Introducere
În acest Weekend, Marele Circ ajunge la ultima etapă a calendarului competițional 2024, cea cu numărul 24, aceasta fiind Marele Premiu din Abu Dhabi.
Prima etapă din istoria Formulei 1 cu o cursă ce începe după amiza și se încheie seara a fost inclusă în calendar în 2009, pe circuitul Yas Marina nou-construit de lângă Abu Dhabi, și a devenit ferm stabilită ca ultima cursă a sezonului.

Mercedes a dominat Marele Premiu de la Abu Dhabi între 2014 și 2019, dar Max Verstappen (Red Bull) a câștigat din pole position în cursa din 2020. Pole position-ul său a fost singurul pole position al anului al unui monopost fără motorizare Mercedes, iar victoria sa a fost una dintre cele două pentru pilotul olandez în sezonul 2020.
Un an mai târziu, Verstappen s-a întors pe circuitul Yas Marina ca lider al campionatului înaintea ultimei curse a anului. Olandezul a câștigat cursa – și titlul – în circumstanțe controversate, depășindu-l pe rivalul la titlu Lewis Hamilton în ultimul tur al Marelui Premiu.
Verstappen a dominat cursa atât în 2022, cât și în 2023, încheind cu victorii al doilea și al treilea an în care a câștigat titlul. Marele Premiu Abu Dhabi 2023 a fost a 19-a victorie a lui Verstappen în acest sezon: un record pentru cele mai multe victorii într-un singur an.

Astfel, în prezent, Lewis Hamilton are cele mai multe victorii pe această pistă (5), deși Red Bull are cele mai multe victorii la constructori, cu 7. Pista a fost actualizată în 2021 și este acum mai rapidă și mai simplă pentru piloți, odată cu eliminarea a două șicane și cu lărgirea asfatului.

Red Bull, așa cum ne așteptam, a triumfat aici anul trecut cu Max Verstappen. El a obținut deja al patrulea titlu mondial al piloților consecutiv în acest an, dar asta nu înseamnă că nu există nimic de urmărit.
Subiectele principale
Ferrari vs McLaren – O luptă pentru istorie, și la constructori și la Piloți
Cu doar 21 de puncte diferență între Ferrari și McLaren, vânătoarea pentru gloria în campionatul constructorilor are loc în acest weekend. Red Bull părea rapidă la începutul anului, dar cu dezvoltarea în direcția Mclaren și Ferrari (și performanțele slabe ale lui Sergio Perez), a fost eliminată din competiție după sfârșitul Marelui Premiu al Qatarului.

Deși ar fi nevoie de o zi foarte proastă pentru Mclaren , cu ambele monoposturi în afara Top 6, pentru a-i face să piardă acest titlu al constructorilor, nu este o opțiune pe care o putem exclude.
Ferrari va face tot posibilul pentru a opri formația din Woking să câștige, deoarece, dacă monoposturile Papaya ocupă Top 3-ul , sunt automat campioni.
Ambele echipe vor trebui de asemenea, să fie atenți la Mercedes, echipă care și-a găsit echilibrul în ultima parte a sezonului. Piloții echipei cu sediul în Brackley pot lua cu ușurință puncte amândurora, deși nu pot urca și poziții în clasament.
Totuși, nu este singura luptă dintre aceste echipe, deoarece doar 8 puncte îi despart pe Lando Norris și Charles Leclerc în campionatul piloților.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/12/05/image-485e8599-1130-42fe-8af2-2e75cec11da0-85-2560-1440.jpeg)
Mulți au crezut că Norris ar putea lua titlul cu ușurință din mâinile lui Max, însă Charles a câștigat discret teren și l-ar putea depăși pe rivalul său britanic în acest weekend.
Cei de la Ferrari au declarat că se simt cel mai încrezători la Abu Dhabi dintre toate circuitele din ultima parte a sezonului.
Cursa de debut al lui Doohan , într-un weekend crucial pentru Alpine Racing

Va fi prima cursă a pilotului australian Jack Doohan pentru Alpine în acest weekend, după ce a fost confirmat ca pilot al echipei anul viitor. Australianul va trebui să performeze, deoarece nu numai că prima impresie este mereu importantă, dar și deoarece echipa cu sediul în Enstone este la doar 5 puncte în fața rivalei Haas F1 și 13 în fața Visa Cash App RB , în lupta pentru locul al șaselea în clasamentul constructorilor
El îl înlocuiește pe Esteban Ocon, care nu va participa în ultima cursă a sezonului. Pentru francez este un moment dificil, deoarece nu așa ar fi trebuit să se despartă de echipa la care a petrecut 5 sezoane și a obținut prima victorie în urmă cu 3 ani și jumătate. De asemenea, el a proiectat o cască pentru acest weekend, dar nu o va folosi acum.

Se presupune că, atunci când a spus că vrea să participe la testul post-sezon pentru Haas, Flavio Briatore (consilier special Alpine), i-a dat un ultimatum: să rămână cu echipa pentru această cursă sau să participe la test ca pilot Haas. El a ales a doua variantă.
Într-o scrisoare emoționantă, el a menționat, de asemenea, că nu a putut merge să vadă echipa înapoi în Franța.

Ultima cursă a lui Hamilton ca pilot Mercedes-AMG

84 de victorii în 240 de starturi. Acestea sunt statisticile la care oamenii visează pentru întreaga lor carieră, dar Lewis Hamilton a realizat acest lucru din 2013 cu un singur constructor: Mercedes-AMG Petronas.
După o mutare șocantă de la McLaren în urmă cu 11 ani, pilotul britanic ajunsese la recent înființata Mercedes, înlocuindu-l pe un alt septuplu campion mondial , legenda sportului Michael Schumacher.
Toată lumea a știut întregul an că se va muta la Ferrari în 2025, presa fiind informată înainte de prima cursă din Australia. Este una dintre cele mai mari mutări de piloți din istorie și a făcut ca acțiunile Ferrari să crească vertiginos în ziua anunțului.
Origini
Marele Premiu Abu Dhabi a fost un eveniment permanent în calendarul Formulei 1 încă de la debutul său în 2009. Acea primă cursă a avut loc ca etapă finală a sezonului: o poziție pe care evenimentul a ocupat-o în fiecare an de atunci, cu excepția a trei – încheind fiecare sezon din 2014 încoace. Cursa are loc pe circuitul Yas Marina, construit pe insula Yas la un cost estimat la peste un miliard de dolari și deschis chiar înainte de cursa inaugurală din 2009.

Proiectoarele au fost instalate ca parte a construcției, permițând cursei să fie prima confruntare „de la zi la noapte” din Formula 1, cursă care începe la asfințit și se desfășoară până la lăsarea întunericului.
„Modernizarea” din 2021
Pentru cursa din 2021, au fost introduse, pentru prima dată, o serie de modificări semnificative ale configurației, cu scopul de a oferi oportunități îmbunătățite de depășire. Au fost efectuate modificări în fiecare sector, șicana care forma virajele 5 și 6 fiind eliminată complet pentru a oferi șansa piloților să urmeze mai aproape pe linia dreaptă din spate.

La capătul celei de-a doua drepte, a fost creat un viraj lung în loc de virajele 11-14. Iar aproape de sfârșitul turului, mai multe viraje au fost reprofilate pentru a le face mai rapide și mai fluide. Rezultatul a fost o acțiune mai spectaculoasă: misiune îndeplinită.
Curse Memorabile
2010 : Prima și singura confruntare pentru titlu din istorie între 4 piloți
Al doilea GP de la Abu Dhabi a fost și ultima cursă de campionat, la fel ca în 2009, dar de această dată campionatul nu a fost decis înainte de ultima etapă. Dimpotrivă, pentru prima dată în istoria Formulei 1, cursa pentru titlu a inclus patru piloți.
Alonso (Ferrari) era lider cu 246 de puncte, al doilea a fost Webber (Red Bull) cu 238, al treilea Vettel 231, tot la Red Bull, și al patrulea Hamilton la McLaren care a avut 222 de puncte.

Red Bull obținuse o victorie cu o dublă în Brazilia cu o cursă înainte, iar McLaren avea 32 de puncte avans față de Ferrari, ocupanta locului trei.
Majoritatea presei a scris despre faptul că Red Bull în cursa precedentă din Brazilia nu i-a ordonat lui Vettel să-l lase pe Webber deși australianul avea 14 puncte avans în clasamentul piloților, dar piloții și-au păstrat pozițiile (Vettel primul, Webber al doilea) .

Cu câteva curse înainte, la GP-ul Germaniei de la Hockenheim, Ferrari i-a cerut lui Felipe Massa să îl lase să treacă pe Fernando Alonso.
Pole position-ul a fost câștigat de Vettel, al doilea a fost Hamilton, iar al treilea Alonso. Button a fost al patrulea, iar cel mai prost clasat candidat la titlu a fost Webber, care a fost al cincilea.
Cei doi din frunte și-au păstrat pozițiile, iar Button l-a depășit pe Alonso pentru locul trei. Primele viraje au decurs fără incidente, iar Schumacher l-a atacat pe coechipierul său Rosberg pe exteriorul celui de-al șaselea viraj, în locul opt. Schumacher s-a răsturnat și l-a acroșat pe Liuzzi. Ambii piloți au abandonat și a ieșit safety car-ul.

În timpul perioadei mașinii de siguranță, șase piloți au decis să își schimbe pneurile – Rosberg, Petrov, Alguersuari, Senna, Grassi și Klien, și au revenit pe ultimele șase locuri. Primii cinci piloți au rămas pe aceleași locuri ca după start.
Webber a intrat la boxe după ce a atins gardul metalic la ieșirea din virajul 19. Alonso l-a urmat la scurt timp și a revenit în fața australianului. Deși liderii Vettel și Hamilton erau pe pneuri soft uzate, erau totuși mai rapizi decât Alonso și Webber pe pneuri noi dure. Alonso și Webber l-au ajuns din urmă pe Petrov de la Renault la sfârșitul turului 18 și s-au blocat în spatele său.

Cinci tururi mai târziu, Alonso încearcă să îl depășească pe rus, dar este nevoit să renunțe, după ce aproape a lovit partea din spate a Renault R30. Deși a fost vizibil mai rapid, Alonso nu a fost suficient de rapid pe linia dreaptă și acest lucru l-a costat campionatul.
Vettel a câștigat cursa fără probleme, cu 10,162 secunde în fața lui Hamilton și 11,047 s în fața lui Button. Rosberg a fost al patrulea, Kubica al cincilea și Petrov al șaselea.
Alonso a fost doar al șaptelea, iar Webber al optulea, iar campion mondial de Formula 1 a fost Vettel (256 puncte), cu două puncte avans față de Alonso (254 puncte).
Germanul a devenit astfel cel mai tânăr campion mondial din istoria Formulei 1. Până acum, acest titlu era deținut de Lewis Hamilton, care a devenit campion cu McLaren Mercedes în 2008. Vettel a bătut recordul lui Hamilton de 166 de zile cu 23 de ani și 134 de zile.

Să menționăm că Red Bull a luat decizia corectă în cursa precedentă din Brazilia, când nu a vrut să îi ordone lui Vettel să îl lase pe Webber să îl depășească pentru că avea 14 puncte mai mult decât el. Dacă Webber ar câștiga în Brazilia, iar ordinea la Abu Dhabi ar rămâne aceeași, Red Bull ar rămâne fără titlul la piloți pentru că campion ar deveni Fernando Alonso cu trei puncte mai mult decât Vettel.
2012 : „Lasă-mă în pace, că știu ce fac!”
O cursă grozavă, o cursă clasică a văzut podiumul cu trei foști campioni mondiali, iar numele evocatoare Lotus și Ferrari au ocupat primele două locuri pe podium.
Cu toate acestea, pe măsură ce „nisipul s-a așezat”, performanța unei echipe mai noi, Red Bull, și a unui pilot mai tânăr, Sebastian Vettel – deși atât echipa, cât și pilotul erau deja prea familiare pentru restul grilei – au fost principalele puncte de discuție.

Vettel a fost imens. Alungat în spatele plutonului din cauza unei neregularități de combustibil după calificări, el a avut sâmbătă seară înfățișarea unui tragedian (pentru că este mai obișnuit cu zâmbetele stropite cu șampanie, este mai puțin antrenat în arta de a ascunde dezamăgirea). Dar, cu un monopost suprem, plecat din pitlane datorită adjustărilor după intrarea în regim „Parc-Ferme”, el a străbătut plutonul nu o dată, ci de două ori, pentru a termina pe locul al treilea, în spatele lui Kimi Raikkonen și Fernando Alonso.
Retrogradarea mașinii sale pe linia boxelor i-a oferit singurului său rival în campionatul mondial, Alonso, un colac de salvare neașteptat, iar spaniolul, aflat în urmă cu 13 puncte, a trebuit să profite din plin de acest lucru. Dar, în cele din urmă, pilotul Ferrari a câștigat doar trei puncte în fața tânărului german.

Vettel, ajutat de un carnagiu în care mașinile Force India s-au ciocnit a ajuns repede pe locul 14, chiar dacă a suferit câteva avarii la aripă după o ciocnire cu Bruno Senna.
Mașina sa a fost din nou avariată, de data aceasta mai grav, când s-a izbit de un panou de marcaj în timp ce încerca să evite Toro Rosso-ul lui Daniel Ricciardo. Acest lucru a necesitat o oprire la boxe, ceea ce a însemnat că a căzut din nou în spate; de asemenea, a însemnat că s-a confruntat cu perspectiva de a supraviețui celor 41 de tururi rămase pe noul set de pneuri soft (galben).
A trecut din nou prin pluton și a ajuns al doilea în spatele lui Raikkonen, în timp ce mașinile din fața sa făceau opriri la boxe mult mai târziu. În cele din urmă, Vettel a intrat pentru a doua oară pentru cauciucuri noi, ceea ce l-a făcut să coboare pe locul patru, în spatele lui Alonso și Jenson Button.

Dar o nouă ieșire a mașinii de siguranță – care apăruse deja după coliziunea dintre Nico Rosberg și Narain Karthikeyan – i-a permis lui Vettel să se apropie de cele trei mașini din față, care s-au bucurat apoi de un sprint până la final. Cu puțin timp înainte de final, Vettel l-a depășit pe Button, privându-l pe pilotul McLaren de ceea ce ar fi fost a patra a treia poziție consecutivă la acest loc.
Directorul echipei Red Bull, Christian Horner, a declarat: „Seb mi-a spus înainte de cursă: „Te voi vedea pe podium”. Era absolut convins înainte de cursă că va obține un rezultat grozav. A condus o cursă fenomenală, una dintre cele mai bune din viața sa”.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2011/11/13/781087-20862641-2560-1440.jpg)
Button a spus despre german: „A fost foarte norocos. Adică, ambele mașini de siguranță au lucrat pentru el. Dar a fost totuși rapid. Ar fi terminat pe locul patru, chiar și fără ultima mașină de siguranță. Deci tot ar fi fost o cursă foarte bună. L-am mai văzut trecând prin pluton. Este rapid. Am fost surprins că i-a luat atât de mult să treacă de mine. A fost o mișcare bună. Dar i-a luat șase sau șapte tururi”.
Coechipierul lui Button, Lewis Hamilton, a adăugat: „Să pleci de la boxe și să treci pe sub un tunel, să urci și apoi să fii în spatele oamenilor și să ajungi al treilea în cursă este probabil ceva nemaiauzit. Bună treabă. Acest tip are cu siguranță ceva de partea lui. Nu am un răspuns, dar cel mai important lucru este că Kimi a făcut o treabă incredibilă – a fost demn de un campion.”
Hamilton, care a câștigat aici anul trecut, părea pregătit pentru victorie după ce a dominat weekendul. Din a 25-a poziție din pole position, el a zburat din blocuri, lăsând în urmă nu doar restul plutonului, ci și amintirea starturilor slabe din cursele recente.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2012/11/04/907412-19931543-2560-1440.jpg)
În turul al doilea, Hamilton, care s-a plâns de răceala pneurilor sale, părea amenințat de Raikkonen. Dar curând a început să se distanțeze de restul. Până în turul al patrulea, a încălzit suficient pneurile pentru a-și mări avantajul la 2,3 secunde, iar la un moment dat a condus cu aproape patru secunde. A stabilit cel mai rapid tur în turul 19, dar apoi, în turul 20, s-a oprit din cauza unei probleme cu pompa de combustibil. A fost o amintire a Marelui Premiu de la Singapore, unde Hamilton a dominat din nou plutonul, dar a abandonat din cauza unei defecțiuni la cutia de viteze.
După aceea, Raikkonen a preluat ștafeta, ținut în frâu de Alonso, tot mai periculos și mai perseverent, cea mai rea imagine din oglinda retrovizoare a oricărui pilot.

Cursa a rămas faimoasă și pentru comportamentul său de obicei rece în ultimele tururi tensionate și pentru faimoasele sale răspunsuri radio către echipa sa.
„Lasă-mă în pace, știu ce fac!”
…a fost răspunsul lui Kimi la echipa sa care l-a avertizat că mașina din spate este Fernando Alonso, care reduce diferența.
„Da, da, da, da, o fac tot timpul. Nu trebuie să-mi amintiți la fiecare zece secunde”.
…a fost răspunsul lui Kimi la instrucțiunile echipei sale de a-și încălzi toate pneurile în spatele mașinii de siguranță.
Dacă cursa ar mai fi durat câteva tururi, Alonso ar fi putut să se impună. Dar, la final, Abu Dhabi i-a salutat, în această ordine, pe Vettel, ocupantul locului al treilea, pe Raikkonen, al optulea câștigător din 2012, și pe al doilea clasat, Alonso.
2014 : Clasicul „Duel din Deșert”
În ultima rundă din 2014, campionatul a ajuns la un punct culminant – Lewis Hamilton era în frunte, cu potențialele sanșe în favoarea sa, dar coechipierul său de la Mercedes, Nico Rosberg, era încă în competiție și avea o determinare de oțel de a face tot ce-i stătea în putință. Cu puncte duble care au umbrit oarecum drama, toți cei implicați au sperat că ar putea fi o luptă curată până la linia de sosire și, astfel, la titlu.
Un start teribil pentru Rosberg i-a permis lui Hamilton să treacă în frunte și să conducă plutonul în primul viraj. Bottas a avut și el un start precar, iar Button a profitat. Grosjean a intrat la finalul primului tur pentru a servi penalizarea drive through, revenind în spatele plutonului. A existat un contact între Magnussen și Sutil, pilotul Sauber izbindu-se de partea laterală a McLaren-ului. Nu pare să fi existat daune majore, dar Magnussen a fost destabilizat.

Ricciardo îl conducea pe Vettel în spatele plutonului, iar cei doi au început treptat să-și facă loc în pluton. Au trecut pe Will Stevens, care își făcea debutul la Caterham, și au trecut la următoarea pradă. În turul 6, Fernando Alonso a intrat pentru o oprire la boxe extrem de devreme, ceea ce a dat startul primei ferestre de intrat la boxe. Alonso a revenit în spatele lui Will Stevens și a petrecut un timp surprinzător de lung încercând să treacă de pilotul Caterham.
Opririle devreme le-au permis lui Ricciardo și Vettel să urce rapid în clasament, ambii oferind un spectacol superb al capacității de depășire. Viitorul pilot Red Bull Daniil Kvyat s-a retras din cursă după ce Toro Rosso-ul său s-a oprit la un unghi de nouăzeci de grade pe pistă. Comisarii au recuperat rapid mașina pentru a permite cursei să continue.
Massa a trecut în fruntea cursei până la prima sa oprire la boxe a zilei și a revenit pe locul al treilea, chiar în spatele lui Nico Rosberg. Totuși, a trecut repede de pilotul Mercedes, deoarece Rosberg a început să raporteze o pierdere de putere. Echipa l-a informat că sistemul ERS a cedat pe mașină, ceea ce l-a lăsat în urmă pentru a doua jumătate a cursei.

Pastor Maldonado a ieșit de pe circuit cu flăcări uriașe ieșind din partea din spate a Lotus-ului său și a sărit foarte repede din mașină. Alonso s-a luptat pentru poziție cu doi piloți McLaren, trecând în cele din urmă de Button pentru a ajunge pe locul zece.
Au existat unele îngrijorări cu privire la starea mașinii lui Hamilton în față, deoarece Felipe Massa a înregistrat un tur cu două secunde mai rapid decât Mercedes-ul din frunte. Traficul radio a atenuat curând temerile, echipa gestionând ritmul și mașina pentru a se asigura că britanicul poate trece linia de sosire în siguranță. După ce a pierdut încă o poziție în fața lui Valtteri Bottas, Rosberg a intrat pentru a doua sa oprire la boxe. A trebuit să efectueze o repornire manuală pentru a porni din nou și a avut nevoie de aproape cinci secunde, dar a reușit să pornească.
A doua oprire la boxe a lui Massa l-a făcut să revină în spatele lui Hamilton, iar pilotul Williams a pornit în urmărirea liderului cursei. Daniel Ricciardo a luptat pentru a ajunge pe locul trei, dar a coborât pe locul patru după ultima sa oprire la boxe. Fernando Alonso a încercat să facă pneurile să reziste, dar a început să piardă locuri în ultimele câteva tururi. A coborât până pe locul al zecelea.
Rosberg pierdea, de asemenea, locuri pe măsură ce mașina sa avea din ce în ce mai multe probleme. Echipa i-a cerut să intre în pitlane, spunând că sunt prea multe probleme cu mașina și că se vor retrage. În ciuda faptului că a ieșit din cursa pentru campionat, Rosberg a spus: „Aș vrea să merg până la capăt”. El a ajuns la final, trecând linia de sosire pe locul 14. Hamilton l-a ținut în frâu pe Massa, care s-a apropiat la 2,5 secunde de Mercedes, pentru a lua steagul în carouri, a câștiga cursa și a-și asigura campionatul, fiind al doilea din cariera sa la acea vreme și primul alături de Mercedes-AMG.

2021 : Veteran versus Noua Generație
Sezonul 2021 al Formulei 1 s-a încheiat în unele dintre cele mai controversate circumstanțe văzute vreodată în acest sport.
În acel an, Max Verstappen a câștigat primul său titlu de campion mondial al piloților la Marele Premiu de la Abu Dhabi, când una dintre cele mai strânse curse pentru titlu a ajuns la capătul pistei.

Cu totul în joc din perspectiva titlului, weekendul de curse a început cu Verstappen care a obținut ultimul pole position al sezonului într-un stil uimitor, devansându-l pe Hamilton pe locul doi.
Dar avantajul său nu a rezistat nici măcar un viraj în cursa care a urmat, întrucât britanicul a avut un start fulgerător și l-a depășit pe rivalul său în primul viraj.
Verstappen a încercat în zadar să își recâștige avantajul mai târziu, în primul tur, când a pătruns pe interior în virajul șase, însă Hamilton a tăiat virajul și și-a păstrat poziția de lider al Marelui Premiu, în ciuda protestelor Red Bull.

