Ce se mai aude despre intrarea Andretti în Formula 1? Zvonuri, politică și declarații.

Distribuie articolul:

Posibila intrare în Formula 1 a echipei Andretti, însoțită de grupul General Motors și Cadillac, a împărțit atât organismul de conducere a Formulei 1, cât și echipele. Avizul pozitiv dat de FIA la începutul lunii trecute nu a făcut decât să dea startul la multe mișcări de culise. Doar discursul lui Michael Andretti a rămas identic, încercând să convingă audiența despre beneficiile pe care le-ar aduce Andretti Formulei 1. În acest articol prezentăm ultimele date pe care le avem și încercăm să le punem în balanță, chiar dacă recunoaștem că multe discuții nu au ajuns în presă.

Vorbind într-o înregistrare video pe YouTube publicată de Bloomberg Originals, șeful echipei Andretti a declarat că a fost surprins de cât de mult se opun cei implicați în F1 planurilor sale, sugerând că aceștia cred că echipa sa nu este pregătită pentru această sarcină. Pare bizar, mai ales că Andretti ar capitaliza piața americană, iar Liberty, grup de investiții din US, știe acest fapt. Totuși, este foarte clar că FOM pune bețe în roate unei astfel de mutări.

El a adăugat: „În primul rând, ei cred că suntem o adunătură de țărani aici. Și că nu știm ce facem. Dar pentru că avem multă experiență în curse, s-ar putea să abordăm lucrurile dintr-un unghi diferit față de toți ceilalți și s-ar putea să funcționeze.”

Încă nu avem date că echipele nu acceptă o intrare din partea Andretti din motive sportive (adică să fie de părere că Andretti ar putea distruge concurența și să monopolizeze titlurile mondiale), ci din motive financiare. Cum am explicat și în trecut, intrarea Andretti în Formula 1 va împărți premiile date de FIA în 11, iar drepturile de imagine într-o proporție asemănătoare. Echipele ar pierde câteva milioane de dolari, dar piața americană pe care o va activa Andretti nu va suplini acești bani? Noi am spune că da, dar datele se află doar la FOM.

Între organismele de conducere a Formulei 1 au apărut disensiuni clare, care au fost afișate în presă. Șeful FIA, Mohammed ben Sulayem, a ieșit în fața și a spus că echipele nu ar trebui să fie băgate în seamă de FOM, iar discuțiile ar trebui să se poarte doar între Liberty și reprezentanți ai potențialei echipe Andretti. Stefano Domenicalli a răspuns la aceste afirmații, precizând că presiunile puse de FIA nu sunt potrivite.

De fapt, Andretti ar putea să intre în Formula 1 doar cu avizul FIA, ce îi permite să se alinieze pe grilă, însă echipa și monoposturile nu vor fi filmate. Acest fapt joacă în favoarea echipei și îi provoacă un cuvânt de spus în discuțiile cu FOM. Dacă s-ar întâmpla scenariul de mai sus, ar fi un dezastru pentru drepturile de imagine ale Formulei 1. Formula One Management mai are o problemă, regulile UE anti-concurență, care ar trebui să oblige Liberty să ofere aviz pozitiv. „S-a afirmat că, dacă drumul său va fi blocat, Andretti ar putea recurge la acțiuni în justiție, mai ales în ceea ce privește Uniunea Europeană, unde o astfel de mișcare ar putea fi considerată o încălcare a legilor anti-concurență.”.

Andretti încearcă să obțină aviz pozitiv din partea FOM nu doar prin vorbe. În ultimele săptămâni a testat în tunelul de vânt Toyota de la Cologne un monopost cu specificația 2023, iar Colton Herta, pilot propus în F1 dacă echipa va fi acolo, ar începe testele în simulator la finalul acestui an.

Deocamdată, Andretti a rămas la planul A și dorește să fie în Formula 1 începând cu 2025 (pentru a participa la negocierea noului contract Concorde), dar Michael a repetat că varianta 2026 i se pare totuși plauzibilă. În continuare se nasc alte discuții, Andretti are nevoie de câteva capacități pentru a intra în Formula 1, inclusiv un tunel de vânt și un simulator. Echipa ar putea să le construiască (sau să le modernizeze) înainte de intrarea sa în Formula 1, în timp ce Williams este împiedicata să își construiască un nou tunel de vânt din cauza bugetului de investiții limitat.

După ce a ieșit triumfător de la negocierile cu FIA, Michael Andretti s-a îndreptat spre echipele participante în Formula 1 și a încercat să obțină susținerea cât mai multor dintre ele. Din sursele apărute în Media, un aliat Andretti pare să fie McLaren, cu care a avut parteneriate în mai multe competiții. În schimb, James Vowles, șeful Williams, a afirmat public că nu susține intrarea Andretti în Formula 1: „Gândurile mele sunt foarte clare. Williams este împotriva adăugării unei a 11-a echipe, și foarte puternic împotrivă”.

Dar Andretti caută susținere și alte părți. Una dintre ele este Ferrari, dar aici avem o situația paradoxală. După acordul FIA, Fred Vasseur a declarat că „nu este un secret că nu sunt un mare fan al extinderii grilei dincolo de 10 echipe.”. Apoi a apărut în presă că Vasseur s-a răzgândit, iar grupului Ferrari nu i-ar conveni să ofere unități de putere doar la Haas, după ce Sauber va prelua motoarele Audi, iar Andretti să devină client al grupului de la Maranello

În prezent pare din nou să apară disensiuni între părți. Michael Andretti a fost extrem de vocal la adresa Haas. Andretti consideră că modul în care echipa sa plănuiește să intre în competiție este total diferit de modul în care Haas a abordat lucrurile, având o relație de client cu Ferrari. „Ei nu au avut nicio infrastructură, nu își pot construi propria mașină. Sunt mini-Ferrari pentru că pur și simplu cumpără tot ce pot de la Ferrari și chiar au ingineri Ferrari. Aducerea mașinilor pe pistă este probabil cea mai ușoară parte.”

„Noi [trebuie] să ne construim propria mașină, nu-i așa. Și dacă ați vedea cât de mare este [această afacere]… Adică, este o întreprindere mare, mare. Există documente, și sunt probabil nu știu, 500 de pagini de chestii. În IndyCar, cumperi mașina și ești imediat pe circuit, iar în F1, construiești literalmente o mașină de la zero.”

Trecem la Red Bull. Christian Horner a afirmat că echipa sa este de acord cu intrarea Andretti în Formula 1, atât timp cât americanii își vor construi propriul Power Unit. „Cred că venirea General Motors, în Formula 1, este un lucru extrem de pozitiv. Vedem că Ford se va întoarce în ’26. Ford versus GM ar fi fantastic. Dar, în mod ideal, cred că trebuie să își facă propriul motor. Și cred că atunci când te uiți la modul în care Audi a intrat în acest sport, au achiziționat o echipă existentă și o franciză existentă. Ar trebui să fie diferit pentru ceilalți? Cred că aici trebuie ca Liberty și FIA să se întâlnească și să vină la noi cu o poziție colectivă, pentru că nu poți avea o regulă pentru unul și alta pentru ceilalți.”

Toto Wolff nu a oferit o declarație în acest sens pentru Mercedes, din cauza perioadei sale de absență din paddock. Lewis Hamilton și George Russell au afirmat că ei văd utilă încă o echipă în competiție, însă doar dacă aceasta aduce beneficii Formulei 1.

Concluzia acestui articol va fi oferită de declarația lui Peter Windsor din urmă cu trei săptămâni. „Este un club privat și nu vor fi Toto [Wolff] și Christian [Horner] [care se opun lui Andretti], vor fi și alții. Cel mai probabil vor fi Gene Haas și Williams, care au luptat mult timp și din greu pentru a avea franciza pe care o au, și au plătit mulți bani în cazul lui Dorilton [proprietarii Williams], care nu vor să vadă cum feliile de tort se micșorează pentru că vine o altă echipă – pentru că mărimea feliei de tort este mai importantă pentru acei tipi de la mijloc decât pentru echipele din față, așa că asta va fi.”

Sursă photo: Andretti Motorsport, 24 Heures du le Mans

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *