În acest weekend, „Marele Circ” ajunge în Brazilia , în Marele Oraș Sao Paulo, pentru runda cu numărul 21 a sezonului 2024. Marele Premiu al Braziliei, unul dintre cele mai longevive etape ale istoriei Formulei 1, figurează în calendarul campionatului de mai bine de 50 de ani. Cursa, cunoscută acum ca Marele Premiu de la Sao Paulo, va rămâne în calendarul F1 cel puțin până în 2030. După două curse palpitante în SUA și Mexic, Marele Premiu de la Sao Paulo este destinația finală a penultimului „triple-header” din acest sezon.
Marele Premiu al Braziliei ocupă un loc special în calendarul F1. Nu este doar o cursă; este o celebrare a vitezei, a îndemânării și a spiritului indomabil al competiției. Marele Premiu al Braziliei servea, adesea, drept final de sezon, adăugând un nivel suplimentar de emoție și tensiune evenimentului. Condițiile meteorologice imprevizibile din Brazilia adaugă, de asemenea, un element de imprevizibilitate curselor, făcându-le și mai palpitante de urmărit.
Marele Premiu din Brazilia este un eveniment important în calendarul Formulei 1, nu numai pentru cursele sale palpitante, ci și pentru istoria sa bogată și semnificația sa culturală. De la prima ediție din 1973, Marele Premiu al Braziliei a fost scena unora dintre cele mai memorabile momente din istoria Formulei 1. Acesta a fost găzduit în două locații separate, o pistă în Rio, iar cealaltă în Sao Paulo, fiecare cu caracterele lor unice distincte care provoacă piloții în moduri diferite.
Originile
Interlagos a fost construit în 1940, dar nu a început să găzduiască o rundă regulată a campionatului mondial de Formula 1 până în 1973.
Circuitul este situat în suburbia Interlagos din Sao Paulo, care se traduce din limba portugheză prin „între lacuri”. Chiar dacă circuitul a fost redenumit „Autodromo José Carlos Pace” în onoarea lui Carlos Pace, un localnic din Sao Paulo care a câștigat singura sa cursă de F1 pe circuit în 1975, dar a murit tragic într-un accident aviatic în 1977, mulți încă se referă la el ca „Interlagos”.
Apariția în calendarul „Marelui Circ” – Alternativa Rio De Janeiro
Până la sfârșitul anilor 1970, circuitul original de 7,96 km de la Interlagos (cu suprafața sa accidentată și bariere de siguranță insuficiente) a fost eliminat din calendarul F1 din motive de siguranță. Formula 1 și-a găsit o nouă casă braziliană pe circuitul Jacarepaguá din Rio de Janeiro, care a găzduit zece curse între 1978-1989.
Revenirea la Interlagos
După un program semnificativ de renovare, F1 a revenit în 1990 pe circuitul Interlagos, mai sigur și mai scurt (4,309 km). Acesta a rămas o prezență constantă în calendar de atunci, organizând câteva curse memorabile și istorice, multe afectate de ploaie.
Renovarea circuitului și situația sa în Campionatul Mondial
Pista a fost refăcută în 2014, ca parte a unui plan mai amplu de reamenajare, inclusiv renovarea zonei paddock. Înainte de pandemia de coronavirus, viitorul pe termen lung al circuitului în calendarul F1 era pus la îndoială din cauza lipsei investițiilor necesare.
Faptul că Brazilia a rămas fără un pilot în Formula 1 din 2018 nu a ajutat lucrurile.
Reputația evenimentului a fost afectată, de asemenea, de incidentele de securitate de la Marele Premiu al Braziliei din 2017, când mai multe echipe, în special Mercedes (cei mai afectați) au fost jefuite sub amenințări cu arme în timp ce părăseau circuitul Interlagos.
Marele Premiu al orașului Sao Paulo
După un an de pauză în calendar din cauza pandemiei de coronavirus din 2020, Interlagos a revenit în program în 2021. Evenimentul a revenit cu un nou nume – Grand Prix São Paulo – datorită susținerii din partea guvernului local. În decembrie 2020, organizatorii cursei au semnat o prelungire de 5 ani a contractului cu Formula 1.
În 2022, la weekendul Marelui Premiu de la São Paulo au participat 236 000 de fani – cu 55 000 mai mulți decât în sezonul precedent. Cifra de asistență a fost stimulată în 2022 de adăugarea unei noi zone de vizionare – „Heineken Village”, situată lângă ultimele viraje ale pistei. Numărul a crescut și mai mult în 2023, la 267 000, într-un weekend de curse în care Formula 1 a confirmat o nouă prelungire de cinci ani a contractului pentru circuitul brazilian.
Despre circuitul actual folosit pentru Marele Premiu
Marele Premiu al Braziliei se desfășoară în prezent pe Autódromo José Carlos Pace, cunoscut și ca Interlagos. Circuitul este situat în orașul São Paulo și poartă numele pilotului brazilian de Formula 1 José Carlos Pace. Circuitul este cunoscut pentru aspectul său provocator, care include un amestec de linii drepte de mare viteză și viraje complexe. Circuitul este unul dintre cele mai dificile din Formula 1, deoarece sensul de mers este invers acelor de ceasornic, cu denivelări și secțiuni lungi și rapide în primul și ultimul sector, despărțite de o secțiune cu viraje lente în al doilea sector.
Autodromo Jose Carlos Pace este caracterizat prin combinația sa unică de linii drepte lungi și rapide și viraje strânse și dificile. Pista are o lungime de 4,309 kilometri și are în componență 15 viraje . Cele mai notabile caracteristici ale pistei sunt linia dreaptă start-sorire lungă, în pantă, urmată de primul viraj și coborârea spre celebrele viraje Senna „S” – o serie complexă de viraje numită după legendarul pilot brazilian, triplul campion mondial Ayrton Senna.
Știați că?
- Michael Schumacher este cel mai de succes pilot la Interlagos, câștigând de patru ori.
- Ferrari este echipa cu cel mai mare succes pe circuitul de la Interlagos, câștigând de nouă ori în total.
- Cinci piloți brazilieni au câștigat pe teren propriu de când Marele Premiu al Braziliei a devenit parte a campionatului mondial în 1973. Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Ayrton Senna și Felipe Massa au obținut câte două victorii fiecare, în timp ce Carlos Pace a câștigat o dată.
- Piloții brazilieni au obținut mai multe pole-uri decât piloții din orice altă națiune la Interlagos. Un brazilian a plecat din față aici de zece ori.
- În 2019, Red Bull-ul RB14 al lui Max Verstappen a devenit primul monopost cu motor Honda care a câștigat la Interlagos de la McLaren-ul lui Ayrton Senna în 1991.
- Mark Webber a sărbătorit ultima sa cursă de Formula 1 scoțându-și casca în turul de încetinire, după ce a terminat al doilea la Marele Premiu al Braziliei din 2013.
- În cea mai mare parte a existenței sale (până în 2003), Marele Premiu al Braziliei a avut un loc în calendar la începutul sezonului. Abia din 2004 a fost mutat la sfârșitul sezonului, fiind ultima cursă din calendar timp de 5 ani, până când Abu Dhabi s-a alăturat calendarului în 2009, devenind ultima etapă în 2009 și 2010. După care, Interlagos a mai fost gazda finalei din 2011 până în 2014.
- Alain Prost este cel mai de succes pilot la Marele Premiu al Braziliei, cu șase victorii între 1982-1990, dintre care cinci pe circuitul Jacarepaguá din Rio (a șasea și ultima victorie a fost la Interlagos în 1990). Michael Schumacher este al doilea cel mai de succes pilot din istoria Marelui Premiu al Braziliei. Germanul a câștigat în patru ocazii, dintre care două victorii pentru Benetton, în timp ce cu Ferrari a obținut două victorii. Carlos Reutemann, Lewis Hamilton și Sebastian Vettel împart locul al treilea pe această listă cu câte trei victorii fiecare.â
- Ayrton Senna deține recordul pentru cele mai multe pole position-uri în Brazilia cu șase – trei la Jacarepagua și trei la Sao Paulo.
- Lewis Hamilton are cele mai multe pole position-uri dintre toți piloții actuali de Formula 1.
- Marele Premiu al Braziliei din 1994 a fost penultima dată când o cursă de Formula 1 a fost câștigată la mai mult de un tur.
- De la revenirea lor în sport în 2010, Mercedes nu a eșuat niciodată să vadă ambele mașini ale sale ajungând la steagul carouri la Marele Premiu al Braziliei – până când Valtteri Bottas s-a retras din evenimentul din 2019. Cel puțin una dintre mașinile lor a punctat în toate ultimele 13 curse de la Interlagos.
- De când unitățile de propulsie hibride au fost introduse în Formula 1, echipa Mercedes a câștigat toate cursele, cu excepția a trei. În 2014 și 2015, Nico Rosberg a fost cel care a ieșit învingător la finalul Marelui Premiu al Braziliei. În anul următor, coechipierul său de atunci, Lewis Hamilton, a obținut victoria, pe care britanicul a repetat-o în 2018 și 2021. Marele Premiu de la Sao Paulo din 2022 a marcat prima victorie în F1 a lui George Russell.
- Unul dintre cele două triumfuri non-Mercedes a avut loc în 2017, când Sebastian Vettel a avut o prestație eroică pentru a se lupta cu mașinile Mercedes mai rapide și pentru a obține a treia victorie în Marele Premiu al Braziliei. Cealaltă ocazie în care Mercedes a fost învinsă în Brazilia a fost în 2019, cu Max Verstappen trecând primul linia de sosire.
- Pierre Gasly și Carlos Sainz au înregistrat primele clasări pe podium din carierele lor la Marele Premiu al Braziliei 2019. A fost pentru prima dată când doi piloți au obținut prima clasare pe podium în aceeași cursă de la Marele Premiu al Germaniei din 1994.
- Kevin Magnussen a obținut primul său pole position în calificările pentru Marele Premiu Sao Paulo 2022, în timp ce George Russell a obținut prima sa victorie într-un Mare Premiu. A fost pentru prima dată de la Marele Premiu al Malaysiei din 2003 când doi piloți diferiți au obținut primul lor pole position și prima lor victorie în același weekend de cursă.
- Importanța primei linii – Polemanul a câștigat aici la Interlagos doar de 18 ori din 40 de starturi. Având în vedere statisticile din ultimii șapte ani, importanța plecării din prima linie în cursa de Formula 1 din Brazilia a crescut semnificativ. În era hibridă, șapte curse au fost câștigate de poleman. Această serie a fost întreruptă doar de Sebastian Vettel, care a câștigat la Interlagos în 2017 după ce a plecat de pe locul al doilea. În contradicție cu acesta, Hamilton a câștigat de pe P10 în 2021.
Momente Memorabile în Istorie
1991 – Senna câștigă acasă
Prima victorie în Formula 1 a brazilianului Ayrton Senna pe teren propriu va rămâne în istorie ca una dintre cele mai emoționante și mai grele disputate victorii ale sale. După ce a condus cu o marjă mică în primele 50 de tururi ale cursei, cursa lui Senna a luat o întorsătură proastă atunci când cutia de viteze a McLaren-ului său a început să cedeze și cerul s-a deschis.
Senna a fost nevoit să se lupte cu monopostul său în condiții alunecoase pentru tururile rămase, deoarece a început să piardă din treptele din cutie. Efortul aproape supraomenesc de care a avut nevoie Senna pentru a se agăța de victorie la doar 2,9 secunde de Ricardo Patrese și-a pus amprenta asupra sa. Senna a trebuit să fie ridicat din McLaren, fiind epuizat fizic și emoționat.
2003 – Haos în ploaie
Vremea nebună a produs una dintre cele mai imprevizibile curse din istorie la Interlagos, în 2003, oferindu-i lui Giancarlo Fisichella prima din cele trei victorii ale sale în Formula 1 în circumstanțe controversate. Cursa a fost marcată de o serie de accidente grave în condiții perfide de ploaie și uscăciune. Rubens Barrichello părea pregătit să obțină o victorie acasă , înainte ca motorul său să cedeze în turul 47.
Șapte tururi mai târziu, cursa a fost marcată cu steag roșu după ce Mark Webber, apoi Fernando Alonso, au lovit puternic zidul în ultimul viraj. Confuzia a domnit după cursă. Decizia inițială de a-i acorda victoria lui Kimi Raikonnen a fost anulată după ce rezultatele au fost examinate de un tribunal FIA la Paris cinci zile mai târziu.
2008 – Titlul decis în ultimul viraj
Titlul mondial al piloților a fost la limită în Marele Premiu al Braziliei din 2008. Un tânăr Lewis Hamilton era favorit, dar eroul local Felipe Massa mai avea o șansă dacă câștiga (cu Hamilton mai jos de locul cinci.) Așa cum se întâmplă adesea la Interlagos, vremea a jucat un rol important. Ploaia torențială a lovit Interlagos, amânând startul cursei.
Odată începută, a fost o cursă de strategie, deoarece pista s-a uscat rapid. Massa a condus, iar Hamilton se afla pe locul cinci în clasamentul campionatului, înainte ca ploaia să lovească din nou la cinci tururi de la final, schimbând ordinea în cursă. Massa a câștigat și a crezut că a făcut destul înainte ca Hamilton să-i smulgă lui Timo Glock de la Toyota poziția a cincea în ultimul viraj, câștigând primul său campionat mondial la vârsta de 23 de ani. Urmăriți cele mai importante momente.
2012 – Vettel câștigă titlul, împotriva așteptărilor
Brazilia a oferit un alt final de sezon tensionat în 2012, când titlul urma să fie decis între Sebastian Vettel și Fernando Alonso. După un start slab, Vettel a derapat în primul tur, acroșând Williams-ul lui Bruno Senna și avariind Red Bull-ul. Germanul a reușit să continue, deși mult mai jos în clasament. Între timp, Alonso era, inițial pe podium, ceea ce era exact ceea ce avea nevoie pentru a deveni campion mondial.
Totuși, după-amiaza lui Vettel era departe de a fi terminată și a început să revină în clasament. Destul de repede, Vettel a fost din nou în spatele lui Alonso. A urmat o nouă dramă la pit-stop, dar în cele din urmă, pilotul Red Bull a ajuns pe locul șase, ceea ce a fost suficient pentru a-și adjudeca al treilea titlu consecutiv. Urmăriți cele mai importante momente.
2016 – Verstappen strălucește pe ploaie
Marele Premiu al Braziliei 2016 a avut loc pe ploaie, iar Max Verstappen a furat spectacolul cu o cursă epică. Cursa, care a durat peste trei ore, a trebuit să fie marcată cu steag roșu din cauza vizibilității reduse și a condițiilor perfide ale pistei.
Când cursa a început în sfârșit, Verstappen a reușit o serie de depășiri epice, folosind părți ale pistei pe care niciun alt pilot nu a îndrăznit să se aventureze. A avut chiar și o alunecare cauzată de acvaplanare – pe care a salvat-o miraculos! Nici măcar o oprire la boxe nepotrivită nu l-a putut împiedica să obțină un podium.
2019 – Un podium surpriză
Au existat două clasări neașteptate pe podium la Marele Premiu al Braziliei 2019. Primul a fost Pierre Gasly, care a înregistrat prima sa clasare pe podium cu Toro Rosso. Francezul a terminat pe locul doi, ținându-l la distanță de Lewis Hamilton în apropierea liniei de sosire.
Deși Hamilton a apărut pe podium, el avea să fie deposedat mai târziu de locul al treilea în urma unui incident anterior cu Alex Albon. Acest lucru l-a promovat pe Carlos Sainz în primele trei locuri, obținând primul podium din carieră și primul loc în top trei pentru McLaren în ultimii cinci ani. Urmăriți cele mai importante momente.
2021 – „Cel mai bun Weekend din Carieră”, a spus Hamilton
„Toată echipa a făcut o muncă excelentă, mecanicii au fost fantastici şi strategia noastră a fost solidă. Eu a trebuit să las deoparte aspectele negative cât mai repede posibil, după ce am fost descalificat din calificări, şi să mă concentrez pentru a avansa. Nu ştiam dacă pot recupera de pe locul 10 al grilei de start, dar am dat totul şi probabil a fost unul din cele mai bune weekend-uri ale mele, dacă nu cel mai bun, din cariera mea… A fost cu certitudine unul dintre cele mai complicate, dacă nu cel mai complicat, cu tot ce a trebuit să fac. În termeni de pilotaj, poate a fost cel mai bun. Dificil de spus, pentru că am multe curse în urma mea…”, a spus septuplul campion mondial.
„Referitor la lupta pentru victorie cu Max Verstappen (rivalul său pentru titlu), a fost complicat. El era capabil să urmărească ritmul meu, mai ales pe ultimul sector. Nu a fost uşor să mă apropii de el, dar am continuat să încerc. Am avut o primă şansă în virajul 4 (în turul 48), dar nu a mers. Apoi, am tras învăţămintele că să nu mai repet aceeaşi greşeală şi am fost hotărât să-i iau locul. A fost amuzant, dar aşa trebuie să arate o luptă pentru titlu”, a adăugat Hamilton.
„A fost un sezon complicat. Revenind din pauza estivală, am sperat să fim într-o poziţie mai bună în raport cu Red Bull, dar nu am fost şi nu am avut super rezultate. Am venit aici cu 19 puncte mai puţin la piloţi şi cu un punct avans la constructori, deci aveam nevoie de un rezultat solid, dar au fost acele penalităţi. Te poţi gândi că s-a încheiat, că este imposibil, dar nimic nu este imposibil dacă vrei cu adevărat. De aceea, noi am cultivat o mentalitate pozitivă şi puternică”, a conchis Hamilton.
Pilotul britanic Lewis Hamilton (Mercedes) a câştigat Marele Premiu de Formula 1 al Braziliei, desfăşurat duminică pe circuitul Interlagos, reducând la doar 14 puncte diferenţa faţă de olandezul Max Verstappen în clasamentul Campionatului Mondial, cu trei curse înainte de finalul sezonului. Hamilton, care a plecat de pe poziţia a 10-a a grilei de start, în urma unei penalizări pentru schimbarea motorului monopostului său, a oferit o adevărată lecţie de pilotaj cu această ocazie, obţinând prima sa victorie după o lună şi jumătate şi a 101-a din cariera sa.
Grand Prix-ul de la Interlagos a început o mișcare fulminantă făcută de Max Verstappen. Plecat de pe poziția a doua, pilotul de la Red Bull l-a depășit pe Bottas (Mercedes) chiar în primul viraj și a devenit lider, poziție pe care a stat aproape toată cursa.
Numai că Lewis Hamilton, care avea un motor nou, motiv pentru care a și fost penalizat pe grilă, a profitat de acest lucru și a făcut o manevră de maestru în turul 59, cu ajutorul DRS-ului, în virajul 4.
L-a depășit pe Verstappen superb și nu a mai cedat locul 1 în cele 12 tururi rămase. A încheiat cu un avans de 10.4 secunde. Pentru Hamilton, aceasta a fost a șasea victorie din 2021 și a 101-a din carieră.
Septuplul campion mondial a redus astfel diferența dintre el și Verstappen, din clasament, la 14 puncte, cu 3 etape rămase de disputat.
2022 – Un prim polesitter și un prim câștigător
Ploaia din timpul orei de calificări la Marele Premiu Sao Paulo 2022 a dus la un rezultat neașteptat vineri. Kevin Magnussen a stabilit cel mai bun timp în Q3 și, pe o ploaie mai puternică, nimeni nu i-a putut bate timpul. Danezul și echipa Haas au obținut astfel primul lor pole position în Formula 1.
Magnussen nu și-a putut păstra poziția de lider în Sprint-ul de sâmbătă, iar George Russell – care a căzut în calificările de vineri – a început Marele Premiu de pe prima linie a grilei. Russell a continuat să câștige cursa de duminică, obținând prima sa victorie din istorie și singura victorie a Mercedes în sezonul 2022.
Informații Generale
Numele Circuitului | Autodromo José Carlos Pace (Interlagos) |
Prima Cursă | 1972 |
Lungimea Pistei | 4.309km (15 viraje) |
Distanța Cursei | 71 tururi (305.879km) |
Recordul pe tur | 1:10.540, Valtteri Bottas (Mercedes, 2018) |
Rezultatul din 2023 | 1st Max Verstappen (Red Bull) 1:56:48.894 |
2nd Lando Norris (McLaren) +8.277s | |
3rd Fernando Alonso (Aston Martin) +34.155s |
Programul Week-endului de Grand Prix
Sursă Thumbnail – MatraX Lubricants