Mario Isola, șeful departamentului de motorsport la Pirelli, a oferit detalii interesante despre testele Pirelli în curs pentru 2026.
Campionatul din 2025 de Formula 1 nici măcar nu a început încă, dar gândurile sunt deja la 2026, cu testele Pirelli în plină desfășurare, iar Mario Isola împărtășind informații interesante. Astăzi și mâine, câteva echipe vor fi la Montmeló pentru primele teste din 2025, folosind monoposturi adaptate care sunt încă departe de conceptele din 2026. Am discutat despre acest lucru cu Mario Isola, care a împărtășit detalii exclusive cu F1inGenerale despre testele în curs și provocările acestora.
- În 2025, vor mai fi încă câteva zile de testare. Cum progresează dezvoltarea noilor anvelope?
Avem un program de teste care utilizează la maximum numărul de zile de testare permise de regulament, adică 40 de zile de testare. Mai exact, sunt 40 de „Car Days” (zile cu o mașină pe pistă), conform regulamentului, ceea ce înseamnă că fiecare zi în care o mașină rulează pe circuit contează ca o zi de testare. Am încercat să programăm o serie de sesiuni pe diferite circuite, atât pe uscat, cât și pe ploaie, implicând toate echipele. Fiecare echipă va construi o mașină „mule” (un prototip adaptat pentru a simula caracteristicile viitoarelor monoposturi), asigurând astfel o rotație între toate echipele. Acest lucru ne permite să luăm în considerare atât echipele de top, cât și echipele din zona de mijloc a grilei, pentru a găsi cel mai bun compromis în ceea ce privește performanța și durabilitatea pneurilor.”
„Cu toate acestea, nimic nu a fost încă finalizat. Primele sesiuni au avut loc în a doua jumătate a anului 2024. Adevărata problemă este că testăm cu mașini care au caracteristici complet diferite. Mai mult, echipele sunt încă în faza de învățare cu noile concepte. În practică, echipele ne ajută cu ajustări ale setărilor și ale cantității de combustibil pentru a ne apropia de noile monoposturi. Cu toate acestea, simularea lor este imposibilă – pachetul aerodinamic este complet diferit, la fel ca și dimensiunile, unitatea de putere și aerodinamica.”
„În ciuda acestui fapt, ne putem apropia – poate prin evitarea testelor cu 100 kg de combustibil și folosind în schimb 70 kg, pentru a simula greutatea noilor monoposturi în condiții de cursă. În plus, suntem limitați aerodinamic, deoarece DRS-ul actual acționează doar asupra aripii spate, în timp ce anul viitor va fi și pe aripa față. Testăm cu aripi de tip Monza la Montmeló sau pe circuite care necesită o forță de apăsare mai mare. Nu este ușor și, momentan, nimic nu a fost finalizat – nici construcția pneului slick, nici designul pneurilor intermediare sau de ploaie. Totul este încă în lucru, dar primul obiectiv este, evident, să stabilim construcția, care este primul pas, și apoi vom lucra la gama de compuși.”
Simularea Virtuală, Crucială pentru Pneurile Pirelli din 2026
Întrebat despre importanța din ce în ce mai mare a modelelor virtuale în F1-ul modern, Mario Isola a adăugat următoarele:
„Munca de corelare este crucială și, chiar în aceste zile, am distribuit echipelor cel mai recent model virtual al pneurilor pentru 2026. Este un proces continuu, dar mașinile „mule” (prototip) diferă între ele, deoarece FIA a oferit doar linii directoare generale pentru dezvoltarea lor. FIA a fost preocupată de faptul că echipele ar putea folosi aceste teste pentru a simula aspecte ale regulamentului din 2026, dar noi avem nevoie de o mașină care să fie cât mai reprezentativă posibil.”