Anunțul că Daniel Ricciardo a părăsit echipa Red Bull (RB) după Marele Premiu din Singapore a surprins mulți fani ai Formulei 1. Locul său a fost luat de tânărul pilot de rezervă, Liam Lawson, o decizie care subliniază încrederea celor de la Red Bull în potențialul său. Este rar să vezi un multiplu câștigător de Mari Premii înlocuit de un pilot de doar 22 de ani, dar situația din jurul lui Lawson și dinamica complexă a echipei Red Bull au dus la această schimbare, într-un moment crucial al sezonului 2024.
Liam Lawson, originar din Pukekohe, Noua Zeelandă, și-a demonstrat potențialul încă din 2023, când l-a înlocuit pe Ricciardo la AlphaTauri, după accidentarea acestuia. În doar a treia sa cursă, Lawson a reușit să obțină puncte, oferind speranțe echipei pentru viitor. Cu toate acestea, după acea scurtă perioadă de succes, Lawson s-a văzut din nou în așteptare pentru o oportunitate permanentă. Această așteptare l-a caracterizat pe tot parcursul carierei sale, dar, la fel ca în copilărie, când visa să concureze în Toyota Racing Series și a fost nevoit să aștepte din cauza vârstei, tânărul neozelandez nu a renunțat.
Cariera sa a luat avânt în 2019, când, în cele din urmă, a primit permisiunea de a concura în campionatul din Noua Zeelandă, câștigând titlul cu o performanță curajoasă, plină de depășiri spectaculoase. Această victorie a atras atenția celor de la Red Bull, care l-a recrutat imediat în academia lor de tineri piloți. Începând cu acel moment, Lawson a fost nevoit să se mute în Europa, un pas dificil pentru orice tânăr pilot din afara continentului. Deși a fost departe de familie, hotărârea sa și sprijinul tatălui său, care a învățat de la zero tot ce trebuie pentru a-l ajuta în carieră, l-au făcut să treacă peste dificultăți.
După doi ani de promisiuni în Formula 3, dar fără un titlu obținut, Lawson a intrat în Formula 2, unde a concurat alături de Alex Albon și alți piloți de renume. Talentul său de a se adapta rapid la orice mașină s-a făcut remarcat atunci când a debutat în campionatul german DTM, câștigând prima sa cursă, la fel ca în Formula 2.
Deși a ratat titlul în DTM din cauza unor incidente nefericite în ultima cursă, performanțele sale au demonstrat capacitatea de a concura la un nivel înalt împotriva unor profesioniști experimentați.
În Formula 2, Lawson a continuat să impresioneze, obținând 13 podiumuri în două sezoane și clasându-se pe locul trei în campionatul din 2022. Reușitele sale au fost cu atât mai impresionante cu cât a concurat pentru echipe mai puțin puternice, cum ar fi Carlin, demonstrând o abilitate deosebită de a scoate rezultate bune chiar și în condiții dificile. Fostul său șef de echipă, Trevor Carlin, a recunoscut această calitate, subliniind că Lawson „întotdeauna scoate maximum dintr-o situație”.
Anul 2023 a adus alte victorii, de data aceasta în Super Formula din Japonia, iar Red Bull a început să vadă în el un candidat serios pentru un loc în Formula 1. Cu toate acestea, presiunea este acum uriașă. Lawson va fi comparat în mod direct cu colegul său de echipă, Yuki Tsunoda, într-un sezon în care obiectivul nu este doar să demonstreze că poate concura în F1, ci să arate că poate termina constant în top 8.
Christian Horner, șeful Red Bull, a menționat recent că viitorul lui Lawson ar putea fi strălucit, cu opțiuni variind de la o carieră completă la echipa de top RB, până la posibilitatea de a deveni coechipierul lui Max Verstappen.
Viitorul său este încă incert, dar un lucru este sigur: Liam Lawson nu mai este dispus să aștepte. După o carieră plină de succes, dar și de provocări, tânărul neozelandez este pregătit să facă față presiunii intense din Formula 1 și să demonstreze că este un talent de necontestat.