Marele Premiu al Mexicului – O scurtă trecere prin istorie

Distribuie articolul:

„Marele Circ” revine în Mexic, la finalul acestei săptămâni. Circuitul dedicat fraților Rodriguez (ambii dispăruți în circumstanțe tragice), este un loc încărcat cu istorie și momente memorabile. Vom analiza aceste aspecte, în rândurile care urmează.

ᴘᴇʀɪᴏᴀᴅᴀ ᴍᴀɢᴅᴀʟᴇɴᴀ ᴍɪxᴄʜᴜᴄᴀ – ᴍᴇxɪᴄᴏ ᴄɪᴛʏ (1963-1970)


1963: Demonstrație incredibilă de pilotaj din partea lui Jim Clark, cu emblematicul Lotus 25. Scoțianul pune monopostul britanic în pole, la 1.7s de John Surtees, locul secund pe grilă. A doua zi va reuși al treilea grand slam (pole, victorie, cel mai rapid tur, toate tururile conduse în cursă) al sezonului, record ce nu a fost doborât până în prezent.


1964: Circuitul din Mexico City găzduiește ultima etapă a sezonului. Jim Clark se află din nou în centrul atenției. Monopostul Lotus 25 este așezat încă o dată în pole position, iar Jim se îndrepta spre o victorie facilă, echivalentă cu încă un titlu de campion mondial. Dezastrul se întâmplă chiar în ultimul tur, Clark rămâne fără combustibil, aflându-se la peste 1 minut distanță de Dan Gurney (Brabham). Până la urmă, scoțianul termină pe locul al patrulea, victoria este revendicată de Dan Gurney, iar John Surtees devine campion mondial cu Ferrari, ultimul titlu al Scuderiei până la Niki Lauda, în 1975. „Finala” acestui sezon are similitudini (prin dramatismul prezent pe pistă) cu cele din 2008, 2010 sau 2012.

1965: Clark pune din nou monopostul Lotus în pole, dar abandonează în cursă cu probleme
tehnice. Richie Ginther marchează o victorie istorică cu Honda. Acesta a fost primul succes pentru marca japoneză, în „Marele Circ”. De fapt, a fost o cursă a premierelor: prima victorie Honda, primul (și singurul) succes al lui Richie Ginther. De asemenea, a fost singurul GP al sezonului care nu a fost câstigat de o echipă britanică / pilot britanic.


1966: Clark pierde al 2-lea titlu mondial, în Mexic. Fiabilitatea îndoielnică a monopostului Lotus și-a spus încă o dată cuvântul. De data aceasta cutia de viteză a fost de vină, iar Brabham câștigă al treilea titlu mondial. John Surtees aduce primul pole pentru Cooper după 5 ani de pauză. În cursă va avea probleme la start cu o scurgere de apă și presiunea combustibilului. Din aceste cauze coboară pe locul 5 în clasament, dar din acel moment începe să își depășească adversarii. După 5 tururi se află pe locul secund. Ulterior, Surtees avea să câștige întrecerea.


1967: Pur și simplu fantastic. Jim Clark reușește al patrulea pole în Mexic, de data aceasta cu Lotus 49. Cursa va fi câștigată cu un avans de 1 minut și jumătate, iar Clark îl egalează la numărul de victorii pe Juan Manuel Fangio (24 de victorii). Până la momentul dispariției sale (8.04.1968), Clark avea să depășească performanța argentinianului, datorită victoriei obținute în Africa de Sud (Kyalami).


1968: După decesul lui Jim, Graham Hill (Lotus 49B) reușește să câștige titlul mondial după
o victorie în etapa din Mexic.


1969: O nouă victorie pentru Graham Hill, în Mexic, după un pole reușit de Jo Siffert.


1970: După mulți ani, Ferrari domină ostilitățile. Clay Regazzoni pune monopostul 312B în pole, iar Jacky Ickx câștigă cursa. Din păcate pentru Ickx, victoria nu a mai fost relevantă (în contextul titlului mondial). Jochen Rindt devenise deja campion mondial (post-mortem).


ᴘʀɪᴍᴀ ᴘᴇʀɪᴏᴀᴅă ᴀ ᴄɪʀᴄᴜɪᴛᴜʟᴜɪ ʜᴇʀᴍᴀɴᴏs ʀᴏᴅʀɪɢᴜᴇᴢ (1986-1992)

1986: Senna pune monopostul Lotus 98T în pole position, iar Gerhard Berger aduce prima
victorie pentru Benetton, în Formula 1. Acest triumf avea să fie primul și pentru viitorul coechipier al lui Senna. Ca un aspect interesant, austriacul avea să câștige și ultima cursă a echipei Benetton, la Hockenheim, în 1997.


1987: Nigel Mansell domină ostilitățile, reușind pole și victorie cu monopostul Williams-
Honda FW11B. Cursa a fost organizată în 2 „jumătăți”, din cauza accidentului lui Derek Warwick (în virajul Peraltada).


1988: Duel încins pentru victorie între piloții McLaren, Ayrton Senna și Alain Prost. Brazilianul
reușește pole-ul, iar francezul câștigă întrecerea de duminică. La indicațiile echipei McLaren, Senna a trebuit să se mulțumească cu poziția secundă. După cursă, Ayrton a declarat: „Este pentru prima și ultima dată, când am acceptat ordine de echipă „.

1989: De această dată, Ayrton Senna este în postura de one man show. Brazilianul așează din
nou McLaren-ul în pole, la 0.9s de Alain Prost, și câștigă cursa în mod confortabil (a 3-a victorie din acel an, după cele de la Imola și Monaco).


1990: Luptă incredibilă pentru victorie între piloții McLaren (Senna, Berger) și Ferrari (Prost,
Mansell). Gerhard Berger pune monopostul britanic în pole. Prost și Senna se desprind de coechipieri într-o bătălie aprigă, terminată cu abandonul lui Senna din turul 63. În spate, Mansell trece linia de sosire la doar 0.2s de Berger (după o depășire epică, pe interior, în virajul Peraltada) . Piloții Ferrari marchează o dublă istorică.


1991: Pentru a descrie evenimentele din acest an, trebuie să precizezăm că layout-ul de atunci al circuitului era radical diferit. Cel mai dificil viraj al circuitului, era deja amintitul – „Peraltada”. În
calificări, Senna încearcă să ia acest viraj cu accelerația la sol, dar pierde spatele și are un contactviolent cu zidul de pneuri. După accidentul fatal de la Imola, acesta a fost cel mai serios incident al brazilianului, în F1. Tot în 1991, Ayrton a fost „protagonistul” unui accident destul de serios, într-o sesiune de teste, desfășurată la Hockenheim. Din păcate, nu avem imagini cu acest incident. Revenind la cursa din Mexic, Riccardo Patrese reușește pole și victorie pentru Williams (victoria cu numărul 5 a carierei).


1992: Cu monopostul FW14B, probabil cel mai dominant din istorie, Nigel Mansell are o
misiune facilă și câștigă plecând din pole position. Michael Schumacher urcă pentru prima oară pe podium.


A ᴅᴏᴜᴀ ᴘᴇʀɪᴏᴀᴅă ᴀ ᴄɪʀᴄᴜɪᴛᴜʟᴜɪ ʜᴇʀᴍᴀɴᴏs ʀᴏᴅʀɪɢᴜᴇᴢ (2015-ᴘʀᴇᴢᴇɴᴛ)

2015: Pole și victorie pentru Nico Rosberg cu Mercedes, în etapa inaugurală, de pe noua configurație a pistei mexicane.


2016: De data aceasta, Lewis Hamilton domină ostilitățile și marchează prima victorie în
Mexic, în contextul luptei cu Nico Rosberg pentru coroana mondială. Cursa a fost marcată și de ieșirile nervoase (pe radio) ale lui Sebastian Vettel, în urma unui duel cu Max Verstappen. „What we are doing here? Racing or ping-pong?” a fost fraza germanului, care a intrat în „folclorul” F1.


2017: Max Verstappen reușește prima victorie în Mexic. Lewis Hamilton își adjudecă al
patrulea titlu mondial.


2018: Scenariul se repetă. Max Verstappen reușește o nouă victorie cu Red Bull pe circuitul
din Mexic, iar Lewis Hamilton ia al cincilea titlu din carieră.


2019: Victorie pentru Lewis Hamilton după un pole reușit se Charles Leclerc.


2021: Max Verstappen reușește o victorie confortabilă în lupta la titlu cu Lewis Hamilton.
Olandezul devine primul pilot cu 3 victorii în Mexic.


2022: A patra victorie pentru Max pe Hermanos Rodriguez.

Circuitul mexican are o istorie bogată (împărțită în 3 perioade distincte). Piloți precum Clark, Prost, Mansell, Senna, Hamilton, Verstappen au câștigat aici. Cu siguranță, fanii din tribune așteaptă un rezultat bun din partea lui Sergio Perez. Vom vedea ce le poate „oferi” Checo conaționalilor săi, în etapa din acest weekend…

Articol realizat de: Ionuț Timofte și Ionuț Popa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *