Pilotul britanic, George Russell, aduce primul succes al echipei Mercedes din sezonul 2025 în Canada. Alături de el, Kimi Antonelli își adjudecă primul său podium în F1 și devine al treilea cel mai tânăr pilot din istoria competiției care reușește acest lucru. Max Verstappen a obținut un bine-meritat al cincilea podium al anului, pentru a reduce diferența în clasamentul piloților față de piloții McLaren, în timp ce Oscar Piastri și Lando Norris s-au acroșat pe finalul cursei.

Britanicul a fost nevoit să aștepte aproape șase ore după ce a trecut linia de sosire pentru ca victoria sa să fie confirmată oficial, deoarece o contestație a celor de la Red Bull a fost respinsă după ce aceștia au susținut că „Russell a pilotat haotic” în regim de SC.

Evoulutia pilotilor in cadrul Marelui Premiu al Canadei 2025. Sursa foto: F1DataStop

Povestea cursei din Canada

Startul cursei

La start, George a plecat bine din pole position și a preluat conducerea în fața lui Max, care a avut și el un start bun. În spatele lor, Oscar Piastri a fost depășit de Kimi Antonelli.

Sursa foto: @Secteur_F1

Lewis Hamilton s-a menținut pe locul cinci, înaintea lui Fernando Alonso, lui Lando Norris și a lui Charles Leclerc. Între timp, în coada plutonului, Yuki l-a depășit rapid pe Lance Stroll și, având pneuri hard, a început o luptă lungă în primul stint pentru a avansa în clasament.

In turul 12, Verstappen încearcă un undercut asupra pilotului britanic, pe motiv că pneurile erau deja uzate și revine pe locul 9. Însă, Russell anticipează extrem de bine mișcarea olandezului și intră la pit-uri, revenind pe locul 7.

George și Max au început să-i ajungă pe Charles și Lando, iar în turul 26 pilotul Mercedes a trecut „în viteză” pe lângă pilotul monegasc în drum spre ultima șicană. Max s-a apropiat de spatele monopostului Ferrari, dar în turul 29, Leclerc a renunțat la luptă și a intrat la boxe pentru un al doilea set de anvelope hard.

Sursa foto: @Secteur_F1

A doua parte a cursei

Lando Norris a intrat la boxe în turul 30 pentru pneuri medium, ceea ce i-a propulsat pe George și Max înapoi pe primele două poziții. La jumătatea distanței, pilotul Mercedes era acum cu 4,0 secunde în fața Red Bull-ului, cu Max la două secunde în fața lui Kimi, și încă două în fața lui Oscar. Lando revine pe locul cinci, la șapte secunde în spatele coechipierului său.

În turul 49 avem parte de steag galben după ieșirea lui Alex Albon de pe circuit. Din cauza unei probleme la Power Unit a monopostului său, Williams, pilotul thailandez este nevoit să abandoneze.

Sursa foto: @Secteur_F1

Yuki Tsunoda spera la apariția unui Safety Car in acea perioada, dar pentru ca nu s-a întâmplat, a intrat la pit-uri in lap 57 pentru un set nou de mediumuri.

Liam Lawson este nevoit sa abandoneze cursa tot in turul 57. Motivul? Probleme la sistemul de răcire. Abandonul vine după un weekend deja dificil pentru el, în care a fost nevoit să schimbe componente ale unității de putere înainte de cursă (ceea ce i-a atras o penalizare și o plecare de pe linia boxelor).

Sursa foto: @Secteur_F1

În frunte, în ciuda eforturilor susținute ale lui Max, diferența față de George s-a stabilizat, iar principala bătălie a devenit cea dintre cei doi piloți McLaren din spatele lor.

Final de cursa cu surprize

O manevră în acul de păr i-a reușit inițial lui Norris. Piastri a avut însă un răspuns, recâștigând poziția în virajul 13. Norris a încercat apoi să facă o altă manevră pe linie dreaptă, doar pentru a frâna târziu și a lovi spatele mașinii lui Piastri.

Sursa foto: @Secteur_F1

În timp ce australianul a putut continua, Norris și-a „retras” MCL39-ul avariat de pe pistă si pleacă din Montreal fără puncte.

Cursa s-a încheiat în regim de SC. La finalul celor 70 de tururi, George Russell a convertit pole-ul în victorie. Dar o mișcare „controversată” a pilotului britanic ajunge sa fie contestată de echipa Red Bull. Russell frânează violent și a fost depășit de Max Verstappen în timpul neutralizării.

Clasamentul final în Canada

1George RussellMercedes1:31:52.688s
2Max VerstappenRed Bull+0.228
3Kimi AntonelliMercedes+1.014
4Oscar PiastriMcLaren+2.109
5Charles LeclercFerrari+3.442
6Lewis HamiltonFerrari+10.713
7Fernando AlonsoAston Martin+10.972
8Nico HulkenbergSauber+15.364
9Esteban OconHaas+1 lap
10Carlos SainzWilliams+1 lap
11Oliver BearmanHaas+1 lap
12Yuki TsunodaRed Bull+1 lap
13Franco ColapintoAlpine+1 lap
14Gabriel BortoletoSauber+1 lap
15 Pierre GaslyAlpine+1 lap
16Isack HadjarRacing Bulls+1 lap
17Lance StrollAston Martin+1 lap
18Lando NorrisMcLarenDNF
19Liam LawsonRacing BullsDNF
20Alex AlbonWilliamsDNF

Clasamentul general după etapa din Canada

Pilotii McLaren își păstrează primele 2 poziții în clasamentul general, chiar dacă Lando Norris nu a plecat cu puncte din Canada. Max Verstappen adăuga 18 puncte importante pentru a se apropia de britanic.

George Russell recupereaza diferența dintre el si Max, după victoria ce i-a adus 25 puncte importante in clasament.

Esteban Ocon reuseste să-l depășească pe Isack Hadjar si ocupa locul 9 in clasament.

1Oscar PiastriMcLaren Mercedes198
2Lando NorrisMcLaren Mercedes176
3Max VerstappenRed Bull Racing Honda RBPT155
4George RussellMercedes136
5Charles LeclercFerrari104
6Lewis HamiltonFerrari79
7Kimi AntonelliMercedes63
8Alexander AlbonWilliams Mercedes42
9Esteban OconHaas Ferrari22
10Isack HadjarRacing Bulls Honda RBPT21
11Nico HulkenbergKick Sauber Ferrari20
12Lance StrollAston Martin Aramco Mercedes14
13Carlos SainzWilliams Mercedes13
14Pierre GaslyAlpine Renault11
15Yuki TsunodaRed Bull Racing Honda RBPT10
16Fernando AlonsoAston Martin Aramco Mercedes8
17Oliver BearmanHaas Ferrari6
18Liam LawsonRacing Bulls Honda RBPT4
19Gabriel BortoletoKick Sauber Ferrari0
20Franco ColapintoAlpine Renault0

Clasamentul echipelor rămâne neschimbat după aceasta cursa, primul loc fiind ocupat de McLaren, urmată de Mercedes și Ferrari.

Red Bull încă rămâne pe locul 4 și menține o diferența de 19 puncte fata de Ferrari pentru a putea urca pe podiumul clasamentului.

Haas si Racing Bulls rămân la egalitate cu câte 28 de puncte, ocupând locurile 6, respectiv 7.

1McLaren Mercedes374
2Mercedes199
3Ferrari183
4Red Bull Racing Honda RBPT162
5Williams Mercedes55
6Haas Ferrari28
7Racing Bulls Honda RBPT28
8Aston Martin Aramco Mercedes22
9Kick Sauber Ferrari20
10Alpine Renault11

Analiza ritmului de cursă

Weekend-ul din Canada s-a dovedit a fi dominat de Mercedes.

George Russell se află în topul analizei, cu o medie pe tur de 1:15.539. Pilotul britanic a dominat întregul weekend.

Cu o strategie impecabilă, George Russell a avut cel mai rapid monopost și a pilotat fără greșeli. Acesta a readus Mercedes pe culmile gloriei.

Max Verstappen continuă să scoată maximul din RB21. Cu un timp mediu pe tur de 1:15.587, el a fost extrem de aproape de Russell. Kimi Antonelli se plasează pe a treia poziție, cu o medie pe tur de 1:15.692. La fel ca la Russell și Verstappen se observa și la el constanța și ritmul de cursă fără erori.

Valorile de pe linia lui Verstappen arată că este extrem de aproape de Russell (doar 0.03 secunde mai lent pe tur decât Russell) și marginal mai rapid decât Antonelli (0.04 secunde mai rapid). Aceste date confirmă  lupta pe muchie de cuțit între Mercedes și Red Bull pentru victorie, cu diferențe minime de ritm.

Lando Norris este cu 0.25 secunde pe tur mai rapid decât Oscar Piastri. Norris, deși a avut un ritm brut mai bun, a avut probleme cu gestionarea cursei și cu luarea deciziilor. Piastri a reușit să aibă o performanță solidă, chiar dacă nu la fel de rapidă ca a coechipierului său.

Charles Leclerc a fost mai rapid cu 0.41 secunde pe tur decât Lewis Hamilton: o diferența semnificativă. Totuși, Hamilton a suferit avarii la podea și a pierdut 20 de puncte de apăsare (echivalentul a aproximativ jumătate de secundă pe tur).

O perfomanta notabilă din zona plutonului vine de la Nico Hulkenberg: deși a fost mai lent decât topul 6, el a fost semnificativ mai rapid decât majoritatea piloților din spatele său (ex. 0.32 secunde mai rapid decât Stroll). Nici Fernando Alonso nu a fost mai prejos. Ritmul său a fost competitiv. El a fost mai rapid decât Stroll (coechipierul său, cu 0.32 secunde) și decât piloți precum Ocon, Sainz, Bearman.

Liam Lawson si Alex Albon ar fi piloții care au avut parte de probleme privind ritmul de cursă și gestionarea pneurilor. Graficul arată timpi foarte variați și pentru Lawson înainte de abandon. De exemplu, Albon este cu 2.22 secunde pe tur mai lent decât Russell, iar Lawson este cu 2.24 secunde mai lent.

Concluzia? Mercedes si Red Bull rămân echipele ce pot pune in pericol dominanta McLaren înainte de vacanța de vara. Rămâne de văzut dacă și Ferrari va ajunge în aceași categorie, echipa italiană încă având de lucru cu gestionarea strategiilor și cu upgrade-urile aduse la monopost.


Max Verstappen – „Fericit cu ce am realizat, în ciuda faptului că am ratat pole-position-ul în Canada”

Pilotul olandez pleacă de la Montréal cu 18 puncte, mulțumit de cum au mers lucrurile in acest weekend. RB21-ul lui Verstappen nu a avut suficientă performanță pentru a ține pasul cu monopostul Mercedes pilotat de George Russell, dar a reușit să învingă cealaltă mașină Mercedes pentru a rămâne pe locul doi.

„M-am simțit destul de bine tot weekendul. Mașina a fost, de fapt, într-o formă bună.” declara Max Verstappen, după cursa.

În continuare realist, el a afirmat că locul 2 este maximul pe care putea să-l obțină in Canada.

Max nu s-a lăsat angrenat în „incidentul” creat de George Russell, un moment în care olandezul să primească o penalizare. Deși Red Bull a contestat vehement stilul de pilotaj al lui George Russell, FIA a decis ca nu a fost vorba de așa ceva. Conform FIA:

„Astfel de momente se întâmplă periodic când un monoposturile se afla sub Safety Car pentru a se asigura ca mențin temperatura necesară a frânelor si a pneurilor. […] Pilotul cu numărul 63 a explicat două motive pentru care a făcut acea mișcare: prima oară, pentru a se asigura că menține o distanță suficientă între el și Safety Car. Apoi, pentru a-și păstra temperatura pneurilor si frânelor”

Documentul FIA in ceea ce privește plângerea făcută de Oracle Red Bull Racing.

Max Verstappen rămâne la un punct distanță de o suspendare (până pe 30 iunie). Va rămâne cu 9 puncte din 12, apoi.

Kimi Antonelli – al treilea cel mai tânăr pilot din istorie care urcă pe podium

Kimi Antonelli a stârnit cea mai emoționantă reacție duminică, când a terminat pe locul trei etapa de la Montreal. Astfel, a devenit al treilea cel mai tânăr pilot de Formula 1 care obține un podium, la vârstă de 18 ani, 7 luni si 15 zile.

„A fost atât de stresant pentru mine. […] Dar sunt super fericit!” declara Antonelli.

Antonelli a început cursa cu o depășire frumoasă asupra lui Oscar Piastri și a menținut foarte bine a treia poziție până la intrarea la pit-uri. A pilotat fără erori, și nu i-a acordat nici o șansă pilotului australian să-i fure podiumul.

Performanța italianului a contribuit semnificativ la succesul general al echipei în Canada. Împreună cu George Russel, Antonelli aduce Mercedes înapoi in top și in bătălia pentru titlul la constructori.

Lando Norris: „E complet vina mea”

Lando Norris a pornit de pe locul șapte după o sesiune de calificare dezamăgitoare și a abordat o strategie alternativă, începând cu pneuri hard, în comparație cu liderii care au pornit cu cele medium.

Rămas blocat mult timp in pluton, a reușit totuși sa urce până pe locul 5. Ulterior, Norris a ajuns în spatele coechipierului său, Piastri fiind blocat de 20 de tururi in trafic. Britanicul s-a apropiat și a „plonjat” pe interiorul lui Piastri în acul de par în turul 66, apoi cei doi au mers roată la roată cu peste 320 km/h pe linia dreaptă.

Norris a judecat greșit distanța până la australian și a lovit partea din spate a mașinii sale. Asta l-a trimis pe Norris în zid și l-a scos din cursă în turul 67. Cei doi au lămurit imediat situația, Norris asumându-și întreaga responsabilitate. Comisarii i-au acordat o penalizare de cinci secunde pentru incident.

„Regula noastră numărul unu este să nu intrăm în contact cu coechipierul, și din păcate asta s-a întâmplat astăzi. Îmi cer scuze lui Oscar și echipei. Am crezut că am o mică oportunitate, dar, retrospectiv, nu ar fi trebuit niciodată să încerc acea manevră. Am plătit prețul și mă bucur că nu i s-a întâmplat nimic rău lui Oscar. Voi lăsa asta în urmă și voi învăța din greșeala de astăzi pentru a reveni mai puternici” a declarat Lando Norris.

Ferrari – problemele încă persistă

Ferrari și-a „împărțit” strategiile, Hamilton plecând cu pneuri medium, iar Leclerc cu cele hard. Din păcate pentru Hamilton, britanicul a suferit avarii la podea, ceea ce l-a costat timp pe tur încă de la început.

Leclerc a avut un prim stint lung și chiar a condus la un moment dat, dar echipa a optat să intre la boxe pentru încă un set de pneuri hard – transformând cursa pilotului Ferrari într-una cu două opriri. Leclerc nu a avut ritmul necesar pentru a reveni în frunte, dar l-a depășit pe coechipierul său, care se confrunta cu avariile.

„[…] în ceea ce privește strategia, a fost puțină discuție pe radio. Eu eram de părere că strategia cu o singură oprire ar putea funcționa, echipa era mai degrabă de părere că două opriri ar fi calea corectă. În cele din urmă, echipa ia decizia finală pentru că are mai multe informații decât mine.” a spus Charles Leclerc.

Lewis Hamilton încă consideră ca echipa Ferrari nu este pregătită pentru a se lupta cu celălalte echipe.

„Nu suntem acolo unde trebuie să fim, dar suntem pe deplin concentrați pe pașii pe care trebuie să-i facem pentru a concura în frunte. Aceasta este prioritatea noastră.”

„Avem probleme cu frânele destul de des. Cred că pur și simplu s-au supraîncălzit sau ceva de genul. Pedala a devenit super lungă și apăsam frâna, dar nu se oprea, apoi a trebuit să fac o grămadă de lift-and-coast pentru a o răci.”

Rămâne de urmărit de-a lungul următoarelor curse ce îmbunătățiri vor putea aduce Ferrari pentru a intra in jocul luptei pentru titlul de la constructori.


Surse de inspriatie (pe lângă vizionarea cursei): SkySports, F1, RaceFans.net, RedBull Racing, France24, RacingNews365, F1 Pace, The Race, GPBlog, Formula Data Analysis

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *