
Oscar Piastri, pole position la Bahrain – Analiză a Calificărilor
Într-un weekend dominat până acum de McLaren, Oscar Piastri, a obținut o performanță remarcabilă în sesiunea de calificări, reușind să stabilească un timp de 1:29.841, suficient pentru a pleca din pole position în MP din Bahrain. Ritmul său a fost impresionant pe întreaga durată a sesiunii, demonstrând control și încredere în monopostul MCL39.
Colegul său de echipă, Lando Norris, a avut parte de o seară mai dificilă. O mică eroare în primul sector al turului rapid l-a costat scump, britanicul fiind nevoit să plece din linia a treia, de pe poziția a șasea.
Între timp, Pierre Gasly a adus un rezultat încurajator pentru Alpine, reușind un al cincilea loc pe grilă care confirmă progresul echipei franceze.
La Red Bull, ambele monoposturi RB21 au reușit să ajungă în Q3, însă acest lucru a părut aproape miraculos, având în vedere dificultățile majore întâmpinate. Mașina s-a arătat imprevizibilă și greu de pilotat pe toată durata sesiunii. Max Verstappen a raportat lipsa completă a eficienței frânelor și a fost nevoit să lupte cu monopostul pentru a se menține în limitele circuitui – o imagine atipică pentru o echipă obișnuită să domine calificările.
Q1
După un weekend dominat de McLaren în sesiunile de antrenamente și în ciuda afirmațiilor prudente ale lui Lando Norris conform cărora echipa „papaya” nu era cu adevărat detașată în față, momentul adevărului a sosit odată cu începerea calificărilor pentru Marele Premiu al Bahrainului.
Fernando Alonso a stabilit reperul inițial cu un tur cronometrat de 1:32.3, în timp ce Esteban Ocon întârzia să se alăture acțiunii, echipa Haas lucrând în grabă în cockpitul monopostului său, cu francezul pregătit, dar încă în garaj.
La Red Bull, Max Verstappen s-a întors la garaj după primul tur rapid, olandezul blocând violent roțile în ultimul viraj și ieșind în decor. Situația părea serioasă, fiind urmată de un mesaj radio îngrijorător:
„Este ceva foarte în neregulă cu monopostul”.
Între timp, Yuki Tsunoda a completat primul său tur cronometrat, însă timpul a fost anulat imediat din cauza încălcării limitelor pistei în virajul 3.
Pe măsură ce echipele McLaren, Ferrari și Mercedes au intrat în ritm, Lando Norris a preluat conducerea cu un timp de 1:31.107, fiind cu aproape trei zecimi mai rapid decât coechipierul său Oscar Piastri, aflat pe locul secund.
O surpriză plăcută a venit de la Jack Doohan, pilotul Alpine, care a urcat pe locul trei provizoriu. La polul opus, tensiunea era în creștere pentru Verstappen și Tsunoda, ambii în zona eliminatorie înainte de ultimele tururi din Q1, alături de Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar și Lance Stroll.
Pentru a evita eliminarea, Verstappen a fost nevoit să utilizeze un al doilea set de pneuri soft, o decizie cu potențial impact negativ asupra resurselor disponibile în Q3. Sub presiune, olandezul a livrat exact ceea ce era necesar, reușind să intre în top 3 și să se salveze.
Au fost eliminați în prima parte a calificărilor: Oliver Bearman, Lance Stroll, Gabriel Bortoleto, Liam Lawson și Alex Albon.
Încă o greșeală impardonabilă din partea comisarilor FIA
Comisarii FIA au recunoscut că au comis o eroare semnificativă în calificările pentru Marele Premiu al Bahrainului, după ce decizia întârziată de a șterge un tur cronometrat al lui Nico Hülkenberg a compromis serios șansele echipei Williams și ale lui Alex Albon.
Inițial, Albon fusese eliminat în Q1, la o diferență infimă – 0,042 secunde – în favoarea lui Hülkenberg, care avansa în Q2. Însă, doar după începerea Q2, oficialii au fost informați despre o încălcare a limitelor de pistă comisă de pilotul Sauber în virajul 11, turul său fiind astfel anulat. Această decizie l-a retrogradat pe german pe locul 16, în timp ce Albon a fost promovat pe 15 – însă nu a mai putut participa în Q2, întrucât sesiunea era deja în desfășurare.
Pentru Williams și directorul echipei, James Vowles, situația a fost una de-a dreptul frustrantă, acesta numind incidentul o „nedreptate” și solicitând explicații directe de la FIA. Vowles a subliniat că Albon ar fi avut ritmul necesar pentru a ajunge în Q3 și că decizia tardivă i-a compromis complet potențialul.
Ulterior, FIA a emis o declarație oficială în care a prezentat desfășurarea exactă a evenimentelor. În timpul Q1, monopostul cu numărul 27 a depășit clar limitele pistei în Virajul 11. Totuși, această încălcare nu a fost raportată comisarilor decât după începerea Q2. Deoarece turul incriminat fusese decisiv pentru calificarea în Q2, ambii timpi obținuți de Hülkenberg în ambele sesiuni au fost șterși, acesta fiind reclasificat pe poziția 16.

Comisarii au acționat în baza articolului 11.9.2.a din Codul Sportiv Internațional FIA, invocând circumstanțe neobișnuite pentru a justifica decizia retroactivă.
Într-o declarație separată, FIA a recunoscut că virajul 11 nu fusese desemnat drept o zonă de monitorizare intensivă pentru limitele pistei, nefiind dotat cu supraveghere video live prioritară. Abia după ce echipa Aston Martin a semnalat încălcarea, s-a declanșat o analiză detaliată a secvenței.
„În retrospectivă, acel viraj ar fi trebuit să fie o prioritate mai mare”, a admis FIA. „Din păcate, din cauza momentului verificării, nu am putut acționa înainte de startul Q2. De îndată ce am aflat, am aplicat sancțiunea. Îmbunătățim constant resursele și procesele noastre, dar în acest caz, am greșit.”
Deși Albon a fost teoretic promovat pe poziția 15, oportunitatea de a lupta pentru mai mult în Q2 fusese deja pierdută. Șansele sale de a continua seria de puncte începute în sezonul precedent au fost afectate, însă pilotul anglo-thailandez și-a exprimat optimismul pentru cursă.
„Avem unul dintre cele mai bune ritmuri de cursă din zona de mijloc, iar pe acest circuit se poate depăși. Nu e totul pierdut”, a declarat Albon după calificări.
Q2
Q2 a început direct cu un steag roșu dupa nici măcar primele tururi lansate, când sesiunea a fost întreruptă de un accident serios suferit de Esteban Ocon în virajul 3.
Pilotul Haas a pierdut controlul monopostului la ieșirea din virajul 2, iar derapajul generat l-a trimis în plină viteză spre zidul de protecție în virajul următor. Din fericire, francezul a ieșit nevătămat din monopostul VF-25, dar incidentul a necesitat afișarea steagului roșu.
Calificările s-au reluat cu 11 minute rămase pe cronometru, iar toți cei 15 piloți trebuiau încă să stabilească un timp reprezentativ.
Max Verstappen și-a întrerupt primul tur rapid, în timp ce Oscar Piastri a urcat pe prima poziție, cu un avantaj de o zecime față de coechipierul său Lando Norris. În spatele lor, Charles Leclerc era al treilea, însă la o distanță considerabilă – jumătate de secundă în urmă.
Între timp, piloții Mercedes, George Russell și Kimi Antonelli, au intrat sub investigația comisarilor FIA pentru că ar fi părăsit garajul înainte ca ora oficială de reluare a sesiunii să fie confirmată. Ulterior, la finalul zilei, aceștia au fost retrogradați cu câte o poziție față de cele pe care s-au calificat.
La finalul Q2, odată cu fluturarea steagului în carouri, avantajul McLaren fusese redus considerabil: Pierre Gasly a venit foarte aproape, la mai puțin de două zecimi de secundă față de timpul de vârf.
Ocon, Fernando Alonso, Nico Hülkenberg, Isack Hadjar și Jack Doohan au fost eliminați.
