Rezumat
Carlos Sainz (Scuderia Ferrari) a fost cu o clasă peste ceilalți și a efectuat un tur final incredibil pentru a-și asigura primul pole position al sezonului. Spaniolul a fost cel mai rapid nu o dată, ci de două ori, având un timp de 1:15.946, cu 2,2 zecimi mai rapid decât cel mai apropiat rival al său, Max Verstappen.
Sergio Perez a fost eliminat, din nou, în prima sesiune a calificărilor, eliminare ce nu a fost prea șocantă, având în vedere anul său „teribil”, dar eliminarea lui Oscar Piastri a fost mult mai neașteptată, australianul nereușind pur și simplu să găsească ritmul necesar accederii printre primii 15, în ciuda a două ultime tururi rapide.
„M-am luptat destul de mult cu frânarea”, a declarat un Perez abătut . „De fiecare dată când încercam să frânez și să atac frânarea, puneam prea multă energie în pneuri, iar asta a făcut foarte complicat pentru mine să opresc monopostul”.
La sfârșitul celei de a doua sesiuni , Yuki Tsunoda a provocat steagul roșu, greșind și intrând în perete în zona stadionului , pe ultimul său tur rapid. El și cu coechipierul Liam Lawson (Visa Cash App RB) vor începe de pe locurile 11, respectiv 12.
Pilotul japonez a blocat pneul dreapta față la intrarea în zona stadionului, ceea ce a făcut ca spatele său să se rotească în timp ce încerca să ia virajul. Tsunoda s-a izbit de barieră într-o coliziune care a întârziat startul Q3 în timp ce comisarii reparau pagubele de pe pistă.
În prima jumătate a Q3, Verstappen a dat tonul cu un timp de 1:16.368, dar acesta a fost curând șters din cauza olandezului care a tăiat virajul 2. În cele din urmă, însă, nu a contat prea mult, Sainz stabilind câteva tururi uimitoare pentru a obține mai întâi pole-ul provizoriu și apoi pentru a-și îmbunătăți avantajul. În spatele lui Sainz, Verstappen și-a revenit după eroarea sa anterioară și a obținut locul 2 pe grilă, în timp ce Lando Norris va pleca de pe poziția a treia.
Charles Leclerc a făcut o eroare minoră, dar costisitoare, în turul său rapid ceea ce înseamnă că nu a putut egala performanțele coechipierilor săi și va porni în cursa de duminică de pe locul cinci. Perechea formată din George Russell și Lewis Hamilton va pleca de pe locurile P5 și, respectiv, P6, în timp ce Kevin Magnussen a impresionat din nou și s-a clasat pe locul șapte. Pierre Gasly, Alex Albon și Nico Hulkenberg au completat topul 10.
Clasament Complet (Sursă – Formula One Management):
Analiza în detaliu:
În primul rând, după ce nu a avut cel mai bun noroc la startul ultimului Mare Premiu, pilotul spaniol a obținut primul său pole position pentru un Grand Prix de la GP-ul din Singapore din 2023. După o pauză de trei săptămâni, Sainz a revenit cu energie maximă și o mentalitate de învingător pentru a încheia cu bine ultimele sale curse cu Ferrari : „Foarte fericit și câteva tururi grozave, de multe ori în Mexic ai mereu sentimentul că nu poți lega un tur cum trebuie și este extrem de dificil”, a declarat Sainz. „Sincer, cele două tururi ale mele au fost destul de identice, aproape perfecte. Sunt foarte fericit pentru că, în mod normal, nu este cazul în Mexic, având în vedere cât de dificil este. De la Austin, am făcut un pas înainte, inclusiv în calificări, încercând să găsim ceva în plus cu turul de ieșire și pregătirea pneurilor. Se pare că mergem în direcția cea bună.”
Cu Oscar Piastri și Sergio Perez scoși din luptă, Ferrari are din nou o mare șansă de a sigila un 1-2 în cursă datorită ritmului de cursă superior al SF-24 față de MCL38 și RB20. O sesiune de califcări care, fără îndoială, le permite să viseze și mai mult la lupta pentru Campionatul Constructorilor.
Sainz l-a devansat pe Charles Leclerc în P4 cu 0.319s, un rezultat deosebit de bun pentru echipa italiană, în ciuda greșelii pilotului monegasc care a împiedicat un Ferrari 1-2 pe grilă. Totuși, Ferrari va avea, de asemenea, un avantaj strategic pentru a ataca în cursă, ambii piloți fiind în mare formă, spre deosebire de rivalii lor direcți, care șchioapătă în prezent.
După o zi de vineri de coșmar, cu foarte puține tururi acoperite din cauza diverselor probleme la pachetul propulsor al monopostului RB20, Verstappen a găsit din nou magia acolo unde nu a existat în mașina sa pentru a-și asigura un loc pe prima linie a grilei pentru GP-ul Mexicului. Triplul campion în exercițiu, care a avut o schimbare de motor sâmbătă (dar una fără penalizare, revenind la una din specificațiile deja folosite în sezon), s-a calificat al doilea. Verstappen este de cinci ori câștigător în Mexico City.
„(..)Adică, ieri abia am făcut câteva tururi, așa că… Da, am avut mult de recuperat. FP3 nu a fost foarte bun. Așa că eram deja, cred, sub o mare presiune pentru a avea o sesiune de calificărei bună, iar apoi, bineînțeles, mi-a fost luat timpul pe tur, așa că am adăugat un pic mai multă presiune. Dar, da, sunt foarte fericit să fiu în prima linie a grilei. Sincer, nu mă așteptam ca acest lucru să fie posibil. Este, probabil, unul dintre cele mai dificile circuite pentru a obține pole-ul. Adică, circuitele de stradă sunt dificile, la fel și acesta, pentru că, așa cum ați spus, cu o forță de apăsare redusă, este foarte ușor să ai un blocaj sau o alunecare, iar pneurile se supraîncălzesc imediat, deci este unul dintre cele mai dificile din calendar.” , a declarat olandezul, pentru reporterul F1 și fostul pilot veteran de IndyCar, James Hinchcliffe.
Pilotul olandez este singura armă a Red Bull în lupta pentru locul doi în Campionatul Constructorilor. Deși are un monopost cu un ritm potențial mai slab decât McLaren și Ferrari, Verstappen a dat din nou o lovitură importantă, în special pentru lupta între el și Lando Norris.
În plus, pe lunga linie dreaptă principală din Mexic, el va avea aspirația polemanului direct în favoarea sa pentru a încerca să ajungă în P1 în virajul 1. Va folosi el aceeași tactică pe care a folosit-o cu Norris la startul de la Austin? Va reuși Sainz să pună un „zid” între el și pilotul Red Bull?
Pierre Gasly a avut o sesiune de calificări neașteptată, dar foarte specială. Francezul s-a calificat pe P8, în timp ce coechipierul său Esteban Ocon a fost eliminat în Q1 în P19.
Cu un timp de 1:16.892, Gasly a fost la doar șapte miimi de secundă de Kevin Magnussen într-un Haas care s-a impus deja ca a cincea forță pe grilă și cu un monopost net superior celui Alpine. Astfel , Gasly a ajuns în Q3 pentru a doua oară consecutiv.
Oscar Piastri a avut o sesiune dezastruoasă. Șoc total pentru pilotul australian care a fost eliminat în Q1 cu un timp slab de 1:17.597. Piastri a început Q1 cu pneuri medium, la fel ca restul primilor patru piloți, cu gândul de a păstra un set de pneuri soft noi pentru Q3, având în vedere evoluția așteptată a pistei.
Cu pneurile soft, australianul a făcut o greșeală mare la prima sa încercare la începutul sectorului 3, ieșind larg în virajul 12 și având turul șters de pe tabelă pentru depășirea limitelor pistei.
McLaren a făcut, de asemenea, o mare greșeală aici. Au decis să nu-l oprească pe Piastri și să monteze un set nou de pneuri soft după greșeala sa din virajul 12, crezând în schimb că setul vechi va fi încă suficient de bun.
Dar nu a fost așa. De asemenea, pentru că Piastri a trebuit să facă un nou tur tare cu un singur tur de răcire, iar când idealul, în special pe acest circuit, este de două tururi pentru a răci pneurile, el nu a avut suficient combustibil în rezervor pentru a face acest lucru.
Nu , în ultimul rând, Sergio Perez : Nici măcar în fața publicului de acasă, pilotul mexican nu a reușit să găsească inspirația de a ajunge măcar în Q2. O performanță cu adevărat îngrozitoare în calificări i-a redus drastic șansele de a obține puncte în cursă și, odată cu aceasta, șansele Red Bull de a visa măcar la locul doi în Campionatul Constructorilor la sfârșitul sezonului.
Perez a rămas fără victorie în acest sezon, pentru prima dată de când s-a alăturat echipei în 2021, este pe locul opt în clasamentul piloților și a avut trei accidente – acestea au jucat un rol important în faptul că McLaren a depășit Red Bull pentru poziția de lider în cursa pentru campionatul constructorilor.
Perez a fost vizibil supărat după efortul său slab din calificări și a spus că mașina sa nu funcționează pe placul său: „Este păcat, am multe probleme cu frânarea, multe probleme”, a spus el. „De fiecare dată când încerc să frânez, nu am aderență, asta este principala problemă. Vedem problema și știm că problema pe care o avem nu are o rezolvare rapidă. Să obținem câteva puncte și să minimizăm daunele, este tot ce putem face”, a spus el. „Este o cursă lungă în care se poate întâmpla orice, vom da totul. Acesta este weekendul în care vreau să dau tot ce am mai bun, din păcate nu am reușit acest lucru.”
Deși directorul de echipă Christian Horner a insistat de mai multe ori în acest weekend că Perez este sub contract cu Red Bull pentru 2025 – cu o opțiune pentru 2026 – există clauze de performanță care i-ar putea costa locul ca al doilea pilot full-time la sfârșitul sezonului.
Sursă Thumbnail : The Seattle Times