Triplul campion mondial consecutiv în exercițiu, Max Verstappen (Red Bull) a câștigat senzațional Marele Premiu al Braziliei 2024 de Formula 1, plecând de pe locul 17, pe vreme ploioasă, punând, astfel, o mână pe al patrulea titlu mondial, în timp ce rivalul său plecat din pole position, Lando Norris(McLaren), a avut o după amiază de uitat, fiind investigat pentru plecarea incorectă în al doilea tur de formare (update mai jos).
Alpine a obținut un dublu podium absolut strălucit cu Esteban Ocon al doilea și Pierre Gasly al treilea în fața liderului din prima parte a cursei, George Russell, urcând echipa pe un miraculos loc șase în clasamentul constructorilor, după ce la începutul sezonului, șansele echipei franceze de a ajunge într-o asemenea poziție păreau aproape nule.
Norris a terminat al șaselea, în spatele lui Charles Leclerc de la Ferrari.
De asemenea, ambele monoposturi Mercedes ar putea fi descalificate din cauza presiunilor inadecvate în pneuri. Revin cu un update.
Update : Deciziile au fost : 5.000€ amenda pentru Lando Norris, 10.000€ pentru Mercedes.
Povestea cursei
Primul start a fost întrerupt când Lance Stroll a ieșit în decor în virajul 4 în turul de formare, avariindu-și Aston Martin-ul înainte de a eșua, complet, și surprinzător în pietriș.
Norris a condus din nou mai multe mașini de pe linia de start ca reacție la mesajul „Start întrerupt”.
Verstappen, aflat pe locul 17 pe grilă, a făcut parte dintr-un grup separat care a așteptat culoarea verde a semaforului înainte de a porni din nou.
A urmat o întârziere de 10 minute, după care cursa a început.
Russell l-a depășit pe Norris în virajul 1 de pe locul doi pe grilă, în timp ce Verstappen s-a strecurat printre mai multe mașini pentru a ocupa locul 11 la sfârșitul primului tur.
El a continuat să-și croiască drum prin pluton în cea mai mare parte a primei jumătăți, cu o serie de plonjări îndrăznețe în virajul 1, unde olandezul era foarte încrezător la frânare cu RB20-ul său. În față, Russell și Norris s-au distanțat de urmăritorii Yuki Tsunoda, Ocon și Leclerc, însă McLaren nu s-a putut apropia suficient de mult pentru a ataca Mercedes-ul din frunte.
Până în turul 15, Verstappen l-a ajuns pe Leclerc la capătul grupului de urmărire, dar apoi a rămas blocat în spatele Ferrari-ului într-un mod similar ca Norris.
Leclerc a fost, surprinzător, printre primii care au oprit la boxe, iar ploaia s-a intensificat pe măsură ce norii au devenit mai negri în jurul turului 24, ceea ce a facilitat progresul lui Verstappen.
Cursul Grand Prix-ului a fost apoi modificat semnificativ atunci când Nico Hulkenberg a avut un incident similar ca în 2012, când un McLaren (de data aceasta Oscar Piastri), l-a aruncat pe german în decor, ceea ce a dus la penalizarea australianului cu 10 secunde adăugate la pitstop sau la timpul final.
De asemenea, urmarea a fost o mașină de siguranță virtuală sub care mai multe monoposturi aflate mult în spate în pluton au intrat la boxe, iar apoi liderii au intrat la sfârșitul turului 28.
Dar acest lucru s-a întâmplat chiar în momentul în care perioada VSC-ului se încheia, iar Haas-ul s-a pus din nou în mișcare după ce a fost împins de patru comisari, lucru ilegal. Nico Hulkenberg a fost sancționat cu steag negru – și, prin urmare, descalificat – de la Marele Premiu al Braziliei.
Descalificările prin steag negru în Formula 1 sunt rare în timpurile moderne, deoarece echipele și piloții au adesea un „drept de apel” cu privire la decizia de descalificare a respectivului pilot. Acesta este primul steag negru arătat din 2007, din timpul Marelui Premiu al Canadei, când Giancarlo Fisichella și Felipe Massa au trecut amândoi de limita liniei boxelor când lumina semaforului era încă roșie.
Când Ocon și Verstappen au rămas pe circuit, împreună cu Pierre Gasly, mai în spate, în celălalt Alpine, cei trei au devenit plutonul conducător, în timp ce Russell și Norris nu au putut să țină pasul și au „căzut” din ce în ce mai spate, împreună cu Tsunoda, care fusese depășit de Ocon înainte de VSC.
Ploaia a început să cadă cu adevărat în aceș moment, iar Norris a profitat de timiditatea lui Russell în virajul 4 din turul 30 pentru a trece în sfârșit.
În timp ce englezul îî urmărea pe Gasly și Verstappen, mașina de siguranță a fost chemată, neutralizând cursa. Cauza ? Franco Colapinto (Williams) a lovit parapetul fix în zona banking-ului de dinainte de urcarea spre virajul 1, incident similar cu al lui Massa din 2016, ceea ce a dus la o perioadă de steag roșu de aproape 25 de minute – timp în care Ocon, Verstappen și Gasly au putut să treacă la pneuri intermediare fără să-și piardă locurile, iar Hulkenberg, așa cum am zis mai sus, a primit un steag negru pentru că a fost împins înapoi în curba 1 de către comisari și a revenit pe circuit.
La reluarea cursei, Ocon l-a lăsat, ușor – ușor pe Verstappen în spate și a ajuns la un avans de 3,3 secunde în câteva tururi.
Cu toate acestea, Oliver Bearman ( cu un tur înainte, dar a continuat) dar și Carlos Sainz (cauza) au avut accidente, dar mai minore, în tururile 38 și 39, declanșând o altă perioadă de Safety Car.
La restart, Verstappen l-a depășit extraordinar pe Ocon în virajul 1, în ciuda faptului că pilotul Alpine avea, din nou în plan, evadarea.
În spate, Norris a derapat ușor în virajul 1 sub atacul lui Leclerc, care a trecut și el în fața lui Russell, înainte ca pilotul Ferrari să iasă în decor în virajul 4 câteva tururi mai târziu, cedând locul patru englezului.
Verstappen a început, apoi, o serie de tururi rapide pentru a conduce cu peste trei secunde cu 20 de tururi înainte de final, cu scăderea constantă a ritmului monoposturilor franceze, care a condus la un avans uluitor de 19,3 secunde până la steagul în carouri și de peste 30 de secunde până la rivalul Lando Norris, în ciuda ploii care s-a intensificat din nou pentru scurt timp în ultimele tururi.
Ocon a terminat cu mult în fața lui Gasly, care l-a ținut în frâu pe Russell până la final, cu Leclerc al cincilea și Norris al șaptelea – pierzând teren semnificativ în fața lui Verstappen, care a obținut prima sa victorie într-un GP de la cursa spaniolă din iunie.
Oscar Piastri, care i-a făcut semn lui Norris să treacă după a doua repornire a coechipierului său, a fost al șaptelea pe traseu, dar a terminat al optulea în rezultate după o penalizare de 10 secunde pentru coliziunea cu Liam Lawson înainte de steagul roșu.
Lawson a ocupat locul nouă după ce i-a ținut la distanță pe Lewis Hamilton și Sergio Perez pe final de cursă – pilotul RB și al doilea Red Bull ciocnindu-se din nou în timp ce pilotul Mercedes a ieșit de pe șosea în diferite etape.
Surse Foto și Thumbnail – XPB Images, Getty Images și Formula One Management
Verstappen a defilat și este cu o mână pe al patrulea titlu consecutiv.
Max Verstappen nu ar fi putut cere un mod mai emfatic de a pune capăt unei secete de victorii în Formula 1 care se întindea de mai bine de patru luni decât prin victoria sa remarcabilă în Marele Premiu al orașului Sao Paulo pe ploaie. Iar faptul că Lando Norris, cel mai apropiat contracandidat al său la puncte, a căzut de la pole position la locul al șaselea, înseamnă cu siguranță că lupta pentru titlu, în sine nu ar mai exista.
S-ar putea ca unele dintre cursele roată la roată ale lui Max Verstappen să li se pară spectatorilor un pic cam mult. S-ar putea să li se pară mai meschin și mai frustrant decât interesant, din punct de vedere tehnic. Faptul că sunt arătate cu degetul aripile care se îndoaie sau nu în anumite moduri sau cine ce o face cu apa în pneuri. Poate că lumea s-a săturat de fanii polarizați care văd teorii ale conspirației în fiecare rezultat al investigației comisarilor sau decizie a acestora.
Dar nu poți contrazice faptul că un mare pilot îi face pe aproape toți ceilalți (inclusiv, în mod categoric, pe rivalul său la titlu) să pară că sunt de o clasă inferioară, cu doar al treilea cel mai bun monopost pe grilă și fără ajutorul coechipierului, cu o cursă foarte bine gândită, de la locul 17 pe grilă la un prim loc dominant în condiții de pistă care au variat de la oribile la abisale. Un memento binevenit că sezonul 2024 este pregătit pentru ca Max verstappen să rămână campionul de drept al piloților și un mod foarte satisfăcător de a readuce tăcerea printre bănuitori.
Se spune că condițiile ploioase sunt un mare egalizator în ceea ce privește performanțele monoposturilor. Verstappen a fost excepțional de la bun început, dar în ultimele 20 și ceva de tururi a fost o lecție de măiestrie de pilotaj pe vreme ploioasă: el a avut tur rapid după tur rapid (17 în 20 de tururi). Esteban Ocon și Pierre Gasly au pilotat, de asemenea, cu brio și au rămas în afara oricărui pericol, toți trei beneficiind de faptul că au putut monta pneuri noi Pirelli Cinturato Intermediare sub steagul roșu, în timp ce alții pierduseră deja poziții pe pistă doar din cauza că au intrat la boxe doar cu puțin timp înainte.
Lando Norris a comis două erori neforțate în cursă, dar acestea nu pot fi catalogate drept cele care l-au costat titlul de campion al piloților, deoarece au existat foarte multe lucruri care ar putea fi caracterizate astfel în sezonul său.
Verstappen a fost cel mai bun pilot în acest an, a făcut mult mai puține greșeli în GP-ul Braziliei și, în general, a dovedit, din nou, că a putut să ofere mult mai mult decât ceea ce monopostul său ar fi trebuit să fie capabil să facă, pentru a excela într-un ritm constant – mai ales atunci când șansele au fost împotriva lui.
Câștigarea acestei curse de pe locul 17 pe grilă înseamnă, în materie de 90%, sfârșitul luptei pentru titlul piloților și este pe bună dreptate un nou titlu meritat. Norris are un drum lung de parcurs pentru a ajunge la acest nivel. Și nu chiar să ajungă la acest nivel, ci să fie mult mai bun ca un pilot constant ca Verstappen, în special în toate condițiile. Lando Norris a dovedit, astăzi, că nu este un pilot complet.
Rezultatele Cursei:
Poziție | Pilot | Naționalitate | Echipă | Interval |
1 | Max Verstappen | NED | Oracle Red Bull Racing | 69 Tururi |
2 | Esteban Ocon | FRA | BWT Alpine F1 Team | 19.477s |
3 | Pierre Gasly | FRA | BWT Alpine F1 Team | 22.532s |
4 | George Russell | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 23.265s |
5 | Charles Leclerc | MON | Scuderia Ferrari | 30.177s |
6 | Lando Norris | GBR | McLaren F1 Team | 31.372s |
7 | Yuki Tsunoda | JPN | Visa Cash App RB F1 Team | 42.056s |
8 | Oscar Piastri | AUS | McLaren F1 Team | 44.943s |
9 | Liam Lawson | NZL | Visa Cash App RB F1 Team | 50.452s |
10 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 50.753s |
11 | Sergio Perez | MEX | Oracle Red Bull Racing | 51.531s |
12 | Ollie Bearman | GBR | MoneyGram Haas F1 Team | 57.085s |
13 | Valtteri Bottas | FIN | Stake F1 Team Kick Sauber | 63.588s |
14 | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin Aramco F1 Team | 78.049s |
15 | Zhou Guanyu | CHN | Stake F1 Team Kick Sauber | 79.649s |
Carlos Sainz | ESP | Scuderia Ferrari | NeClasificat | |
Franco Colapinto | ARG | Williams Racing | NC | |
Nico Hulkenberg | GER | MoneyGram Haas F1 Team | NC | |
Lance Stroll | CAN | Aston Martin Aramco F1 Team | NC | |
Alex Albon | THA | Williams Racing | Nu a început cursa |
Clasamentul General – Piloți :
Poziție | Pilot | Naționalitate | Echipă | Puncte |
1 | Max Verstappen | NED | Oracle Red Bull Racing | 393 |
2 | Lando Norris | GBR | McLaren F1 Team | 331 |
3 | Charles Leclerc | MON | Scuderia Ferrari | 307 |
4 | Oscar Piastri | AUS | McLaren F1 Team | 262 |
5 | Carlos Sainz | ESP | Scuderia Ferrari | 244 |
6 | George Russell | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 192 |
7 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 190 |
8 | Sergio Perez | MEX | Oracle Red Bull Racing | 151 |
9 | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin Aramco F1 Team | 62 |
10 | Nico Hulkenberg | GER | MoneyGram Haas F1 Team | 31 |
11 | Yuki Tsunoda | JPN | Visa Cash App RB F1 Team | 28 |
12 | Pierre Gasly | FRA | BWT Alpine F1 Team | 26 |
13 | Lance Stroll | CAN | Aston Martin Aramco F1 Team | 24 |
14 | Esteban Ocon | FRA | BWT Alpine F1 Team | 23 |
15 | Kevin Magnussen | DEN | MoneyGram Haas F1 Team | 14 |
16 | Alex Albon | THA | Williams Racing | 12 |
17 | Daniel Ricciardo | AUS | Visa Cash App RB F1 Team | 12 |
18 | Oliver Bearman | GBR | Scuderia Ferrari | 7 |
19 | Franco Colapinto | ARG | Williams Racing | 5 |
20 | Liam Lawson | NZL | Visa Cash App RB F1 Team | 4 |
21 | Zhou Guanyu | CHN | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 |
22 | Logan Sargeant | USA | Williams Racing | 0 |
23 | Valtteri Bottas | FIN | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 |
Clasamentul General – Constructori
Poziție | Echipă | Puncte |
1 | McLaren F1 Team | 593 |
2 | Scuderia Ferrari | 557 |
3 | Oracle Red Bull Racing | 544 |
4 | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 382 |
5 | Aston Martin Aramco F1 Team | 86 |
6 | BWT Alpine F1 Team | 49 |
7 | MoneyGram Haas F1 Team | 46 |
8 | Visa Cash App RB F1 Team | 44 |
9 | Williams Racing | 17 |
10 | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 |
Dublul podium (Finish pe locurile 2-3) al celor de la Alpine le-a permis să urce pe locul șase în clasament – în fruntea „plutonului de mijloc” (Midfield).