În schimb, cei mai lenți doi piloți care au reușit să avanseze în Q3 au fost Verstappen și Yuki Tsunoda, care au reușit să prindă in extremis top 10-ul.
Q3
Max Verstappen a intrat în Q3 vizibil iritat, continuând să se plângă de comportamentul sistemului de frânare al monopostului său în timp ce rivalii se luptau pentru pole position în ultima secvență a calificărilor.
Oscar Piastri a fost cel care a stabilit prima referință importantă, cu un tur de 1:30.233, ocupând pole-ul provizoriu. Între timp, George Russell a reușit să se intercaleze între cei doi piloți McLaren, despărțindu-l pe Piastri de coechipierul său Lando Norris.
Russell a continuat să forțeze pe al doilea său tur rapid, coborând timpul de referință la 1:30.009, suficient pentru a urca temporar în frunte, înaintea ultimelor încercări ale McLaren-urilor.
Dar Piastri nu a cedat și a răspuns perfect în turul final: o prestație matură și controlată care i-a adus pole position-ul.
În schimb, Norris nu a reușit să lege un tur curat, monopostul McLaren având un comportament supravirator la ieșirea din virajul 1, ceea ce i-a afectat întregul tur. Britanicul a încheiat doar pe locul al șaselea, fiind depășit de mai mulți rivali-surpriză.
George Russell a încheiat sesiunea pe locul al doilea, însă va pleca al treilea după penalizarea suferită, împreună cu Antonelli, din cauza ieșirii pe pit lane în Q2 înainte ca o oră de start să fie comunicată. Charles Leclerc va pleca al doilea iar Kimi Antonelli al patrulea, în timp ce Pierre Gasly, cu un tur remarcabil pentru Alpine, va pleca al cincilea.
După Norris, ordinea a fost completată de Verstappen și Carlos Sainz, cu Lewis Hamilton și Yuki Tsunoda închizând topul 10.
Grila de Start + Timpii obținuți
Poziție | Pilot | Echipă | Timp | Interval |
---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 1:29.841 | — |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:30.175 | +0.334s |
3 | George Russell | Mercedes | 1:30.009 | +0.168s |
4 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 1:30.216 | +0.375s |
5 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 1:30.213 | +0.372s |
6 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 1:30.267 | +0.426s |
7 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 1:30.423 | +0.582s |
8 | Carlos Sainz Jr. | Williams-Mercedes | 1:30.680 | +0.839s |
9 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:30.772 | +0.931s |
10 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing-Honda RBPT | 1:31.303 | +1.462s |
11 | Jack Doohan | Alpine-Renault | 1:31.245 | — |
12 | Isack Hadjar | Racing Bulls-Honda RBPT | 1:31.271 | — |
13 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 1:31.886 | — |
14 | Esteban Ocon | Haas-Ferrari | No time | — |
15 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 1:32.040 | — |
16 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber-Ferrari | 1:32.067 | — |
17 | Liam Lawson | Racing Bulls-Honda RBPT | 1:32.165 | — |
18 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber-Ferrari | 1:32.186 | — |
19 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 1:32.283 | — |
20 | Oliver Bearman | Haas-Ferrari | 1:32.373 | — |
McLaren – monopost extraordinar, piloți sub presiune continuă
Oscar Piastri și-a valorificat forma dominantă din antrenamente și a transformat constanța echipei McLaren într-un nou pole position, al doilea în doar trei etape. Australianul a fost impecabil în Q3, reușind să se impună în fața unui George Russell extrem de combativ, într-un duel care a redefinit fruntea grilei.
În contrast total, coechipierul său Lando Norris a avut parte de o seară de uitat. După o eroare în primul sector al ultimului său tur, britanicul s-a clasat doar pe locul șase, fiind depășit inclusiv de Gasly, Antonelli și Leclerc. Norris recunoștea ulterior că s-a simțit deconectat tot weekendul, fără încredere în monopost în ciuda faptului că MCL39 a demonstrat un potențial clar superior.

