Conform TRF1, Posibilitatea revenirii Turciei în calendarul Formulei 1 este unul dintre cele mai discutate subiecte din comunitatea motorsportului în ultimele zile. Odată cu declarațiile făcute de CEO-ul Formulei 1, Stefano Domenicali, au loc evoluții critice pentru revenirea Istanbul Park în calendarul Formulei 1.
Se afirmă că au fost făcute progrese pozitive în negocierile privind revenirea Turciei în calendarul Formulei 1. Oficialii care au oferit informații pe această temă au declarat că discuțiile cu conducerea F1 s-au încheiat într-un pozitiv. Cu toate acestea, mai există o procedură importantă de rezolvat pentru ca GP-ul de la Istanbul să fie inclus în calendarul F1 din 2026.
Jurnalistul İlhan Tüysüz a subliniat că, pentru a fi inclus oficial în calendarul Formulei 1, statul trebuie să prezinte o scrisoare de garanție în termen de o lună. Dacă această scrisoare de garanție este acordată, revenirea GP-ului Turciei în Formula 1 în 2026 va fi finalizată. În caz contrar, procesul poate fi prelungit sau poate avea un rezultat negativ.
În postarea de pe X, Ilhan a declarat:
Va fi Turcia în calendarul Formulei 1?
Am dat câteva telefoane după anunțul lui Domenicali.
Discuțiile noastre cu conducerea F1 s-au soldat cu rezultate pozitive. Cu toate acestea, există o astfel de situație. Ca stat, trebuie să dăm o scrisoare de garanție în termen de o lună. Acesta este motivul pentru care lucrarea nu este oficializată. Dacă dăm scrisoarea de garanție, Istanbul GP va fi în calendarul F1 2026.
Suntem într-un proces critic.

În final, Domenicali a subliniat că Turcia are un potențial puternic de a reveni în calendarul Formulei 1 și că Istanbul Park este un circuit de clasă mondială. GP-ul Turciei a fost inclus în calendar în 2020 și 2021 și a atras un mare interes, în special cu cursa pe ploaie din 2021.
Marele Premiu al Turciei a avut loc anual pe Istanbul Park între 2005 și 2011, înainte de a fi eliminat din calendarul Formulei 1 înainte de sezonul 2012. Evenimentul a avut o revenire neașteptată în 2020, pe fondul pandemiei de coronavirus, cu o cursă istorică în care Lewis Hamilton a fost încoronat campion mondial pentru a șaptea oară. Cursa a mai avut loc o dată în 2021, de data aceasta în fața a 190 000 de spectatori, număr record, dar de atunci nu a mai revenit în calendar.
O etapă ce a livrat spectacol de fiecare dată – recent chiar și pe bani puțini!
În primul rând, circuitul turc proiectat de Herman Tilke este un clasic modern capabil să producă curse palpitante. Configurația elegantă a circuitului facilitează depășirile și există o mulțime de secțiuni dificile ale pistei ondulate – niciuna mai mult decât emblematicul viraj 8, o curbă lungă și de mare viteză la stânga.
Marele Premiu al Turciei a oferit o mulțime de momente memorabile, de la coliziunea dintre Sebastian Vettel și Mark Webber în 2010, la primul pole al lui Lance Stroll într-o sesiune de calificări dificilă în 2020 și a șaptea victorie a lui Lewis Hamilton pe acest circuit în același an. Cu un calendar din ce în ce mai plin de circuite stradale, ar fi grozav pentru varietatea calendarului să reintroducem un circuit „adevărat” în program.

De asemenea, există o cerere clară pentru o cursă și din partea fanilor turci locali. Când Marele Premiu al Turciei a revenit în 2020, se aștepta ca acesta să se desfășoare cu un public numeros. În cele din urmă, din cauza pandemiei în curs de desfășurare, cursa a trebuit să aibă loc cu ușile închise. Cu toate acestea, 100 000 de bilete au fost puse în vânzare pentru cursa din 2020, iar 40 000 s-au vândut în șase ore de la punerea în vânzare.

Prețurile exorbitante ale biletelor au împiedicat mulți fani să participe la circuit în timpul primei vânzări runde în calendar, din 2005 până în 2011. În 2021, prețurile biletelor au fost mai rezonabile. Biletele de intrare generală pentru 3 zile au avut un preț de 30 EUR, în timp ce biletele în tribuna de pe linia start-finish au costat 415 EUR.
Guvernul turc – Marele susținător
De când F1 a concurat ultima dată la Istanbul Park în 2021, circuitul are o nouă conducere. Înainte de expirarea dreptului de proprietate al fostului titular al contractului, Intercity, Direcția Generală a Fundațiilor a lansat o licitație. Printre solicitările din cadrul licitației s-a numărat o apariție garantată în calendarul Formulei 1 în 2026, care să fie asigurată printr-un acord FOM în termen de o lună de la preluarea noilor proprietari.

Nu este cunoscut public dacă acest lucru s-a întâmplat sau nu. Cu toate acestea, marea ambiție de a readuce Formula 1 în Turcia a fost susținută de președintele turc Recep Tayyip Erdogan, care s-a întâlnit cu președintele FIA, Mohammed Ben Sulayem, pentru a discuta despre relansarea Marelui Premiu al Turciei la începutul anului 2024, cam în perioada în care a fost lansată licitația. Can Bilim Egitim Kurumlari A.S. – singura candidatură la licitație – a achiziționat drepturile de exploatare a pistei timp de 30 de ani în aprilie 2024.
Etapa ar intra perfect în planul de rotație a etapelor Europene post-2026
Ar putea Marele Premiu al Turciei să revină în calendarul F1 pe bază de rotație? Este de notorietate faptul că Formula 1 intenționează să extindă numărul de țări pe care le vizitează în mod regulat prin introducerea de runde rotative în calendar. Acest sistem ar însemna că anumite curse apar în program doar o dată la doi ani, în loc să aibă loc anual.
S-a confirmat deja că Marele Premiu al Belgiei – după semnarea unui nou contract pe termen lung la începutul anului 2025 – va deveni o rundă rotativă începând din 2027, iar Spa-Francorchamps va dispărea din calendar în 2028 și 2030. Dar cursa de la Spa nu are încă un circuit cu care să alterneze. Dintre circuitele existente, Imola și Catalunya sunt cele mai susceptibile de a încheia un acord de rotație la expirarea contractelor lor actuale, în cazul în care reușesc să păstreze un loc în program.

Așadar, cum se înscrie Marele Premiu al Turciei? Ei bine, există un alt circuit care, din diverse motive, ar putea ocupa un loc bienal: Baku City Circuit. Contractul actual al Marelui Premiu al Azerbaidjanului expiră în 2026, iar F1 ar putea dori ca această cursă să facă un pas înapoi la fiecare doi ani, având în vedere faptul că este cursa cu cea mai mică participare din an, weekendul cursei din 2024 atrăgând doar 76 000 de fani.
Având în vedere că Istanbul se află într-o regiune similară cu Baku, F1 ar putea găzdui o etapă în Europa de Est în fiecare an, cele două alternând pentru a se asigura că interesul pentru participarea la fiecare cursă rămâne la un nivel optim. Rămâne de văzut dacă vreunul dintre promotori ar fi sau nu dispus să accepte un contract de rotație în locul unui contract anual.
Surse Inspirație : TRF1, Motorsport, F1 Destinations
Sursă Thumbnail – Red Bull Content Pool