You are currently viewing Max Verstappen, un pole incredibil la Suzuka

Max Verstappen, un pole incredibil la Suzuka

Max Verstappen a reușit un tur excepțional în ultimele momente ale sesiunii de calificări, obținând un pole position surpriză pentru Red Bull Racing în Marele Premiu al Japoniei, devansând in extremis cele două monoposturi McLaren.

După ce McLaren dominase întregul weekend până în acel punct, duelul final din Q3 părea să se desfășoare între Lando Norris și Oscar Piastri. Însă Verstappen a smuls prima poziție în ultimul moment, într-o sesiune extrem de strânsă, în care cei trei au fost despărțiți de mai puțin de cinci sutimi de secundă.

Echipa McLaren reușise un parcurs impecabil în antrenamente, culminând cu FP3, unde Norris a înregistrat un tur rapid în finalul sesiunii, reușind să-l învingă pe colegul său Piastri într-o altă sesiune afectată de întreruperi.

Asemenea celei de-a doua sesiuni de antrenamente, calificările au fost marcate de două opriri provocate de incendii izbucnite pe zonele cu iarbă din afara pistei. Federația Internațională de Automobilism a declarat că toate resursele disponibile au fost direcționate pentru a controla situația și a reduce riscul reaprinderii.

În ciuda acestor întreruperi și a unui weekend în care McLaren părea de neînvins, Verstappen a găsit exact acel tur perfect când conta cel mai mult, relansând astfel lupta pentru victorie pe circuitul de la Suzuka.

Q1

Prima secvență a calificărilor a început la timp, iar Lando Norris a fost cel care a stabilit ritmul inițial cu un tur cronometrat de 1:28.233, cu trei zecimi mai rapid decât Charles Leclerc, aflat în frunte pentru Ferrari.

Ferrari a abordat sesiunea cu strategii diferite între piloți, Lewis Hamilton rulând pe gume Medium, dar alegerea nu părea inspirată, fiind cu șase zecimi mai lent decât Leclerc.

Yuki Tsunoda a urcat cu Red Bull-ul său pe poziția a treia, la patru zecimi de lider, însă coechipierul său Max Verstappen a stabilit un timp cu trei zecimi mai rapid încă de la prima încercare.

Sursă Foto – Motorsport Week

Oscar Piastri părea mult mai încrezător cu McLaren-ul său MCL39, așa cum demonstrase și în FP3, și a reușit să-l depășească pe Norris, dar imediat a venit replica: britanicul a coborât sub pragul de 1:28 cu un tur de 1:27.845, cu aproape trei zecimi mai bun decât reperul inițial stabilit de coechipierul său.

Leclerc a rămas la mai puțin de o zecime în urmă, în timp ce Hamilton, trecut acum pe pneurile soft, a urcat până pe poziția a șasea, chiar în spatele lui Oliver Bearman de la Haas.

Zona de eliminare includea pe succesorul lui Hamilton la Mercedes, Andrea Kimi Antonelli, cei doi piloți Aston Martin și ambele monoposturi Racing Bulls, în ciuda ritmului promițător din antrenamente.

Antonelli a reușit să-și salveze șansele printr-un tur solid care l-a propulsat pe locul șapte, iar Isack Hadjar, care acuzase probleme recurente la centurile de siguranță, a reușit și el să treacă mai departe.

Fernando Alonso a evitat eliminarea, însă coechipierul său de la Aston Martin, Lance Stroll, a ieșit în decor în zona S-urilor, ajungând în pietriș și fiind astfel scos din joc.

Împreună cu Stroll, au fost eliminați cei doi piloți Sauber – Nico Hülkenberg în fața lui Gabriel Bortoleto – Esteban Ocon în celălalt Haas, precum și Jack Doohan cu monopostul Alpine.

În tabăra McLaren, nu au existat emoții, cu Piastri păstrând cel mai bun timp al Q1, el și Norris rămânând referințele de urmărit în Q2.

Q2

La începutul celei de-a doua secvențe, Max Verstappen a fost cel mai rapid în fața celor de la Ferrari, care rulau pe anvelope uzate, însă Norris l-a detronat cu un tur cu trei zecimi mai rapid decât cel al pilotului Red Bull.

Piastri nu a reușit să repete evoluția din Q1, ieșind larg în Degner 2 și pierzând aproximativ trei zecimi în sectorul median, ceea ce i-a permis lui George Russell să urce din nou pe poziția a doua.

Yuki Tsunoda se afla în zona de eliminare și a fost nevoit să aștepte cu emoții verdictul final, după ce un nou incendiu la iarba de pe marginea virajului faimos 130R a provocat afișarea steagului roșu, întrerupând sesiunea temporar, cu 8 minute rămase.

După ridicarea neutralizării, cei de la Ferrari au fost rapizi în a reveni pe circuit, însă nici Charles Leclerc, nici Lewis Hamilton nu au reușit să se apropie de timpii etalon stabiliți de Lando Norris, George Russell sau Max Verstappen.

Yuki Tsunoda se afla sub presiune și, deși a reușit o ușoară îmbunătățire a timpului său, aceasta nu a fost suficientă pentru a evita eliminarea prematură în debutul său pentru Red Bull, mai ales cu piloți aflați în spatele său care încă nu își încheiaseră tururile rapide.

Tsunoda a încheiat Q2 cu cel mai slab timp, ratând șansa de a performa în fața propriilor „suporteri”. Alături de el au fost eliminați și Liam Lawson, Fernando Alonso, Carlos Sainz și Pierre Gasly. Aceste eliminări au reprezentat o oportunitate nesperată pentru Oliver Bearman, care a dus monopostul Haas în Q3 la prima sa sesiune de calificări pe circuitul de la Suzuka. Tot în premieră, și debutantul Isack Hadjar de la Racing Bulls a avansat în ultima secvență.

Q3

În Q3, George Russell a stabilit primul reper solid în rândul favoriților cu un 1:27.318. Max Verstappen, cu o ultimă parte de tur bine executată, a trecut în frunte, dar poziția sa a fost de scurtă durată.

Oscar Piastri a urcat cu peste două zecimi în față, în timp ce coechipierul său Lando Norris a rămas la peste patru zecimi în urma sa în al doilea McLaren. Leclerc părea să obțină un loc pe prima linie, dar a pierdut timp în ultimul sector și a încheiat în spatele lui Verstappen, și Hamilton doar pe locul șase.

Russell a încercat să repete performanța din Shanghai, unde obținuse locul doi pe grilă în ultimul moment, însă o greșeală în primul sector i-a compromis șansa. A rămas astfel pe patru.

Cu toate acestea, Norris a fost cel care a forțat la maximum pe final și a coborât sub 1:27, oprind cronometrul la 1:26. și devansându-l pe Piastri cu 0.057 secunde. Piastri nu și-a îmbunătățit timpul, fiind mai lent decât propriul sector 1 din turul precedent.

În momentul în care părea că Norris va obține pole position-ul, Verstappen a livrat un tur remarcabil în ultimele secunde, suficient cât să-i depășească pe ambii piloți McLaren. Niciunul dintre cei doi nu și-a mai îmbunătățit performanța, iar diferența dintre primii trei a fost de doar 0.044 secunde.

Verstappen a încheiat în frunte, urmat de Norris și Piastri, cu Leclerc pe patru. Russell și Andrea Kimi Antonelli au completat top 6 pentru Mercedes.

Isack Hadjar a impresionat în continuare în singurul monopost Racing Bulls prezent în Q3, terminând pe locul șapte, în fața lui Hamilton. Alexander Albon, cu Williams, și Bearman, pentru Haas, au completat top 10.

Verstappen avertizează : RB21, un monopost nu destul de competitiv pentru a câștiga

Deși a obținut un pole position deosebit în Marele Premiu al Japoniei, Max Verstappen a avertizat că problemele monopostului Red Bull RB21 nu au fost încă rezolvate. Performanța sa din calificări a venit pe fondul unui început de sezon dificil pentru echipă, în care balanța generală a mașinii a rămas un punct slab.

Turul decisiv al lui Verstappen a fost rezultatul unor adjustări constante pe parcursul sesiunii, echipa încercând să aducă monopostul într-o fereastră de performanță mai apropiată de potențialul maxim. Emoția sa la finalul calificărilor a fost evidentă, reflectând presiunea acumulată în urma sesiunilor anterioare, în care Red Bull părea cu un pas în urmă față de McLaren.

Verstappen, care a recunoscut că RB21 nu s-a comportat ideal în primele două sesiuni de antrenamente, fiind la peste cinci zecimi în urma liderilor, a declarat că în ciuda progreselor, nu este mulțumit de echilibrul general al mașinii. În special pe circuitul de la Suzuka, caracterizat prin viraje rapide și solicitante, orice deficiență de balans este amplificată semnificativ.

Red Bull a experimentat pe tot parcursul weekendului cu diverse setări pentru a găsi o configurație mai stabilă. Deși au reușit să aducă mașina într-o zonă „pilotabilă” în Q3, Verstappen subliniază că acest rezultat nu reflectă o soluționare completă a problemelor existente. Dificultățile de gestionare a balansului în virajele de mare viteză rămân evidente, iar lipsa de consistență face ca RB21 să fie extrem de sensibil la specificul fiecărei piste.

Acest pole position a fost considerată de Verstappen unul special nu doar prin execuție, ci mai ales prin context – obținută în condiții dificile, în fața unei echipe McLaren care dominase toate sesiunile anterioare. Cu toate acestea, o revenire completă în lupta pentru supremație depinde de capacitatea Red Bull de a implementa rapid soluții concrete care să stabilizeze performanța pe circuite cu caracteristici variate.

Pentru Verstappen, provocarea rămâne aceeași: să continue să compenseze prin pilotaj limitele unui monopost care încă nu se ridică la nivelul așteptărilor de campion mondial.

Lando Norris – Dezamăgit de performanță, mulțumit de monopost

Lando Norris a încheiat calificările pentru Marele Premiu al Japoniei cu un sentiment de nemulțumire moderată, recunoscând că turul său final nu a fost suficient pentru a-l depăși pe Max Verstappen în lupta pentru pole position. În ciuda unei performanțe solide pe parcursul weekendului, britanicul a trebuit să se mulțumească cu poziția secundă, la o diferență infimă față de liderul Red Bull.

Circuitul de la Suzuka, cunoscut pentru complexitatea sa și pentru cerințele ridicate în virajele de mare viteză, l-a pus în postura de a gestiona riscurile cu atenție. După ce a încercat să forțeze în prima ieșire din Q3 fără rezultat, Norris a adoptat o abordare mai conservatoare în turul decisiv, axându-se pe control și echilibru. A fost mulțumit de comportamentul general al monopostului MCL39 și de balansul oferit în ultima parte a sesiunii, însă diferența mică față de Verstappen l-a lăsat cu o ușoară frustrare.

Totuși, starea de spirit a pilotului McLaren a fost net superioară celei din China, unde s-a luptat constant cu un monopost greu de pilotat și a comis erori costisitoare. În Japonia, Norris s-a arătat încrezător încă din primele sesiuni, considerând că monopostul i-a oferit mult mai multă încredere și precizie, în special în partea frontală, acolo unde anterior simțise lipsa de aderență.

Chiar dacă McLaren a fost lider în toate sesiunile de antrenamente, cu el și cu Oscar Piastri în frunte, faptul că singura sesiune în care nu au dominat a fost chiar calificarea, cea mai importantă, a adus o notă de frustrare. Totuși, Norris a subliniat că evoluția generală a echipei este pozitivă, iar diferența față de Verstappen a fost una marginală.

El a recunoscut că anumite viraje continuă să-i pună probleme, în special acelea unde încă nu simte aderența necesară pe puntea față. Cu toate acestea, progresul clar față de China și apropierea de performanța maximă pe un circuit solicitant confirmă că McLaren este într-o direcție bună, iar Norris este din nou într-o formă competitivă.

Lewis Hamilton , dezamăgit în continuare de SF-25

Lewis Hamilton a confirmat că Ferrari a fost nevoită să ruleze modelul SF-25 la o gardă la sol mai mare decât cea ideală, în urma descalificării sale din Marele Premiu al Chinei. Această ajustare a fost făcută ca măsură de precauție, după ce în cursa precedentă, britanicul a pierdut clasarea în puncte din cauza uzurii excesive a plăcuței de protecție a podelei.

Conform reglementărilor tehnice FIA, monoposturile trebuie să respecte un nivel minim al plăcuței de uzură, iar Ferrari a încălcat articolul 3.5.9, sugerând că monopostul SF-25 este extrem de sensibil la variațiile de gardă la sol. Analiștii tehnici au subliniat că această sensibilitate aerodinamică ar putea indica un design cu o fereastră de performanță îngustă – o caracteristică problematică pentru un monopost bazat pe efect de sol.

Pe circuitul de la Suzuka, Hamilton nu a reușit să recupereze complet după dezamăgirea din China. Deși a progresat până în Q3, a încheiat calificările doar pe locul opt, chiar sub debutantul Racing Bulls Isack Hadjar și la peste șase zecimi de pole position-ul obținut de Max Verstappen. Timpul său a fost cu trei zecimi mai slab decât cel al coechipierului Charles Leclerc, care a reușit un tur foarte competitiv, obținând locul al patrulea.

Hamilton a explicat că setările sale au fost diferite față de ale lui Leclerc, iar subvirarea accentuată i-a afectat întreg parcursul calificărilor. În timp ce Leclerc a exploatat limita cu succes, Hamilton nu a reușit să corecteze problemele de balans și nu a reușit să extragă întregul potențial din monopost.

Totodată, el a recunoscut că sacrificarea performanței aerodinamice prin creșterea gărzii la sol este o consecință directă a incidentului din China. Această modificare afectează negativ stabilitatea și eficiența aerodinamică, mai ales pe circuite precum Suzuka, unde echilibrul în virajele rapide este esențial.

Jacques Villeneuve, prezent ca analist pentru Sky Sports la Suzuka, a explicat că o gardă la sol mai ridicată îngustează fereastra de funcționare optimă a monopostului și îl face dificil de pilotat. Astfel, orice ieșire din această zonă critică afectează imediat comportamentul monopostului.

În ciuda dificultăților din calificări, există o oportunitate favorabilă pentru Hamilton în ziua cursei. Cu o probabilitate de 40% pentru ploaie moderată, condițiile meteorologice ar putea aduce o schimbare de scenariu. În contextul unei curse pe ploaia, experiența și abilitățile lui Hamilton în astfel de condiții i-ar putea oferi o șansă de a recupera și de a transforma o sâmbătă dificilă într-un rezultat pozitiv duminică.

Hamilton și Sainz, chemați de comisarii FIA

Un incident petrecut între Carlos Sainz și Lewis Hamilton în timpul calificărilor a atras atenția comisarilor de cursă la Marele Premiu al Japoniei, fiind analizat pentru o posibilă încălcare a regulamentului sportiv.

Evenimentul a avut loc în a doua parte a calificărilor (Q2), când Hamilton se afla la începutul turui rapid și l-a întâlnit pe Sainz, aflat într-un ritm mult mai lent, în primele două viraje ale circuitului. Situația l-a forțat pe pilotul Ferrari să iasă rapid în decor.

Comisarii FIA au considerat că incidentul justifică o investigație, lansând o convocare oficială pentru ambii piloți imediat după sesiunea de calificări. Cazul a fost încadrat ca o posibilă încălcare a Articolului 37.5 din Regulamentul Sportiv FIA, care prevede sancțiuni pentru opriri sau obstrucționări nejustificate ale altor piloți în sesiunile de antrenamente, calificări sau sprint.

Conform notificării, Carlos Sainz, este acuzat că l-ar fi împiedicat pe Hamilton în virajul 1. Articolul citat stipulează că orice astfel de comportament, dacă este considerat inutil sau periculos de către comisari, poate duce la penalizări, inclusiv retrogradări pe grilă.

În comunicările radio ulterioare incidentului, Sainz a părut surprins de momentul în care l-a întâlnit pe Hamilton, cerând explicații echipei, care a promis o revizuire a situației după revenirea la boxe.

Având în vedere circumstanțele și impactul asupra turului cronometrat al lui Hamilton, cea mai probabilă sancțiune pentru Sainz ar fi o penalizare pe grilă, care l-ar putea retrograda din poziția a 12-a obținută în calificări.

Update : Penalizare de 3 locuri pe grilă pentru Sainz. Spaniolul va pleca al cincisprezecelea.

Rezultate Calificări:

Surse Foto – Transmisie Formula One Management

Surse Inspirație, reacții și știri (pe lângă vizionare personală) : Autosport, The Race, Racing News 365, Sky Sports, FIA, Planet F1, Motorsport Week

Fabian Zarvă

Salutări. Sunt Fabian. Am descoperit pasiunea pentru motorsport din 2010, prima mea cursă vizionată fiind Marele Premiu al Malaeziei (F1) . De atunci, am început să vizionez cât mai multe curse de Formula 1, iar, pe măsură ce am crescut, am început să descopăr din ce în ce mai multe discipline ale motorsportului care mă pasionează : Anduranță, Turisme, Motociclism - Viteză , Raliuri (și aferente) , Stock-Cars etc. Îmi place să scriu și să învăț , zilnic, câte puțin, din ce în ce mai mult, de această lume minunată și plină de adrenalină.

This Post Has One Comment

Lasă un răspuns