Japonia – Vineri – Norris și Piastri, cei mai rapizi în antrenamente
Lando Norris de la McLaren a stabilit cel mai rapid timp în timpul primei sesiunii de antrenamente a Marelui Premiu al Japoniei. Britanicul, care conduce clasamentul general cu opt puncte, a stabilit un timp de 1:28.549s, într-o atmosferă răcoroasă și vântoasă dar însorită. Timpul lui Norris l-a plasat cu 0.163s în fața lui George Russell de la Mercedes la încheierea sesiunii de o oră.
Charles Leclerc a fost singurul alt pilot care s-a apropiat la mai puțin de o jumătate de secundă de reperul lui Norris, clasându-se pe locul trei în clasamentul general, cu coechipierul său de la Ferrari, Lewis Hamilton, la o zecime de secundă în urmă. Tsunoda a evitat problemele pe parcursul primei sesiuni ca pilot al Red Bull Racing și a terminat direct în spatele lui Verstappen, pe locul al șaselea, cel mai bun timp al său fiind la doar o zecime de secundă în spatele celui mai rapid timp al lui Verstappen.
Celălalt pilot al formației din Woking, Oscar Piastri, a încheiat ziua de vineri în frunte, stabilind cel mai bun timp în a doua sesiune de antrenamente libere desfășurată pe legendarul circuit de la Suzuka.
Timpul de referință al australianului, 1:28.114, a rămas neatins până la finalul sesiunii, cel mai apropiat rival fiind chiar coechipierul său de la McLaren, Lando Norris, care s-a clasat la doar 0.049 secunde în urmă, semnalând un start de weekend extrem de solid pentru echipa britanică.
Performanța surpriză a sesiunii a venit din partea lui Isack Hadjar, care a adus monopostul Racing Bulls pe locul trei, la patru zecimi de lider, în ceea ce a fost una dintre cele mai solide prestații ale sale din acest sezon. Lewis Hamilton, reprezentând Ferrari, a fost al patrulea, urmat de Liam Lawson, care a completat top 5 în primul weekend de la revenirea la Racing Bulls.
George Russell (Mercedes) și Charles Leclerc (Ferrari) s-au clasat pe locurile șase și șapte, într-o sesiune unde diferențele din plutonul fruntaș au fost extrem de strânse. Max Verstappen (Red Bull), Pierre Gasly (Alpine) și Carlos Sainz (Williams) au încheiat top 10.
Un moment dificil al sesiunii a venit pentru Jack Doohan, care revenea pe pistă în FP2 după ce a cedat monopostul Alpine-ului lui Ryo Hirakawa în prima sesiune. Doohan a suferit un accident puternic după doar patru tururi, fiind nevoit să-și încheie prematur rulajul, într-o zi în care pista de la Suzuka i-a oferit puțin timp pentru acomodare.
FP1
Sesiunea de antrenamente libere a început cu multă atenție îndreptată spre boxele Red Bull, unde Yuki Tsunoda a bifat primul său antrenament oficial ca pilot Red Bull Racing, în timp ce Liam Lawson a revenit la volanul monopostului Racing Bulls. Prezența lui Tsunoda în fața publicului japonez a adăugat o notă simbolică unei sesiuni deja importante pentru echipă.
Oliver Bearman a fost primul pilot care a ieșit pe pistă, dar toate privirile și reacțiile publicului au fost captate de apariția lui Ryo Hirakawa, care a completat prezența japoneză pe circuit, pilotând monopostul A525 al Alpine în cadrul programului pentru tinerii piloți, în locul lui Jack Doohan.
Toate cele trei compoziții de pneuri au fost utilizate în prima parte a sesiunii. Max Verstappen a fost primul lider, stabilind un reper pe pneuri soft C3, cu un 1:30.7. Acesta l-a devansat marginal pe Fernando Alonso (hard C1) și pe Charles Leclerc (medium C2), iar ulterior, în al doilea tur rapid, Verstappen a mărit avansul la o secundă față de Alonso.
Bearman a revenit la boxe imediat după turul de instalare din cauza unei probleme tehnice necunoscute, revenind pe pistă abia după zece minute și stabilind cel mai slab timp al sesiunii: 1:34.5.
Pe măsură ce George Russell urca în frunte cu un 1:28.8 pe pneuri soft proaspete, Tsunoda începea să-și găsească ritmul. Deși inițial era la peste o secundă de Verstappen, a reușit să reducă ecartul la trei zecimi, semnalând o adaptare progresivă la comportamentul monopostului.
În contrast, Verstappen raporta probleme legate de flexibilitatea excesivă a șasiului RB21, afectând stabilitatea în viraje.
Carlos Sainz a avut o scurtă rătăcire în zona boxelor, oprindu-se inițial la garajul greșit, ceea ce a întârziat reintrarea sa pe pistă pentru următorul stint, spaniolul fiind nevoie să mai parcurgă un drive-through și un tur în plus pe circuit înainte de a reveni la garajul Williams, care era la începutul pitlane- ului.
La mijlocul sesiunii, Russell își consolida prima poziție, cu Oscar Piastri urcând pe locul trei, în timp ce Tsunoda, după ce a trecut pe pneuri soft, a urcat până pe doi. Verstappen a revenit imediat în fața sa, dar Red Bull pierdea teren în fața Ferrari, odată cu Leclerc care se interpunea între cei doi coechipieri.
Lando Norris a avut o ieșire în decor și el, dar fără urmări vizibile asupra monopostului. Ulterior, și-a îmbunătățit performanța și a preluat conducerea sesiunii cu un 1:28.5.
Ultimele 15 minute au fost dedicate simulărilor de cursă. Tsunoda, deși mai lent decât Verstappen pe stintul lung cu softuri, a încheiat cu un ritm consistent. Norris a fost informat că nu există deteriorări vizibile la pneuri și a fost încurajat să continue agresiv. Între timp, Kimi Antonelli a blocat roțile în acul de păr de după cele două Degner, în timp ce încerca să își îmbunătățească timpul.
Sesiunea s-a încheiat cu Lando Norris pe primul loc, cu un avans de o zecime față de George Russell, în timp ce Charles Leclerc a completat top 3-ul.
Rezultate FP1:
Poziție | Pilot | Echipă | Timp | Interval | Tururi |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lando Norris | McLaren | 1:28.549 | Lider | 24 |
2 | George Russell | Mercedes | 1:28.712 | 0.163 | 29 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:28.965 | 0.416 | 27 |
4 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:29.051 | 0.502 | 25 |
5 | Max Verstappen | Red Bull | 1:29.065 | 0.516 | 23 |
6 | Yuki Tsunoda | Red Bull | 1:29.172 | 0.623 | 25 |
7 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:29.222 | 0.673 | 25 |
8 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:29.225 | 0.676 | 28 |
9 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 1:29.284 | 0.735 | 28 |
10 | Carlos Sainz | Williams | 1:29.333 | 0.784 | 28 |
11 | Alex Albon | Williams | 1:29.392 | 0.843 | 25 |
12 | Ryo Hirakawa | Alpine | 1:29.394 | 0.845 | 24 |
13 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:29.536 | 0.987 | 28 |
14 | Pierre Gasly | Alpine | 1:29.547 | 0.998 | 23 |
15 | Oscar Piastri | McLaren | 1:29.708 | 1.159 | 25 |
16 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:29.758 | 1.209 | 25 |
17 | Nico Hulkenberg | Sauber | 1:30.023 | 1.474 | 21 |
18 | Oliver Bearman | Haas | 1:30.077 | 1.528 | 17 |
19 | Esteban Ocon | Haas | 1:30.123 | 1.574 | 21 |
20 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 1:30.147 | 1.598 | 26 |
FP2
Odată cu aprinderea luminii verzi, un val de monoposturi a părăsit pit lane-ul pe circuitul de la Suzuka, marcând începutul celei de-a doua sesiuni de antrenamente libere. Nu era timp de pierdut, dar pentru unii, timpul deja se pierdea.
Carlos Sainz a fost rapid readus în garaj, confruntându-se cu un comportament instabil al monopostului său Williams, care vibra puternic în virajul 13. Prin camera onboard atașată în Halo, mișcările capului său în cockpit confirmau problemele serioase de la suspensii sau podea.
Lewis Hamilton a fost cel care a stabilit primul reper semnificativ – un 1:29.9 care a devenit ținta pentru ceilalți.
Însă efortul lui Lando Norris de a depăși acel timp cu pneuri medium a fost întrerupt de un steag galben, urmat rapid de steag roșu. Jack Doohan a suferit un accident violent în virajul 1, pierzând controlul într-un punct de maxim atac și izbind violent barierele. Monopostul Alpine A525 a fost distrus, dar din fericire, pilotul australian a ieșit teafăr, confirmând astfel eficiența noilor standarde de siguranță din Formula 1.

Pentru Doohan, impactul nu a fost doar fizic, ci și strategic, având în vedere că ratase și prima sesiune pentru a-i lăsa locul lui Ryo Hirakawa în sesiunea dedicată piloților tineri. Incidentul îl pune serios în dificultate pentru restul weekendului.

După o lungă neutralizare, sesiunea s-a reluat. Cu George Russell pe harduri, Yuki Tsunoda pe softuri și Norris pe mediums, planurile de rulaj erau amestecate. Norris a fost primul care a început un tur rapid, dar a fost încurcat de Esteban Ocon, aflat pe un tur lent cu monopostul Haas.
Haosul a continuat imediat: sesiunea a fost, din nou, oprită după ce Fernando Alonso a pierdut controlul Aston Martin-ului în zona Degner, ajungând în pietriș. O intrare prea agresivă, cu o roată pe iarbă, a fost suficientă pentru a-l scoate din sesiune.
Cu 19 minute rămase, FP2 s-a reluat, iar monoposturile au ieșit din nou în forță din pit lane. Russell a încercat chiar o depășire pe iarbă pentru a trece în fața lui Max Verstappen, dar fără succes.
Softurile deveniseră opțiunea pneurilor preferată, iar timpii au început să coboare rapid. Charles Leclerc a trecut primul în față cu un 1:28.6, dar a fost imediat depășit de Russell, apoi de Hamilton și surprinzător, de tânărul Isack Hadjar, care a urcat în frunte cu 1:28.518.
McLaren a intrat apoi în forță, iar Norris a preluat primul loc cu un spectaculos 1:28.163, punând peste trei zecimi între el și Hadjar. Între timp, Verstappen rămânea doar pe locul 8, confruntându-se cu un comportament subvirator pe întreg circuitul.
Dar sesiunea a fost din nou întreruptă de un eveniment neașteptat: un incendiu asupra ierbii dinn zona virajului 7 a dus la un nou steag roșu.
Cu doar șapte minute rămase, pista a revenit la condiții de rulare, iar Oscar Piastri a profitat la maximum. A stabilit un 1:28.114 și a preluat prima poziție, încheind sesiunea cu un dublu McLaren în frunte, la doar 0.049 secunde în fața colegului său Norris.
Pe final, Lewis Hamilton și Lance Stroll au fost notați pentru o posibilă nerespectare a instrucțiunilor directorului de cursă, iar incendiul a reapărut, de data aceasta, în zona curbelor Spoon, cauzând sfârșitul FP2 sub steag roșu în ultimele secunde.
Rezultate FP2:
Poziție | Pilot | Echipă | Timp | Interval | Tururi |
---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | McLaren | 1:28.114 | Lider | 13 |
2 | Lando Norris | McLaren | 1:28.163 | 0.049 | 12 |
3 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:28.518 | 0.404 | 12 |
4 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:28.544 | 0.430 | 14 |
5 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:28.559 | 0.445 | 13 |
6 | George Russell | Mercedes | 1:28.567 | 0.453 | 13 |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:28.586 | 0.472 | 14 |
8 | Max Verstappen | Red Bull | 1:28.670 | 0.556 | 9 |
9 | Pierre Gasly | Alpine | 1.28.757 | 0.643 | 13 |
10 | Carlos Sainz | Williams | 1:28.832 | 0.718 | 9 |
11 | Alex Albon | Williams | 1:29.023 | 0.909 | 11 |
12 | Nico Hulkenberg | Sauber | 1:29.062 | 0.948 | 12 |
13 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 1:29.335 | 1.221 | 13 |
14 | Esteban Ocon | Haas | 1:29.507 | 1.393 | 13 |
15 | Oliver Bearman | Haas | 1:29.654 | 1.540 | 10 |
16 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 1:29.733 | 1.619 | 13 |
17 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:29.978 | 1.864 | 5 |
18 | Yuki Tsunoda | Lance Stroll | 1:30.625 | 2.511 | 12 |
19 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:30.845 | 2.731 | 12 |
20 | Jack Doohan | Alpine | 1:31.659 | 3.545 | 4 |
Upgrades-uri disperate pentru Red Bull
Red Bull Racing se află într-o poziție defensivă în acest început de sezon, după ce noul monopost McLaren MCL39 a devenit referința grilei, impunându-se prin victorii consecutive în cursele precedente și dominând sesiunile de antrenamente din Japonia.
Presiunea este tot mai mare în interiorul echipei austriece, iar timpul devine un factor critic. Conform declarațiilor interne, următoarele cinci curse vor fi decisive în tentativa Red Bull de a recupera terenul pierdut în fața McLaren. Fără o îmbunătățire majoră în acest interval, lupta pentru titlu mondial ar putea deveni inaccesibilă.
În acest context, Red Bull a adus actualizări semnificative la Suzuka, în special în zona suspensiei spate a RB21. Printre modificările principale se numără o nouă carcasă pentru brațul suspensiei, proiectată să se alinieze mai eficient cu fluxul aerodinamic local și să optimizeze integrarea în ansamblul canalelor de frânare, conform documentației oficiale prezentate FIA.

De asemenea, s-au făcut ajustări ale capacei motorului, în scopul reducerii pierderilor de eficiență generate de interacțiunea dintre aripile spate superioare și inferioare. A fost implementat și un nou canal de evacuare mărit, adaptat pentru cerințele de răcire specifice circuitului de la Suzuka, cu posibilitatea de a fi parțial obturat în funcție de temperatură.
Și alte echipe au venit cu evoluții notabile. Racing Bulls a introdus un nou design al sistemului Halo, cu impact direct asupra fluxului aerodinamic din zona superioară a monopostului. Acesta direcționează mai eficient aerul către aripa spate și podea, îmbunătățind calitatea generală a fluxului posterior.
Yuki Tsunoda și Liam Lawson – So Far, So Good
Echipa Red Bull a fost nevoită să ia o decizie colectivă dificilă după doar două etape ale sezonului 2025, după ce startul ezitant al lui Liam Lawson a pus sub semnul întrebării capacitatea sa de a face față presiunii din cadrul echipei de top. Deși promovat în decembrie drept coechipierul lui Max Verstappen la Red Bull Racing, în detrimentul lui Yuki Tsunoda, Lawson a fost retrogradat înapoi la Racing Bulls.
Decizia a fost luată pe fondul rezultatelor slabe în Australia și China, unde pilotul neozeelandez nu a reușit să iasă din Q1 și nu a acumulat niciun punct. Problema la pachetul propulsor care l-a împiedicat să participe la antrenamentele din Australia, combinată cu formatul de sprint din China, i-au redus semnificativ șansele de adaptare, însă în momentul în care a primit apelul din partea conducerii echipei, hotărârea era deja definitivă.
Din perspectiva echipei, decizia de a-l înlocui cu Yuki Tsunoda a fost considerată una logică. Red Bull a considerat că a fost o presiune prea mare, prea devreme pentru un pilot care avea doar 11 curse disputate în două sezoane. Chiar dacă potențialul lui Lawson este recunoscut în cadrul organizației, lipsa de timp și necesitatea rezultatelor rapide au determinat reconfigurarea formulei de bază.
În paralel, Tsunoda a fost avansat în echipa de top chiar în fața fanilor săi din Japonia, primind astfel o oportunitate importantă de a-și demonstra experiența și de a prelua controlul asupra unui monopost competitiv precum RB21.
Yuki Tsunoda, la debutul său în echipa Red Bull Racing, a obținut un timp impresionant în FP1, fiind cu doar 0,107 secunde mai lent decât coechipierul său, Max Verstappen. Acest rezultat a generat speculații cu privire la posibile diferențe în modurile de funcționare ale motoarelor celor două monoposturi.
Christian Horner, directorul echipei Red Bull, a respins aceste speculații, afirmând că ambii piloți au utilizat moduri de motor identice în timpul sesiunii. El a subliniat că Tsunoda cunoaște foarte bine circuitul de la Suzuka, ceea ce a contribuit la performanța sa solidă. De asemenea, Horner a remarcat claritatea și concizia feedback-ului oferit de Tsunoda, considerând că acesta a avut un început pozitiv în colaborarea cu echipa.
Horner a evidențiat experiența acumulată de Tsunoda în cele cinci sezoane petrecute în Formula 1, considerând că această experiență va fi valoroasă în contextul luptei pentru dezvoltarea continuă a monopostului pe parcursul sezonului. El a explicat că decizia de a-l promova pe Tsunoda în echipa principală a fost luată pentru a accelera procesul de adaptare și pentru a maximiza performanța echipei în cel mai scurt timp posibil.
În ceea ce privește setările monoposturilor, Horner a menționat că este posibil ca Tsunoda să beneficieze de o configurație diferită față de cea a lui Verstappen, adaptată stilului său de pilotaj, pentru a-i permite să obțină cele mai bune rezultate posibile.
Pentru Lawson, cele două weekenduri petrecute în echipa Red Bull au fost dificile și marcate de frustrări, însă mutarea înapoi la Racing Bulls nu este văzută ca un capăt de drum. Echipa își propune să reconstruiască încrederea și forma pilotului, oferindu-i un mediu mai echilibrat pentru a-și reconfirma talentul. La scurt timp după retrogradare, Lawson a fost deja prezent în faenza pentru adaptarea scaunului și apoi în simulator, pregătindu-se pentru revenirea pe circuit.
În cadrul Racing Bulls, se consideră că talentul lui Lawson nu a dispărut, ci că a fost pus într-un context prea complicat, prea devreme. Lipsa de performanță a luat pe toată lumea prin surprindere, însă încrederea în abilitățile sale rămâne ridicată. Echipa speră să revină la nivelul demonstrat în sezonul anterior, când Lawson impresionase în cursele în care fusese chemat ca înlocuitor.
Pentru moment, obiectivul este clar: reconstrucția ritmului și consistenței. Lawson are de dovedit că merită un loc pe grila de start în Formula 1, iar Suzuka devine acum punctul de relansare într-un sezon în care echilibrul dintre răbdare și performanță devine esențial pentru viitorul său în sport.
Surse Inspirație, reacții și știri (pe lângă vizionare personală) : Autosport, The Race, Racing News 365, Sky Sports, FIA, Planet F1, Motorsport Week
Un comentariu