Central European Rally(CER) Preview : Ultimul Act al Raliului Tri-național

Raliul Europei Centrale (CER) se pregătește să fie scena unei confruntări absolut decisive. Ca a douăsprezecea și antepenultima rundă a sezonului Campionatului Mondial de Raliuri (WRC), acest eveniment unic pe asfaltul european nu doar că marchează revenirea de la șapte etape consecutive pe macadam, dar găzduiește și cea mai strânsă luptă la titlul individual din ultimul deceniu. Miza este amplificată de faptul că această ediție va fi, din păcate, ultima inclusă în calendarul WRC, deocamdată, conferindu-i o greutate istorică și o valoare sentimentală inegalabilă.

Echipajele se vor aventura pe 18 Probe Speciale totalizând 306 km competitivi, parcurgând teritoriile a trei națiuni: Germania, Cehia și Austria . Pe un asfalt renumit pentru schimbările sale rapide de aderență, imprevizibilitatea vremii de toamnă și poluarea agresivă a traseului, Central European Rally necesită o combinație rară de precizie absolută, strategie impecabilă a anvelopelor și curaj neșovăielnic.

Contextul și Miza Raliului

Sezonul WRC 2025 a oferit un spectacol continuu, cu o listă de patru piloți care mențin șanse matematice la titlu, deși atenția se concentrează pe duelul titanic din interiorul echipei Toyota Gazoo Racing WRT. Liderii actuali ai clasamentului general sunt octuplul campion mondial, Sébastien Ogier, alături de tânărul navigator Vincent Landais. Deși la începutul anului Ogier plănuia un program parțial, cele cinci victorii obținute în cele 11 etape disputate l-au propulsat în fruntea clasamentului și l-au convins să se înscrie în toată cea de a doua jumătate a sezonului, având un avans minim de doar două puncte față de coechipierul său, galezul Elfyn Evans, navigat de veteranul Scott Martin.

Trecerea la asfalt după o dominație îndelungată a macadamului introduce un reset tehnic major. Mașinile Rally1 necesită un set-up complet diferit, bazat pe o suspensie mai rigidă și o precizie milimetrică a direcției. Performanța la CER este, așadar, vitală, fiind penultima etapă pe asfalt, înainte de Raliul Japoniei.

Un element definitoriu al acestei etape este poziția de start. În calitate de lider al clasamentului, Sébastien Ogier va deschide drumul . În raliurile pe macadam, acest lucru reprezintă o penalizare, deoarece mașina din față curăță linia pentru urmăritori. Pe asfalt, însă, mai ales în condițiile imprevizibile ale CER, acest lucru se transformă într-un avantaj distinct.

Suprafața străduțelor din europa centrală (și de est, exemplu Croația, acum câteva săptămâni) devine notoriu de murdară pe măsură ce fiecare echipaj avanseză din cauza tăieturilor (cut-uri) agresive ale virajelor, care trag noroi, pământ și pietriș pe suprafața ideală de rulare . Ogier, beneficiind de un traseu mai curat la prima trecere a probelor, poate alege să taie virajele mai agresiv, aruncând și mai multă „murdărie” pe traseu, înrăutățind condițiile pentru urmăritori. Acest fapt este confirmat de piloții înșiși, care observă că ordinea de start devine critică pe asfaltul contaminat, unde fiecare mașină ulterioară trage mai multă murdărie. Evans, rulând imediat după Ogier, va fi pilotul care va suferi cel mai mult din cauza acestei poluări constante a traseului, fiind forțat să ruleze pe o aderență semnificativ redusă și imprevizibilă. Astfel, Ogier transformă poziția sa de lider într-o armă tactică eficientă împotriva celui mai apropiat rival.

Pe frontul constructorilor, dominația Toyota Gazoo Racing WRT este aproape totală. Cu un avans de 125 de puncte față de Hyundai Shell Mobis WRT, echipa niponă deține prima șansă matematică de a securiza cel de-al cincilea titlu consecutiv chiar la CER . Pentru a realiza acest lucru, Toyota trebuie să termine raliul cu un avans de minimum 120 de puncte (adică să obțină cel puțin 8 puncte în plus față de constructorii rivali în acest week-end). Având trei piloți de top (Ogier, Evans, Rovanperä) nominalizați pentru puncte, obiectivul titlului la constructori pare extrem de realizabil.

Istoric

Raliul Europei Centrale, lansat în 2023, s-a impus rapid ca un eveniment revoluționar, fiind singurul raliu WRC din istorie care se desfășoară pe teritoriul a trei națiuni: Germania, Austria și Republica Cehă. Acest concept transfrontalier, definit de sloganul „Beyond Borders”, a fost lăudat pentru capacitatea sa de a uni fanii din întreaga regiune.

Deși CER este relativ „nou”, acesta se bazează pe o moștenire solidă a sportului cu motor în Europa Centrală. Parcul de service este situat în Passau, Germania , preluând spiritul ADAC Rallye Deutschland, care era anterior un eveniment de referință al WRC, renumit pentru organizarea sa meticuloasă și pentru atragerea a peste 200.000 de spectatori.

Secțiunile cehe ale raliului aduc o conexiune cu puternica tradiție locală, în special cu Barum Czech Rally Zlín. Acest raliu, deși parte a ERC, este celebru pentru probele extrem de dificil, pe un asfalt denivelat, adesea spart, și pentru necesitatea de a traversa păduri cu aderență redusă . Această diversitate accentuată — trecerea de la drumurile largi și netede din Germania/Austria la cele înguste și tehnice din Cehia — este motivul pentru care CER a fost etichetat de piloții WRC drept „cel mai dificil raliu de asfalt al anului” .

În ciuda succesului și a viziunii de cooperare pan-europeană pe care a promovat-o, Central European Rally 2025 va fi, conform planificării curente, la ultima sa ediție în calendarul WRC. Calendarul WRC 2026, deja confirmat, nu include evenimentul, optând pentru reintroducerea Raliului Croației și păstrarea Raliului Spaniol Islas Canarias.

Eliminarea unui eveniment atât de lăudat pentru inovația sa logistică și poziția sa centrală în Europa sugerează o dificultate inerentă în menținerea unui standard operațional ridicat pe teritoriul a trei jurisdicții distincte. Coordonarea constantă a aspectelor de siguranță, trafic și birocrație la nivel tri-național este o provocare administrativă complexă, care ar putea fi considerată nesustenabilă pe termen lung de către promotorii WRC, în special când sunt disponibile alternative operaționale mai simple. Prin urmare, ediția 2025 reprezintă o ocazie finală, emoționantă, pentru fani și echipe de a celebra acest concept unic.

„Anatomia” Raliului

Central European Rally 2025 propune un traseu ce impune adaptabilitate imediată. Pe lângă cei 306 km de Probe Speciale , o statistică crucială domină pregătirea: 150 km din probe, reprezentând aproape 75% din totalul competitiv, sunt complet noi și nu au mai fost utilizate anterior în WRC . Această noutate drastică minimalizează avantajul experienței acumulate în 2023 și 2024, mutând presiunea pe acuratețea notițelor obținute în zilele de recunoaștere (pace notes) și pe capacitatea de improvizație a echipajelor în timpul cursei.

Raliul cere stăpânirea unui amestec complex de lățimi de drum, camber (înclinație laterală) și niveluri de aderență. Secțiunile cehe sunt în general înguste, denivelate și cu tăieturi noroioase, în timp ce cele Austriece și Germane tind să fie mai rapide, mai largi și mai netede.

Condițiile meteorologice sunt extrem de volatile. Piloții se așteaptă la un roller coaster de condiții, cu schimbări rapide de la asfalt uscat, la ploaie torențială și ceață, adesea în aceeași buclă de probe. Joi și Vineri sunt așteptate ploi ușoare, însă sâmbătă și duminică sunt șanse enorme la asfalt uscat. Această volatilitate transformă alegerea anvelopelor într-o loterie tactică. Piloții trebuie să decidă între compuși moi, duri sau anvelope de ploaie, sub amenințarea că un singur segment dintr-o buclă ar putea fi afectat de precipitații, forțând echipele să facă un compromis care nu va fi niciodată ideal. Experții subliniază că pe asfaltul umed, aderența pe secțiunile împădurite este complicată suplimentar de frunzele căzute, care se lipesc de carosabil. Aceste secțiuni umede și umbrite nu permit nicio marjă de eroare, o singură greșeală putând duce la o ieșire violentă în decor.

Itinerariul

Joi, 16 Octombrie: Startul (GER)

Ziua începe cu Shakedown-ul Bad Griesbach Therme (mijlocul probei Golf und Therme), urmat de startul oficial din Passau . Competiția debutează cu două treceri ale probei Golf und Therme (SS 1/2, 12.83 km), situată în Bad Griesbach, Germania .

Vineri, 17 Octombrie: Ziua Tri-Națională (GER/AUT/CZE)

Vineri este ziua cea mai solicitantă din punct de vedere logistic și al diversității, cu 98.72 km competitivi. Echipajele traversează toate cele trei țări în aceeași zi, cu Service Park-ul central în Passau și o regrupare/Service Îndepărtat lângă Český Krumlov în Cehia.

  1. PS 3/8: Granit und Wald (GER, 10.86 km): Probe rapide germane, care includ o alternanță de secțiuni largi și un drum mai îngust care intră în pădure, inclusiv un ac de păr tehnic.
  2. PS 4/7: Böhmerwald (AUT, 15.27 km): Secțiunile austriece rapide, cu un caracter de drum de munte, care necesită un pilotaj fluid.
  3. PS 5/6: Col de Jan (CZE, 23.37 km): Cea mai lungă probă a zilei și o secțiune cehă complet nouă . Acestea sunt locurile unde se așteaptă cea mai mare uzură a pneurilor și cele mai multe tăieturi murdare, testând limitele set-up-ului pe drumurile denivelate.

Sâmbătă, 18 Octombrie: Maratonul Decisiv (CZE/GER)

Sâmbăta este cea mai lungă zi, cu 103.64 km competitivi , concentrându-se pe o combinație de drumuri germane și un bloc vital de probe cehe.

  1. PS 9/14: Made in FRG (GER, 14.30 km): O probă complet nouă, al cărei nume evocă rădăcinile germane ale raliului.
  2. PS 10/12: Keply (CZE, 21.95 km) și PS 11/13: Klatovy (CZE, 15.57 km): Probă cehă nouă. Acestea vor fi un test de rezistență și precizie pe drumurile tehnice, unde riscul de a trage frunze și noroi din pădure este maxim, afectând serios aderența piloților care rulează mai în spate.

Duminică, 19 Octombrie: Finala Punctelor Bonus (GER/AUT)

Ziua finală, cu puncte bonus pentru primii 5 clasați ai zilei (5-4-3-2-1) se concentrează pe o buclă de două probe repetate de două ori.

  1. PS 15/17: Beyond Borders (GER/AUT, 12.37 km): O altă probă transfrontalieră.
  2. PS 16/18: Mühltal (AUT, 26.52 km): Cu o lungime de 26.52 km, aceasta este cea mai lungă probă specială din întregul raliu. A doua trecere, SS18, va servi ca Wolf Power Stage, oferind puncte bonus esențiale (5-4-3-2-1 pentru primele 5 poziții), care ar putea face diferența în clasamentele generale .

Cine are prima șansă la victorie?

Rally1(WRC)

TOYOTA

Toyota a dominat sezonul 2025 și deține majoritatea candidaților la titlu.

Sébastien Ogier: Ogier este, prin excelență, pilotul favorit pe asfaltul mixt și murdar. Cele cinci victorii din acest sezon îi oferă nu doar conducerea, dar și o încredere imensă. Avantajul poziției de start, care îi permite să ruleze pe o aderență mai predictibilă și să contamineze trasa pentru Evans, este un atu major.

Elfyn Evans: Evans se află în cursa vieții sale pentru primul titlu WRC . Deși a avut performanțe solide pe asfalt (podiumuri constante de la accidentul său din 2023 la CER), poziția sa a doua pe traseu îl va expune la maximum de „murdărie” și aderență scăzută, mai ales în secțiunile cehe. Evans va trebui să își asume riscuri calculate și să găsească o viteză neașteptată pentru a contrabalansa dezavantajul drumului.

Kalle Rovanperä: Cu 21 de puncte în spatele liderului șansele lui Rovanperä la titlu . Totuși, anunțul retragerii sale din raliuri la finalul sezonului 2025 înseamnă că el poate ataca fără presiunea gestionării punctelor. Rovanperä poate fi extrem de rapid, dar adaptabilitatea pe acest asfalt de compromis va fi testată.

HYUNDAI

Hyundai a câștigat ambele ediții precedente ale CER (Neuville 2023, Tänak 2024) , dovedind că mașina i20 N Rally1 se adaptează excelent acestui tip de asfalt.

Ott Tänak : Deși Ott Tänak se află la 43 de puncte de Ogier , Hyundai a implementat o manevră strategică agresivă pentru a-i maximiza șansele. Prin excluderea lui Tänak de la punctele de constructor, regulamentul sportiv permite utilizarea specificației 2024 (dar fără hybrid, exact specificația de la Monte Carlo) a i20 N Rally1 echipată cu un motor nou, fără penalizarea de cinci minute. Tänak a considerat această specificație ca fiind optimă pentru asfaltul alunecos . Această libertate tehnică, combinată cu experiența sa superioară în gestionarea suprafețelor cu aderență variabilă (câștigător CER 2024), îl face unul din principalii candidați la victoria de etapă.

Thierry Neuville : Neuville a câștigat CER în 2023, dar a recunoscut că pachetul tehnic 2025 Evo al mașinii i20 N a avut dificultăți în a găsi consistența și viteza optimă pe asfaltul curat (ex. Islas Canarias). Pentru CER, Neuville și Fourmaux vor utiliza amortizoare noi (damper struts) în încercarea de a îmbunătăți competitivitatea . Neuville a testat recent la East Belgian Rally, concentrându-se pe diferențiale, ajungând la „concluzii interesante” despre set-up-ul mașinii. Ca pilot nominalizat pentru punctele de constructor și forțat să dezvolte pachetul tehnic, misiunea sa este mai complexă decât cea a lui Tänak.

Adrien Fourmaux : Fourmaux, care a câștigat la clasa Rally2 la CER 2023 , a demonstrat că are un ritm excelent pe asfaltul central-european. Va fi un pilon esențial pentru punctele de constructor ale Hyundai și va folosi noile upgrade-uri, urmărind un nou rezultat de podium, similar cu cel obținut la Monte-Carlo .

M-SPORT FORD

M-Sport Ford aliniază două Puma Rally1.

Grégoire Munster : Grégoire Munster va căuta să revină la forma sa cea mai bună pe asfalt, suprafața sa favorită, la raliul unde a debutat în Rally1 în 2023 .

Joshua McErlean: Irlandezul , debutantul echipei, urmărește să obțină un rezultat curat pe asfaltul CER, unde deține experiență Rally2, după un sezon de macadam marcat de probleme mecanice.

Rally2(WRC2)

Campionatul FIA WRC2 2025 și-a decis deja campionii: Oliver Solberg și Elliott Edmondson, care au obținut titlul la Raliul țării sudamericane Chile. Deși Solberg (GR Yaris Rally2) va concura la CER, el nu mai este eligibil să acumuleze puncte.

În absența presiunii lui Solberg de a marca puncte, cursa WRC2 se transformă într-o bătălie intensă pentru victoria de etapă și pentru clasările finale ale sezonului.

Filip Mareš (Toyota): Pilotul ceh Filip Mareš (Toyota Dolák) este favoritul local. El a terminat pe locul doi la WRC2 la ediția precedentă CER . Experiența sa extinsă pe drumurile tehnice și denivelate ale Cehiei este un avantaj crucial pe care niciun alt pilot nu îl poate egala. Motivația de a câștiga pe teren propriu îl propulsează ca unul din cei mai probabili candidați la victorie.

Léo Rossel (Citroën): Revenirea lui Léo Rossel, campionul francez pe asfalt, la bordul Citroën C3 Rally2 (PH Sport) este strategică . Rossel este un specialist de asfalt, iar Citroën dorește să demonstreze potențialul C3 Rally2 pe acest teren, în special după ce fratele său, Yohan Rossel, și-a încheiat speranțele la titlul WRC2 în 2024 printr-un accident chiar la CER. Léo, câștigătorul clasei la Monte-Carlo, este hiper-motivat să obțină o performanță de răsunet, fiind pregătit pentru aderența scăzută.

Nikolay Gryazin (Skoda): Deși nu mai este în linia de constructor Citroën, rămâne un pilot extrem de rapid și constant pe asfalt. El va concura pentru a aduna puncte decisive în clasamentul individual.

JUNIOR WRC(Fiesta Rally3 Evo)

Raliul Europei Centrale găzduiește runda finală a Campionatului Junior WRC 2025 (JWRC), care utilizează mașini Ford Fiesta Rally3. Miza nu putea fi mai mare: CER oferă puncte DUBLE – 50 de puncte pentru victorie, plus puncte bonus din Power Stage.

Lupta la titlu se joacă între cinci piloți, dar este dominată de duelul dintre Taylor Gill (lider) și Mille Johansson (urmăritor).

Taylor Gill : Gill conduce clasamentul cu 14 puncte avans, construit pe baza consistenței sale și a celor două victorii. O victorie la CER îi asigură titlul, indiferent de rezultatul lui Johansson . Stilul său matur și capacitatea de a evita erorile majore sunt avantaje semnificative pe asfaltul trădător al CER.

Mille Johansson: Johansson a demonstrat cea mai mare viteză brută, câștigând mai multe Probe Speciale decât oricare alt pilot JWRC . Totuși, erorile costisitoare l-au ținut fără victorie de etapă. Cu 50 de puncte disponibile, Johansson trebuie să câștige raliul și să acumuleze puncte bonus suplimentare pentru a-l depăși pe Gill, cu condiția ca australianul să termine sub locul doi. Pe un traseu complet nou (aproape 75%), unde orice greșeală este scumpă, Johansson trebuie să își tempereze viteza explozivă cu o precizie absolută.

Entry List

Concluzii

Raliul Europei Centrale este mai mult decât o simplă etapă de asfalt; este un test al supraviețuirii, unde decizia strategică depășește adesea viteza pură. Asfaltul murdar, cu condițiile sale schimbătoare și cu riscul constant al frunzișului umed și al noroiului, recompensează pilotul capabil să găsească un compromis optim în set-up și în alegerea anvelopelor, menținând în același timp o precizie absolută.

Dinamica luptei la vârf este definită de strategia Hyundai, care i-a oferit lui Ott Tänak cel mai bun pachet tehnic posibil și libertatea de a ataca fără restricții de puncte de constructor. Această mișcare agresivă îl transformă pe Tänak în principalul favorit la victorie, urmând să pună o presiune imensă pe Toyota. Sébastien Ogier va încerca să își consolideze poziția profitând de avantajul ordinii de start, în timp ce Elfyn Evans trebuie să livreze o performanță de vârf pentru a menține titlul la îndemâna sa.

Pentru Campionatul Junior WRC, CER reprezintă un final de sezon de tip „Totul sau Nimic”. Punctele duble sunt catalizatorul unui atac inevitabil din partea lui Mille Johansson, care trebuie să își demonstreze viteza constantă pentru a depăși consistența maturității lui Taylor Gill.

În cele din urmă, Raliul Europei Centrale 2025 va rămâne în memoria fanilor WRC ca un ultim act grandios, în care sportul a transcendet granițele. Este un omagiu adus cooperării paneuropene și o scenă de o complexitate tehnică inegalabilă, care promite să fie punctul culminant dramatic al unui sezon istoric.

Surse Inspirație : WRC website + Youtube, Wikipedia, Central European Rally, ERC, Dirtfish, ADAC Presseportal, Powerslide Blog, Motorsport, AutoHebdo.

Articolele noastre sunt susținute de ITP Fără Programare Sector 5 – partener de încredere al comunității auto.

Despre autor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *