George Russell și Lewis Hamilton au cucerit „Orașul Păcatelor” cu un finish 1-2 dominant, dar noaptea i-a aparținut lui Max Verstappen, care și-a asigurat al patrulea titlu mondial.
Deși pilotul Red Bull a terminat Marele Premiu pe locul cinci, el a luat un avans de neatins de 63 de puncte față de Lando Norris, cu doar 60 de puncte încă în joc.
Cu singurul rival, Lando Norris, care se lupta cu un McLaren net necompetitiv, Verstappen – care avea nevoie doar să termine în fruntea britanicului sau cu maxim o poziție sub acesta – l-a avut bine acoperit pe tot parcursul cursei, ajungând la final pentru a câștiga coroana cu două etape înainte de final, deși a coborât de pe podium în ultimul stint.
Pilotând pentru o echipă Red Bull care este pe cale să termine doar pe locul trei în campionatul mondial al constructorilor, Verstappen a devenit al cincilea pilot din istorie care cucerește patru titluri consecutive în Formula 1 – alăturându-se astfel celor ca Juan Manuel Fangio, Michael Schumacher, Sebastian Vettel și Lewis Hamilton.
Povestea cursei
În ciuda îngrijorărilor legate de Franco Colapinto după accidentul suferit în calificări, accident cu un impact de 50G-Force, argentinianul s-a alăturat rivalilor săi pentru startul Marelui Premiu de la Las Vegas, deși a făcut-o de pe linia boxelor din cauza șasiului complet schimbat.
George Russell a avut un start excelent din pole position, menținându-se în frunte în scurta „alergare” spre virajul 1. Charles Leclerc a avut un start și mai bun și a urcat de pe locul patru pe locul doi, trecând de Pierre Gasly și apoi de Carlos Sainz.
Max Verstappen a rămas în fața rivalului său la titlu, Lando Norris, în timp ce potențialul coechipier al olandezului pentru 2025, Liam Lawson, a fost notat împreună cu Zhou Guanyu pentru că australianul ar fi părăsit pista obținând un avantaj. Comisarii au decis că nu sunt necesare investigații suplimentare.
Leclerc l-a atacat pe Russell pentru poziția de lider, cei doi fiind aproape să se ciocnească în virajul 1 – Leclerc fiind nevoit să meargă spre limita circuitului pentru a evita contactul. Verstappen l-a depășit pe Gasly pentru locul al patrulea , iar Oscar Piastri, aflat pe locul al optulea , s-a trezit în conflict cu comisarii pentru o poziție de start incorectă care i-a adus o penalizare de cinci secunde.
Hamilton l-a atacat pe Piastri pentru poziție și l-a devansat momentan înainte ca australianul să riposteze.
Pe măsură ce lupta lor a continuat, Sainz l-a depășit pe Leclerc pentru locul doi, pilotul monegasc cedând și el în fața lui Verstappen. Leclerc, care părea că și-a ucis pneurile, a fost informat de Ferrari că trebuia să mai rămână pe circuit. Norris l-a depășit pe Gasly pentru locul cinci, iar Hamilton l-a depășit pe Oscar Piastri înainte de a-l depăși pe Yuki Tsunoda.
Leclerc și Norris au dat startul opririlor la boxe în ceea ce s-au dovedit a fi câteva tururi haotice: Esteban Ocon a ratat boxa și a trebuit să facă un alt tur și să revină pe Pit Lane, cei de la Aston Martin nu au fost pregătiți pentru Lance Stroll, iar Tsunoda a rupt panoul cu limita de viteză. În plus, o problemă la unitatea de putere l-a forțat pe Gasly să se retragă, o dezamăgire enormă.
După prima rundă de opriri, primii șase erau Russell în fața lui Verstappen, Sainz, Sergio Perez, care a început cursa de pe locul 14 pe grilă pe pneuri Pirelli Hard C3, Leclerc și Hamilton. Leclerc și Hamilton l-au depășit rapid pe Perez, iar Norris a trecut și el de pilotul mexican. Perez a fost ultimul pilot care a intrat la boxe, oprind în turul 18 pentru pneuri medium.
Alex Albon și Fernando Alonso s-au luptat la jumătatea cursei pentru ultimele poziții care aduc puncte, pilotul echipei Williams reușind să îl depășească pe cel Aston Martin, iar Nico Hulkenberg i-a ajuns din spate. Hulkenberg a reușit să treacă de Alonso înainte de a-i lua locul nouă al lui Albon.
În fața lor Russell îl conducea pe Verstappen cu 10 secunde, Hamilton urmărindu-i pe cei doi piloți Ferrari, iar Norris îngrijorat că pneul stângă față era pe cale să explodeze. Coechipierul său Piastri a dat startul celei de-a doua runde de opriri, intrând în turul 26. Albon l-a urmat, dar pentru a abandona ulterior cu o problemă suspectă la unitatea de putere.
Verstappen a intrat la boxe de pe locul doi, Hamilton de pe locul cinci, iar Sainz a creat drama în a doua rundă de opriri, când a încercat să intre la boxe, a trecut linia de despărțire pitlane-circuit și apoi s-a întors pe pistă. Cei de la Ferrari i-au spus că „nu sunt pregătiți”.
Pe măsură ce a avut loc a doua rundă de opriri, Hamilton a creat un Mercedes 1-2 prin depășirea lui Verstappen, Ferrari-urile fiind pe locurile patru și cinci în fața lui Norris și Piastri. Zhou se afla în zona punctelor, pe locul opt, în fața lui Ocon și Tsunoda.
Hamilton a pornit în urmărirea lui Russell, diferența scăzând la șapte secunde cu 10 tururi înainte de final, coechipierii scăpând Verstappen în acest proces. Mai în spate, al doilea Red Bull a reușit o dublă depășire îndrăzneață, depășindu-i pe Magnussen și Lawson dintr-un foc, pătrunzând pe interior în ultima șicană.
Având probleme cu pneurile, Verstappen a căzut în ghearele Ferrari-urilor, Sainz reușind să îl depășească în turul 42 pe linia dreaptă The Strip.
Leclerc a avut nevoie de câteva tururi pentru a trece, dar P5 însemna că Verstappen avea în continuare garantat titlul mondial în fața lui Norris, clasat pe locul șase.
Norris a făcut o oprire târzie la boxe în încercarea de a obține punctul pentru cel mai rapid tur.
Russell a luat startul cu șapte secunde în fața lui Hamilton și a câștigat Marele Premiu de la Las Vegas, a treia sa victorie în F1, Sainz alăturându-se piloților Mercedes pe podium.
Leclerc a fost al patrulea în fața lui Verstappen și Norris, acesta din urmă obținând punctul pentru cel mai rapid tur, dar nu a fost suficient pentru a-l împiedica pe Verstappen să câștige Campionatul Mondial F1 2024.
Piastri a fost al șaptelea, iar Hulkenberg, Tsunoda și Perez au completat Top 10-ul.
Rezultatele Cursei
Poziție | Pilot | Naționalitate | Echipă | Interval |
1 | George Russell | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 50 Laps |
2 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | +7.313s |
3 | Carlos Sainz | ESP | Scuderia Ferrari | +11.906s |
4 | Charles Leclerc | MON | Scuderia Ferrari | +14.283s |
5 | Max Verstappen | NED | Oracle Red Bull Racing | +16.582s |
6 | Lando Norris | GBR | McLaren F1 Team | +43.385s |
7 | Oscar Piastri | AUS | McLaren F1 Team | +51.365s |
8 | Nico Hulkenberg | GER | MoneyGram Haas F1 Team | +59.808s |
9 | Yuki Tsunoda | JPN | Visa Cash App RB F1 Team | +62.808s |
10 | Sergio Perez | MEX | Oracle Red Bull Racing | +63.114s |
11 | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin Aramco F1 Team | +69.195s |
12 | Kevin Magnussen | DEN | MoneyGram Haas F1 Team | +69.803s |
13 | Zhou Guanyu | CHN | Stake F1 Team Kick Sauber | +74.085s |
14 | Franco Colapinto | ARG | Williams Racing | +75.172s |
15 | Lance Stroll | CAN | Aston Martin Aramco F1 Team | +84.102s |
16 | Liam Lawson | NZL | Visa Cash App RB F1 Team | +91.005s |
17 | Esteban Ocon | FRA | BWT Alpine F1 Team | +1 Lap |
18 | Valtteri Bottas | FIN | Stake F1 Team Kick Sauber | +1 Lap |
Alex Albon | THA | Williams Racing | DNF | |
Pierre Gasly | FRA | BWT Alpine F1 Team | DNF |
Clasamentul general al Piloților
Poziție | Pilot | Naționalitate | Echipă | Victorii | Puncte |
C | Max Verstappen | NED | Oracle Red Bull Racing | 8 | 403 |
2 | Lando Norris | GBR | McLaren F1 Team | 3 | 340 |
3 | Charles Leclerc | MON | Scuderia Ferrari | 3 | 319 |
4 | Oscar Piastri | AUS | McLaren F1 Team | 2 | 268 |
5 | Carlos Sainz | ESP | Scuderia Ferrari | 2 | 259 |
6 | George Russell | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 2 | 217 |
7 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 2 | 208 |
8 | Sergio Perez | MEX | Oracle Red Bull Racing | 0 | 152 |
9 | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin Aramco F1 Team | 0 | 62 |
10 | Nico Hulkenberg | GER | MoneyGram Haas F1 Team | 0 | 35 |
11 | Yuki Tsunoda | JPN | Visa Cash App RB F1 Team | 0 | 30 |
12 | Pierre Gasly | FRA | BWT Alpine F1 Team | 0 | 26 |
13 | Lance Stroll | CAN | Aston Martin Aramco F1 Team | 0 | 24 |
14 | Esteban Ocon | FRA | BWT Alpine F1 Team | 0 | 23 |
15 | Kevin Magnussen | DEN | MoneyGram Haas F1 Team | 0 | 14 |
16 | Alex Albon | THA | Williams Racing | 0 | 12 |
17 | Daniel Ricciardo | AUS | Visa Cash App RB F1 Team | 0 | 12 |
18 | Oliver Bearman | GBR | Scuderia Ferrari | 0 | 7 |
19 | Franco Colapinto | ARG | Williams Racing | 0 | 5 |
20 | Liam Lawson | NZL | Visa Cash App RB F1 Team | 0 | 4 |
21 | Zhou Guanyu | CHN | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 | 0 |
22 | Logan Sargeant | USA | Williams Racing | 0 | 0 |
23 | Valtteri Bottas | FIN | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 | 0 |
Max Verstappen și-a asigurat al patrulea titlu de campion mondial la F1 la Marele Premiu de la Las Vegas după ce a terminat pe locul cinci, cu un loc în fața principalului rival, Lando Norris.
În cursa pentru locul doi, Norris are un avans de 21 de puncte față de Charles Leclerc, cu două etape rămase.
Carlos Sainz este cu doar nouă puncte în fața lui Oscar Piastri în cursa pentru locul patru.
Clasamentul general al constructorilor
Poziție | Echipă | Victorii | Puncte |
1 | McLaren F1 Team | 5 | 608 |
2 | Scuderia Ferrari | 5 | 584 |
3 | Oracle Red Bull Racing | 8 | 555 |
4 | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 4 | 425 |
5 | Aston Martin Aramco F1 Team | 0 | 86 |
6 | MoneyGram Haas F1 Team | 0 | 50 |
7 | BWT Alpine F1 Team | 0 | 49 |
8 | Visa Cash App RB F1 Team | 0 | 46 |
9 | Williams Racing | 0 | 17 |
10 | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 | 0 |
Avansul McLaren în campionatul constructorilor de F1 a fost redus la 24 de puncte cu două etape rămase.
Haas a revenit în fața celor de la Alpine pentru locul al șaselea în campionat, în timp ce RB rămâne în luptă după clasarea în puncte a lui Yuki Tsunoda.
Al patrulea titlu consecutiv pentru Verstappen
Max Verstappen a câștigat al patrulea titlu mondial, ignorând zgomotul într-un sezon în care Red Bull au părut cei mai vulnerabili din 2021.
Performanța îl aduce la același nivel cu Alain Prost și Sebastian Vettel și, dacă acești doi piloți sunt întâmpinați cu o adorare universală, Verstappen rămâne figura controversată a Formulei 1. În timp ce sute de mii de fani olandezi și nu numai ar lua un glonț în cap pentru el, există un număr egal de oameni care așteaptă să-i distrugă cea mai recentă realizare.
Cu un sezon dominant ca niciun altul, 2023 a fost o sărbătoare a olandezului. 2024 a adus apoi înapoi unele dintre cele mai controversate trăsături ale sale. Coliziunile cu Lando Norris în Austria și Austin au fost pe bună dreptate criticate în întregul paddock, dar pentru unii, era întoarcerea „aceluiași Max de fiecare dată”.
Pentru mulți, Max Verstappen este un trișor, un pilot murdar, care nu este la fel de bun ca X sau Y, un cap înfierbântat, cineva care a câștigat titluri doar datorită Abu Dhabi 2021 sau cateringului Red Bull sau lui Adrian Newey. Dar realitatea este aceeași acum, așa cum a fost întotdeauna – lui Verstappen nu-i pasă ce crezi.
Dar nu este această încăpățânare ceea ce îi definește pe cei mai buni dintre cei buni? Michael Schumacher a avut-o. Ayrton Senna a avut-o. Niki Lauda a avut-o.
Pentru a-l înțelege pe Verstappen, trebuie să-i înțelegi educația. Olandezul a fost crescut pentru a fi un pilot. Tatăl său l-a pus să piloteze tur după tur în ploaie torențială, cu un singur scop – să câștige. De asemenea, el provine dintr-o nație de oameni direcți. Abordarea sa „fără minciuni” la conferințele de presă nu putea fi mai olandeză, iar pentru unii, acest lucru îi deranjează. Dar acest tip de rezistență fermă i-a permis lui Verstappen să câștige din nou în 2024.
Sezonul a început cu Red Bull care părea să se dezmembreze, deoarece o investigație internă asupra lui Christian Horner l-a pus pe acesta de o parte și pe Helmut Marko de cealaltă, cerând ca toți să aleagă o tabără. Cu problema rezolvată și rănile vindecate pe cât se poate, Verstappen a trebuit să facă față, de asemenea, unui exod de personal, inclusiv Adrian Newey plecând la Aston Martin, dar și unui monopost care nu era la fel de performant.
Dar una este să iei un titlu în avans cu o nonșalanță evidentă atunci când conduci un monopost dominant – și alta este să faci acest lucru atunci când pilotezi pentru o echipă care va termina aproape sigur pe locul trei în clasamentul constructorilor din acest an.
A fost un sezon magistral și cel mai bun titlu al lui Verstappen de până acum.
McLaren , în cădere liberă?
Titlul de campion mondial la piloți era deja pierdut în Brazilia, iar McLaren și Norris s-ar putea consola – privind o zi ca sâmbătă la Vegas – că de fapt nu a fost niciodată posibil.
Dar dacă aceasta urma să fie întotdeauna o cursă de limitare a daunelor împotriva Ferrari în clasamentul constructorilor, ar trebui să fie o îngrijorare că Mercedes a fost cea care a limitat daunele pentru McLaren în schimb.
Astăzi, McLaren a fost un caz izolat într-un mod negativ printre primele 4 echipe – piloții fiind depășiți cu ușurință de rivali, incapabil să reziste în luptă și, în cele din urmă, lăsați disperați în urmă.
În Qatar se oferă mai multe puncte datorită fiind un eveniment sprint, așa că avantajul de 24 de puncte față de Ferrari este încă destul de robust – dar nu mai pare foarte sigur, iar McLaren nu va aprecia reamintirea că monopostul, văzut pe parcursul sezonului ca adevăratul all-rounder al grilei, este încă capabil de a avea zile ca acestea.
Mercedes, Russell și Hamilton, un plus de moral
George Russell a fost cel care a câștigat în cele din urmă în Vegas, dar poate Lewis Hamilton a fost la fel de mare câștigător în modul în care s-a desfășurat cursa.
Russell a fost pe cale să fie amenințat la început, dar Mercedes avea clar cel mai rapid pachet, iar Hamilton l-a folosit pentru a trece de la locul 10 la locul 2.
În lumina comentariilor recente ale lui Toto Wolff despre longevitatea piloților și eroarea lui Hamilton în calificări, în timp ce colegul său de echipă a obținut pole position, aceasta a fost revenirea supremă.
Nu a răspuns la toate întrebările despre dacă Hamilton încă mai operează la cel mai înalt nivel pe circuit, dar după ce mulți l-au judecat datorită rezultatelor mixte în acest an, această cursă ar putea fi motivarea sa pentru ultimele două etape și, astfel, ar produce o tranziție mult mai blândă către Ferrari.
Petrecând majoritatea anului 2024 ca fiind a patra echipă ca performanță generală din Formula 1 și aproape toată a doua jumătate a sezonului în acel loc, Mercedes a revenit în stil dominant în Vegas.
Nu există nicio garanție că acest lucru va continua pentru Qatar și Abu Dhabi, dar este cel puțin un fel de moment de vârf la care Mercedes poate face referire în a doua jumătate a anului 2024.
Și, așa cum a subliniat șeful echipei, Toto Wolff, echipa a colectat o mulțime de date din momentul în care W15 se afla în punctul său optim. Acum totul se reduce la replicarea acestor date corespunzător în fiecare weekend, astfel încât următoarea victorie Mercedes să fie mult mai puțin decât o excepție.
Ferrari trebuie să lupte mai mult
Ferrari a câștigat teren în fața McLaren în cursa pentru campionatul constructorilor, dar puteau obține mult mai mult.
Așteptările pentru Vegas erau mult mai mari și, deși trăsătura excelentă de încălzire a anvelopelor care a făcut-o atât de potentă în Vegas anul trecut a fost oarecum sacrificată pentru un monopost mai bun în ansamblu anul acesta, Scuderia nu se aștepta să fie înfrântă complet de Mercedes.
Șeful echipei, Fred Vasseur, suspectează că lucrurile ar fi decurs diferit dacă Charles Leclerc l-ar fi depășit pe Russell la începutul cursei. Dar Leclerc nu a reușit. În schimb, el a avut o scădere dramatică a performanței pneurilor și mai târziu a simțit neliniște după ce a avut impresia că acordurile cu colegul său de echipă, Carlos Sainz, nu au fost respectate.
McLaren nu va fi probabil atât de slabă din nou, așa că Ferrari ar putea regreta o ocazie ratată de a lovi mai puternic, fiind singura pretendentă, pe lângă echipa engleză, la campionatul constructorilor.
Sursă Thumbnail : ESPN