În acest articol dedicat legendarului circuit de la Interlagos, am adus „în discuție” aspectele esențiale ale acestui circuit. Pista braziliană are o istorie grandioasă, întinsă pe parcursul a 5 decenii (în F1). Din 1990 (odată cu adoptarea configurației actuale), Interlagos a fost o prezență constantă în calendarul „Marelui Circ” (cu excepția anului 2020).
Circuitul Interlagos a fost construit în 1940, dar până în 1973, pista braziliană nu a organizat un GP de F1. Circuitul se află în orașul Sao Paulo (cea mai mare aglomerare urbană, din Brazilia). În limba portugheză, termenul „interlagos” (tradus ad litteram) înseamnă „între lacuri”. Cu toate că, circuitul a fost redenumit „Autodromo Jose Carlos Pace” în onoarea lui Carlos Pace, un pilot originar din Sao Paulo (care a și câștigat cursa de pe teren propriu, în 1975), pista a rămas în mentalul colectiv sub numele de Interlagos.
După ediția din 1980, configurația originală a traseului (de 7.96 km) nu a mai făcut parte din calendarul F1 (din motive de siguranță).
În anii 80, MP al Braziliei s-a desfășurat pe circuitul Jacarepagua. După un program „intens” de renovare, Interlagos a revenit în calendarul F1 (în sezonul 1990). După „restructurare”, noul circuit avea o dimenisune de 4.3 km.
De la ediția din 1990 (câștigată de Alain Prost), Interlagos a fost o prezență constantă, în calendarul „Marelui Circ”. Doar în sezonul 2020 (datorită pandemiei de Coronavirus), Interlagos nu a organizat o etapă de F1. În 2022, 236.000 de fani au fost prezenți la Sao Paulo, cu ocazia MP al Braziliei. În rândurile de mai jos, am pregătit câteva aspecte interesante (pe care ar fi bine să le cunoașteți) legate de legendara pistă braziliană.
MP al Braziliei: Știați că?
• Michael Schumacher are cele mai multe victorii la Interlagos. Pilotul german s-a impus aici, de 4 ori (1994, 1995, 200, 2002).
• 4 piloți brazilieni au câștigat la Interlagos. Emerson Fittipaldi, Jose Carlos Pace, Ayrton Senna și Felipe Massa. Fittipaldi (1973, 1974), Senna (1991, 1993) și Massa (2006, 2008) au câte 2 victorii. Jose Carlos Pace are un singur succes (1975).
• De asemenea, piloții brazilieni au și cele mai multe pole-uri, la Interlagos în comparație cu celelalte națiuni. Aceștia au obținut 10 pole-uri.
• Odată cu victoria din 2019, RB15 (pilotat de Max Verstappen) a devenit primul monopost cu motorizare Honda (de la victoria lui Senna, din 1991), care câștigă o cursă la Interlagos.
• Mark Weber și-a dat jos casca de pe cap, în timpul „turului de onoare” (al ultimei sale curse în F1) petrecut după MP al Braziliei (ediția 2013). Această practică era întâlnită, la începutul anilor 80 (ex. Didier Pironi sau Gilles Villeneuve au făcut același lucru).
• Până în sezonul 2003 (inclusiv), Interlagos a organizat curse, în prima parte a anului (iarna sau primăvara). Începând cu sezonul 2004, întrecerea braziliană s-a desfășurat toamna (finalul lui octombrie – începutul lui noiembrie). Până în 2009 (plus etapa din 2012), la Interlagos s-a desfășurat – „finala sezonului”.
• În 1994, Schumacher a câștigat la o diferență de un tur (în fața lui Damon Hill). Aceasta a fost penultima cursă din istoria F1, în care am avut parte de o asemenea diferența (ulltima a avut loc la Adelaide, în anul următor).
• La Interlagos, Kevin Magnussen a obținut primul pole-position din carieră. În cursă, am avut parte de o altă premieră: George Russell a câștigat prima cursă în F1. De aproape 20 de ani (MP al Malaysei, 2003), nu am mai avut parte de un asemenea weekend. Atunci, Fernando Alonso a reușit primul pole al carierei, iar Kimi Raikkonen prima victorie.
• Interlagos a oferit amintiri de neuitat și lui Pierre Gasly, respectiv Carlos Sainz. Ambii au obținut aici, în 2019, primul podium din carieră.
Curse memorabile, la Interlagos:
MP al Braziliei, 1991 – Senna câștigă acasă.
Până în acel moment, Ayrton nu reușise o victorie pe teren propriu. În 1991, până în turul 50, totul a mers conform așteptărilor. Ulterior, Senna a început să aibă probleme la cutia de viteze. Blocat în treapta a 6-a (treapta maximă, în 1991), Senna făcut eforturi aproape „supraomenești”, pentru a ajunge la final. La finalul celor 71 de tururi programate, diferența dintre el și Ricardo Patresse a fost de doar 2.9 secunde
MP al Braziliei, 2003 – O cursă „haotică”, cu un final comtroversat.
Giancarlo Fisichella a câștigat aici, în 2003, primul GP al carierei. Cursa s-a desfășurat în condiții extreme și a fost marcată de accidentele lui Mark Webber și Fernando Alonso (incident care a dus la apariția steagului roșu, în turul 54). Rubens Barrichello a fost aproape de o victorie istorică. Din păcate, motorul mașinii Ferrari a cedat, cu 7 tururi înainte de întreruperea cursei…. Inițial, victoria i-a revenit lui Kimi Raikkonen. După analizarea rezultatelor finale, de către cei de la FIA, decizia a fost revizuită și Fisichella a fost declarat câștigător.
MP al Braziliei, 2008 – Hamilton câștigă campionatul, în circumstanțe aproape drama.
Finalul întrecerii este arhicunoscut: Felipe Massa câștigă cursa, este campion mondial pentru „30 de secunde”, însă Hamilton îl depășește pe Timo Glock („încălțat” cu pneuri de uscat, pe o pistă aflată în condițiile mixte), la Intrarea în virajul Juncao și „răstoarnă” datele problemei. La acel moment, Hamilton devenea cel mai tânăr campion mondial din istorie (23 de ani, 9 luni și 26 de zile). Acest record avea să fie „bătut” de Sebastian Vettel.
MP al Braziliei, 2012 – Vettel câștigă titlul mondial, în pofida unui start dezastruos.
În 2012, lupta pentru titlul mondial „s-a dat” între Sebastian Vettel și Fernando Alonso. În ciuda unui start catastrofal (acroșaj în S-urile Senna, cu nepotul legendarului pilot brazilian), Vettel nu a renunțat (în ciuda problemelor la monopost) și a reușit să termine cursa pe poziția a 6-a (loc care i-a asigurat al 3-lea titlu mondial). În acest scenariu, Alonso avea nevoie de victorie. Din păcate, pentru pilotul spaniol, acest lucru nu avea să se și concretizeze. Cursa a fost câștigată de Jenson Button, iar Alonso a terminat pe locul secund. Totodată, acesta a fost și ultimul GP al lui Michael Schumacher.
Alte curse memorabile: edițiile din 2006 (evoluția lui Schumacher), 2016 (Verstappen „strălucește pe ploaie), 2019 (podiumuri pentru Gasly și Sainz) și GP-ul din 2022 (pole Magnussen, victorie Russell).
Vom reveni mâine, cu un articol dedicat unei curse clasice.