LE MANS HYPERCAR
Laurens Vanthoor, Kevin Estre și Andre Lotterer au cucerit titlul la piloți în Campionatul Mondial de Anduranță, la clasa Le Mans Hypercar, fiind primul titlu mondial la piloți cucerit din 2017 încoace, atunci când Porsche anunța retragerea 919 Hybrid LMP1 din campionatul mondial și implicit, participarea uzinei Porsche în categoria regină, până la revenirea în 2023 cu 963 LMDH. În acest an , porsche a cucerit 5 titluri majore în cele două mari competiții multi-clase de anduranță ale lumii : titlul la LMGT3 în Mondial , titlul la GTD Pro în IMSA, titlul la GTP în IMSA, titlul la Cupa Mondială a Privaților în Mondial și , acum, titlul mondial al Piloților la Le Mans Hypercar în Mondial.
Toyota Gazoo Racing #8, însă, cu prototipul GR010 HYBRID a smuls atât victoria, cât și Campionatul Mondial al Producătorilor (Uzinelor) de Hypercaruri din mâinile Porsche sâmbătă seară, sub lumina reflectoarelor, în cursa 2024 8 Hours of Bahrain, după ce câteva perioade de saftety-car și un Full-Course Yellow în a doua parte a cursei au creat o mare dramă.
Așa cum am spus mai sus, finalul sezonului din acest an a prins viață în ultimele trei ore din cursă, după o primă jumătate relativ liniștită, în timp ce seria de neutralizări a ținut plutonul strâns și a pregătit un final incendiar. Bătăliile au făcut ravagii în ambele categorii pe măsură ce timpul se scurgea și temperatura ambientală și a circuitului scădeau, producând o serie de rezultate surpriză, care, în cazul Hypercar, au avut implicații majore în ambele curse către titluri(piloți + uzine).
În ceea ce privește titlurile, cursa impecabilă a echipajului #8, care a ajuns în frunte în ultima oră de cursă a făcut ca Toyota să își adjudece de nicăieri titlul de producător. Prototipul care a obținut pole-position-ul a părut că nu mai are nicio șansă atunci când a fost întoarsă de un Corvette TF Sport, ceea ce i-a costat pe campionii din 2023 o poziție valoroasă pe pistă. Dar nu au renunțat și, printr-o combinație a voinței și strategiei excelente, au găsit o cale de a reveni incredibil în cursa către titlu.
Atunci când Sebastien Buemi a intrat pentru ultimul stint al cursei, el a devenit omul necesar. După ultima rundă de opriri la boxe, în urma căreia echipajul său, TOYOTA #8, a urcat pe locul doi, el s-a aflat în luptă directă cu echipajul Porsche Penske nr. 5 pentru campionatul mondial al producătorilor (uzinelor).
O luptă strălucitoare în ultimul stint între Sebastien Buemi de la Toyota și Matt Campbell de la Penske Porsche Motorsport, în care elvețianul a ieșit învingător, a determinat cursa și titlul constructorilor. O depășire fizică a lui Buemi în virajul 10, pe care a corectat-o ulterior înainte de a recupera poziția, i-a asigurat victoria cu Toyota GR010 HYBRID LMH #8, pe care a împărțit-o cu neozeelandezul Brendon Hartley și japonezul Ryo Hirakawa.
Buemi l-a prins și l-a depășit rapid pe Campbell cu o mișcare îndrăzneață pentru victorie cu 39 de minute înainte de final. Australianul a fost incapabil să răspundă după ce Buemi a găsit o cale de trecere și în cele din urmă a trecut linia de sosire pe locul trei. Locul al doilea pentru nemți dispăruse în mod dureros în ultimul tur, când Antonio Giovinazzi a devenit , din nou, un erou al echipajului Ferrari-ul AF Corse #51, care a condus majoritatea cursei, dar a pierdut timp prețios din cauza unei opriri la boxe mai lungi.
Echipajul care a obținut pole-position-ul a continuat o serie de victorii pentru Toyota pe Circuitul Internațional Sakhir care datează din 2016, dar acest lucru a părut mai mult decât probabil în anumite momente ale unei curse controlate în mare parte de Ferrari.
„S-ar putea să fie cea mai bună cursă din cariera mea; știam că trebuie să îmi asum riscuri”, a declarat Buemi după cursă.
„Am păstrat pneurile pentru final, iar Seb a livrat”, a adăugat coechipierul său Brendon Hartley. „Am vrut să stricăm petrecerea Porsche și am reușit. Este bine să obținem o victorie înainte de pauza de iarnă”.
În ciuda revenirii miraculoase a Toyota din această seară, nu totul era pierdut pentru Porsche. În cursa pentru titlul piloților, Andre Lotterer, Kevin Estre și Laurens Vanthoor au vrut să treacă steagul în carouri deși au terminat în afara primilor 10. A fost o cursă rollercoaster pentru trio, care a suferit cel mai slab rezultat al sezonului după ce a petrecut mai mult de jumătate din cursă recuperând după un start neplăcut.
Vanthoor – care se afla la volan atunci când s-au stins luminile – a coborât de pe locul șase pe ultimul loc în turul 1, în urma contactului cu rivalul la titlu Miguel Molina din Ferrari-ul #50 în virajul 4. O cursă metronomică timp de mai multe ore i-a readus în lupta pentru podium, dar munca lor grea a fost anulată când o penalizare de tip drive-through pentru o încălcare a condițiilor de FCY și două penalizări de cinci secunde pentru încălcarea limitelor circuitului i-au coborât pe locul 11.
O ieșire la fel de dezastruoasă pentru rivalii lor la titlu, Toyota #7 și Ferrari #50, i-a cauzat să încheie fără puncte. Toyota #7 a abandonat din cauza unei probleme recurente la pompa de combustibil, o problemă ce a devenit terminală fix după ce Nyck de Vries a preluat conducerea în a cincea oră. Mașina pe care o împărțea cu Mike Conway a preluat pentru scurt timp conducerea în mâinile lui de Vries în timpul orei a cincea, înainte ca problema care își făcuse apariția în ora a treia cu Kobayashi la volan să trimită mașina în josul clasamentului. Ferrari-ul #50 a ajuns acasă șchiopătând pe locul 12.
Modelul 499P câștigător la Le Mans nu a putut să lupte foarte mult. A avut probleme cu ritmul după contactul din virajul 1, care l-a forțat pe Miguel Molina să schimbe mai devreme nasul mașinii, și a suferit o pană când a fost lovit de un Alpine în penultima oră. Speranțele unei reveniri remarcabile pentru prototipul de uzină #50 Ferrari s-au încheiat în cele din urmă cu o pană în partea stângă spate în a șaptea oră, când Alpine-ul lui Charles Milesi, care se învârtea, l-a atins pe Nicklas Nielsen.
„A fost o cursă oribilă, una foarte oribilă”, a spus Vanthoor după ce a devenit campion mondial Hypercar. „Dar am făcut baza pentru asta pe tot parcursul sezonului, cu o strategie grozavă și o mașină grozavă. Acesta este motivul pentru care suntem campioni mondiali astăzi.
„Este una dintre cele mai frumoase zile din viața mea. În afară de această cursă, am fost impecabili. Am fost grupul perfect”.
După final, decizia comisarilor de cursă a dus la schimbarea rezultatului de pe podium. Ferrari AF Corse #51 499P, clasat inițial pe locul al doilea, a fost penalizat cu o 4 minute și 55 de secunde, convertită în două tururi retrase din distanța finală parcursă, după ce s-a constatat că echipa a folosit un total de 28 de seturi de pneuri între calificări și cursă, cu două mai mult decât maximul permis de 26.
Astfel, Ferrari #51 a coborât pe locul 14 și pe ultimul loc în clasamentul Hypercar, iar modelul #93 a urcat pe podium, cel mai bun rezultat al echipei din acest sezon, după un loc patru la Fuji. Rezultatul revizuit a făcut ca diferența de puncte în titlul constructorilor să scadă la doar două puncte între Toyota li Porsche în clasamentul final, de la șase puncte înainte de penalizarea pentru #51.
Pentru Peugeot, cursa de astăzi nu a produs un final de basm pentru sezonul său dificil, dar #93 terminând pe locul patru (ulterior promovat pe locul trei) a seevit ca un impuls de încredere pentru echipă înainte de iarnă. Mikkel Jensen a apărat onoarea pentru producătorul francez, rezistând atenției Alpine A424 LMDh al lui Paul-Loup Chatin, pentru a egala cel mai bun rezultat al Peugeot din acest sezon, alături de Nico Mueller și Jean-Eric Vergne.
Le mans GT3
În LMGT3, a fost dramă mare. Ferrari-ul #55 de la Vista AF Corse a ținut piept Corvette-urilor de la TF Sport pentru a obține a doua victorie a echipei italiene în acest sezon și a doua consecutivă după ce mașina soră a câștigat la Fuji.
Alessio Rovera a fost magistral în finalul cursei, supraviețuind unui duel lung cu un Charlie Eastwood încărcat de emoție, care a concurat în acest weekend omagiindu-și tatăl său decedat.
„Am reușit să o facem. Coechipierii mei (Simon Mann și Francois Heriau) au făcut o treabă extraordinară gestionând pneurile la început, pentru că cheia a fost ultimele trei ore din cursă”, a declarat Rovera. „Am avut pneuri noi la final și lupta cu Corvette a fost foarte frumoasă. A fost corectă pentru că nu ne-am atins. Este o victorie pe care o meritam pentru că am fost foarte aproape de podiumuri tot sezonul.”
Eastwood l-a urmat pe Rovera în echipajul #81, trecând linia de sosire la trei secunde în urmă, în fața lui Daniel Juncadella în exemplarul #82. Nu a fost o victorie, dar a fost de departe cea mai impresionantă ieșire a noului Corvette Z06 LMGT3.R în competiția WEC de până acum.
„Este un fel de rezumat al sezonului nostru din nou – o poveste a ceea ce ar fi putut fi fără mașina de siguranță”, a rezumat coechipierul lui Eastwood, Rui Andrade. „Eram în frunte cu aproximativ 40 de secunde înainte. Eram într-un ritm bun și aveam un ritm bun. Dar am fost într-un fel în țara nimănui pentru că nu am luat pneuri în al doilea meu stint.
„Speram ca strategia să dea roade, iar Charlie să primească pneuri noi și să revină în frunte. Cu toate acestea, sunt foarte fericit că am terminat sezonul cu curse atât de bune, spate în spate. De la COTA, mașina a fost foarte puternică, iar echipa a făcut o treabă excelentă pentru a o face din ce în ce mai rapidă.”
În afara podiumului, Lamborghini-ul #60 Iron Lynx a venit de nicăieri pentru a ocupa locul patru, iar Morris Schuring a condus Porsche-ul Manthey EMA până pe locul cinci.
Mai jos în clasament, cele două McLaren-uri United Autosports care au ocupat prima linie în calificări au căzut după un start puternic de cursă. Modelul #59 a terminat pe locul șase, iar #95 a coborât pe locul opt.
Aceștia au terminat în fața Porsche-ului Pure Rxcing, câștigător al titlului, care nu a reușit să se claseze decât pe locul nouă, și în fața Lamborghini-ului Iron Dames și a Aston Martin-ului Heart of Racing. Toți trei păreau să fie în cursa pentru victorie în a doua jumătate a cursei datorită momentului în care a apărut prima mașină de siguranță, care a căzut la momentul potrivit și i-a făcut să urce în clasament. Dar, în lupta de la finalul cursei, au pierdut din viteză și nu au reușit să păstreze primele cinci poziții.
Rezultatele finale:
Sursă Thumbnail , Rezultate + Poze : FIA WEC, Motorsport Images
Campionii sezonului 2024:
1) Hypercar – Constructori:
2) Hypercar – Piloți:
3) Hypercar – Cupa Mondială a Privaților:
4) Le Mans GT3: