După triumful în fața propriilor suporteri, la Imola, Ferrari a bifat a treia victorie consecutivă în Campionatul Mondial de Anduranță FIA (WEC), reușind să se impună și pe legendarul Spa-Francorchamps într-o cursă de șase ore spectaculoasă, unde Alpine a amenințat pentru prima dată în 2025 supremația Scuderiei. În fața a aproape 100.000 de spectatori, prototipurile #51 și #50 au livrat un rezultat ca la carte pentru Ferrari, terminând pe primele două poziții, despărțite de doar patru secunde.
În spatele acestui rezultat, realitatea a fost însă mult mai tensionată decât o arată foaia oficială. Pentru prima dată în acest sezon, Ferrari s-a văzut cu adevărat provocată de rivali. Echipajul #51, format din James Calado, Antonio Giovinazzi și Alessandro Pier Guidi, a început weekendul cu un incident serios, după ce Giovinazzi a avariat prototipul la Eau Rouge în timpul antrenamentelor de joi. Cu toate acestea, echipa a reconstruit exemplar prototipul, iar piloții au reușit să fructifice totul în cursă.
James Calado a adoptat o strategie conservatoare în stintul de deschidere, protejând pneurile Michelin și menținându-se aproape de lideri. Giovinazzi a preluat ulterior prototipul și a păstrat ritmul impus, pregătindu-l pe Pier Guidi pentru finalul exploziv. Italianul a fost protagonistul unor dueluri superbe cu Robin Frijns (BMW) și Mick Schumacher (Alpine), atrăgând ropote de aplauze din tribune mai ales în ora a cincea, când cei trei au oferit unul dintre cele mai frumoase momente ale cursei.
Ferrari #51 a mizat pe o strategie agresivă, alimentând mai puțin pentru a ieși în fața prototipului #50, care condusese mare parte din cursă. Deși asta însemna o oprire suplimentară pe final, Pier Guidi a impus un ritm de calificare, construind un avans suficient pentru a reveni lider și a asigura victoria. Aceasta a fost prima dublă consecutivă pentru același echipaj Ferrari din 2023 încoace.
Pier Guidi a descris cursa ca fiind una „extraordinară”, punctând că stătea mereu în alertă în prototip, mai ales pe final, când fiecare tur a contat. A recunoscut că victoria a venit și ca o revanșă personală, amintindu-și de dezamăgirea trăită tot aici anul trecut.
Antonio Giovinazzi a completat bucuria echipei, recunoscând că începutul dificil al weekendului fusese depășit printr-un efort comun remarcabil. Acesta a subliniat că succesul a fost posibil pentru că echipa a fost „la locul potrivit, la momentul potrivit”, arătând că toți au meritat această victorie.
Pentru echipajul #50, format din Nielsen, Fuoco și Molina, lupta s-a dus până la ultimii litri de combustibil, dar în cele din urmă au salvat locul secund, terminând la mai puțin de o secundă în fața Alpine #36. Prototipul francez, pilotat de Schumacher, Gounon și Makowiecki, a condus cursa în anumite momente, după un start fabulos în care Makowiecki a urcat de pe șase până pe doi, iar Gounon a preluat conducerea cu o manevră spectaculoasă la urcarea spre Eau Rouge.
Mick Schumacher a dus Alpine până la final în ritm de atac, presând Ferrari până la ultimul tur și bifând al doilea podium consecutiv pentru constructorul francez, semn că Alpine devine o forță reală în acest sezon.
În spatele lor, Toyota #8, cu Buemi, Hartley și Hirakawa, a recuperat spectaculos de pe 15 până pe 4 grație unei strategii alternative. Cadillac a completat topul cu cele două prototipuri V-Series.R pe locurile 5 și 6, în cea mai bună performanță a lor din 2025 până acum.
La categoria LMGT3, Ferrari și Ford au oferit fanilor un nou capitol al duelului istoric care a început în anii ’60, de această dată italienii ieșind din nou învingători.
În debutul cursei, Lexus părea să aibă șanse reale la prima sa victorie în Campionatul Mondial de Anduranță FIA, după ce Arnold Robin reușise să desprindă mașina Akkodis ASP Team RC F LMGT3 la peste zece secunde de restul plutonului. Însă un pit-stop lent a schimbat complet dinamica pentru echipa franceză, care nu a mai reușit să revină în lupta pentru podium.
În prim-plan au ajuns astfel Ferrari-ul #21 de la VISTA AF Corse și Ford-ul Mustang #88 de la Proton Competition. Echipajul Ferrari format din Alessio Rovera, François Heriau și Simon Mann a profitat de șansa ivită și, odată ajuns în frunte, nu a mai cedat. Cei trei au reușit să ducă la capăt o cursă perfectă, obținând prima victorie a echipei în sezonul 2025 și a treia în ultimele cinci etape, cu un avans de peste 40 de secunde.
În spatele lor, lupta pentru poziția secundă a fost mult mai strânsă. Doar trei secunde au separat Ford-ul #88, Ferrari-ul #54 și Mustang-ul #77 într-un sprint final spectaculos. Aston Martin părea și el în cărți pentru podium, însă o serie de incidente pe pistă și intervenții ale safety car-ului în momente nefavorabile au compromis șansele constructorului britanic.
Le Mans HyperCar
Ferrari a plecat cu prima linie a grilei blocată, cu #50 în pole și #83 pe doi, dar a fost #51, cu James Calado la volan, cel care a pornit ofensiva imediat. Britanicul a urcat pe locul secund încă din primul tur, iar Ferrari s-a instalat în frunte cu un 1-2 curat.
Surpriza a venit de la Alpine, cu Fred Makowiecki demonstrând un ritm fantastic la bordul prototipului A424. Plecat de pe șase, francezul a urcat rapid până pe trei și nu s-a oprit acolo. A forțat atacul asupra lui Calado și a reușit o depășire de excepție pe exterior în Eau Rouge, o manevră spectaculoasă ce l-a dus pe locul secund.
Makowiecki a redus ecartul față de liderul Nicklas Nielsen la doar o secundă înainte de primul val de opriri la boxe. O oprire mai rapidă pentru Alpine a adus prototipul francez chiar în spatele Ferrari-ului #50. A urmat o neutralizare cu safety car care a compactat plutonul, dar Molina, proaspăt urcat în #50, a rezistat la restart, păstrând conducerea în fața lui Makowiecki.
Totuși, Alpine a jucat perfect cartea ieșirii de la boxe. Jules Gounon, intrat în prototipul A424 #36, l-a surprins pe Molina care era pe anvelope reci și a preluat șefia cursei imediat după ieșirea de la boxe. Ferrari părea în dificultate, obligată să reacționeze.
În haosul cauzat de o nouă neutralizare, Peugeot a speculat și a trecut la conducere cu Jean-Eric Vergne, însă strategia lor a fost sortită eșecului, fiind nevoiți să oprească imediat după reluare și să piardă toate pozițiile câștigate.
Ferrari a încercat la rândul său o mișcare la limita regulamentului, jonglând pentru a inversa pozițiile între #51 și #50, asigurându-se că ambele mașini pot opri fără să piardă timp. Direcția de cursă a luat act, iar Ferrari a cerut schimbarea pozițiilor și pe pistă, cu echipajul #50 forțat să își creeze un ecart de șase secunde pentru a evita o eventuală penalizare.
Ultimele două ore au fost o demonstrație de pilotaj curajos și strategie la limită. Antonio Fuoco a trecut la conducere, în timp ce Mick Schumacher în Alpine #36 și Robin Frijns cu BMW #20 s-au luptat roată la roată pentru podium. Frijns a reușit o depășire de senzație la Blanchimont, dar o pană lentă l-a forțat pe Schumacher să oprească mai devreme, pierzând contactul cu liderii.
BMW-ul a abandonat ulterior cu probleme la sistemul de frânare, iar Alpine a fost nevoită să schimbe din nou strategia pentru a salva un loc pe podium.
Toyota #8 a recuperat senzațional de pe 15 pe 4 grație unei strategii excelente, reușind să evite un ultim pitstop în ultimele 60 de minute, în timp ce Cadillac a bifat cel mai bun rezultat de până acum, blocând locurile 5 și 6.
BMW și Peugeot, deși păreau să aibă ritm pentru podium, au căzut pe final. BMW a abandonat cu #20, așa cum am explicat mai sus, iar #15 a terminat doar pe 10. Peugeot #93 a ieșit din puncte după o oprire neinspirată, iar #94 a abandonat cu suspensia ruptă după un incident la reluarea cursei.
Ferrari #83 a ieșit din cărți încă din prima oră, cu probleme la turbină, terminând cursa pe locul 30, la 39 de tururi în spate. Porsche, prin #6 Penske 963, a salvat un loc 9 modest, prea departe de ritmul rivalilor.
Astfel, AF Corse Ferrari rămâne neînvinsă și își consolidează poziția de favorită la titlu înaintea celui mai important test al sezonului: Le Mans. Alpine confirmă că este principalul adversar, iar Toyota arată că nu este departe de cele două. BMW și Peugeot mai au de lucru, în timp ce Cadillac face pași mari înainte.
Le Mans GT3
Cursa a început cu polemanul Benjamin Robin, la volanul Lexusului #78 Akkodis ASP, care și-a apărat cu succes poziția la start. În schimb, Aston Martin-ul #10 Racing Spirit of Le Mans, pilotat de Deboer, a pierdut teren serios, coborând până pe locul șase încă din primele viraje.
Profitând de această situație, cele două Ford Mustang GT3 ale Proton Competition au urcat pe locurile doi și trei, cu Gattuso (#88) și Tuck (#77) în prim-plan. Între timp, Ahmad Al Harthy, la volanul BMW-ului #46 WRT, a impresionat cu un start fulminant, urcând de pe nouă până pe cinci în doar câteva viraje.
Robin a reușit să-și păstreze prima poziție pe tot parcursul primului stint, distanțându-se la zece secunde de Gattuso, dar lucrurile aveau să se complice rapid. În timp ce Flohr (#54 Ferrari AF Corse) a fost penalizat cu 10 secunde pentru un contact la Bus Stop cu Porsche-ul #92 Manthey, Al Harthy a ieșit perfect din prima secvență de opriri la boxe și a preluat șefia cursei, sărind două poziții în urma unei opriri impecabile.
În spate, Hardwick (#92 Porsche Manthey) a continuat să se lupte cu Ferrari-ul #21 al lui Francois Heriau pentru locul trei, înainte de a-și face loc pe interior în Bus Stop și de a urca pe locul secund în dauna lui Gattuso. În același timp, Aston Martin-ul #10 a primit o nouă lovitură, un drive-through pentru o eliberare periculoasă din pit.
Pe măsură ce cursa intra într-un nou moment de tensiune, un VSC a fost declanșat după ce Yasser Shahin (#31 WRT BMW) a ajuns în pietriș cu direcția ruptă în urma unui contact cu Flohr. În același timp, Petru Umbrarescu, aflat la volanul celui de-al doilea Lexus Akkodis ASP (#87), a oprit mașina pe marginea Kemmel Straight. Liderii de la acel moment, Al Harthy și Hardwick, au fost puși sub investigație pentru viteză excesivă în pit lane, iar BMW-ul #46 a fost ulterior penalizat cu un drive-through.
A urmat o revenire spectaculoasă pentru Ferrari AF Corse, care a reușit să preia comanda cu o dublă la vârf, Heriau (#21) conducând înaintea lui Castellacci (#54). În spate, McLaren-ul #59 United Autosports a trecut prin momente critice după ce Gelael a fost scos ușor în decor la Les Combes de Mercedesul #60 al lui Matteo Cairoli, iar ulterior Sebastien Baud a trimis același McLaren în bariere la Bruxelles în urma unui contact cu Barrichello (#10 Aston Martin).
Cursa a continuat într-un ritm infernal, cu schimbări de lider și dueluri strânse până în ultimele ore. Ferrari a jucat excelent cartea strategiei și a reușit să mențină controlul până la final, în ciuda atacurilor repetate din partea Ford-ului #88 Proton și a altor adversari.
După ultimul restart, Ford-ul #77 pilotat de Tuck a reușit să mențină un 1-2 provizoriu pentru Proton Competition, după ce Levorato a trecut de Ferrari-ul #21 AF Corse, dar Ferrari nu a cedat ușor și a revenit rapid în luptă. Până în penultima oră, Ferrari a reinstalat dubla la vârf cu #21 în fața #54, demonstrând un ritm solid și o gestionare superioară a pneurilor.
În ciuda presiunii puse de Olsen (#88 Proton Ford Mustang), care a reușit să se mențină la doar două secunde în spatele Ferrari-ului #54, Rovera a forțat ritmul și a mărit avantajul la 20 de secunde, care ulterior a crescut la peste 40 la final. Vista AF Corse a sărbătorit astfel o victorie categorică, dar muncită, la capătul unui weekend în care strategia inteligentă și stăpânirea pe sine au fost decisive.
Într-un final pe muchie de cuțit, Ford-ul #88 a reușit să se intercaleze între cele două Ferrari-uri, bifând cel mai bun rezultat al sezonului pentru Proton Competition, în timp ce #77 a încheiat chiar lângă podium, pe patru.
Aston Martin-ul #27 al Heart of Racing a completat top 5, reușind o cursă de recuperare solidă după abandonul din Imola. De partea cealaltă, echipa Racing Spirit of Le Mans a adus celălalt Aston Martin, #10, pe locul șase.
Dezamăgirea zilei a venit din partea Porsche Manthey, care după victoria de la Imola a trebuit să se mulțumească cu locul șapte la Spa. Lexus-ul #78 Akkodis ASP, care plecase din pole position, nu a mai revenit după penalizările suferite și a terminat pe opt.
McLaren-ul #95 United Autosports, care abandonase după incidentul cu Matteo Cairoli, a fost urmat la scurt timp de echipajul soră #59, care după un incident, a încheiat abia pe 15, cu 11 minute pierdute în garaj pentru reparații.
TF Sport a încheiat și ea un weekend negru, Corvette-urile #33 și #81 terminând pe 13 și 14, lipsa de ritm fiind evidentă de la început până la final.
Astfel, Ferrari a dominat autoritar LMGT3 la Spa, bifând o dublă valoroasă înaintea celei mai importante curse a sezonului – Le Mans. Victoria celor de la Vista AF Corse, cu echipajul Heriau-Rovera-Mann, i-a propulsat pe aceștia pe locul secund în clasamentul general, reducând serios ecartul față de Corvette-ul #33 TF Sport, care nu a punctat deloc. Proton Competition a semnat la rândul său cea mai bună cursă din sezon, anunțându-se ca un rival redutabil în bătălia pe termen lung.
O nouă cursă de uitat pentru Petru Răzvan Umbrărescu și întreaga echipă Akkodis ASP
La Spa-Francorchamps, echipa Akkodis ASP Team a trăit un weekend cu emoții mixte, încheind cu un rezultat în puncte, dar nu cu foarte multe pentru mașina #78, dar cu o dezamăgire uriașă pentru #87, după ce aceasta a fost forțată să abandoneze prematur în urma unei probleme tehnice neașteptate.
Pe de o parte, #78 Lexus RC F LMGT3, pilotată de Arnold Robin, Finn Gehrsitz și Yuichi Nakayama, a bifat primul pole position din sezon în clasa LMGT3 și a reușit să adune puncte importante în cursă, urcând provizoriu pe locul trei în clasamentul general al echipelor și piloților. Pe de altă parte, echipajul #87, cu José María López, Clemens Schmid și Petru Răzvan Umbrarescu la volan, a arătat un ritm foarte competitiv tot weekend-ul, dar a fost lovit de ghinion, Petru fiind nevoit să oprească mașină pe linia dreaptă Kemmel iar echipajul se retragă în a doua oră din cauza unei pompe de combustibil defecte.
Weekend-ul a început excelent pentru ambele mașini Lexus, care au dominat sesiunile de antrenamente libere, arătând că pista de la Spa, cu liniile sale drepte lungi, viraje de mare viteză și schimbările constante de altitudine, le permite să-și valorifice pe deplin potențialul, o veste bună pentru venirea la Le Mans.
În calificări, Gehrsitz a realizat turul perfect, aducând primul pole pentru #78, în timp ce Umbrarescu, în #87, s-a calificat pe locul trei în sesiunea Bronze. Din păcate, Schmid nu a reușit să lupte pentru pole în Hyperpole din cauza unor probleme de direcție, plasând mașina pe locul zece, fără tur cronometrat.
Startul cursei a fost perfect pentru #78, Arnold Robin menținându-se în frunte și reușind să-și creeze un avans de nouă secunde după primele 45 de minute. Petru Umbrărescu a urcat rapid până pe locul șase în prima oră, demonstrând un ritm impresionant. O primă neutralizare cu Full Course Yellow a adus un dublu pit stop pentru echipă, ceea ce a schimbat ordinea pe pistă. După prima oră, Robin se afla pe locul cinci, dar păstra contactul cu liderii.
Din păcate, cursa excelentă a mașinii #87 s-a încheiat brusc. Petru Umbrărescu a fost nevoit să oprească pe marginea pistei, după ce pompa de combustibil a cedat subit, punând capăt unui weekend în care echipajul arătase că avea ritmul necesar pentru un rezultat mare. Umbrarescu a transmis un mesaj emoționant pe rețelele sociale, declarându-se „devastat” după ce a „dat totul pe pistă”, dar speră ca toată ghinionul să se fi consumat înainte de Le Mans.
Sfârșit prematur la Spa.
Foarte îndurerat după ce am pilotat din toată inima. Strategia a fost excelentă, ritmul nu a fost mai prejos, mașina a arătat ritm până când pompa de combustibil a cedat fără nici o precursiune. Sper să scăpăm de tot ghinionul înainte de Le Mans.Mulțumesc coechipierilor mei și echipei pentru munca depusă tot weekendul, nu am fi putut face nimic pentru a preveni asta.
Mesajele de susținere nu au întârziat să apară, José María López încurajându-l public pe Umbrarescu să țină capul sus. iar Clemens Schmid glumind că „ultima repetiție înainte de premieră trebuie să fie proastă”, lăsând să se înțeleagă că marea miză urmează la Le Mans.
La final, #78 a reușit să adune puncte prețioase, clasându-se pe locul trei în clasamentul general al echipelor și piloților, la doar șase puncte de lideri. În schimb, echipajul #87 a rămas pe locul 12, dar cu speranța vie că la Le Mans vor putea transforma promisiunea arătată la Spa într-un rezultat istoric, Petru Umbrarescu urmând să devină al doilea pilot român prezent la startul legendarei curse din ultimii trei ani.
Rezultatele Cursei :
Clasamentele Generale(prin WEC):





Surse Foto – Galerie Motorsport.com
Surse Inspirație(pe lângă vizionare personală) : Motorsport , Motorsport Week, SportsCar 365, Daily Sports Car, Only Endurance, WEC, Crash, Akkodis ASP