Vineri, pe Autódromo Hermanos Rodríguez, Formula 1 a revenit în fața unora dintre cei mai pasionați fani din calendar. Prima zi de antrenamente pentru marele premiu mexican a oferit o imagine contrastantă: o primă sesiune (FP1) dominată de tinerii piloți, urmată de o a doua sesiune (FP2) care a început să dezvăluie adevărata ierarhie și strategiile ascunse ale echipelor.
Max Verstappen a încheiat ziua în fruntea clasamentului, însă simulările de cursă ale lui Lando Norris sugerează o bătălie mult mai strânsă. În același timp, Ferrari confirma că este o forță de temut pe acest circuit, în timp ce în garajul McLaren, Oscar Piastri pare să se confrunte cu probleme tehnice fundamentale.
Free Practice 1
Prima sesiune a fost un exercițiu de adaptare în condiții extrem de dificile. Pista a fost descrisă ca fiind „super prăfuită”, posibil exacerbat de poluarea din Mexico City. Vizibilitatea a fost atât de redusă încât, în anumite momente, era dificil să vezi până la capătul liniei drepte de start-sosire. Această sesiune a fost, de asemenea, dedicată în mare parte piloților debutanți.
Aceștia au avut o misiune aproape imposibilă: să se acomodeze cu un monopost de F1 pe o pistă fără aderentă, la altitudine de 2.200m si pe un nou compus de pneuri (C2). În ciuda acestor condiții, piloți precum Lindblad, Vestie au lăsat o impresie foarte bună.

În timp ce majoritatea echipelor au sacrificat FP1 pentru debutanți, McLaren a ales să-l ruleze pe Oscar Piastri, care consideră circuitul mexican unul din punctele sale mai slabe. Piastri s-a chinuit vizibil în ambele sesiuni, părând „lipsit de vlagă”. Problema a culminat în FP1, când echipa a luat o decizie mecanică drastică și extrem de neobișnuită: schimbarea lungimii barei de suspensie față. O schimbare a lungimii este descrisă de experți drept un „act de disperare”.
Rezultate FP1
| 1 | Charles Leclerc | Ferrari |
| 2 | Kimi Antonelli | Mercedes |
| 3 | Nico Hulkenberg | Stake |
| 4 | Oscar Piastri | McLaren |
| 5 | Gabriel Bortoleto | Stake |
| 6 | Arvid Lindblad | Red Bull |
| 7 | Esteban Ocon | Haas |
| 8 | Yuki Tsunoda | Red Bull |
| 9 | Franco Colapinto | Alpine |
| 10 | Alexander Albon | Williams |
| 11 | Isack Hadjar | Racing Bulls |
| 12 | Fernando Alonso | Aston Martin |
| 13 | Pato O’Ward | McLaren |
| 14 | Fred Vesti | Mercedes |
| 15 | Paul Aron | Alpine |
| 16 | Ryo Hirakawa | Haas |
| 17 | Ayumu Iwasa | Racing Bulls |
| 18 | Luke Browning | Williams |
| 19 | Jak Crawford | Aston Martin |
| 20 | Antonio Fuoco | Ferrari |
Free Practice 2
A doua sesiune a fost cea în care acțiunea a început cu adevărat. Piloții titulari, care au stat pe tușă în FP1, au avut puține tururi la dispoziție pe pneurile medii înainte de a trece la simulările de calificări pe soft.
Un detaliu strategic interesant a venit de la Aston Martin. Echipa a folosit începutul antrenamentului pentru a „pregăti” seturile de soft. Aceasta este o tehnică veche în motorsport: piloții ies pentru un singur tur (out-lap), doar pentru a „lua luciul” de pe pneu și a introduce un ciclu termic în compoziție. Simulările de cursă din FP2 au oferit cele mai relevante date:
Red Bull (Verstappen)
Max a stabilit cel mai rapid tur: 1:17.3. Strategia lor a fost impecabilă: Verstappen a făcut un singur tur rapid pe soft, a intrat imediat la boxe și a fost primul pilot care a ieșit pe pneuri medii pentru long-run. Ritmul său pe medii (în jur de 22.5s) a fost mai lent decât al lui Norris. Acest lucru se datorează încărcăturii mult mai mari de combustibil la începutul stint-ului.
McLaren (Norris)
În contrast total cu Piastri, Lando Norris a arătat un ritm de cursă bun. Deși turul său de calificare (1:17.6) nu a fost perfect, simularea sa pe pneul mediu a fost foarte buna. Norris a rulat constant în 21.4s – 21.2s. Acest ritm îl plasează ca amenințare directă pentru Verstappen în cursa de duminică.
Ferrari (Leclerc)
Ferrari a arătat că este foarte competitivă. Leclerc a fost foarte rapid pe un singur tur (1:17.5). În long-run, Leclerc a fost foarte consistent, dar a arătat o degradare „tipică Ferrari” în ultimele tururi, când pneurile au început să cedeze.
Rezultate FP2
| 1 | Max Verstappen | Red Bull |
| 2 | Charles Leclerc | Ferrari |
| 3 | Kimi Antonelli | Mercedes |
| 4 | Lando Norris | McLaren |
| 5 | Lewis Hamilton | Ferrari |
| 6 | George Russell | Mercedes |
| 7 | Yuki Tsunoda | Red Bull |
| 8 | Fernando Alonso | Aston Martin |
| 9 | Carlos Sainz | Williams |
| 10 | Lance Stroll | Aston Martin |
| 11 | Liam Lawson | Racing Bulls |
| 12 | Oscar Piastri | McLaren |
| 13 | Esteban Ocon | Haas |
| 14 | Isack Hadjar | Racing Bulls |
| 15 | Gabriel Bortoleto | Stake |
| 16 | Nico Hulkenberg | Stake |
| 17 | Oliver Bearman | Haas |
| 18 | Franco Colapinto | Alpine |
| 19 | Alexander Albon | Williams |
| 20 | Pierre Gasly | Alpine |
Free Practice 3
Ultima oră de antrenamente libere de pe circuitul mexican a oferit o imagine fascinantă a ierarhiei înainte de calificări. Lando Norris a stabilit un reper impresionant, în timp ce liderul campionatului, Oscar Piastri, și-a continuat weekendul dificil.

Deși vineri admisese că echipa este „puțin în urmă”, pilotul britanic a reușit un tur perfect în FP3. Cu sectoare record în toate cele trei porțiuni ale pistei, Norris a stabilit un timp de 1:16.633, cel mai rapid timp al weekendului de până acum. Australianul a fost din nou în afara ritmului, încheind pe P5, la aproape șase zecimi în spatele lui Norris.
Campionul Max Verstappen, care stabilise ritmul în FP2, a avut o sesiune discretă, încheind pe P6. Deși a fost puțin mai rapid decât vineri, olandezul a confirmat în conversațiile radio purtate cu echipa că încă are probleme cu monopostul. Ferrari și Mercedes au confirmat că se pot lupta în acest weekend pentru rezultate bune in Mexic. Lewis Hamilton a reușit să plaseze monopostul Ferrari pe locul secund, un rezultat decent pentru eforturile sale. Charles Leclerc a avut o sesiune curată și a încheiat pe poziția a 4-a.
George Russell a impresionat cu un loc trei, deși s-a luptat evident cu monopostul W16 pe pneurile medii, plângându-se că „alunecă peste tot”. Kimi Antonelli a completat cu un solid P7, după ce avusese una din cele mai bune zile de vineri. În plutonul de mijloc, Alex Albon a arătat un potențial uriaș, stabilind cele mai rapide timpuri în primele două sectoare ale unui tur rapid pe pneuri soft, înainte de a bloca roțile violent în virajul 13 și a rata turul rapid.
Rezultate FP3
| 1 | Lando Norris | McLaren |
| 2 | Lewis Hamilton | Ferrari |
| 3 | George Russell | Mercedes |
| 4 | Charles Leclerc | Ferrari |
| 5 | Oscar Piastri | McLaren |
| 6 | Max Verstappen | Red Bull |
| 7 | Kimi Antonelli | Mercedes |
| 8 | Isack Hadjar | Racing Bulls |
| 9 | Yuki Tsunoda | Red Bull |
| 10 | Gabriel Bortoleto | Stake |
| 11 | Liam Lawson | Racing Bulls |
| 12 | Esteban Ocon | Haas |
| 13 | Lance Stroll | Aston Martin |
| 14 | Nico Hulkenberg | Stake |
| 15 | Carlos Sainz | Williams |
| 16 | Alexander Albon | Williams |
| 17 | Oliver Bearman | Haas |
| 18 | Pierre Gasly | Alpine |
| 19 | Franco Colapinto | Alpine |
| 20 | Fernando Alonso | Aston Martin |
Upgrade-uri aduse specifice circuitului mexican
Circuitul mexican este o provocare tehnică în calendarul Formulei 1. Autódromo Hermanos Rodríguez este situat la cea mai înaltă altitudine, iar aerul rarefiat de aici impune soluții tehnice personalizate. Echipele sunt forțate să găsească un echilibru delicat între generarea de apăsare aerodinamică și gestionarea răcirii componentelor vitale.
Majoritatea Echipelor Prioritizează Răcirea
Majoritatea echipelor au adus pachete de upgrade concentrate aproape exclusiv pe managementul termic. Williams, Kick Sauber și Racing Bulls au introdus componente actualizate în această zonă, având ca motiv principal îmbunătățirea răcirii. De asemenea, Alpine și Racing Bulls au modificat capacul motorului, tot cu scopul principal de a optimiza evacuarea aerului cald. Ferrari a urmat o strategie similară, axată tot pe răcire, dar cu un pachet mai complex. Italienii au adus fante de răcire actualizate, dar au modificat și zona spate al monopostului, ambele actualizări având ca scop principal gestionarea temperaturilor.
Red Bull Optează pentru Fiabilitate
Red Bull a prezentat un pachet de upgrade-uri, concentrat nu pe răcire, ci pe fiabilitate și optimizarea încărcării aerodinamice. Echipa a actualizat componente la zona din față și la capacul motorului, ambele modificări fiind făcute pentru creșterea fiabilității. În plus, au adus modificări la podea.
Cu un aer mai puțin dens, sistemele de răcire devin ineficiente, obligând inginerii să deschidă caroseria mai mult decât de obicei, adesea cu un compromis aerodinamic.
Surse de inspiratie: The Race, F1, Motorsport Week, Youtube/Peter Windsor, X/ThisIsFormu1a1, Motorsport, PlanetF1, Crash.net.
Articolele noastre sunt susținute de ITP Fără Programare Sector 5 – partener de încredere al comunității auto – https://itpfaraprogramaresector5.ro/
