Introducere
În accest weekend, Formula 1 face traversarea din America de Nord în orientul mijlociu , pentru a treia etapă în această regiune geopolitică, penultima a ultimului „triple-header”(3 curse în 3 weekend-uri consecutive), dar și penultima a întregului sezon 2024. Marele circ ajunge, în acest weekend, în Qatar, pe Circuitul Internațional Lusail, situat lângă capitala Doha, circuit care este, mai mult, faimos pentru cursele pe 2 roți, fiind prezent de câteva decenii în calendarul Campionatului Mondial de Motociclism-Viteză, dar care, în anii recenți (inclusiv anul acesta), a devenit un circuit mai recunoscut în ceea ce privește competițiile mari mondiale pe 4 roți, devenind, de anul acesta, și etapa inaugurală a sezonului Campionatului Mondial de Anduranță FIA (Qatar 1812 KM).

Prima cursă de Formula 1 desfășurată în Qatar a fost chiar în 2021. A doua ediție a fost în 2023, iar Formula 1 va continua să aibă în calendar, etapa din Qatar cel puțin până în 2031.

Am prefațat această etapă și în cadrul podcastului de mai jos, împreuna cu colegii mei: Paul Athes, Vlad-Andrei Baicu și Ionuț Timofte, unde am discutat mai multe subiecte precum situația campionatului la Constructori – Ferrari vs McLaren, al patrulea titlu consecutiv al lui Verstappen, cine va fi avantajat la Lusail dar și cum ar putea câștiga McLaren titlul , având prima șansă chiar de aici.
Pentru cei care ați rămas la acest articol, aici vă voi face și preview Marelui Premiu din acest weekend, în scris.
Despre Circuit
În urma anulării Marelui Premiu al Australiei pentru al doilea an consecutiv, Formula 1 a rămas fără o etapă în calendarul pentru sezonul 2021. După luni de speculații, în septembrie 2021 s-a confirmat în cele din urmă că Circuitul Lusail va umple acel „gol”. Marele Premiu al Qatarului a constituit ultima etapă a ultimului „Triple-Header” și al acelui sezon, cursele din Mexic și Brazilia având loc în cele două weekenduri precedente.
Circuitul Lusail este situat la aproximativ 30 km la Nord de capitala Qatarului, Doha. Traseul de 5,4 km are sens orar și cuprinde șaisprezece viraje. A fost construit în mai puțin de un an, lucrările fiind efectuate de o forță de muncă de peste 1 000 de persoane. Construit la un cost de 58 de milioane de dolari, circuitul a fost inaugurat în 2004 și a găzduit de atunci, Marele Premiu al Qatarului din sezonul MotoGP. De atunci, Lusail a devenit un punct fix în calendarul MotoGP și a găzduit prima cursă nocturnă din istorie a seriei în 2008, același an în care și în Formula 1 s-a întamplat acest eveniment, pe circuitul stradal din Singapore Marina Bay.

Iar acum , lecția de istorie! Dar, cu un stil diferit…
Doar doi piloți din actuala grilă de start au mai pilotat la Lusail pre-2021
Deși Circuitul Lusail este mai degrabă obișnuit să găzduiască curse de motociclism-viteză, acesta a mai găzduit, ocazional, curse auto, în special serii „Feeder” înainte de a intra în calendarul Formulei 1. Cel mai notabil, campionatul GP2 Asia a vizitat circuitul ca parte a calendarului sezonului 2008-2009. Sergio Perez a fost unul dintre cei doi piloți de pe grila Formulei 1 2021 cu experiență pe circuitul Lusail înaintea Marelui Premiu inaugural al Qatarului.

Mexicanul a concurat la Lusail ca parte a GP2 Asia și a câștigat a doua cursă a weekendului în 2009.

Nikita Mazepin, fost pilot de Formula 1 al formației americane Haas, în 2021, a fost celălalt pilot cu experiență anterioară pe circuit, după ce a concurat aici în cadrul MRF Challenge în 2014.
Cealaltă cursă din weekendul GP2 Asia 2009 de la Lusail a fost câștigată de viitorul coechipier al lui Perez la Force India, Nico Hulkenberg. Pilotul german deținea recordul pentru cel mai rapid tur parcurs vreodată pe acest circuit, după ce a obținut pole position-ul pentru cursa GP2 Asia din 2009 cu un timp de 1:35.741. Lewis Hamilton a doborât acest record cu aproximativ 13 secunde în calificările pentru Marele Premiu al Qatarului din 2021.

Legende ale Formulei 1 au concurat pe circuitul Lusail în campionatul Grand Prix Masters. Campionul mondial din 1992, Nigel Mansell, a obținut victoria când seria a vizitat Qatar în aprilie 2006.

Prima ediție
În multe privințe, Marele Premiu al Qatarului nu ar fi putut intra în calendarul F1 într-un moment mai bun. Qatar a găzduit antepenultimul weekend din cele 22 de runde ale sezonului F1 2021. Lupta pentru titlu dintre Lewis Hamilton și Max Verstappen fiind încă nedecisă, și cu un Max aproape să fie egalat la puncte de britanic la acel moment, totul a fost de jucat sub lumina reflectoarelor. Hamilton a câștigat cursa, apropiindu-se la doar opt puncte de avansul lui Verstappen în campionat.

Marele Premiu al Qatarului a fost a treia cursă pe timp de noapte care a intrat în calendarul Formulei 1, după Marile Premii din Singapore(2008 – prezent) și Bahrain(2014 – prezent, deoarece pre 2014 Grand Prix-ul se organiza pe timp de zi).

Singura zonă DRS a fost (și este, în prezent, în continuare) localizată pe linia dreaptă principală lungă de un kilometru – astfel că virajul 1 a fost cel mai bun loc de pe circuit pentru a face o manevră de depășire. Curbele dificile – în special complexul de mare viteză dintre virajele 12 și 14 – au pus la încercare piloții.

Uzura pneurilor a fost un factor decisiv pe acest traseu solicitant. Nu mai puțin de patru piloți au suferit defecțiuni ale pneurilor pe parcursul cursei. Fernando Alonso a reușit o cursă cu doar o singură oprire la boxe, înregistrând prima sa clasare pe podium după mai bine de șapte ani, dar și ultimul podium alături de Renault – Alpine.


2023 – Un Campion încoronat sâmbătă
Formula 1 a revenit pe circuitul Lusail pentru a doua ediție a Marelui Premiu al Qatarului în perioada 6-8 octombrie 2023. Acesta a lipsit din calendarul 2022 din cauza faptului că țara a găzduit Cupa Mondială FIFA în ultimele luni ale anului 2022 (noiembrie – decembrie).

Între cursele din 2021 și 2023, circuitul Lusail a fost supus unor renovări majore. Lucrările au inclus construirea unui nou complex de boxe și paddock, în timp ce capacitatea circuitului a fost mărită la 52.000. Prezența în weekend la Marele Premiu al Qatarului din 2023 a crescut cu 40.000 de persoane față de cifra cursei inaugurale, ajungând la 120.000 pe parcursul Week-endului.

Marele Premiu al Qatarului din 2023 a fost marcat de cea de-a treia victorie a lui Max Verstappen la titlu. Olandezul și-a asigurat onorurile în timpul cursei Sprint de sâmbătă, devenind primul pilot în aproape 40 de ani care nu a câștigat titlul într-o zi duminică, repetând onorariul și în acest an, la Las Vegas, cucerind al patrulea titlu de campion mondial sâmbăta seara.
De asemenea, în cursa Sprint, Oscar Piastri a obținut prima sa victorie în Formula 1.

Weekendul s-a remarcat, de asemenea, prin condițiile extrem de calde, care au împins piloții la limită – atât de mult încât mai mulți piloți s-au îmbolnăvit în timpul și după cursă. Anvelopele au fost, de asemenea, un subiect de discuție în weekendul cursei din 2023, lungimea stinturilor de cursă fiind impusă din motive de siguranță.

Știați că?
- Linia dreaptă principală de la Lusail Circuit are o lungime de puțin peste un kilometru.

- MotoGP și Formula 1 împart același an în care s-au desfășurat primele mari premii pe timp de noapte. Pentru Formula 1, era ediția inaugurală, dar și controversată a Marelui Premiu al Statului Singapore, în timp ce, pentru MotoMondialul de viteză era a cincea ediție a Marelui Premiu al Qatarului, desfășurat la Lusail.

- După ce F1 a concurat în Qatar pentru prima dată în 2021, sportul s-a mutat în Arabia Saudită pentru prima cursă pe circuitul Jeddah Corniche. A fost pentru prima dată când au avut loc două curse succesive în locuri noi de la Marile Premii ale Germaniei și Austriei din 1970.

- Peste 500 km de cabluri contribuie la iluminarea nocturnă a circuitului Lusail.

- În Qatar plouă doar 9 zile pe an, dar ploaia a reușit să facă ravagii la cursa MotoGP din 2009 de pe circuitul Lusail. Din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, cursa a fost amânată cu o zi, având loc într-o zi de luni!

- McLaren a înregistrat a 500-a clasare pe podium la Marele Premiu al Qatarului din 2023. Ferrari a fost singura echipă care a reușit această performanță înainte de McLaren.

- Pentru o perioadă, circuitul Lusail a fost cel mai mare loc de desfășurare a sporturilor luminate din lume. Titlul său a fost preluat de circuitul Yas Marina din Abu Dhabi când a fost inaugurat în 2009.

- Cu titlul câștigat de Max Verstappen în 2023, Qatar a devenit a 22-a țară diferită din Istoria Formulei 1 unde s-a decis Campionul Mondial la piloți.

Preview din partea Brembo și Pirelli pentru etapa din Qatar (conform Pirelli Press)
În ceea ce privește pneurile ce vor fi folosite, doar compoziția C3 a fost păstrată dupa Marele Premiu de la Las Vegas. De fapt, pe circuitul de la Lusail, pneurile sunt supuse unor niveluri de energie comparabile cu cele de la Suzuka și Silverstone și, prin urmare, va fi folosit cel mai dur trio de compoziții din gama 2024, cu C3 menționat mai sus ca Soft, C2 ca Medium și C1 ca Hard.

Aceasta este cea de-a treia ediție a Marelui Premiu al Qatarului, cele două evenimente anterioare având loc în 2021 și 2023. Anul trecut, weekendul a fost afectat de o decizie luată de FIA, care a impus un număr maxim de 18 tururi pe care un set de pneuri le poate parcurge în cursă, ceea ce a determinat toți piloții să efectueze trei opriri la boxe. Decizia directorului de cursă a fost considerată necesară după o notificare din partea inginerilor Pirelli. În urma analizei obișnuite a pneurilor care le-au fost returnate de echipe după prima și a doua zi de activitate pe pistă, aceștia au semnalat posibilitatea apariției unor micro-lacerații în pereții laterali, între compusul benzii de rulare și corzile carcasei, cauzate de impactul generat de trecerea repetată peste bordurile unor viraje.

În ultimele luni, FIA și Pirelli au lucrat împreună la pregătirea acestui Mare Premiu pentru a se asigura că ceea ce s-a întâmplat în 2023 nu se va repeta. Vârfurile „piramidale” ale bordurilor au fost tăiate și adjustate la șapte din cele 16 viraje ale circuitului: primele două după start, virajele 4 și 10 și cele trei de la 12 la 14, secțiunea care a solicitat cel mai mult părțile laterale ale pneurilor. De asemenea, trebuie remarcat faptul că FIA s-a asigurat că o bandă de pietriș este adăugată la exteriorul unor borduri pentru a descuraja piloții să depășească limitele circuitului.

O altă caracteristică a cursei de anul trecut a fost nivelul foarte ridicat de umiditate de duminică, care, combinat cu temperaturile destul de ridicate ale unui octombrie qatarian, a făcut ca viața piloților să fie foarte solicitantă din punct de vedere fizic, atât de mult încât unii dintre ei s-au simțit rău din cauza căldurii din cockpit, iar un pilot a trebuit chiar să se retragă din cursă (Logan Sargeant – Williams). Anul acesta, situația ar trebui să fie mai bună din acest punct de vedere, deoarece cursa va avea loc cu o lună mai târziu ca luna celei de anul trecut. Cu toate acestea, condițiile de anul trecut au condus la o decizie recentă a Consiliului Mondial al FIA de a autoriza utilizarea unui sistem standardizat de răcire în cockpit la cele mai fierbinți Mari Premii, începând de anul următor.

Cu toate acestea, este greu de evitat temperaturile ridicate emanate de circuitul Lusail, care a fost refăcut la timp pentru Marele Premiu de anul trecut, în măsura în care graining-ul ar putea fi o caracteristică, așa cum a fost în Las Vegas, deși din motive opuse: în Nevada a fost cauzat de frig și de lipsa de aderență care a dus la alunecarea pneurilor pe asfalt, provocând abraziunea suprafeței pneurilor. Acest lucru ar putea avea un impact semnificativ asupra strategiei de cursă, pneurile putând suferi o degradare termică semnificativă. În plus, există atât de puține precedente ale acestor condiții, încât deocamdată este imposibil să se facă previziuni. Lăsând la o parte evenimentele din 2023, trebuie amintit că, în 2021, unii piloți au efectuat o singură oprire la boxe, iar alții, precum Hamilton și Verstappen, care au terminat pe primul și al doilea loc, au luptat pentru victorie folosind o strategie cu două opriri. Ținând cont de faptul că în 2021 au fost prezentate mașini din generația anterioară, deci cu compoziții de pneuri foarte diferite, au fost făcute multe alegeri diferite în ceea ce privește compozițiile utilizate, așa cum s-a întâmplat și în Sprint-ul de anul trecut, când 12 piloți au început pe Medium și opt pe Soft.
Informații Generale

Nume Circuit | Lusail International Circuit |
Primul Grand Prix Organizat | 2021 |
Lungimea Pistei | 5.380km (16 Viraje) |
Distanța Cursei | 306.660 km (57 tururi) |
Recordul pe Tur | 1:23.196, Max Verstappen (Red Bull), 2021 |
Rezultatul din 2023 | 1st Max Verstappen (Red Bull) 1:27:39.168 |
2nd Oscar Piastri (McLaren) +4.833s | |
3rd Lando Norris (McLaren) +5.969s |
Sursă Thumbnail : ESPN