Pentru Piastri, diferența față de primul său tur din Q3 a fost de jumătate de secundă, timp câștigat din mici îmbunătățiri în toate zonele circuitului. A recunoscut că a fost o evoluție „foarte solidă”, în condiții în care monopostul s-a comportat bine de la FP2 încoace. În opinia lui, tot pachetul McLaren a funcționat perfect: echipa a lucrat impecabil, iar el a livrat atunci când a contat.
În schimb, Norris părea complet descumpănit. Nu a căutat scuze și a recunoscut deschis că, deși monopostul este „extraordinar” și într-o formă mai bună ca oricând, el pur și simplu nu a reușit să se adapteze. A vorbit despre dificultăți , lipsa încrederii și senzația că nu reușește să mențină ritmul de la o sesiune la alta, afectat și de factori precum schimbările de vânt sau adaptarea la balance-ul monopostului.
Deși are în continuare un avans de 13 puncte în fața lui Piastri în clasamentul piloților, Norris a respins complet ideea că ar trebui să fie preocupat de situația în campionat. A afirmat că nu-l interesează ce face Oscar sau cum evoluează clasamentul – tot ce contează pentru el este să își regăsească propria formă.
Cu toate acestea, în contextul în care Piastri pleacă din pole și Norris de pe poziția a șasea, iar forma australianului continuă să crească, este posibil ca britanicul să fie nevoit să se raporteze mai devreme decât și-ar dori la lupta pentru titlu. Calificările din Bahrain au demonstrat încă o dată că performanța monopostului există – dar doar unul dintre piloții McLaren o exploatează la maximum.
Performanța dominantă afișată de McLaren în sesiunile de antrenamente de la Marele Premiu al Bahrainului 2025 nu s-a transformat complet într-o superioritate clară în calificări.
Deși Oscar Piastri a reușit să obțină pole position-ul, coechipierul său Lando Norris s-a confruntat cu dificultăți și nu a reușit mai mult decât poziția a șasea pe grilă.
Potrivit declarațiilor oferite de directorul echipei, Andrea Stella, motivul principal pentru diminuarea avantajului constă în schimbarea condițiilor de pe circuit.
Monopostul MCL39 s-a comportat excepțional în condițiile din antrenamente, atunci când temperatura era mai ridicată, iar aderența asfaltului – scăzută. Însă, pe măsură ce ziua a avansat și temperaturile au scăzut în timpul calificărilor, suprafața pistei a oferit un nivel de grip mai ridicat, diminuând astfel avantajul natural al McLaren-ului.
Stella a explicat că mașina oferă performanță maximă în condiții cu aderență scăzută, unde comportamentul pe pistă scoate în evidență calitățile pachetului aerodinamic al MCL39. Odată ce condițiile s-au stabilizat și pista a devenit mai „lipicioasă”, avantajul echipei britanice s-a redus semnificativ în raport cu rivalii direcți.
Red Bull, trezirea la realitate
După victoria surprinzătoare de la Suzuka, Max Verstappen și echipa Red Bull știau că provocarea din Bahrain avea să fie cu totul diferită. Caracteristicile circuitului de la Sakhir — asfaltul abraziv și aderența scăzută — amplificau problemele deja cunoscute ale modelului RB21, în special instabilitatea prin viraje.
Încă de sâmbătă, olandezul a dat de dificultăți serioase. În prima parte a calificărilor, a fost nevoit să abandoneze prima încercare cronometrată și să apeleze la un al doilea set de pneuri soft pentru a evita eliminarea prematură. Deși a reușit să avanseze, a recunoscut ulterior că situația era departe de a fi ideală, mai ales că a fost obligat să consume suplimentar resurse prețioase.
Problema principală care a declanșat acel moment tensionat în Q1 a fost senzația inconsistentă la frânare – un disconfort care a persistat și în următoarele faze ale calificărilor. În cele din urmă, Verstappen s-a clasat pe locul șapte în Q3, departe de aspirațiile obișnuite ale cvadruplului campion mondial.
A explicat că întregul weekend a fost afectat de lipsa de aderență și de dificultăți la frânare, iar eforturile de a modifica setările mașinii nu au adus rezultatele dorite. „Am încercat multe lucruri pe partea de setup, dar aproape nimic nu a funcționat. N-am găsit nicio direcție clară de urmat,” a mărturisit el, vizibil nemulțumit.
Comparativ cu situații anterioare — precum succesul obținut în Japonia cu ajutorul unor ajustări decisive — weekendul din Bahrain a reprezentat o regresie clară. Echipa a căutat soluții, dar a obținut doar semnale contradictorii și frustrante.
Privind spre cursă, Verstappen a adoptat o atitudine realistă: a afirmat că va încerca să se mențină în apropierea Mercedes-urilor și Ferrari-urilor, recunoscând în același timp că McLaren are un avantaj clar.
Cât despre faptul că Yuki Tsunoda a reușit, la rândul său, să ajungă în Q3 cu celălalt Red Bull, Verstappen a tratat situația cu reținere. Deși a remarcat că este bine pentru echipă să aibă ambele mașini în top 10, a subliniat că acest lucru nu valorează prea mult în lipsa ritmului necesar: „E frumos să avem două mașini acolo, dar dacă ești prea lent, nu contează.”
Ferrari – Leclerc în extaz, Hamilton la polul opus
Lewis Hamilton, pilotul Scuderiei Ferrari, a avut parte de o sesiune de calificări dezamăgitoare în cadrul Marelui Premiu al Bahrainului din 2025, încheind pe locul nouă. Britanicul a pierdut primul său tur rapid în Q3 din cauza unei încălcări a limitelor pistei, iar a doua tentativă nu a fost suficient de rapidă pentru a-l plasa decât puțin în fața lui Yuki Tsunoda de la Red Bull.
În contrast, coechipierul său Charles Leclerc a valorificat la maximum potențialul monopostului SF-25, reușind să obțină poziția a DOUA pe grilă.
Hamilton sperase ca noile actualizări aduse de Ferrari în Bahrain să reducă diferența de performanță față de Leclerc. Cu toate acestea, septuplul campion mondial nu a reușit să se apropie de ritmul monegascului pe circuitul de la Sakhir.
Vizibil abătut după sesiune, Hamilton a descris calificările sale drept „destul de directe”, fără prea multă ezitare. Întrebat cum vede rezultatul bun obținut de Leclerc, răspunsul său a fost sec:
„E bun. Monopostul e suficient de bun.”
Totuși, a confirmat că discrepanța de performanță dintre cele două monoposturi fusese „rezolvată”, sugerând că diferența nu a mai fost una de ordin tehnic, ci poate ținută mai degrabă de execuție sau adaptare individuală.
Când a fost întrebat ce urmează pentru el și echipă, Hamilton a fost sincer: „Nu știu.” Răspunsul său sublinia un început complicat al aventurii la Ferrari – unul care, deși a inclus o victorie în cursa Sprint din China, a fost dominat de frustrare și inconsistență: locul 10 în Australia pe ploaie, apoi locul 6 în China (urmat de o descalificare), și locul 7 în Japonia.
Sesiunea de calificări din Bahrain părea, până acum, cel mai jos punct din parcursul său alături de Scuderia.
„Cu siguranță nu a fost o experiență plăcută”, a spus Hamilton, întrebat despre starea sa de spirit. Întrebat despre obiectivul pentru cursa de duminică, a indicat top 5 ca fiind o țintă realistă, adăugând că va încerca să progreseze în cursă și să recupereze poziții.
În ciuda dificultăților din calificări, britanicul păstra speranța că pachetul tehnic adus de Ferrari în Bahrain reușise, cel puțin, să corecteze diferența față de Leclerc – chiar dacă el, personal, nu reușise încă să exploateze tot potențialul.
Surse Inspirație, reacții și știri (pe lângă vizionare personală) : Autosport, The Race, Racing News 365, Sky Sports, FIA, Planet F1, Motorsport Week,
[…] Piastri a dat dovadă de stăpânire de sine și precizie în execuție, transformând pole position-ul într-o victorie magistrală pentru pilotul McLaren în Marele Premiu al Bahrainului. George […]