MP al Bahrainului – Analiza tehnică a echipelor de top după sesiunea de calificări

Distribuie articolul:

MP al Bahrainului, Calificări – O sesiune ciudată, la capătul căreia Max Verstappen a obținut pole-ul cu numărul 33 al carierei (ocazie cu care i-a egalat pe Alain Prost și Jim Clark). Însă, putem spune că plecarea din pole-positon a fost mai mult pierdută de Charles Leclerc, decât câștigată de triplul campion mondial al celor de la Red Bull. În acest articol vom încerca să analizăm evoluțiile echipelor de top -așa cum s-au prezentat ele- pe circuitul de la Sakhir.

Pe scurt, situația existentă la finalul sezonului precedent pare să se repete la startul actualului sezon.

Cu siguranță, în această sesiune de calificări, pole-ul ar fi trebuit să îi revină lui Charles Leclerc. Cel mai bun timp obținut în Q2 de către monegasc, a fost cu 0.017s secunde mai rapid decât tentativa finală a lui Max Verstappen (din Q3).

Ieșirea cu softuri uzate la prima încercare din ultimul segment al calificărilor, combinată cu unghiul greșit al flapsului (de pe aripa față) au dus la pierderea primei poziții pe grilă pentru Leclerc.

Comparativ cu tentativa din Q2, Charles „s-a prăbușit” complet după virajul 11 (în ultimul sector al turului de circuit). De asemenea, monegascul a avut o viteză de top cu 2km/h mai mică în Q3 (319 vs 317), raportat la evoluția din Q2.

La final, diferența dintre Leclerc și Verstappen a fost de 0.246s. Un cadou oferit celor de la Red Bull… Totuși, „în apărarea” echipei austriece, monopostul RB20 a avut probleme cu setup-ul pe tot parcursul acestui weekend.

Vorbind strict despre Ferrari, monopostul italian a fost cel mai bun în virajele de viteză mare. Dificultățile au apărut în virajele lente. O altă problemă pentru SF24 este reprezentată de degradarea mare a pneurilor. La fel ca sezonul trecut. Același lucru îl putem spune și despre Haas, un monopost care este totuși destul de bun în regim de calificare. Un mic bonus la informațiile oferite mai sus: fanii Scuderiei se pot aștepta la o evoluție convingătoare la Suzuka.

În altă ordine de idei, s-a vorbit destul de mult despre tow-ul oferit de Piastri lui Max Verstappen. În Q2, Max a ajuns la 331 km/h. În Q3, pilotul olandez a atins doar 321km/h (în cel mai bun tur al său). În Bahrain, 10 km/h în plus echivalează cu aproximativ 3 zecimi de secundă / tur.

Prin urmare, considerăm că aportul aspirației oferite de pilotul McLaren nu a fost extrem de semnificativ (undeva la o zecime / tur).

În speed-trap, Aston Martin, McLaren și Mercedes au ajuns la viteze situate în jurul valorii 315 km/h (315 km/h Aston, 313 km/h Mercedes și McLaren). Astfel, toate cele 3 monoposturi au pierdut 3 zecimi de secundă (raportat la Max) doar pe primele 3 viraje. Explicația? Nivelul de drag al celor 3 mașini este mai mare (în comparație cu Red Bull), iar monopostul RB20 are cea mai bună eficiență aero. O nouă asemănare cu sezonul precedent….

De exemplu (în sprijinul afirmațiilor de mai sus), Alonso a pierdut 0.375s (pe linia de start-sosire și primele 3 viraje). Este greu să te poți bate la pole (aproape imposibil), dacă pleci „la drum” cu un astfel de handicap. În aceeași situație s-a aflat și Lando Norris. Monopostul McLaren a fost mai rapid decât cel Red Bull în virajele lente, însă a pierdut extrem de mult în virajele de viteză mare (cumva, monopostul McLaren are caracteristici opuse monopostului Ferrari).

Referitor la Mercedes… După euforia din FP2, când monopostul german s-a aflat în fruntea fișei de timpi, fanii echipei germane au fost aduși cu picioarele pe pământ în urma evoluțiilor din calificări. Totuși, George Russell a fost unul din performerii calificărilor, pilotul britanic fiind mai rapid decât Verstappen în virajele de viteză medie (T2, T4, T10 și T15).

Totuși, la fel ca la McLaren și Aston Martin, diferența s-a făcut în pe linia de start-sosire și zona primelor 3 viraje (după T3, diferența era deja de 0.38s).

În încheierea acestui articol, vom discuta puțin și despre Sergio Perez. Pilotul mexican a declarat că a făcut greșeli în zona virajelor 1 și 2. Spusele mexicanului au fost confirmate de datele de telemetrie. Cu excepția primelor două viraje, coechipierii Red Bull au mers aproape „cap la cap” pe parcursul turului de circuit.

Deocamdată, așa se prezintă situația la finalul sesiunii de calificări. Vom reveni cu o analiză (mai relevantă) la finalul MP al Bahrainului.

Autorii articolul: Ionuț Timofte și Ionuț Popa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *