Introducere
„Acest sezon nu a fost nimic mai puțin decât un rollercoaster emoțional și un an de învățare.”
Acestea sunt cuvintele Alexandrei Vateva, și nicio altă frază nu ar putea încapsula mai precis tumultul, provocările și, în cele din urmă, triumfurile care i-au definit parcursul competițional în 2025.
Anul nu a fost o poveste despre progresie liniară, ci un veritabil creuzet care i-a testat reziliența, i-a forțat adaptabilitatea și a consacrat-o pe scena motorsportului european ca o sportivă matură și strategică. La doar 21 de ani, Vateva a intrat în sezon cu un plan ambițios, specific talentelor recunoscute din ecosistemul Porsche: să folosească Porsche Carrera Cup Benelux ca o rampă de lansare și pregătire pentru obiectivul suprem – competiția extrem de competitivă Porsche Carrera Cup Germany.
Așteptările erau mari, construite pe o fundație solidă de rezultate remarcabile în anii precedenți. Însă, așa cum se întâmplă adesea în motorsport, planurile inițiale au fost rapid depășite de realitatea de pe circuit. Sezonul 2025 s-a transformat într-o odisee neașteptată, o călătorie care a purtat-o de la o campanie istorică în Orientul Mijlociu, printr-o aventură dificilă și, în cele din urmă, abandonată în Benelux, la un pariu curajos și cu miză uriașă în Germania.
Pe parcursul acestui drum sinuos, Vateva a atins două borne care i-au redefinit cariera: afilierea la prestigioasele programe „Porsche Talent Pool” și „Supported by Iron Dames”, un vis de lungă durată și orice vis suprem al unei femei pilot, și o incursiune într-un teritoriu complet nou – testarea unui monopost în cadrul inauguralului F1 Academy Rookie Test. Acesta este cronica unui an care a demonstrat că, uneori, cele mai valoroase victorii nu se măsoară doar în trofee, ci în curajul de a schimba direcția și în capacitatea de a transforma fiecare obstacol într-o oportunitate.
Fundația – Ascensiunea Meteorică spre 2025
Pentru a înțelege pe deplin complexitatea și miza sezonului 2025, este esențial să privim contextul ascensiunii fulminante a Alexandrei Vateva. Traiectoria sa în motorsport sfidează convenționalul, fiind caracterizată de o curbă de învățare exponențială. Spre deosebire de mulți dintre competitorii săi, care au petrecut ani de zile în karting, Vateva și-a început cariera abia în 2022, direct pe circuitele de karting, inclusiv cele din România. Această intrare târzie nu a fost însă un handicap, ci un catalizator pentru o evoluție accelerată.
A făcut aproape imediat tranziția către cursele de GT, concurând în 2022 în Porsche Sports Cup Germany la volanul unui model GT4. Chiar și într-un sezon parțial, a demonstrat un talent nativ, obținând multiple podiumuri și clasându-se pe locul 3 în campionatul de Sprint și pe locul 2 în cel de Anduranță. Anul 2023 a reprezentat punctul de inflexiune. Vateva a câștigat un prestigios „junior shootout” la volanul unui Porsche 992 GT3 Cup, o performanță care i-a asigurat un loc pe grila de start pentru un sezon complet în anul următor. Acest succes a propulsat-o direct în eșalonul superior al curselor monomarcă Porsche, un mediu notoriu pentru nivelul său ridicat de competitivitate.
Anul 2024 a fost cel al confirmării, o perioadă în care a acumulat experiență valoroasă și a obținut rezultate care au plasat-o pe radarul echipelor de top. A avut o apariție singulară, dar de impact, în Porsche Sprint Challenge Benelux pe legendarul circuit Spa-Francorchamps, unde a obținut victorii de clasă în ambele curse și a câștigat dramatic lupta pentru victoria la general în a doua manșă. A încheiat sezonul cu o performanță remarcabilă pe circuitul Hockenheimring, în cadrul Porsche Sports Cup Deutschland, unde a câștigat cursa de anduranță de o oră, împărțind mașina cu compatriotul Pavel Lefterov, la echipa Overdrive Racing.
Aceste rezultate nu au trecut neobservate. Vateva a fost selectată în programul Porsche Sports Cup Deutschland Talent Pool, o recunoaștere a potențialului său imens. A fost singura femeie pilot care a primit această onoare de-a lungul a trei campionate consecutive, un detaliu care subliniază statutul său special în cadrul programului de dezvoltare al constructorului german.
Privind retrospectiv, cariera sa pre-2025 dezvăluie o strategie de specializare deliberată și extrem de eficientă în cadrul ecosistemului monomarcă Porsche. În loc să experimenteze cu diverse mărci sau categorii, Vateva a urmat o cale clară, urcând treptele piramidei Porsche Motorsport: de la Porsche Cayman GT4 la puternicul și dificilul Porsche 911 GT3 Cup (992). Această concentrare i-a permis să dezvolte o înțelegere profundă a dinamicii unice a modelelor 911, cu motorul amplasat în spate – o caracteristică ce necesită un stil de pilotaj specific și rafinat. Această specializare i-a oferit un avantaj considerabil în competițiile Porsche, dar, în același timp, a transformat experiența sa ulterioară la volanul unui monopost F4, cu o filosofie de design și pilotaj diametral opusă, într-o provocare și mai mare și, implicit, într-o dovadă a versatilității sale.
Aventura sa în Carrera Cup Middle East și BeNeLux
Debutul sezonului 2025 a fost structurat în două acte distincte, fiecare cu propriile sale provocări și succese, care au conturat fundația pentru deciziile strategice ce aveau să urmeze.
Prima Femeie Pilot din ISTORIA Porsche Carrera Cup Middle East
Înainte de a-și începe campania europeană, Alexandra Vateva a scris o pagină de istorie în motorsportul din Orientul Mijlociu. A devenit prima femeie pilot care a concurat vreodată în Porsche Carrera Cup Middle East, o realizare de pionierat atât pentru ea, cât și pentru campionat. Această participare nu a fost doar simbolică; Vateva a demonstrat imediat că este o forță competitivă. Concurând pentru Lechner Racing, prima femeie pilot din istoria seriei Carrera Cup Middle East a avut o prestație solidă, încheind campionatul pe locul 3 la clasa ProAm, după ce a urcat pe podium de șase ori.
Performanțele sale pe circuite precum Qatar, Yas Marina (Abu Dhabi), Jeddah Corniche și Dubai Autodrome au fost constante, obținând clasări pe locul 4 la clasa ProAm în mai multe curse. Mai mult decât rezultatele în sine, această campanie a servit drept un program de pregătire de cel mai înalt nivel. De asemenea, 3 din cele 4 etape s-au desfășurat cu seria ca fiind suport Marilor Premii de Formula 1, expunând-o pe Vateva la presiunea și atmosfera evenimentelor de anvergură mondială și oferindu-i un timp prețios la volan și o competiție acerbă ce au ajutat în pregătirea de dinaintea sezonului european.
O Provocare Neașteptată – Porsche Carrera Cup Benelux, ca parte a Porsche Talent Pool
Cu experiența valoroasă din Orientul Mijlociu, Vateva s-a întors în Europa pentru a-și începe campania principală, cea din Porsche Carrera Cup Benelux, alături de echipa Q1 Trackracing. Planul, așa cum l-a conturat chiar ea, era clar: acest campionat trebuia să fie terenul de antrenament perfect pentru a face, în viitor, pasul către elita din Porsche Carrera Cup Germany. Realitatea de pe circuit s-a dovedit însă a fi mult mai complexă.
Runda 1: Spa-Francorchamps – Un Microcosm al Sezonului : Weekendul de debut, desfășurat pe legendarul circuit Spa-Francorchamps, a fost o reflectare perfectă a întregului său sezon: un amestec de viteză pură, potențial evident și ghinion crunt. Deși a ratat testele de pre-sezon, Vateva s-a adaptat rapid, clasându-se pe locurile 4 și 5 la clasa sa în sesiunile de antrenamente libere. În calificări, câteva mici greșeli au împiedicat-o să-și atingă potențialul maxim, obținând poziția a 16-a la general și a 6-a la clasa Rookie.

În prima cursă, a arătat un ritm excelent, dar a rămas blocată în spatele unui pilot mai lent, fără a găsi o cale de a depăși. A încheiat pe un respectabil loc 11 la general și pe 4 la clasa Rookie. A doua cursă se anunța a fi una de succes. Vateva pilota curat, cu un ritm bun, și se îndrepta spre un podium clar la categoria debutanților. Însă, în timpul unei reluări a cursei după o neutralizare cu Safety Car, un alt concurent, Dréke Janssen, a suferit o defecțiune tehnică, mașina sa accelerând necontrolat și izbindu-se violent de Porsche-ul Alexandrei. Incidentul i-a încheiat prematur cursa, un abandon venit exclusiv din cauze externe, fără nicio vină din partea sa.
Rundele 2, 3 și 4: Zandvoort, Hungaroring și Assen – Căutarea Consistenței: Vateva a demonstrat reziliență, revenind la Zandvoort, unde a reușit să obțină al treilea podium la clasa Rookie al sezonului, terminând pe locul 3 în a doua cursă.

Cu toate acestea, rezultatele la general (locurile 15 și 19) reflectau dificultatea de a pătrunde în plutonul fruntaș. Weekendul de la Hungaroring a adus rezultate solide, dar nu spectaculoase (locurile 13 și 12), urmat de etapa de la Assen (locurile 17 și 14).
După patru etape, devenise evident că progresul stagna. În ciuda momentelor de strălucire, rezultatele generale nu reflectau ambițiile și potențialul său. A urmat o decizie curajoasă și definitorie pentru sezonul ei: oprirea campaniei din Benelux, cu două etape înainte de final, pentru a-și reorienta eforturile. Așa cum a explicat chiar ea, a fost un moment de cotitură:
„Din păcate, lucrurile nu au mers conform planului în Benelux, prin urmare, după a patra etapă, am decis să plonjez în ape adânci și să particip la ultimele două curse din Porsche Carrera Cup Germany.”
Saltul în Necunoscut – Debutul în Porsche Carrera Cup Deutschland (Germania)
Decizia de a abandona un program competițional la jumătatea sezonului pentru a intra în cel mai dificil campionat monomarcă Porsche din Europa a fost un pariu cu miză uriașă. Nu a fost o mișcare laterală, ci un salt direct „în ape adânci”, într-un mediu populat de unii dintre cei mai talentați și agresivi piloți de GT, precum viitorul campion Robert de Haan și Juniorul Porsche Alessandro Ghiretti.
Seria Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland este recunoscută pentru nivelul său extrem de ridicat, unde diferențele de timp sunt infime, iar orice greșeală este aspru penalizată. Pentru Vateva, acest pas reprezenta testul suprem al abilităților și al tăriei sale mentale.

Parcursul pozitiv pe care l-a avut în această serie nu a venit în ciuda dificultăților din Benelux, ci, paradoxal, a fost alimentat de acestea. Frustrarea și sentimentul de stagnare au forțat o reevaluare critică, conducând la o decizie riscantă care, în cele din urmă, i-a accelerat dezvoltarea și i-a crescut exponențial vizibilitatea. Alegerea de a se măsura cu cei mai buni, chiar și cu riscul de a termina pe ultimele locuri, s-a dovedit a fi catalizatorul de care avea nevoie. Adversitatea din prima jumătate a sezonului a fost transformată într-o oportunitate, demonstrând o maturitate strategică și o încredere în sine remarcabile.
Red Bull Ring – Un Debut de Vis
Alăturându-se echipei Proton Huber Competition, Vateva a sosit pe circuitul Red Bull Ring din Austria fără presiunea de a obține rezultate imediate, ci cu obiectivul de a învăța și de a se adapta. Încă din primele sesiuni de antrenamente, a arătat că se poate ridica la nivelul competiției, rulând constant în apropierea topului 20.
Prima cursă a weekendului a fost o demonstrație dramatică de viteză, tenacitate și inteligență competițională. Plecând de pe poziția a 22-a, a avut un start excelent, dar a fost blocată în virajul al doilea, căzând pe locul 24. Departe de a fi descurajată, a început o cursă de recuperare, a depășit mai mulți adversari și a rulat timpi pe tur competitivi, mai rapizi decât ai unor piloți din fața sa. Momentul decisiv a venit în turul 13, la o reluare a cursei după o neutralizare. Vateva a evitat cu măiestrie un accident major care a avut loc chiar în fața sa, în care au fost implicate mai multe mașini, și a profitat de haos pentru a urca în clasament. Când cursa a fost oprită cu steag roșu, clasamentul a înghețat, iar rezultatul a fost de-a dreptul uluitor: Alexandra Vateva, la cursa sa de debut în cel mai greu campionat Carrera Cup, a terminat pe locul 19 la general și, cel mai important, pe locul 2 la debutanți.

Validarea deciziei sale a fost instantanee și copleșitoare. Emoția momentului a fost perfect surprinsă în cuvintele sale:
„În cele din urmă, a fost decizia corectă, deoarece m-am văzut terminând pe podiumul Rookie, pe locul 2, la cursa mea de debut de pe Red Bull Ring… Nici măcar nu mi-am imaginat vreodată, intrând în cursa mea de debut în Porsche Carrera Cup Germany, că voi sta pe podiumul Rookie. Așa că este extrem de emoționant, pură fericire și entuziasm.”
A doua cursă a confirmat ritmul bun, Vateva luptându-se intens în plutonul de mijloc. O ieșire în decor spre finalul cursei a retrogradat-o pe locul 22, dar performanța de ansamblu a dovedit că podiumul din prima manșă nu a fost o întâmplare.
Un final într-o notă pozitivă, la Hockenheim
Pentru ultima etapă a sezonului, pe circuitul Hockenheimring, Vateva a continuat să demonstreze că își merită locul în această companie selectă. A încheiat cele două curse ale weekendului pe locurile 7 și, respectiv, 6 în clasamentul Rookie. Aceste rezultate solide au arătat consistență și au încheiat un sezon tumultuos într-o notă extrem de pozitivă, confirmând că saltul în elita germană a fost mișcarea strategică perfectă la momentul potrivit.
Marile vise împlinite – intrarea în programul „Iron Dames” + Selecția la Testul F1 Academy
Dincolo de bătăliile cronometrate de pe circuit, sezonul 2025 a fost marcat de două evenimente de o importanță capitală pentru cariera Alexandrei Vateva, care i-au împlinit visuri și i-au deschis orizonturi complet noi.
Iron Dames
Încă de la începutul carierei sale, un obiectiv a stat deasupra tuturor celorlalte: să facă parte din proiectul Iron Dames. Fondat de Deborah Mayer, Iron Dames este mai mult decât o echipă de curse; este o mișcare globală menită să promoveze și să susțină femeile în motorsport, oferindu-le o platformă pentru a concura la cel mai înalt nivel în discipline mixte. Cu succese răsunătoare în Campionatul Mondial de Anduranță (WEC), European Le Mans Series (ELMS) și o expansiune recentă în seriile junioare de monoposturi și raliuri (Campionatul Franței + Camipontul Mondial – WRC), Iron Dames a devenit un simbol al excelenței feminine în acest sport.
Proiectul are o structură piramidală bine definită. La vârf se află piloții de elită „Iron Dames”, precum Michelle Gatting și Sarah Bovy. La bază se află programul „Young Talents”, care susține tinerele talente din karting. Între aceste două niveluri, a fost creat un nou eșalon esențial: „Supported by Iron Dames”. Acesta funcționează ca un incubator de talente, un program de dezvoltare pentru piloți emergenți care demonstrează potențialul de a ajunge în echipa de elită.

În 2025, visul Alexandrei Vateva a devenit realitate. A fost selectată să se alăture programului „Supported by Iron Dames”, o recunoaștere a talentului și a progresului său remarcabil. Semnificația personală a acestui moment este copleșitoare, așa cum reiese din declarația sa:
„Câteva dintre punctele culminante ale acestui sezon au fost titlul de «Supported By Iron Dames», deoarece, de când am început să concurez, a fi parte din familia Iron Dames a fost întotdeauna obiectivul meu numărul unu, iar realizarea acestui lucru în doar al doilea meu an de curse este remarcabilă, ceva de care sunt incredibil de mândră.”
Această afiliere nu reprezintă doar atingerea unui scop personal, ci și alinierea la o misiune mai amplă. Vateva a adăugat:
„A deveni parte din Iron Dames nu este doar împlinirea unui vis – este începutul unei misiuni… de a arăta fiecărei fetițe care ne privește că niciun vis nu este prea mare”.
F1 Academy
Cealaltă bornă majoră a sezonului a fost invitația de a participa la primul F1 Academy Rookie Test, desfășurat pe circuitul Navarra din Spania. Acest eveniment, o inițiativă majoră pentru a descoperi și evalua noi talente pentru campionatul de monoposturi dedicat femeilor, a reprezentat pentru Vateva o ieșire completă din zona sa de confort și o provocare tehnică uriașă.

Ca specialistă în cursele de GT, Vateva era obișnuită cu un anumit tip de mașină: grea, puternică, cu o distribuție a maselor specifică motorului amplasat în spate. Trecerea la un monopost a însemnat adaptarea la o filosofie de pilotaj complet diferită. Contrastul dintre cele două mașini este izbitor:
- Porsche 911 GT3 Cup (992): O mașină de curse derivată dintr-un model de stradă, cu o masă de aproximativ 1,260 kg și un motor boxer aspirat natural de 4.0 litri care dezvoltă 510 CP. Dinamica sa este dominată de amplasarea motorului în spatele punții spate, ceea ce necesită un stil de pilotaj unic pentru a gestiona frânarea, intrarea în viraj și tracțiunea la ieșire;
- Tatuus F4-T421: Un monopost pur-sânge, cu o monococă din fibră de carbon, o masă de doar 570 kg (cu pilot inclus) și un motor turbo de 1.4 litri care produce aproximativ 180 CP. Cu motorul amplasat central, o aerodinamică avansată care generează o forță de apăsare semnificativă (downforce) și o agilitate extremă, necesită precizie milimetrică și un stil de pilotaj complet diferit, bazat pe menținerea vitezei în viraje și pe o frânare târzie și agresivă.
În acest context, rezultatele sale brute trebuie interpretate corect. Vateva a încheiat sesiunea de dimineață pe locul 16, cu un timp de 1:48.789, și cea de după-amiază pe locul 17, cu 1:49.025. Pentru un pilot fără nicio experiență anterioară în monoposturi, aceste rezultate sunt remarcabile. A fost la mai puțin de două secunde de cei mai rapizi piloți, mulți dintre ei cu ani de experiență în karting și F4. Obiectivul nu era să domine clasamentul, ci să demonstreze capacitatea de adaptare și de a învăța rapid.
Chiar ea a încadrat experiența în termeni de progres personal, nu de clasament:
„A ajunge la volanul unei mașini de F4 a fost un alt vis devenit realitate și sunt foarte mândră de progresul meu pe parcursul testului, precum și de modul în care am gestionat prima mea experiență într-un monopost, ceva la kilometri distanță de ceea ce sunt obișnuită să pilotez.”
Testul a fost un succes, dovedindu-i talentul brut și versatilitatea dincolo de specializarea sa în GT-uri.
Declarația Integrală a Alexandrei Vateva
În propriile sale cuvinte, în EXCLUSIVITATE PENTRU APEX MOTORSPORT NEWS, Alexandra Vateva a rezumat un an definitoriu, plin de provocări, reorientări strategice și realizări remarcabile. Iată declarația sa integrală, o mărturie a rezilienței și maturității dobândite în sezonul 2025:
Acest sezon a fost un adevărat rollercoaster de emoții și un an de învățare. Ideea inițială era să încep sezonul în Campionatul Benelux, pentru a mă pregăti pentru cel mai important obiectiv: Porsche Carrera Cup Germania.
Din păcate, lucrurile nu au mers conform planului în seria Benelux, așa că, după a patra etapă, am decis să fac pasul decisiv și să particip la ultimele două curse din Porsche Carrera Cup Germany. În cele din urmă, a fost o decizie corectă, deoarece am terminat pe podium la Debutanți, pe locul 2, în cursa mea de debut în această serie, la Red Bull Ring. Anul acesta m-am confruntat cu multe provocări care m-au încurajat să schimb direcția, dar sunt extrem de mândră de mine pentru că am continuat să lupt, pentru că am luptat întotdeauna împotriva celor mai buni și pentru că am depus eforturi pentru a mă dezvolta.
Câteva momente importante ale acestui sezon au fost titlul Supported By Iron Dames, deoarece, de când am început să concurez, să fac parte din familia Iron Dames a fost întotdeauna obiectivul meu principal, iar faptul că am reușit acest lucru în doar al doilea meu an de curse este remarcabil, ceva de care sunt incredibil de mândră. În al doilea rând, invitația la primul test pentru debutanți al F1 Academy a fost ceva ce nu credeam că voi avea vreodată șansa să fac.
Să mă urc la volanul unui monopost de Formula 4 a fost un alt vis devenit realitate și sunt foarte mândră de progresul meu pe parcursul testului, precum și de modul în care m-am descurcat la prima mea experiență într-un monopost, ceva complet diferit de ceea ce sunt obișnuită să pilotez. Nu pot decât să trag concluzii pozitive din acest sezon.
Concluzie – Un an superb și un viitor frumos în față
Revenind la metafora inițială, sezonul 2025 al Alexandrei Vateva a fost, fără îndoială, un „rollercoaster”. Însă, la finalul călătoriei, este evident că urcușurile abrupte și coborâșurile neașteptate au fost, în cele din urmă, mult mai benefice pentru cariera sa decât ar fi fost un parcurs lin și previzibil. Anul a testat-o, a forțat-o să ia decizii dificile și a scos la iveală o sportivă nu doar rapidă, ci și inteligentă, matură și incredibil de rezilientă.
Bilanțul la final de an este impresionant și depășește cu mult simplele statistici. Vateva și-a dovedit competitivitatea la nivel internațional, cu un podium la general în clasa ProAm din Orientul Mijlociu. A demonstrat o maturitate rară, luând decizia corectă de a-și schimba strategia la jumătatea sezonului, o mișcare care a dat roade imediat. A confirmat că aparține elitei, obținând un podium la clasa Rookie la debutul său în hiper-competitivul campionat „german”. Și-a împlinit un vis de o viață, alăturându-se programului „Supported by Iron Dames”, devenind parte a unei mișcări care inspiră o nouă generație. Și, nu în ultimul rând, și-a lărgit orizonturile și și-a dovedit versatilitatea, adaptându-se cu succes la o disciplină complet nouă, cea a monoposturilor.
Experiențele diverse și provocatoare din 2025 au modelat-o, transformând-o într-o sportivă mai completă. Au deschis noi uși și potențiale direcții pentru viitor, fie că este vorba de a urca mai sus în piramida Porsche, de a explora cursele de anduranță alături de Iron Dames sau chiar de a lua în considerare oportunități viitoare în monoposturi. Sezonul 2025 nu a fost doar un capitol în cariera sa, ci anul în care Alexandra Vateva și-a redefinit traiectoria, demonstrând că este pregătită pentru orice provocare. Așa cum a concluzionat ea însăși, cu un optimism care îi definește caracterul, din acest an tumultuos se pot extrage „doar aspecte pozitive”. Iar pentru viitorul motorsportului feminin, acesta este cel mai bun semnal posibil.
Articolele noastre sunt susținute de ITP Fără Programare Sector 5 – partener de încredere al comunității auto – https://itpfaraprogramaresector5.ro/
Articol susținut și promovat de Femei In Motorsport.

