Autorul articolului: Lucian Ștefan Boroș
Triplul campion mondial Max Verstappen pare hotărât să înceapă sezonul 2024 de Formula 1 în aceeași notă de dominație în care l-a terminat și pe cel din 2023. Olandezul de la Red Bull a obținut cel mai bun timp în calificările din Bahrain, etapa inaugurală a sezonului, obținând al 33-lea pole din carieră cu un timp de 1:29:179.
Principalul său combatant și rival încă din karting, monegascul Charles Leclerc i se va alatura in prima linie a grilei, cei doi promitand un nou duel frumos pe circuitul Sakhir. Pilotul principal de la Ferrari s-a clasat la 228 de sutimi în urma lui Max, dar a reușit să își devanseze cu o zecime coechipierul după un început de weekend mai oscilant. Recompensat cu un nou contract de lungă durată de catre Scuderie, Charles își reia neobosit sarcina de a readuce “Căluțul Cabrat” pe culmile gloriei.
Ferrari se anunță a fi principala candidată pentru Red Bull în acest sezon, iar în duelul locotenenților, juniorul Carlos Sainz l-a devansat pe Sergio Perez (4 și 5 pe grilă), mexicanul apropiindu-se tot mai mult într-un punct de cotitură al carierei sale în ciuda unor declarații optimiste pentru 2024 cu ocazia unui nou episod din podcastul Beyond the Grid, unde Checo a fost protagonist.
“Intrusul” din top 5 a fost George Russell care pare să își fi luat pe umeri mantia de lider al echipei Mercedes cu al treilea timp din calificări spre deosebire de mult mai titratul său coechipier, Lewis Hamilton care a obținut doar al nouălea timp.
Însă per total, majoritatea celorlalți piloți motorizați de marca germană a obținut rezultate bune: Fernando Alonso (locul 6 pentru Aston Martin), Lando Norris și Oscar Piastri (locurile 7 și 8 pentru duo-ul McLaren). Lance Stroll în schimb continuă evoluțiile fără sare și piper din calificări, clasându-se pe locul 12, iar primul podium în verde pentru canadian pare în continuare un vis îndepărtat.
Surprizele plăcute produse de outsideri au purtat semnătura lui Nico Hulkenberg de la Haas (locul 10 și o nouă demonstrație de abilitate de a pătrunde în Q3 cu o mașină de coada grilei) și a lui Yuki Tsunoda de la redenumita Racing Bulls, echipa-soră a campioanei, pentru care s-a clasat pe locul 11, în timp ce Daniel Ricciardo, experimentatul său coechipier va porni în cursă de pe poziția a 14-a, din fața celuilalt pilot Haas, danezul Kevin Magnussen.
Williams merită o mențiune separată, pentru că în ciuda unor motoare bune, nu reușește nici sezonul acesta să se apropie de jumătatea grilei. Vocile din paddockul Formulei 1 din urmă cu aproape 20 de ani care preziceau ca teamul din Grove va deveni noua Tyrrell, nu au fost nicicând mai adevărate precum în ultimele 5 sezoane, iar pentru 2024 așteptările sunt mari.
Echipa pare că va trăi în continuare din sclipirile lui Alexander Albon. Alex își ia în serios rolul de lider de echipă și va porni în cursa din Bahrain de pe locul 13, dar pare o chestiune de timp până când va căuta un alt volan la o echipă mai competitivă.
Al doilea pilot Williams Logan Sargeant, s-a calificat doar pe locul 18 și are nevoie de rezultate cât mai bune in acest sezon, nemaiavând scuzele de rigoare ale debutanților. Tânărul american a demonstrat că are talent și constanță în competițiile suport, dar are nevoie să răsplătească în 2024 încrederea oferită de Williams.
Pentru echipa Sauber (cu noile nume ale sponsorilor în titlul oficial) actualul sezon pare să fie o altă etapă de tranziție în așteptarea colaborării cu Audi, piloții lor, Bottas și Zhou fiind eliminați în Q1 de pe locurile 16 și 17. Modest, dar pe undeva de așteptat. În schimb, deloc așteptat și complet dezamăgitor a fost rezultatul ambilor piloți Alpine, Ocon și Gasly urmând să ocupe ultima linie pe grila de start din Bahrain. O lovitură grea pentru marca franceză, care în urma numeroaselor schimbări de personal din ultimul an, pare să alunece subit spre coada grilei.
Rămâne de văzut cum se vor prezenta echipele și în regim de cursă sub reflectoarele nocturnei de pe circuitul Sakhir. Pista care a devenit după pandemie noua gazdă a începutului de sezon aniversează 20 de ani de la prima ediție în calendarul Formulei 1, timp în care Mari Premii s-au desfășurat pe trei din cele șase versiuni de traseu pe care Bahrainul le are la dispoziție.
Prima ediție a fost câștigată în 2004 de către legendarul Michael Schumacher, după care a fost numit și virajul 1 al circuitului, ce a întrecut Barcelona ca locație pentru testele din presezon. Bahrain a fost un pionier al stabilirii bunelor relații existente în ziua de azi între Formula 1 și statele din Orientul Mijlociu, iar cursa de sâmbătă promite mult spectacol.