Crashgate – Istoria scandalului care a influențat lupta pentru titlul mondial.

Distribuie articolul:

Crashgate reprezintă o pată neagră, în istoria de peste 7 decenii a F1. Nici până în prezent, ecourile acestui scandal nu s-au stins cu desăvârșire. Mai mult, pentru ca situația să devină și mai complicată, cazul a fost readus în „lumina reflectoarelor” de către Felipe Massa (principalul perdant al cursei din Singapore). Vom prezenta în acest articol (pe scurt) – cauzele, cronologia și urmările acestei „mașinațiuni”.

Context.

Fernando Alonso și Renault au câștigat titlul mondial în 2005 și 2006. Ulterior, în 2007, Alonso avea să plece la McLaren. După un sezon tumultos în cadrul acestei echipe (marcat de rivalitatea cu Hamilton, acuzații de spionaj și descalificarea McLaren din clasamentul constructorilor), Alonso s-a întors la Renault.

Cauze.

În 2008, gruparea franceză nu mai era la nivelul din sezoanele precedente. Astfel, cu 4 etape înainte de finalul campionatului, pilotul spaniol nu reușise nici măcar o clasare pe podium.

Din cauza evoluțiilor slabe, Renault risca să piardă sponsori importanți (printre care și ING, partenerul oficial al echipei). Pentru a vă face o idee – referitor la sumele care erau puse în joc – banca olandeză avea o înțelegere de 40 de milioane de dolari pe sezon, cu echipa franceză.

Pentru a-și păstra „partenerii de afaceri”, Renault avea nevoie de o victorie. La Nurburgring, coechipierul lui Fernando Alonso, Nelson Piquet Jr. a fost aproape să reușească acest lucru. Brazilianul, viitor campion mondial în Formula E, nu a fost niciodată un pilot „de calibru” în F1. Astfel, rezultatul din Germania s-a datorat unei conjuncturi favorabile.

În 2007 și 2008, linia boxelor era închisă pe parcursul unei perioade de Safety-Car. Prin urmare, piloții care aveau șansa să intre la standuri înainte de o „neutralizare”, puteau câștiga poziții serioase în pluton. Așa s-a întâmplat și în cazul lui Piquet, la Nurburgring. De pe poziția a 14-a, sud-americanul a ajuns până pe locul secund. Această strategie avea să fi repetată, în mod intenționat de această dată, la Singapore.

MP al Statului Singapore, 2008 – o cursă cu rezultatul viciat.

MP al Statului Singapore, ediția 2008, a fost prima cursă susținută în această țară. Privită inițial cu scepticism, organizarea GP-ului a fost la nivelul așteptărilor. De remarcat, că acesta a fost primul GP, din istoria „Marelui Circ”, care a avut loc în „nocturnă”.

Alonso a rulat convingător în sesiunile de antrenamentele libere. În Q1, ibericul s-a clasat pe locul 6. Din păcate, în segmentul median al calificărilor, Alonso nu a putut realiza nici un tur cronometrat din cauza unei probleme tehnice (apărută la furtunul de alimentare, al monopostului Renault R28).Pentru cursa de duminică, perspectivele păreau sumbre…

Accidentul lui Piquet îi oferă victoria lui Alonso. Felipe Massa pierde puncte importante (posibil victoria), în lupta pentru campionat.

După un start bun, liderul campionatului, Felipe Massa preia conducerea ostilităților. În cursă, Alonso a fost primul pilot care a oprit la boxe (turul 12). La o primă vedere, această strategie nu avea nici un sens. Odată cu acest pitstop, dublul campion mondial a ajuns pe ultima poziție. Totuși, lucrurile aveau să capete o turnură extrem de favorabilă…

În turul următor, Nelson Piquet Jr. a fost protagonistul unui accident, în virajul 17, al pistei din Singapore. Luând în considerare viteza de trecere prin acel viraj, un posibil accident părea destul de improbabil aici. Ca lucrurile să devină și mai ciudate, Piquet s-a răsucit în același loc și în turul de formare.

Datorită acestui incident, SC-ul și-a facut apariția pe circuit și linia boxelor a fost închisă. Beneficiarul acestei situații? Evident, Fernando Alonso.

„Șansa” unora, necazul altora… Din cauza nivelului scăzut de combustibil „îmbarcat” pe monopsturile Williams și BMW Sauber, Nico Rosebg și Robert Kubica au intrat la standuri (în timpul perioadei de SC), lucru interzis de regulament. Ulterior, drept „recompensă”, cei doi au fost penalizați (cu câte un stop-go).

După cum se știe deja, Felipe Massa a fost pilotul cel mai afectat, de „accidentul” conaționalului său. În îmbulzeala creată la afișarea steagului verde (prilej cu care linia boxelor a fost deschisă), Massa a plecat de la standuri cu furtunul de alimentare. Motivul? Semnalul de plecare a fost dat mult prea repede, de către echipă…

Mecanicii s-au grăbit să rezolve această problemă, însă, răul era deja făcut… Massa a ajuns pe ultimul loc. GP-ul avea să îl termine pe poziția 13, în afara punctelor. Cursa avea să fie câștigată de Fernando Alonso, urmat de Nico Rosberg (în ciuda penalizării primite) și Lewis Hamilton.

Piquet păstrează tăcerea, din cauza contractului cu Renault.

După cursă, câteva persoane (printre care Martin Brundle și Nick Heidfeld) au avut suspiciuni, suspiciuni referitoare la rezultatul final al întrecerii. Fernando Alonso, în discuția avută cu Flavio Briatore, (conversație avută după terminarea cursei) i-a spus italianului: „Fără accidentul lui Piquet, nu câștigam astăzi”.

Piquet Sr., triplu campion mondial în F1, a aflat adevărul la câteva zile după cursă. Conform Motorsport Magazine, „Nelsinho” s-a destăinuit tatălui său într-o conversație telefonică.

Nelson Piquet: „Fiul meu mi-a spus că totul a fost aranjat și că a fost obligat să facă acest lucru. Am fost șocat. L-am întrebat cum a putut să facă așa ceva. Mi-a răspuns că presiunea era uriașă și trebuia să producă acel accident pentru a rămâne în cadrul echipei”.

Piquet Jr. a purtat o discuție și cu regretatul Charlie Whiting. Din păcate, Piquet Jr. nu a depus o plângere – inclusiv Whiting i-a sugerat acest lucru – din cauza contractului pe care îl avea cu Renault.

Scandalul iese la lumină.

Tăcerea a fost păstrată până în septembrie 2009, atunci când gruparea franceză l-a destituit pe Piquet Jr. Îi dăm cuvântul din nou, tatălui său:
„Când Briatore mi-a confirmat că Nelson va fi dat afară, m-am dus să îl văd pe Max Mosley. I-am spus lui Nelson că nu va mai pilota niciodată în F1 și că ar fi cazul să scoatem niște bani, de pe urma celor de la Renault. A fost de acord.”

Urmări.

Inițial, în urma anchetei celor de la FIA, Renault a fost descalificată din clasamentul constructorilor (sezonul 2009) și a primit o suspendare pe 2 ani. Oamenii care au pus la punct acest plan, Flavio Briatore și Pat Symonds au primit pedepse aspre. Briatore a fost suspendat pe viață, iar Symonds a fost exclus pe o perioadă de 5 ani (redusă ulterior, la 3 ani).

În concluzie.

Știm cu toții, deznodământul sezonului 2008… Felipe Massa a pierdut campionatul la o diferență de un singur punct, în detrimentul lui Lewis Hamilton. Crashgate a fost readus „la lumină”, în urma declarațiilor lui Massa și ale lui Bernie Ecclestone.

Brazilianul susține că a fost „furat” în acel GP, iar conducerea F1 (în frunte cu Ecclestone) a știut acest lucru. Vom vedea, dacă fostul pilot Ferrari va avea succes în justiție (măcar din punct de vedere al compensațiilor financiare). Cu toate acestea, istoria nu poate fi rescrisă. Am avea parte de un precedent periculos. Totuși, decizia finală va aparține instanței…

Surse: Motorsport Magazine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *