You are currently viewing WEC FIA – 2025 Season & Qatar 1812Km Preview

WEC FIA – 2025 Season & Qatar 1812Km Preview

WEC (Campionatul Mondial de Anduranță FIA) reprezintă apogeul curselor de anduranță, combinând tehnologia de ultimă oră, strategia echipelor și îndemânarea piloților într-un format unic care testează atât piloții, cât și mașinile până la limitele lor. Săptămâna aceasta avem etapa inaugurală a sezonului 2025, iar WEC a devenit una dintre cele mai prestigioase competiții din motorsportul mondial.

WEC – Informații de Bază

În esența sa, WEC diferă fundamental de alte serii ale motorsportului precum Formula 1. În locul piloților individuali care concurează în curse mai scurte, WEC oferă o competiție bazată pe echipe, în care până la trei piloți împart o singură mașină în timpul curselor care pot dura între 6 și 24 de ore, în funcție de locul de desfășurare. Acest format creează o dinamică fascinantă în care consecvența, fiabilitatea și munca în echipă devin la fel de cruciale ca viteza absolută.

Sursă Foto – Autosport

Sezonul 2025 cuprinde o grilă de 36 de mașini împărțite în mod egal între două clase distincte: Le Mans Hypercar (LMH) și Le Mans Grand Tourer (Group) 3 (LMGT3). Fiecare clasă oferă propria sa luptă în campionat în timp ce concurează simultan pe aceeași pistă, adăugând straturi de complexitate la acțiunea de pe circuit.

Sursă Foto – 24 Heures Du Mans

De asemenea, de anul acesta, fiecare echipă este obligată, indiferent de clasă, să alinieze două mașini (echipaje) la start. Asta a însemnat sfârșitul prematur pentru chiar Lamborghini, dar și pentru Isotta Fraschini, în programul WEC din acest sezon.

WEC – Le Mans HyperCar

Dacă la LMH sunt permise prototipuri de tip LMH (construite de la 0, specific doar acestui campionat) , aici participă și cele de tip Le Mans Daytona Hybrid (LMDH), care sunt construite de la un șasiu cumpărat (Dallara – Caddilac; BMW, Alpine – Oreca; și Porsche – Multimatic) și, printr-un acord semnat cu IMSA (International Motor Sports Association, ce rulează campionatul Nord-American de Anduranță) acum 5 ani , aceste prototipuri pot participa în ambele campionate, cel internațional și cel Nord – American.

Această categorie de top reprezintă vârful absolut al tehnologiei de curse de anduranță. Pentru 2025, opt producători importanți vor participa la competiție:

Toyota Gazoo Racing ( Campioni En-Titre la Constructori)

Sursă Foto – Motorsport Images

Porsche Penske Motorsport ( Kevin Estre, Andre Lotterer și Laurens Vanthoor campioni En-Titre la piloți)

Sursă Foto – Porsche Motorsport

Ferrari AF-Corse (Ultima câștigătoare de la Le Mans)

Sursă Foto – Ferrari Hypercar

AF – Corse (echipa „client” a Ferrari, administrată de Richard Mille)

Sursă Foto – Andrew Hall -WEC Prologue

BMW Team WRT

Sursă Foto – Endurance Info

Hertz Team Jota (făcând schimbarea de la Porsche 963 la Caddilac V-Series R și făcând parteneriat cu Caddilac, devenind din echipă-client chiar echipa uzină a Caddilac)

Sursă Foto – AutoWeek

Alpine Endurance Team

Sursă Foto – 24 Heures Du Mans

Peugeot TotalEnergies

Sursă Foto – Stellantis Media

The Heart of Racing (debutând la clasă , dar și în clasa GTP în IMSA cu noul protip Aston Martin Valkyrie AMR, modificat ușor față de varianta stradală a cărui design este al lui Adrian Newey).

Sursă Foto – Aston Martin Media

Ca o mică paranteză, colegul meu, Vlad Andrei Baicu, a realizat un interviu în exclusivitate în România cu directorul sportiv al THOR, domnul Paul Charsley, pe canalul său ce ne este partener media, Romania Culture of Cars.

Sezonul 2025 prezintă progrese tehnologice semnificative, în special în clasa Hypercar. Puterea este limitată la 670 de cai putere, iar seria a încuraj sustenabilitatea prin introducerea combustibililor regenerabili care au contribuit la reducerea cu 65% a emisiilor de CO2. Un sistem sofisticat de echilibrare a performanțelor (BoP) asigură curse competitive în ciuda abordărilor tehnice diferite adoptate de fiecare echipă (uzină).

Le Mans GT3

Și la clasa LMGT3 sunt mari diferențe față de celelalte competiții mondiale unde participă. Pentru LMGT3, FIA și ACO decid cu privire la Balanța Peformanței(BoP) fiecărei mașini (lucru decis și la clasele Hypercar și, la Le Mans, și LMP2). ACO(Automobile Club L`Ouest) este cel mai mare grup auto din Franța și organizatorul cursei de 24 de ore de la Le Mans (rolul organizației este similar cu cel al ADAC din Germania).

Viteza maximă impusă a unei mașini LMGT3 este de 300 km/h, iar ACO și FIA pot ajusta balanța performanței la fiecare etapă pentru a menține competitivitatea clasei, modificând factori precum puterea, greutatea, energia permisă per stint, timpii de realimentare și modificările aerodinamice.

Deși nu sunt disponibile public cifre ferme privind puterea mașinilor GT3 și LMGT3, feedback-ul piloților sugerează că mașinile LMGT3 au cuplu, putere și aderență aerodinamică ușor mai mici decât echivalentele lor GT3, ceea ce înseamnă că spectatorii ar trebui să se aștepte ca mașinile LMGT3 să fie mai lente decât GT3-urile pe același circuit.

Mașinile LMGT3 au, de asemenea, un „rezervor virtual de energie”, la fel ca Hypercar-urile cu asistență hibridă, dar sunt propulsate exclusiv de motoare cu ardere internă. Utilizarea energiei virtuale de către automobilele LMGT3 este monitorizată de un senzor de cuplu atașat la arborele motorului (Drive Shaft), iar depășirea cantității de energie virtuală alocate unui automobil, indiferent de clasă, într-un stint va duce la penalizări.

De asemenea, mașinile LMGT3 folosesc exclusiv anvelope Goodyear și propriile sisteme de iluminare de identificare și de poziție , fiecare clasă având pachete aerodinamice ușor diferite.

DiferențeSRO GT3LMGT3
Încălzitoare pneuriPermiseNepermise
Greutate Minimă1,200 Kg1,200 Kg
BoP decis deSRO și FIAACO și FIA
CauciucuriPirelli/MichelinGoodyear
Capacitate rezervor benzină120 litri120 litri + Rezervor de Energie Viruală
LED-uri ce reprezintă poziția echipajuluiNuDa

La categoria LMGT3 participă un număr record de nouă uzine:

Aston Martin ( The Heart of Racing & Racing Spirit of Leman)

Sursă Foto – JEP/Motorsport Images

Ferrari (Vista AF Corse)

Sursă Foto – Vista AF Corse prin Ferrari

McLaren (United Autosports)

Sursă Foto – Mclaren Automotive

Ford Performance (Proton Competition)

Sursă Foto – Ford Performance / Proton Competition

Porsche Manthey (1st Phorm & Iron Dames)

Sursă Foto – FIA WEC

Lexus (Toyota) (Akkodis ASP)

Sursă Foto – Auto Hebdo

Corvette (TF Sport)

Sursă Foto – Daily Sports Car

BMW Motorsport (Team WRT)

WRT – W Racing Team

Mercedes – În premieră în WEC (Iron Lynx)

Sursă Foto – Iron Lynx

Structura și sistemele de punctaj

Campionatul folosește un sistem mai sofisticat de puncte care variază în funcție de durata cursei:

  • cursele de 6 ore acordă 25 de puncte pentru o victorie
  • cursele de 8/10 ore (inclusiv Qatar 1812 KM de vinerea aceasta) acordă 38 de puncte pentru victorie
  • Cursa de 24 de ore de la Le Mans oferă 50 de puncte pentru victorie

Punctele se acordă până la locul 10 în fiecare clasă, asigurând că perseverența și rezultatele constante de-a lungul sezonului rămân cruciale pentru succesul în campionat.

Ce este de urmărit

Sezonul 2025 al WEC va aduce o convergență extraordinară a talentului în sporturile cu motor și a inovației în domeniul automobilistic, subliniată de prezența continuă a legendei eterne a motociclismului Valentino Rossi la echipa WRT (LMGT3). Adaptarea lui Rossi la cursele de anduranță a captivat fanii și a demonstrat versatilitatea adevăraților campioni de curse, italianul testând chiar și prototipul M-Hybrid V8 în testul de Rookies post-sezon de la Bahrain la sfârșitul anului trecut.

WRT – W Racing Team

În plus, fostul pilot de Formula 1 Kevin Magnussen face tranziția anticipată la cursele de anduranță, alăturându-se echipei BMW și aducând bogata sa experiență în monoposturi în lumea competițiilor de anduranță multi-class & multi-drivers.

Sursă Foto – Auto Hebdo

Peisajul uzinelor înregistrează o evoluție semnificativă, Mercedes-AMG făcându-și debutul foarte așteptat în WEC printr-un parteneriat cu Iron Lynx, marcând întoarcerea prestigioasei mărci germane la cursele de anduranță de nivel înalt.

Sursă Foto – Suisse Motorsport

Această măiestrie tehnică este completată de extraordinarul proiect Iron Dames, care continuă să elimine barierele din sporturile cu motor prin line-up-ul de piloți format exclusiv din femei, demonstrând că talentul și determinarea nu cunosc granițe de gen.

Sursă Foto – Daily Sports Car

În fruntea plutonului, Toyota se confruntă cu probabil cea mai puternică provocare de până acum în încercarea de a-și apăra titlul la constructori. Dominația gigantului japonez este amenințată din mai multe direcții, în special de Porsche, Ferrari, iar acum și de ambițioasa revenire a Aston Martin în clasa de top cu revoluționarul său Valkyrie. Acest challenger britanic reprezintă atât o legătură cu victoria istorică a Aston de la Le Mans din 1959, cât și un pas îndrăzneț spre viitorul designului hypercar.

Sursă Foto – GT Planet

Qatar 1812Km Preview

(Tele)Spectatorii vor avea șansa de a fi martorii unor evenimente „istorice” încă de la prima etapă a sezonului WEC, la Qatar 1812 KM, în timp ce aceste povești captivante se desfășoară sub luminile spectaculoase ale Circuitului Internațional Lusail. Un amănunt interesant: distanța cursei este determinată de ziua națională a Qatar-ului (aceasta având loc pe 18 decembrie). În perioada 26-28 februarie 2025, (tele)spectatorii vor asista la debutul fulminant al modelului Aston Martin Valkyrie, vor vedea cum legenda sporturilor cu motor Valentino Rossi își depășește limitele în continuare în cursele de anduranță, venind după un podium senzațional de la Bathurst și vor asista la revenirea istorică a Mercedes-AMG în competițiile de anduranță de nivel înalt.

Numele cursei , Qatar 1812km, evocă o tradiție mândră, Qatar deschizând pentru a doua oară sezonul, anul ăsta fiind chiar cel de-al 12-lea al prestigioasei serii globale de anduranță, și consolidându-și poziția în lumea evenimentelor de motorsport. De asemenea, chiar dacă aceasta este o cursă bazată pe tururi, cronometrul devine secundar : dacă distanța de 1812 km aproximativă nu este parcursă în 10 ore, cursa se va termina imediat ce limita de timp este atinsă (caz similar ca la cursa de 1000Km de la Sebring, din 2023).

Circuitul internațional Lusail, cu o lungime de 5,38 km este renumit pentru linia sa dreaptă lungă (1068 de metri) și secvențele rapide de viraje, care vor reprezenta o provocare dură pentru Hypercar-uri și LMGT3-uri. Condițiile ambientale vor fi, de asemenea, un factor cheie, cu temperaturi ridicate după-amiaza și un final pe noapte emblematic, oferind un spectacol uimitor.

Sursă Foto – Lusail International Circuit

Circuitul Internațional Lusail a găzduit, de asemenea, și testing-ul pre-sezon (supranumit „Prologue”) în perioada 21-22 februarie. Prologul a oferit echipelor timp crucial pe pistă pentru a-și pune la punct setările și a se pregăti pentru cursa Qatar 1812 KM. Cu 13 producători și 36 de mașini care concurează în sezonul 2025, campionatul promite bătălii roată la roată în toate categoriile.

Fiecare sesiune a fost condusă de o uzină diferită, Ferrari, Cadillac, Porsche și BMW stabilind toate timpii de referință pe parcursul celor două zile. 15 dintre cele 18 prototipuri au înregistrat cel mai bun timp din Prolog în sesiunea 4 de aseară. Cele trei mașini care nu au găsit ritmul în ultima sesiune de patru ore au fost perechea de Porsche-uri Penske și Peugeot-ul #94.

Sursă Foto – Andrew Hall / Daily Sportscar

Cele mai rapide 10 prototipuri ale testing-ului (șase mărci diferite) au avut timpi sub 1:40 și au fost separate de nouă zecimi de secundă.În mod remarcabil, cinci Hypercar-uri au depășit timpul de anul trecut – un 1:39.347 de la Porsche. Ambele BMW-uri, ambele Cadillac-uri și Ferrari-ul AF Corse #83 l-au eclipsat. Pe această bază, va fi interesant de văzut ce vor produce calificările de joi.

Sursă Foto – Andrew Hall / Daily Sportscar

În ceea ce privește kilometrajul, ambele Toyota Gazoo Racing GR010 HYBRID au parcurs cei mai mulți km. Pe parcursul celor patru sesiuni, acestea au parcurs circuitul Lusail de 792 de ori. Ambele Aston Martin Valkyrie, singurele Hypercar-uri noi de pe grilă, au parcurs 549 de tururi.

Sursă Foto – Andrew Hall / Daily Sportscar

Dintre piloți, omul cu cei mai mulți kilometri parcurși a fost Robert Kubica pe AF Corse 499P #83, care a rulat 183 de tururi, cu 36 mai multe decât oricine altcineva. Este de aproape patru ori mai mult decât Neel Jani, care a parcurs doar 47 de tururi în Porsche-ul Proton. Jean-Eric Vergne s-a apropiat cel mai mult de totalul lui Kubica, la debutul cu Peugeot.

La LMGT3, trei mașini diferite au stabilit cel mai bun timp al sesiunii. Lexus a fost cea mai rapidă în ambele sesiuni de vineri, în timp ce Corvette și Ferrari au fost cei mai rapizi în sesiunile de sâmbătă. A fost strâns și la această clasă , întrucât primele 12 echipaje au fost separate de o singură secundă în clasamentul combinat. La coada clasamentului a fost Ford Mustang #77 Proton Competition, care a ratat trei din cele patru sesiuni după incendiul la motor de vineri după-amiază.

Sursă Foto – Andrew Hall / Daily Sportscar

Singurele alte mașini care au ratat o sesiune au fost Aston Martin #10 Racing Spirit of Leman și Lexus #87 AKKODIS ASP. Ambele au ratat ultima sesiune.

Spre deosebire de Hypercar, timpul de pole din 2024 nu a fost depășit în timpul Prologului în LMGT3. Turul cel mai rapid din testing, al lui Simon Mann în Ferrari-ul 296 LMGT3 #21 Vista AF Corse a fost la patru zecimi de timpul lui Tom Van Rompuy în Hyperpole de acum 12 luni.

Sursă Foto – Andrew Hall / Daily Sportscar

Cursa de anul trecut a fost câștigată de Porsche 963 nr. 6 înscris de Porsche Penske Motorsport. Constructorul german a obținut o victorie clară pe podium, Porsche-ul #12 al Hertz Team JOTA terminând pe locul doi, iar mașina soră a câștigătorului (#5) pe locul trei. Încă un Porsche, modelul 911 GT3 R #92 al echipei Manthey PureRxcing, a câștigat titlul LMGT3 în fața unei perechi de Aston Martin Vantage AMR LMGT3 (#27 al echipei Heart of Racing și #777 al echipei D’Station Racing).

Sursă Foto – Andrew Hall / Daily Sportscar

Al doilea pilot român în WEC în ultimele 3 sezoane

Rãzvan Umbrãrescu va parcurge în anul 2025 un sezon complet în WEC. Răzvan va pilota un automobil Lexus RC F GT3 (clasa LMGT3) al AKKODIS ASP, cu numărul de concurs 87, iar echipajul va fi completat de piloții José María „Pechito” Lopéz (Argentina) și Clemens Schmid (Austria).

Sursă Foto – Rãzvan Umbrãrescu

Programul Weekend-ului

  • Free Practice 1. Miercuri, Feb 26, 10:30.
  • Free Practice 2. Miercuri, Feb 26, 15:50.
  • Free Practice 3. Joi, Feb 27, 11:00.
  • Qualifying. Joi, Feb 27, 16:00.
  • Race. Vineri, Feb 28, 13:00 – Eurosport în România.

Sursă Thumbnail – FIA WEC, Qatar Peninsula

Surse Inspirație – Daily SportsCar, FIA WEC, Qatar Peninsula, Traxxion.gg

Susține proiectul nostru – https://ko-fi.com/apmapexmotorsportnews

Distribuie articolul:

Fabian Zarvă

Salutări. Sunt Fabian. Am descoperit pasiunea pentru motorsport din 2010, prima mea cursă vizionată fiind Marele Premiu al Malaeziei (F1) . De atunci, am început să vizionez cât mai multe curse de Formula 1, iar, pe măsură ce am crescut, am început să descopăr din ce în ce mai multe discipline ale motorsportului care mă pasionează : Anduranță, Turisme, Motociclism - Viteză , Raliuri (și aferente) , Stock-Cars etc. Îmi place să scriu și să învăț , zilnic, câte puțin, din ce în ce mai mult, de această lume minunată și plină de adrenalină.

Lasă un răspuns