Descoperă istoria intrării Cadillac în Formula 1: de la aprobarea GM, alegerea conducătorilor, până la planurile tehnice și linia de piloți pentru 2026.

1. Introducere
În 2024–2025, Cadillac (marca premium a General Motors) și-a manifestat intenția de a intra în Formula 1, proiectul fiind unul ambițios. Acest articol urmărește evoluția acestui demers, pas cu pas, până în prezent, moment în care proiectul este în plină fază de pregătire pentru sezonul 2026.
2. Context & motivație
Formula 1 a cunoscut o creștere de audiență și interes global, inclusiv în Statele Unite, ceea ce face atractivă prezența unei mărci americane în paddock.
GM își propune să valorifice tehnologiile inovative și imaginea Cadillac pe scena globală.
Un punct forte al proiectului este combinația între „know-how-ul” industrial american și „structurile” europene deja pregătite pentru F1.

3. Anunțul și negocierile inițiale
În noiembrie 2024, Formula 1 a confirmat că a ajuns la un acord, în principiu, cu General Motors (GM) pentru a sprijini intrarea Cadillac ca a 11-a echipă pe grilă în 2026.
Se preciza că GM nu avea, imediat, motoare proprii, ci va începe cu o soluție de „customer” până când va dezvolta unitatea sa de putere.
De asemenea, în noiembrie 2024, opinia publică vehicula o colaborare între GM, Cadillac și Andretti Global, în încercarea de a accelera acceptarea proiectului.
Pe măsură ce negocierile au continuat, implicarea lui Andretti a fost redusă și, în februarie 2025, TWG Global a lansat TWG Motorsports, care va administra structura dedicată motorsportului.

4. Aprobarea oficială de la FIA / Formula 1
În martie 2025, Cadillac primește „ok-ul” celor de la FIA. Astfel, grila F1 urmează să ajungă la 11 echipe (pentru prima dată din sezonul 2016).
Comunicatul oficial al Formulei 1 subliniază că cererea GM/Cadillac a trecut prin evaluările tehnice, sportive și comerciale.
Odată cu primirea aprobării, GM/Cadillac deja a declanșat angajări rapide, construcții de facilități și demararea pregătirilor pentru proiect.
SITE-UL NOSTRU ESTE SUSȚINUT DE CĂTRE ITP FĂRĂ PROGRAMARE SECTOR 5 – NU UITA CA FOLOSIND CODUL „APEX” AI O REDUCERE PENTRU O VERIFICARE TEHNICA PERIODICA IN UNUL DIN SEDIILE LOR!

5. Organizare, echipă managerială și structură tehnică
În decembrie 2024, Cadillac l-a angajat pe Graeme Lowdon (fost CEO Virgin / Marussia) ca team principal.
Managerul general al proiectului este Dan Towriss, CEO al TWG Motorsports, care supraveghează colaborarea GM–TWG.
Structura tehnică include nume cunoscute din mediul F1, cum ar fi Pat Symonds, Nick Chester, Jon Tomlinson, Rob White, Naoki Tokunaga, etc.
De asemenea, se crează facilități în SUA (Indiana, Carolina de Nord) și în Marea Britanie (Silverstone) pentru operare, simulare, aerodinamică.
/Formula%201%20header%20templates%20-%202025-06-06T113333.124.webp)
6. Procesul de selecție al piloților și shortlist-ul
După aprobarea echipei, Cadillac a demarat un amplu proces de selecție a piloților.
Numele care au circulat în presă: Valtteri Bottas, Sergio Pérez, Mick Schumacher, Yuki Tsunoda, alți piloți experimentați liberi de contract sau cu potențial de revenire.
În vara 2025, negocierile cu Mick Schumacher au fost confirmate ca fiind „deschise / evaluate” de conducerea Cadillac.
Echipa a analizat varianta de a avea un pilot american (ex: Colton Herta) alături de un pilot experimentat.

7. Decizii finale privind linia de piloți, teste și sim-drivers
Pe 26 august 2025, Cadillac a anunțat oficial că Sergio Pérez și Valtteri Bottas vor fi piloții titulari pentru sezonul 2026.
Motivația a fost experiența lor, aportul tehnic și stabilitatea pe care le pot oferi la începutul unui proiect nou.
Pe 3 septembrie 2025, Colton Herta a fost anunțat pilot de teste al echipei.
La 1 octombrie 2025, au fost anunțați piloții din simulatorul grupării americane: Simon Pagenaud, Pietro Fittipaldi și Charlie Eastwood.

8. Aspecte tehnice și planuri de motorizare
În faza de debut (2026), Cadillac va folosi motoare Ferrari în calitate de „customer” (echipă client), până când GM își dezvoltă propria unitate de putere.
În aprilie 2025, FIA a aprobat GM Performance Power Units ca furnizor oficial (începând cu sezonul 2029).
Proiectul GM PPU (Power Unit) este condus de Russ O’Blenes și va avea facilități în Carolina de Nord (campus Hendrick Motorsports) pentru dezvoltare.
În paralel, echipa Cadillac a lucrat intens la simulatoare, teste aerodinamice, componente mecanice și integrarea software/hardware în SUA și Anglia.

9. Promovare, sponsori și comunicare
Cadillac a lansat website-ul oficial al Cadillac Formula 1 Team și conținut dedicat proiectului pentru fani și media.
În ceea ce privește promovarea media, în iulie 2025 s-a anunțat implicarea lui Keanu Reeves într-o serie documentară ce va prezenta povestea internă a echipei până la debutul pe circuit.
De asemenea, Cadillac a încheiat parteneriate strategice cu branduri: unul dintre anunțuri recente este colaborarea cu Jim Beam, în calitate de partener oficial.
Parteneriatul cu Tommy Hilfiger a fost comunicat, de asemenea, de către Cadillac.
10. Provocări și perspective până la debutul în 2026
Provocările majore includ sincronizarea dintre dezvoltarea șasiului și sistemelor electronice, integrarea motoarelor Ferrari, recrutarea rapidă de oameni de elită și coordonarea între facilitățile din SUA și UK.
Echilibrul între ambiție și realism: să nu intri în competiție doar să „fii prezent”, ci să construiești o bază sănătoasă pentru performanță pe termen mediu și lung.
Adaptarea la regulile FIA / Formula 1, supune constant proiectul unor examinări, teste și sancțiuni dacă nu sunt respectate cerințele tehnice.
Colaborarea cu GM PPU — timpul până la 2029 în care Cadillac trebuie să funcționeze ca echipă client și apoi să facă tranziția la motoare proprii.
11. Concluzie & ceea ce urmează
Până la data de 10 octombrie 2025, proiectul Cadillac în Formula 1 a atins etape fundamentale: aprobarea oficială, formarea echipei de management și tehnică, selecția piloților și demararea activităților de dezvoltare.
Următorul pas major este debutul de anul viitor; debut urmat de creșterea graduală spre un motor propriu în 2029.
Deși speța este puțin diferită, viziunea realistă ne împiedică să ne așteptăm la un debut fulminant al echipei Cadillac în F1.
Istoria ne învață (sau dacă nu ne învață, măcar ne pune în față niște exemple clare, care stau la baza unui potențial precedent) că au existat mari companii producătoare de automobile care au încercat „marea cu degetul” în competiția supremă a sporturilor cu motor și au eșuat -mai mult sau mai puțin- lamentabil.
Cel mai celebru caz este epopeea lipsită de orice strălucire a celor de la Toyota.
În cele 8 sezoane petrecute în F1 (2002-2009), compania niponă nu a reușit să câștige nici măcar o cursă. Japonezii se pot lăuda doar cu 3 pole-uri (unul din ele obținut în circumstanțe speciale de Jarno Trulli, la Indianapolis) și 13 podiumuri.
Pentru o imagine de ansamblu mai bună și pentru a înțelege magnitudinea dezastrului – în 2008, de exemplu, Toyota a avut cel mai mai mare buget de pe grilă (peste echipele deja consacrate, cu tradiție / istorie bogată în spate).
Toyota a avut un buget de 445m de dolari – cu 12m mai mult decât McLaren și cu 30m mai mult decât Ferrari.
Criza economică începută în 2008 a pus capăt periplului Toyota în F1.
Nu a fost singurul nume mare care a părăsit competiția în acea perioadă – Honda a părăsit „Marele Circ” la finalul sezonului 2008 (din „ruinele” Honda avea să se nască povestea demnă de un scenariu de film a celor de la Brawn GP), iar BMW a abandonat F1 un an mai târziu.
Cazul celor de la Honda este deja bine cunoscut: după cele 2 victorii din anii ’60 obținute de Richie Ginther și John Surtees + accidentul fatal al lui Jo Schlesser (Rouen, 1968); accident fatal care l-a făcut pe Guy Ligier să își numească monoposturile după ilustrul dispărut, Honda a avut un succes impresionant în calitate de motorist (cu Williams și McLaren).
Lucrurile nu au stat prea roz în ceea ce privește succesul în calitate de echipă de uzină: de la revenire (2006) și până la dispariția deja menționată, Honda a avut o singură victorie – cea obținută de specialistul condițiilor mixte, Jenson Button, la ediția din 2006 a MP al Ungariei.
În cazul BMW-Sauber, traiectoria a fost diferită. Deznodământul? Același. După o progresie constantă (întinsă pe parcursul a două sezoane), BMW „s-a trezit” cu șanse la titlul mondial al piloților. Robert Kubica a adus prima victorie (n.r și singura) a companiei germane – după o strategie bine gândită a echipei, în Canada (locul unde polonezul a avut un accident înfiorător cu un an mai devreme).
Odată cu această performanță, Kubica a ajuns liderul clasamentului general. Într-o asemenea situație, orice constructor cu experiență în F1 poate că ar fi gândit situația altfel.
Din păcate, BMW a ales însă diferit: dezvoltarea monopostului a fost oprită (din cauza schimbării de regulament din 2009) după victoria de la Montreal. Ar fi un eufemism să spunem că șansele la titlu ale Kubica s-au evaporat odată cu această decizie.
Pe scurt, deznodământul sezonului 2009 se cunoaște, iar BMW a părăsit competiția într-un mod lipsit de glorie. Având aceste 3 exemple în față, Cadillac va trebui să învețe din greșelile „înaintașilor” pentru a-și atinge obiectivele….
co-Autor: Ionuț Timofte
Surse: Autosport/Motorsport.com, FIA, Formula 1, Reuters, GM Newsroom pe lângă cele personale.