În continuare, Hamilton a dominat primele schimburi ale cursei, mașina sa prinzând viață în ritm de cursă încă o dată în acel sezon. Apoi au venit primele opriri la boxe, când ambii piloți au plonjat în boxe, numai că pilotul Mercedes a ieșit în spatele coechipierului lui Verstappen de la Red Bull, Sergio Perez.
Instrucțiunea a fost clară din partea echipei sale, să-l țină pe Hamilton cât mai mult posibil. El a făcut exact acest lucru, plasându-și mașina în cele mai ciudate poziții pentru a-l frustra pe candidatul la titlu și a-i reduce avansul de la 11 secunde la puțin sub una. În acest proces, Perez a primit și un nou titlu din partea fanilor de pe rețelele de socializare: „Ministrul apărării din Mexic”.

Totuși, Hamilton s-a distanțat din nou, ajungând să aibă un avans de 13 secunde înainte ca Nicholas Latifi, pilotul echipei Williams, să se accidenteze la virajul 14, ceea ce a dus la apariția foarte târzie a mașinii de siguranță în turul 53.
Verstappen a intrat la boxe cu pneuri soft noi, în timp ce Hamilton a rămas pe cele hard, presupunând că va fi suficient pentru a trece linia de sosire în frunte și pentru a-și adjudeca al optulea titlu mondial. În schimb, FIA a avut alte idei și, chiar dacă capacele depășite au rămas în poziție la început, cinci dintre cele șapte au fost lăsate să îl depășească în cele din urmă pe Hamilton, ceea ce l-a pus pe Verstappen chiar în spatele său.

Cu un tur înainte de final, mașina de siguranță a intrat la boxe și, așa cum se spune, restul este istorie, deoarece pe pneurile sale mult mai noi, Verstappen a trecut pe lângă Hamilton și a câștigat primul din cele trei titluri de campion mondial al piloților.
În mod firesc, Hamilton și echipa sa Mercedes erau furioși din cauza rezultatului Marelui Premiu de la Abu Dhabi din 2021, care i-a oferit lui Verstappen campionatul și au contestat imediat rezultatul.

Producătorii germani au insistat că șeful FIA, Masi, nu a reușit să respecte corect reglementările sportive, permițând doar cinci dintre cele șapte mașini lăsate în urmă să își „anuleze” turul pierdut sub condiții de safety-car. Era clar că acea decizie nu ar fi trebuit să fie permisă, dar rezultatul a rămas valabil după ce comisarii l-au absolvit pe Verstappen de orice vină.
Hamilton a declarat ulterior presei că „a fost singura dată, în istoria sportului, când nu au respectat regula”.

Mercedes, în schimb, și-a exprimat intențiile de a duce cazul la Curtea Internațională de Apel, dar în cele din urmă și-a retras apelul înainte de gala de sfârșit de sezon a FIA, la care directorul echipei Toto Wolff și Hamilton însuși au refuzat să participe.
Ulterior, după câteva luni și în urma anchetei proprii a FIA asupra ultimei curse din 2021, Masi a fost demis. Raportul a detaliat că australianul nu a reușit să implementeze corect deciziile legate de safety car, dar chiar și așa, rezultatul a rămas neschimbat, iar Verstappen și-a păstrat titlul din 2021.
Știați că?
Yas Marina are un design avansat al pistei, cu șase configurații diferite pentru a se potrivi diferitelor serii de curse.

Circuitul are o serie de caracteristici unice: un tunel face parte din ieșirea din zona boxelor, iar Hotelul Yas Viceroy se află între virajele 18-19.
Abu Dhabi a fost singura cursă de F1 actuală care poartă numele orașului gazdă și nu al țării gazdă – deși i s-au „alăturat” Marelui Premiu de la Ciudad de Mexico și Marelui Premiu de la Sao Paulo în 2021, Marelui Premiu de la Miami în 2022 și Marelui Premiu de la Las Vegas în 2023.

Piloții sunt cu „accelerația la podea” pentru 69% dintr-un tur la Yas Marina, inclusiv peste 14 secunde pe liniile dreapte . Piloții fac în medie 68 de schimbări de treaptă pe tur sau 3740 de schimbări de treaptă pe întreaga distanță a cursei de 55 de tururi.

Lewis Hamilton este cel mai de succes pilot la Marele Premiu de la Abu Dhabi, cu cinci victorii. Red Bull a devenit prima echipă care a înregistrat șapte victorii la eveniment în 2023.
Kimi Raikkonen a spus odată despre Yas Marina: „Primele câteva viraje sunt destul de bune, dar restul sunt de *****.” Victoria lui Raikkonen din 2012 aici este singura dată când Marele Premiu de la Abu Dhabi a fost câștigat de pe o poziție care nu se afla în prima linie a grilei. Finlandezul a plecat de pe locul patru într-o cursă care a oferit câteva transmisiuni radio memorabile.

Red Bull nu a ratat niciodată să-și califice ambele mașini în ultima parte a calificărilor la toate aparițiile lor pe Circuitul Yas Marina.
În trei dintre primele patru curse ale Marelui Premiu de la Abu Dhabi, cel care a obținut pole position nu a reușit să termine cursa. În ultimii nouă ani, cel de pe pole nu a ratat niciodată victoria.

Raportul Pirelli
Similar cu anul trecut, Pirelli a ales cele trei tipuri de pneuri cei mai moi din gama sa pentru acest weekend, cu C3 ca Hard, C4 ca Medium și C5 ca Soft. Pneurile cu banda roșie vor fi cel mai probabil folosite doar în calificări, în timp ce Pirelli se așteaptă ca celelalte două tipuri, cauciucurile medii și dure, să fie în centrul atenției în cursă.
În general, forțele exercitate asupra pneurilor sunt în intervalul mediu spre scăzut, din cauza lipsei virajelor de mare viteză. Suprafața oferă puțin aderență, iar nivelul de abraziune este mediu pentru sezon.
Temperaturile vor juca un rol important, cu două dintre cele trei sesiuni de antrenamente libere desfășurându-se în lumina zilei, în timp ce FP2, și cursa vor începe la apusul soarelui, calificările având loc doar noaptea. Prin urmare, condițiile de pe pistă se pot schimba rapid pe măsură ce temperaturile scad și vor evolua rapid pe măsură ce pista se va acoperi de cauciuc, în special în primele două zile, ajutate de faptul că există trei categorii de suport pe program în acest weekend – F4 UAE, F1 Academy și F2.
Pe o pistă unde uzura anvelopelor ar putea avea un impact semnificativ și unde, după cum s-a menționat anterior, depășirile sunt posibile, o strategie cu două opriri pare cu siguranță preferabilă, așa cum a fost și anul trecut. În plus, undercut-ul este foarte eficient și, pentru ca o strategie cu o singură oprire să funcționeze, este necesară o gestionare atentă a anvelopelor pentru a limita scăderea performanței.
Informații Generale

Nume Circuit | Yas Marina Circuit |
Primul Grand Prix organizat | 2009 |
Lungimea circuitului | 5.281km (16 viraje) |
Distanța cursei | 306.183km (58 tururi) |
Recordul de tur | 1:26.103, Max Verstappen (Red Bull), 2021 |
Rezultatul din 2023 | 1st Max Verstappen (Red Bull) 1:27:02.624 |
2nd Charles Leclerc (Ferrari) +17.993s | |
3rd George Russell (Mercedes) +20.328s |