You are currently viewing FIA anunță schimbări majore în regulamentul de Formula 1 pentru 2025 și 2026

FIA anunță schimbări majore în regulamentul de Formula 1 pentru 2025 și 2026

FIA a dezvăluit o serie de modificări ale regulamentelor pentru sezonul 2025 al Formulei 1, cu accent pe răcirea piloților și utilizarea DRS-ului, alături de reglementări suplimentare pentru sezonul 2026. Aceste schimbări au fost aprobate în urma Consiliului Mondial al Sporturilor cu Motor, desfășurat în Rwanda.

Reguli pentru răcirea piloților în 2025

Una dintre noutăți este introducerea unui regulament specific pentru răcirea piloților, denumit „hazard de căldură”. Dacă temperaturile depășesc 30,5°C, conform radarelor oficiale ale FIA, sau la indicația directorului de cursă, va fi declarată o situație de „hazard de căldură”.

În acest caz, echipele vor fi obligate să echipeze piloții cu sisteme de răcire adecvate, iar greutatea minimă a monopostului va crește cu 5 kg pentru întregul weekend de cursă, compensând masa echipamentului suplimentar.

Modificări la sistemul DRS

Regulile privind utilizarea DRS (Drag Reduction System) au fost și ele înăsprite. Sloturile din aripa spate, între cele două moduri de DRS, vor avea acum o dimensiune minimă redusă, pentru a împiedica replicarea trucului „mini-DRS” utilizat de McLaren în 2024.În 2025, dimensiunea minimă a fost modificată de la 10-15 mm la 9,4-13 mm, iar deschiderea maximă cu DRS activat va rămâne la 85 mm. De asemenea, FIA a impus ca aripa spate să revină exact la poziția inițială după dezactivarea DRS.

Regulamentele pentru 2026

Pentru 2026, FIA a detaliat aplicarea aerodinamicii active, dimensiunile podelei și alte modificări minore ale pachetului aerodinamic.

  • Aerodinamică activă pe aripa față: Noile reguli permit două flapsuri afectate pe aripa față, fiecare având două moduri: unul pentru viraje și altul pentru linii drepte. Pentru a evita mișcări necontrolate, flapsurile vor fi dotate cu opritori fizici.
  • Aripa spate și podeaua monopostului: Regulile aripii spate au fost simplificate, fiind permisă utilizarea a două sau trei elemente. Aerodinamica activă poate afecta toate elementele, cu excepția planului principal inferior.Podeaua monoposturilor va fi și ea modificată pentru a genera mai multă forță de apăsare, prin introducerea unor perete laterale, winglet-uri și elemente de caroserie suplimentare.
  • Protecția roților și tamburii de frână: Caroseria din jurul roților va include deflectoare și un „scut de resturi”, iar tamburii de frână vor fi adaptați pentru a se alinia noilor reglementări.

Aceste modificări reflectă eforturile FIA de a îmbunătăți siguranța și performanța în Formula 1, reducând în același timp riscurile în condiții extreme. Sezonul 2025 și, mai ales, cel din 2026 vor marca o nouă eră a inovației tehnice în acest sport spectaculos.

Distribuie articolul:

Maria Roxana

Pasiunea mea pentru motorsport nu a fost o întâmplare, ci o descoperire fascinantă într-un moment aparent banal. Era o zi obișnuită din 2014, când, în timpul unei pauze publicitare pe Disney Channel, am schimbat canalul din curiozitate. Pe ecran, motorul puternic al monoposturilor răsuna dincolo de granițele circuitului de la Silverstone, iar imaginea piloților care împingeau limitele vitezei m-a captivat instant. Atunci am știut că am găsit ceva special. Formula 1 a devenit, din acel moment, mai mult decât un hobby: a devenit o pasiune care îmbină tehnologia, strategia și adrenalina într-un spectacol unic. De la duelurile roată la roată până la detaliile tehnice care definesc performanța pe pistă, fiecare cursă este o lecție de ambiție, inovație și perseverență. Îmi place să înțeleg mecanismele din spatele succesului, să analizez deciziile strategice și să trăiesc emoția fiecărei curse ca și cum aș fi acolo, pe linia boxelor. Motorsportul m-a învățat că, dincolo de viteză, contează pasiunea, determinarea și dorința de a nu renunța niciodată. For every question why, motorsport was my because.

Lasă un răspuns