George Russell, pilotul echipei Mercedes în Formula 1, a declarat recent că nu se aștepta ca rolul său de director al Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) să implice atât de multe aspecte politice. De la preluarea funcției în 2021, Russell a devenit singurul director activ în competiție, lucrând alături de Alexander Wurz, președintele GPDA, și de Anastasia Fowle, reprezentantă legală.
Russell a preluat acest rol după ce Romain Grosjean a părăsit Formula 1 la finalul sezonului 2020. În 2022, retragerea lui Sebastian Vettel l-a lăsat pe Russell ca fiind singurul pilot activ care reprezintă interesele șoferilor în cadrul GPDA.
Misiune inițială: siguranța și sportivitatea
Deși scopul său inițial a fost să aducă o contribuție în problemele de siguranță și sportivitate, Russell a constatat rapid că politica joacă un rol mult mai important decât anticipase. „Când am acceptat această funcție, nu m-am gândit că voi avea atât de multe responsabilități și că va fi atât de politică toată situația”, a spus el în timpul finalei sezonului 2024 de la Abu Dhabi.
Momente tensionate: de la atacul din Arabia Saudită la scrisoarea către FIA
Perioada sa în GPDA a inclus evenimente controversate, cum ar fi aproape-greva piloților după atacul cu rachetă din Arabia Saudită în 2022. Mai recent, tensiunile dintre piloți și președintele FIA, Mohammed Ben Sulayem, au ajuns în prim-plan.
În noiembrie 2024, GPDA a emis o scrisoare deschisă prin care solicita ca FIA să trateze piloții „ca pe niște adulți”. Aceasta a venit după ce Ben Sulayem a stârnit controverse cu măsurile sale de a limita limbajul licențios al piloților. Inițiativa FIA a fost justificată prin dorința de a preveni incitarea neintenționată a abuzurilor la adresa oficialilor, dar piloții au considerat că măsurile sunt excesive.
Cu toate acestea, Russell a fost șocat să descopere că scrisoarea nu a primit niciun răspuns oficial. Ulterior, Ben Sulayem a declarat într-un interviu că aceste subiecte nu sunt „treaba lor”.
Decizii controversate ale FIA
Un alt punct de dispută a fost propunerea ca problemele de conformitate să fie gestionate direct de Ben Sulayem și de președintele senatului FIA. Această măsură a fost aprobată în cadrul adunării generale FIA din decembrie, în ciuda nemulțumirilor exprimate de piloți.
Russell a fost întrebat despre această schimbare și a declarat:
„Nu vreau să comentez prea mult, deoarece nu sunt suficient de informat pentru a face presupuneri. Dar ceea ce a ieșit la iveală este faptul că toți piloții sunt uniți. Dorim doar ce e mai bun pentru sport, transparență și să ajutăm FIA.”
Deși Russell nu a anticipat complexitatea politică a rolului său în GPDA, el rămâne hotărât să reprezinte interesele piloților și să contribuie la dezvoltarea sportului.
„A fost mai complicat decât am crezut, dar dorința mea de a îmbunătăți siguranța și de a aduce mai multă transparență rămâne neschimbată”, a concluzionat el.