F1, Austin – Max Verstappen ajunge la victoria cu numărul 50, după succesul din Statele Unite. Lando Norris și Carlos Sainz completează topul 3. Lewis Hamilton și Charles Leclerc au fost descalificați.

Distribuie articolul:

Max Verstappen se impune la Austin! Pilotul olandez a obținut victoria cu numărul 50 a carierei. Doar 4 oameni în istoria acestei competiții, (Hamilton, Schumacher, Vettel și Prost) au reușit să atingă această bornă. Pentru Max, acesta este al 3-lea succes consecutiv pe COTA (Circuit of the Americas). Inițial, Hamilton a terminat al 2-lea, după o cursă remarcabilă. Britanicul avea să fie ulterior descalificat (alături de Charles Leclerc). Lando Norris (pilotul zilei) și Carlos Sainz au terminat în top 3.

Verstappen a început cursa de pe locul șase. După cum bine știm, în Q3, cel mai rapid tur al pilotului olandez a fost anulat pentru depășirea limitei pistei.

La start,  Max a câstigat o poziție, după plecarea slabă a lui George Russell. Ulterior, Verstappen avea să ajungă în top 3. Campionul mondial în exercițiu a trecut  de piloții Ferrari (Charles Leclerc și Carlos Sainz). După pole-ul obținut vineri, Leclerc a pierdut poziția de lider în fața lui Norris, la intrarea în primul viraj. Ulterior, acesta avea să fie depășit de Hamilton și Verstappen.

În ideea unui undercut, Verstappen a oprit mai repede decât Hamilton și Norris (turul 16). Pentru a contracara această strategie, McLaren a reacționat și l-a adus la standuri pe liderul cursei, Lando Norris, un tur mai târziu.

Mercedes a gândit diferit planul de cursă. Lewis Hamilton și George Russell au rămas pe circuit pentru o perioadă mai lungă de timp. Astfel, după primul pitstop, Lewis a pierdut poziția secundă în fața lui Verstappen. Spre deosebire de rivalii săi în lupta pentru victorie, (care au ales anvelopa hard) Max a trecut pe pneul medium.

Verstappen avea să profite de acest lucru. Pilotul batav l-a depășit pe Lando Norris, (care începea să piardă teren și față de Hamilton) la jumătatea cursei.

Inițial, pentru Lando, McLaren avea în plan o strategie cu o singură oprire. Din păcate pentru echipa din Wooking, strategia nu a funcționat. Astfel, Norris a intrat din nou la boxe (pentru un set de hard). În ultima parte a GP-ului, britanicul nu s-a putut apropia de Max Verstappen. Mai mult, Norris a fost depășit și de Lewis Hamilton, cu 7 tururi înainte de finalul GP-ului (aflat pe pistă, cu pneurile medium).

Hamilton a făcut ultima oprire cu trei tururi mai târziu decât Verstappen. Până să fie implicat în disputa cu Lando Norris, septuplul campion mondial, a trebuit să treacă de  Charles Leclerc. Monegascul a avut parte, de o strategie cu o singură intrare la standuri.


După depășirile efectuate asupra lui Leclerc și Norris, Hamilton avea de recuperat 5 secunde până la Max Verstappen. Aceste 5 secunde, s-au dovedit un ecart insurmontabil pentru Lewis. În altă ordine de idei, Hamilton nu a fost „ajutat” nici de echipă. Britanicul a pierdut timp la standuri (ex. pitstop de 3.3 secunde). Având în vedere descalificarea pilotului Mercedes, acest aspect nu mai este relevant.

Totuși, de ce s-au hotărât descalificările lui Leclerc și Hamilton?

Aparent, monoposturile celor doi nu au respectat regulamentul, în cea ce privește grosimea plăcii din lemn. Pe scurt, aceasta nu trebuie să aibă mai puțin de 9 milimetrii (așa cum s-ar fi întâmplat, în cazul monoposturilor lui Leclerc și Hamilton). O decizie corectă, dacă este să ne luăm după litera regulamentului. Oricum, vom analiza această hotărâre, într-un articol mai amplu dedicat acestei etape… În istoria F1, am mai avut parte de asemenea situații. Pentru un incident asemănător, Michael Schumacher a fost descalificat (a pierdut victoria) în cursa de la Spa-Francorchamps, desfășurată în sezonul 1994.

  Revenind la rezumatul etapei americane, în ultima parte a GP-ului, Verstappen a avut probleme cu frânele. De asemenea, olandezul s-a arătat deranjat de discuțiile radio, discuții purtate cu inginerul său de cursă. Motivul? Aceste conversații s-ar fi petrecut „pe frânare”, lucru care l-a nemulțumit pe campionul acestei stagiuni.

Cu toate acestea, Verstappen a trecut învingător linia de start-sosire. Odată cu succesul de la Austin, Max ajunge la victoria  cu numărul 50. Alain Prost are 51 de GP-uri câștigate, Sebastian Vettel a contabilizat 53 de victorii. Până la finalul sezonului, Verstappen poate depăși performanțele celor 2.  În altă ordine de idei, „Super Max” și-a egalat numărul de victorii obținute într-un sezon (15) și a ajuns la borna de 466 de puncte în sezonul 2023 (record absolut).

Norris, care a fost ales de public „Driver of the day”, a completat podiumul, alături de Carlos Sainz. Sergio Perez și George Russell au ocupat ultimele două locuri ale topului 5.

Comparativ cu Hamilton, Russell a avut o evoluție modestă. Totuși, în urma deciziei celor de la FIA, Russell este singurul pilot al „Săgeților Argintii” care a punctat, în cadrul MP al Statelor Unite.

Pierre Gasly a adus 8 puncte celor de la Alpine. Pilotul francez l-a omagiat pe conaționalului său, Francois Cevert, care și-a pierdut viața în Statele Unite, la Watkins Glen, în urmă cu jumătate de secol. Ca o scurtă paranteză, odată cu decesul lui Cevert și retragerea lui Jackie Stewart, (ambele petrecute în 1973) echipa Tyrrell nu și-a mai revenit niciodată pe deplin…

Fernando Alonso a avut parte de neșansă. Spaniolul a plecat de pe linia boxelor, însă a avut o evoluție remarcabilă. Până la momentul a abandonului, (survenit în urma unor probleme cu noua podea a monopostului AMR23) ibericul era în puncte, pe poziția a 9-a (devenită ulterior, poziția a 7-a).

De abandonul lui Alonso avea să profite Lance Stroll, care a urcat o poziție în clasamentul acestei etape. Canadianul a făcut o cursă bună și a punctat pentru prima dată, după pauza de vară.

Yuki Tsunoda a ocupat locul 8 (după descalificări) pentru AlphaTauri și a avut un avantaj atât de mare față de Alex Albon, aflat pe locul 9, încât a putut face o oprire la boxe (cu 2 tururi înainte de final) pentru a monta pneuri soft. Astfel, japonezul a luat un punct și pentru cel mai rapid tur al GP-ului (1.38.139). Pe lângă rezultatul lui Yuki, trebuie remarcate și performanțele piloților Williams. Alex Albon și Logan Sargeant au completat topul 10. Din acest punct de vedere, Sargeant a „spart gheața” chiar în cursa de „casă”.

Cel puțin în această întrecere, Ricciardo nu s-a ridicat la nivelul coechipierului său. Totuși, este abia prima cursă pentru pilotul australian (după accidentarea de la Zandvoort). Vom vedea în etapele următoare, care este potențialul actual al lui Ricciardo.

Haas, și Alfa Romeo nu au adunat nici un punct. Pe lista abandonurilor, îi regăsim pe Esteban Ocon, Oscar Piastri și Fernando Alonso. Ocon și Piastri au suferit avarii la monoposturile lor, după contactul din primul tur al întrecerii.

După etapa din Statele Unite, „Marele Circ” rămâne pe continentul nord-american. Cursa următoare va avea loc în Mexic, „acasă” la Sergio Perez. Cu siguranță, Checo își dorește să obțină un rezultat cât mai bun pe teren propriu și în fața maselor de mexicani, care vor fi prezenți în tribune. Rămâne de văzut, dacă Perez va reuși să obțină acest lucru…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *