

Terminând cu 10 puncte avans în clasament, pilotul de la Pramac a devenit primul pilot independent de la Valentino Rossi în 2001 care a cucerit titlul și primul din era MotoGP, și va avea numărul unu pe motocicleta Aprilia în 2025.

Bagnaia a declarat în urmă cu câteva săptămâni că aceasta a fost cursa pentru titlu a greșelilor și erorilor, după un sezon în care atât el, cât și Martin păreau hotărâți să se asigure că celălalt câștigă campionatul.

Vestea bună, din fericire, este că nu s-a ajuns la asta în cele din urmă și am avut parte de o luptă curată și bună până la final, în care Bagnaia (ca tot sezonul) a fost perfect când a fost bun.

Cu toate acestea, prea des a fost teribil atunci când a fost rău și, în ciuda numărului incredibil de victorii pe care le-a acumulat, Martin a fost cel care nu a gestionat bine zilele proaste, dar care a profitat la maximum de cele bune.

Titlul lui Jorge Martin, în cele din urmă, a fost pe deplin meritat. A pilotat un sezon infernal, a fost consecvent chiar și atunci când nu a fost întotdeauna rapid și, în cele din urmă, a fost cel mai bun dintre cei doi la ultimul steag în carouri al sezonului, la Barcelona. O treabă extrem de bine făcută și un titlu pe deplin meritat.

A pierdut Bagnaia titlul doar din cauza erorilor sale?

Ce poate fi „amuzant” în legătură cu acest titlu MotoGP din acest sezon este că povestea sezonului va fi aproape sigură că „Bagnaia a cedat coroana spaniolului din cauza erorilor”. Cu siguranță, el a pierdut mai mult decât 10 puncte în abandonuri neforțate.

Ducati-ul său a cedat în sprintul de la Le Mans, ceea ce înseamnă mai mult de 10 puncte. A avut două coliziuni cu frații Marquez – ceea ce înseamnă mult mai mult de 10 puncte. A fost miezul din sandwich-ul Marco Bezzecchi-Brad Binder în sprintul de la Jerez – probabil că nu au fost 10 puncte, dar ar fi fost mai aproape.

Martin, pe de altă parte, a evitat problemele tehnice sau să fie prins în încurcăturile altor piloți.

Dar, odată ajuns la final, ar fi fost pur și simplu prea brutal pentru Martin să piardă asta. De-a lungul întregii sale perioade ca pilot MotoGP, a făcut destule pentru a merita asta. Și odată ce s-a confruntat cu un avantaj crucial și a trebuit doar să-și păstreze calmul la sfârșitul unui sezon istovitor de 20 de curse (40, incluzând sprinturi), a făcut tot ce i s-a cerut cu minimum de agitație.

Ar fi fost pur și simplu prea demoralizant ca un astfel de sezon să fie încheiat cu o înfrângere sfâșietoare pentru Jorge, urmată de o mutare în 2025 pe o motocicletă care probabil nu va fi la același nivel cu cea de anul acesta.

Cu două titluri la activ, campionatul din 2024 ar fi putut fi al lui Bagnaia. „Un pilot de uzină cu experiență, care a mers pe valul succesului până la al treilea titlu consecutiv” ar fi trebuit să fie o poveste relativ logică și simplă.

Dar cele opt abandonuri s-au dovedit a fi piedica sa, din păcate. Da, câteva dintre aceste incidente nu au fost din vina sa. O coliziune cu coechipierul său din 2025, Marc Marquez, și cu fratele său, Alex, și o a treia abandonare pentru care nu a fost vinovat, i-au luat puncte cruciale din total. Adevărat, al patrulea abandon a fost o problemă tehnică.

Dar celelalte patru abandonuri au fost doar ale lui Bagnaia, care pur și simplu nu a profitat de momentele în care Martin a făcut greșeli – chiar dacă a încheiat sezonul cu a 11-a victorie a anului în ceea ce a fost o campanie excelentă.

Acest lucru nu înseamnă că trebuie să minimalizăm realizarea uriașă a lui Martin: a devenit un campion incredibil de merituos, dovedindu-se mai bun în cursele de sprint și, în cele din urmă, având cea mai consistentă performanță de-a lungul sezonului. Dar o căzătură sau două mai puține din partea lui Bagnaia și ziua de astăzi s-ar fi putut termina foarte diferit – o lecție valoroasă pe care Bagnaia însuși o va învăța pentru anul viitor.

Sursă Foto – AFP, Imagn și Getty Images

115 Vizualizări articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *