Evoluția echipelor în sezonul 2023: 10. Haas F1 Team

Distribuie articolul:

Haas, echipa condusă de Guenther Steiner, a avut un sezon de uitat. Chiar dacă nu la fel de dezarmant precum 2020 sau 2021, anul 2023 a regăsit Haas într-o profundă criză tehnică, cu așteptări foarte mari și eșecuri dezarmante. Astfel că finalul de an găsește echipa pe ultimul loc la constructori, după o a doua parte a sezonului în care a adunat doar un punct.

„Semnele au fost acolo la începutul sezonului și am luat câteva puncte pentru că și alte echipe aveau probleme. Odată ce le-au rezolvat și au adus upgrade-uri importante, am început să plătim cu adevărat pedeapsa. A doua jumătate a sezonului a fost foarte grea, a existat doar o oportunitate de a obține un punct sau două pentru mine în Singapore, pe care am ratat-o. Am pierdut-o. În afară de asta, pur și simplu nu am avut niciodată ritmul necesar, chiar și atunci când au fost multe mașini care au abandonat, am fost prea departe de locul 10. Bineînțeles că nu este grozav și de aceea trebuie să fim mai buni”, a declarat Nico Hulkenberg după cursa din Abu Dhabi.

Dezvoltând problemele, Hulkenberg a declarat pentru Sky Sports Germania: „Am demonstrat că noua mașină nu este mai rapidă și asta este destul de clar o problemă. Este un mesaj pentru fabrica noastră, pentru ingineri și mecanici. Anul viitor trebuie să facem lucrurile diferit. Aceasta a fost problema noastră în acest an. Dezvoltarea noastră a fost în impas și am fost depășiți în mod brutal.”

Germanul de la Haas a menționat perfect problemele echipei și ale monopostului. Punctele obținute în acest sezon au venit în primele GP-uri, atunci când echipe precum McLaren, Alpine, Williams, AlphaTauri nu reușeau să găsească soluții. Treptat, aceste echipe și-au rezolvat problemele, iar Haas a rămas pe loc, fapt care a condus la o cădere în clasamentul general, până pe ultima poziție.

Acest scenariu s-a întâmplat și în 2022, atunci când Haas a preluat câteva dintre trucurile Scuderiei Ferrari. În prima jumătate a adunat puncte importante, ca mai apoi să nu mai puncteze aproape deloc până la final de sezon. Dacă atunci au fost peste 27 de puncte aduse de Kevin Magnussen și de Mick Schumacher, acum zestrea a fost de doar 12 puncte. Hulkenberg a adus 6 puncte în Australia (locul 7) și 3 puncte în Austria (locul 6 în cursa de sprint). Magnussen a adus câte un punct în Arabia Saudită, la Miami și la Singapore, de fiecare dată pe locul 10. În ultimele 13 GP-uri, echipa a adunat un singur punct, la Singapore.

YAS MARINA CIRCUIT, UNITED ARAB EMIRATES – NOVEMBER 26: Kevin Magnussen, Haas VF-23 during the Abu Dhabi GP at Yas Marina Circuit on Sunday November 26, 2023 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Zak Mauger / LAT Images)

Cu alte cuvinte, echipa a performat convingător în ultimii ani doar atunci când echipa Ferrari (de unde se obțin ingineri și sfaturi) a găsit alegeri revoluționare. A fost cazul primei jumătăți a sezonului 2022, când se folosea acel trick cu flexarea plăcii de lemn de sub monopost.

Haas a încercat să rectifice situația în ultimele curse ale sezonului 2023, iar un pachet important de upgrade-uri era așteptat pentru GP-ul din COTA. Automotorundsport a venit atunci cu un titlu îndrăzneț „Un Red Bull pentru Nico Hulkenberg”. Au fost doar vorbe, după 2 GP-uri dezamăgitoare, echipa a revenit la pachetul precedent. Astfel că speranțele pentru 2024 stau tot la Maranello, unde se așteaptă idei de la Ferrari, echipa protectoare din ultimul timp.

Ca o scurtă analiză a varientei finale VF-23, precizăm că acest monopost a avut rezultate satisfăcătoare pe linile drepte, ajutat de potentul Power Unit Ferrari și de o rezistență la înaintare redusă. Problema a constat în virajele medii și rapide. Pe frânare sau în virajele tip Monaco sau Singapore, conceptul Haas s-a descurcat mai bine. Avem multe soluții în încercarea de a alege circuitele unde acest monopost a rulat neconvingător, ne vom opri doar la Spa, Suzuka și Las Vegas. Acest monopost a fost ultimul în virajele rapide sau de radius lung.

Totuși, nu apăsarea mai scăzută a fost cea mai mare problemă, ci degradarea uriașă a pneurilor. Prin vară umbla pe internet un banc destul de aproape de adevăr: „Haas consumă mai repede pneurile hard decât Red Bull pe cele soft”. Haas și Alfa Romeo au stat cel mai modest la acest capitol. Totuși, dacă Alfa Romeo reușea să mai găsească câte un sweet spot pentru al lor monopost, echipa tehnică a Haas nu a reușit să seteze convingător acest monopost nici măcar o dată în a doua parte a sezonului. Se apreciază că echipa subdimensionată a lui Guenther Steiner are mari carențe în departamentul tehnic. Din nou, noroc că mai sunt alte echipe care au probleme.

Haas stă cel mai bine în departamentul piloților. Nico Hulkenberg și-a păstrat stilul acrobatic de pilotaj, reușind câteva clasări în Q3. Kevin Magnussen a fost mai convingător în ritm de cursă, având un control mai bun al pneurilor Pirelli în a doua parte a sezonului. Cei doi vor fi păstrați și în 2024. În acest departament a fost liniște, spre deosebire de haosul de la AlphaTauri.

Ca un exercițiu de imaginație, AlphaTauri va prelua în mare măsură conceptul Red Bull și nu ar trebui să mai aibă probleme în sezonul viitor; parteneriatul dintre Audi și Sauber ar trebui să ridice echipa elvețiană, iar Williams începe să facă pași în față, investind serios în tehnologie. De partea cealaltă, Gene Haas are o tehnologie învechită, o echipă în continuare subdimensionată, ingineri nu de prim plan, astfel că ne așteptăm ca în anii următori, echipa să petreacă mult timp pe ultima poziție a clasamentului general. Cât să mai poată rezolva situația input-urile de la Maranello?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *