Max Verstappen a obținut victoria într-un Mare Premiu al Qatarului absolut haotic, în care o oglindă retrovizoare ruptă de pe monopostul Williams al lui Alex albon, rămasă tururi în șir foarte aproape de trasa ideală a linii drepte start-sosire, a schimbat cursul acestui Grand Prix, când a fost „călcată” de Carlos Sainz și a declanșat Safety Car-ul.
Charles Leclerc a ocupat locul al doilea, iar Oscar Piastri a completat podiumul, însă o penalizare de 10 secunde STOP-GO pentru Lando Norris pentru că nu a frânat în condiții de steag galben, în timp ce oglinda retrovizoare spartă era pe circuit, a însemnat că britanicul a terminat al zecelea. Să nu uităm, însă de două penalizări și o pană pentru Lewis Hamilton, printre penalizările pentru mulți alții în ceea ce a devenit o cursă frenetică.

Astfel , Ferrari rămâne în cursa pentru titlul constructorilor, apropiindu-se la doar 21 de puncte în spatele McLaren.
De asemenea, și celălalt pilot Mercedes-AMG Petronas, George Russell, a fost notat de către comisarii de cursă pentru „Safety – Car Infringement” , și penalizat cu 5 secunde, neafectându-i poziția finală, iar Oscar Piastri pentru un incident la intrarea în pit lane în timpul tururilor de recunoaștere. Update : Piastri a scăpat doar cu un avertisment.
Povestea cursei
Prima linie a fost modificată chiar înainte de cursă, după ce Max Verstappen a fost retrogradat din pole în poziția secundă cu o penalizare chiar unică de un loc pe grilă pentru că l-ar fi blocat pe George Russell în Q3 și ar fi mers prea încet în turul de instalare.
Russell a recunoscut că, înainte de cursă, pilotul Red Bull i-a spus că a devenit și mai entuziasmat pentru cursă ca urmare a acestui fapt, considerând distanța până la virajul 1 destul pentru a se putea apropia de pilotul Mercedes.
Și exact asta a făcut la virajul 1, ținând linia interioară și ajungând în fața Mercedesului până la frânare, iar Lando Norris l-a urmat, retrogradându-l pe Russell pe locul al treilea la sfârșitul primului sector.
Mai în spate, au avut loc incidente semnificative care au dus la apariția Safety Car-ului: Nico Hulkenberg, care a început pe pneuri hard, a blocat cauciucurile față în primul viraj și l-a acroșat pe Esteban Ocon, care la rândul său a intrat în coliziune cu Williams-ul lui Franco Colapinto, aflat pe trasa exterioară.
Hulkenberg a reușit să intre la boxe și să continue, dar a fost sfârșitul prematur al cursei pentru Ocon și Colapinto.
Alex Albon a fost, de asemenea, rotit după un contact cu Lance Stroll în virajul 4, spunând că a fost „lovit masiv” de pilotul Aston Martin, susținând că și el „știa că o va face” . Stroll s-a retras din cursă câteva tururi mai târziu.
Lewis Hamilton a coborât de pe locul șase pe grila de start pe locul nouă, după ce se părea că s-a mișcat înainte de stingerea luminilor, s-a oprit, apoi a plecat din nou – dar a recuperat un loc , revenind în fața lui Fernando Alonso în virajul 1.
Oscar Piastri a făcut același lucru în fața lui Charles Leclerc, folosindu-se de elan pentru a reveni pe P4 în virajul 1 – dar în spatele său, un blocaj al cauciucurilor l-a făcut pe Liam Lawson să iasă de pe circuit, dar pilotul RB a fost capabil să se reîntoarcă, dar pe ultimul loc.
Curând s-a observat că Hamilton a fost analizat pentru un start fals, el spunând pe radio echipei „îmi pare rău pentru asta, băieți”, iar septuplul campion mondial a primit o penalizare de cinci secunde.
Dacă Piastri reușea să îl depășească pe Russell pentru ultimul loc pe podium, McLaren ar fi fost în poziția de câștigător al campionatului constructorilor. Australianul însă a avut un moment înfricoșător pentru fanii papaya, suferind o supravirare în ultimul viraj care l-a scos pentru scurt timp de pe traseu și pierzând timp față de pilotul Mercedes.
Russell a fost primul care a oprit în turul 23, dar o oprire lentă de șapte secunde i-a deschis ușa lui Piastri pentru a încerca să treacă – pneul spate drept neputând să se desprindă de mașină pentru a-l opri la boxe.
Cu Russell prins în spatele Aston Martin-ului lui Fernando Alonso și cu fruntașii care rulau în continuare mai repede decât cel care a plecat din pole position, britanicul era probabil să piardă timp prețios la opririle la boxe.
O oglindă retrovizoare rătăcită a aterizat pe pistă când s-a desprins de Williams-ul lui Alex Albon, zburând în aer și aterizând pe linia dreaptă de start-sosire, ceea ce a provocat un steag galben în acea zonă a pistei și a eliminat principala oportunitate de depășire de pe circuit.

Dar, în timp ce se dădea la o parte pentru a fi depășit, Valtteri Bottas a trecut peste resturi – trimițându-le în mai multe bucăți pe linia dreaptă principală.
Ca urmare, atât Hamilton, cât și Carlos Sainz au suferit amândoi pene de cauciuc în turul următor, relegându-i pe Hamilton în spatele plutonului și pe Sainz la capătul punctelor. Safety Car-ul a fost introdus în cele din urmă, ceea ce a provocat o avalanșă de opriri la boxe în rândul celor care nu opriseră.
A fost nevoie de mai multe tururi pentru ca resturile să fie îndepărtate în timp ce piloții au trecut prin linia de boxe în condițiile Safety Car, dar când acțiunea a început din nou după ce Hamilton și Bottas au fost lăsați să se desprindă, Verstappen era liderul, Norris și Leclerc, Piastri și Sergio Perez în primii cinci.
Înainte de repornire, Perez a declarat că a „pierdut brusc tracțiunea” în Red Bull-ul său și s-a retras din cursă după ce s-a rotit la ieșirea din virajul 15, iar Haas-ul lui Nico Hulkenberg s-a retras din cursă pentru a aduce un alt Safety Car – dar nu înainte de o mulțime de momente palpitante înainte de asta.
Norris a încercat să se apropie de Verstappen pentru a prelua conducerea, dar s-a trezit împins spre limita circuitului pe exterior, Pierre Gasly a ieșit de pe pistă și a pierdut un loc în favoarea lui Carlos Sainz înainte de a-l recâștiga din nou , iar George Russell a revenit pe locul cinci în primul tur al restartului.
Între timp, Norris a fost pus sub investigație pentru că nu a încetinit sub steagurile galbene în timp ce oglinda retrovizoare spartă era pe circuit, ceea ce s-a transformat ulterior într-o penalizare de 10 secunde STOP and GO pentru pilotul McLaren, o pedeapsă severă pentru pilot ceea ce a pus capăt șanselor echipei de a obține Campionatul Constructorilor în această seară, lăsând lupta pentru ultima cursă din Abu Dhabi.
Norris a revenit pe circuit ultimul dintre concurenții rămași în cursă, pe locul 15, la 16 secunde în spatele următoarei mașini a lui Liam Lawson – în timp ce problemele lui Hamilton au fost agravate de o penalizare drive-through pentru viteză excesivă în pit lane.
„Parchează mașina, amice” a fost rugămintea lui Hamilton după ce a auzit de a doua penalizare a serii, alături de pană, dar: „Negativ” a fost răspunsul lui Pete Bonnington de pe zidul boxelor într-o seară dificilă pentru penultima sa cursă pentru Mercedes.
În altă parte, Zhou Guanyu a fost promovat pe locul opt în ceea ce părea să fie primele puncte ale sezonului pentru el și Sauber.
Totuși, Norris a reușit să revină în puncte, trecând de ambii piloți VCARB în încercarea de a salva ce a putut din acest weekend, în timp ce Bottas a făcut tot ce a putut pentru a încerca să obțină primul său punct din acest sezon după ce l-a depășit pe Albon pentru P10, în timp ce Norris se afla în spatele lor în ultimele tururi.
Cu toate acestea, Bottas nu s-a putut agăța de o poziție aducătoare de puncte, Norris reușind să treacă și să revină în top 10 înainte de steagul în carouri, după ce a pierdut aproximativ 35 de secunde din cauza penalizării.
În frunte, Verstappen a avut un parcurs liniștit, obținând a noua victorie a sezonului, în timp ce Alpine a obținut 10 puncte cruciale în lupta pentru locul 6 în clasamentul constructorilor, cu Zhou bucurându-se după ce a terminat al optulea, aducând primele puncte ale sezonului echipei Sauber, dar și obținând premiul „pilotului zilei” acordat de către fani, iar Magnussen adăugând două puncte la totalul echipei Haas, lăsând totul de jucat în clasamentul constructorilor săptămâna viitoare, în ultima etapă de la Abu Dhabi.

Sursele celorlalte poze : Formula One Management – Twitter(X)
Decizii tot mai bizare din partea comisarilor de cursă FIA – Ce tot se întâmplă?
În viață, la un moment dat, greșelile angajaților se reflectă mai puțin asupra angajaților înșiși, ci asupra celui care i-a pus acolo. Pentru cel mai vizionat sport cu motor al lumii, este nevoie de stabilitaste.
Rui Marques nu a mai fost niciodată director de cursă în Formula 1 și totuși Ben Sulayem a decis că este cel mai bun candidat pentru a fi director de cursă de Formula 1 într-un moment în care lupta constructorilor a fost cea mai competitivă din 2021 încoace.
Domnia lui Ben Sulayem ca președinte a fost controversată încă de la început, dar ultimele sale decizii l-au văzut concediind mai mulți membri ai personalului cu vagi motive și lăsând echipa de F1 a FIA jalnic expusă.

Dacă nici măcar piloții nu au idee ce se întâmplă și fac apel pe social media asupra deciziilor pe care Sulayem le ia, acest lucru reflectă cât de dezorganizată a devenit FIA. Atunci când oameni cu funcții-cheie sunt concediați și înlocuiți atât de repede, standardul deciziilor scade fără nicio îndoială.
În Qatar, ce am spus mai sus a fost pus în evidență. O penalizare discutabilă acordată lui Max Verstappen în calificări a fost urmată de o decizie și mai proastă atunci când a fost vorba de îndepărtarea unei oglinzi retrovizoare de pe pistă, care se afla într-o poziție foarte periculoasă în singura zonă de depășire din virajul 1, și care putea cauza incidente mult mai grave.
Indecizia i-a făcut pe Lewis Hamilton și Carlos Sainz să aibe pene de cauciuc și a dus la apariția foarte târzie a Safety Car-ului, care a ruinat cursa multor piloți.
Ca și în Las Vegas anul trecut, Ferrari a fost victima incompetenței FIA. Sainz a coborât din primele cinci locuri pe locul șapte, în spatele lui Pierre Gasly, și a pus Ferrari în poziția de a avea nevoie de cel puțin un miracol pentru a evita pierderea titlului la Abu Dhabi.
În realitate, FIA nu ar trebui să fie un subiect atât de important, însă deciziile luate la nivel înalt au evidențiat necesitatea unei reforme serioase. Comisarii ar trebui să fie membri permanenți ai personalului, directorii de curse ar trebui să fie veterani cu experiență și această atitudine „vino-pleacă” trebuie să se oprească înainte de a face sportul chiar mai ridicol.
Rezultatele Cursei
Poziție | Pilot | Naționalitate | Echipă | Interval |
1 | Max Verstappen | NED | Oracle Red Bull Racing | 57 Tururi |
2 | Charles Leclerc | MON | Scuderia Ferrari | +6.031s |
3 | Oscar Piastri | AUS | McLaren F1 Team | +6.819s |
4 | George Russell | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | +14.104s |
5 | Pierre Gasly | FRA | BWT Alpine F1 Team | +16.782s |
6 | Carlos Sainz | ESP | Scuderia Ferrari | +17.476s |
7 | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin Aramco F1 Team | +19.867s |
8 | Zhou Guanyu | CHN | Stake F1 Team Kick Sauber | +25.360s |
9 | Kevin Magnussen | DEN | MoneyGram Haas F1 Team | +32.117s |
10 | Lando Norris | GBR | McLaren F1 Team | +35.762s |
11 | Valtteri Bottas | FIN | Stake F1 Team Kick Sauber | +50.243s |
12 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | +56.122s |
13 | Yuki Tsunoda | JPN | Visa Cash App RB F1 Team | +61.100s |
14 | Liam Lawson | NZL | Visa Cash App RB F1 Team | +62.656s |
15 | Alex Albon | THA | Williams Racing | +1 Lap |
Nico Hulkenberg | GER | MoneyGram Haas F1 Team | DNF | |
Sergio Perez | MEX | Oracle Red Bull Racing | DNF | |
Lance Stroll | CAN | Aston Martin Aramco F1 Team | DNF | |
Esteban Ocon | FRA | BWT Alpine F1 Team | DNF | |
Franco Colapinto | ARG | Williams Racing | DNF |
Clasamentul general – Piloți
Poziție | Pilot | Naționalitate | Echipă | Victorii | Puncte |
1 | Max Verstappen | NED | Oracle Red Bull Racing | 9 | 429 |
2 | Lando Norris | GBR | McLaren F1 Team | 3 | 349 |
3 | Charles Leclerc | MON | Scuderia Ferrari | 3 | 341 |
4 | Oscar Piastri | AUS | McLaren F1 Team | 2 | 291 |
5 | Carlos Sainz | ESP | Scuderia Ferrari | 2 | 272 |
6 | George Russell | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 2 | 235 |
7 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 2 | 211 |
8 | Sergio Perez | MEX | Oracle Red Bull Racing | 0 | 152 |
9 | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin Aramco F1 Team | 0 | 68 |
10 | Nico Hulkenberg | GER | MoneyGram Haas F1 Team | 0 | 37 |
11 | Pierre Gasly | FRA | BWT Alpine F1 Team | 0 | 36 |
12 | Yuki Tsunoda | JPN | Visa Cash App RB F1 Team | 0 | 30 |
13 | Lance Stroll | CAN | Aston Martin Aramco F1 Team | 0 | 24 |
14 | Esteban Ocon | FRA | BWT Alpine F1 Team | 0 | 23 |
15 | Kevin Magnussen | DEN | MoneyGram Haas F1 Team | 0 | 16 |
16 | Alex Albon | THA | Williams Racing | 0 | 12 |
17 | Daniel Ricciardo | AUS | Visa Cash App RB F1 Team | 0 | 12 |
18 | Oliver Bearman | GBR | Scuderia Ferrari | 0 | 7 |
19 | Franco Colapinto | ARG | Williams Racing | 0 | 5 |
20 | Liam Lawson | NZL | Visa Cash App RB F1 Team | 0 | 4 |
21 | Zhou Guanyu | CHN | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 | 4 |
22 | Valtteri Bottas | FIN | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 | 0 |
23 | Logan Sargeant | USA | Williams Racing | 0 | 0 |
Între Lando Norris și Charles Leclerc sunt doar opt puncte înainte de finalul sezonului de la Abu Dhabi. Acest lucru înseamnă că totul este în joc în lupta pentru locul secund în clasamentul piloților.
Clasamentul General – Constructori
Poziție | Echipă | Victorii | Puncte |
1 | McLaren F1 Team | 5 | 640 |
2 | Scuderia Ferrari | 5 | 619 |
3 | Oracle Red Bull Racing | 9 | 581 |
4 | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 4 | 446 |
5 | Aston Martin Aramco F1 Team | 0 | 92 |
6 | BWT Alpine F1 Team | 0 | 59 |
7 | MoneyGram Haas F1 Team | 0 | 54 |
8 | Visa Cash App RB F1 Team | 0 | 46 |
9 | Williams Racing | 0 | 17 |
10 | Stake F1 Team Kick Sauber | 0 | 4 |
McLaren are doar 21 de puncte avans față de Ferrari înainte de Marele Premiu de la Abu Dhabi, care încheie sezonul. De asemenea, Alpine a revenit în fața celor de la Haas în cursa pentru locul șase în campionatul constructorilor.
Sursă Thumbnail – Reuters
Ajutor Tabele – Crash