Fostul șef al echipei Alpine, Otmar Szafnauer, afirmă că nu a avut „absolut nicio legătură” cu pierderea contractului cu Oscar Piastri, tânărul pilot australian care a fost în centrul unei dispute de renume între echipa franceză și McLaren. Această situație controversată a dus în cele din urmă la semnarea unui contract de către Piastri cu McLaren pentru sezonul 2023, lăsând Alpine să caute un alt pilot.
Contextul situației și plecarea lui Alonso
Saga a început în august 2022, imediat după ce Fernando Alonso a anunțat că va părăsi echipa Alpine pentru a se alătura celor de la Aston Martin. La doar o zi după acest anunț, Alpine a declarat public că Oscar Piastri, un membru promițător al academiei lor de tineri piloți, va concura pentru echipa franceză în sezonul următor. Totuși, surpriza a venit la scurt timp după această comunicare oficială, când Piastri a postat pe platforma X (fostul Twitter) că nu a fost de acord să piloteze pentru Alpine și că anunțul a fost făcut fără consimțământul său. Acest mesaj a declanșat o furtună în mediul sportiv, indicând faptul că Piastri ar fi semnat deja un acord cu McLaren pentru 2023.
Investigarea disputei de către CRB
După acest incident, disputa contractuală dintre Alpine și McLaren a ajuns în fața Contract Recognition Board (CRB), un organism juridic responsabil de validarea contractelor piloților în Formula 1. În urma investigațiilor, CRB a constatat că înțelegerea dintre McLaren și Piastri, semnată în iulie 2022, era valabilă, ceea ce a însemnat că McLaren avea drepturi legitime asupra pilotului. În consecință, Alpine a trebuit să-și refacă planurile și l-a recrutat pe Pierre Gasly pentru a face echipă cu Esteban Ocon în 2023.
Declarațiile lui Otmar Szafnauer și circumstanțele din interiorul Alpine
Otmar Szafnauer, care a preluat rolul de Team Principal la Alpine la începutul anului 2022, și-a părăsit funcția după Marele Premiu al Belgiei din 2023. În cadrul unui interviu recent acordat podcastului „High Performance”, Szafnauer a vorbit despre circumstanțele tensionate din interiorul echipei Alpine și a subliniat că el nu a avut nicio responsabilitate în legătură cu pierderea semnării lui Piastri.
Szafnauer a explicat că, la momentul în care a preluat conducerea echipei, a descoperit o serie de probleme structurale care i-au limitat influența. „Am realizat imediat că nu aveam control asupra întregii echipe”, a declarat el. „De exemplu, departamentul de resurse umane nu îmi raporta direct mie, ci în Franța. Același lucru se întâmpla și cu departamentele de finanțe, comunicare și marketing.” Aceste restricții i-au afectat capacitatea de a gestiona eficient situațiile, iar lipsa controlului total a fost o problemă care, după cum a recunoscut el, s-a dovedit a fi mai complicată decât anticipase.
Responsabilitatea pentru situația care a avut legătură cu Piastri
În ceea ce privește problema specifică legată de Piastri, Szafnauer a subliniat că eroarea esențială s-a produs cu mult înainte ca el să preia funcția de Team Principal. Contractul lui Piastri trebuia să fie semnat în noiembrie 2021, însă, potrivit lui Szafnauer, acest lucru nu s-a întâmplat. „Am început în martie [2022] și nu aveam nicio idee despre faptul că documentele nu fuseseră depuse corect la CRB și că nu exista un contract semnat cu Piastri”, a explicat el.
Această neglijență a fost, în opinia sa, cauza principală a pierderii pilotului în favoarea McLaren. Szafnauer a continuat să critice felul în care Alpine a gestionat situația după decizia CRB. El a menționat că, în ciuda faptului că nu a avut nicio legătură cu greșelile comise, echipa de comunicare a Alpine a decis să publice un comunicat de presă cu imaginea sa, încercând astfel să redirecționeze atenția publicului de la incompetența reală a celor implicați inițial. „Nu am avut absolut nicio legătură cu acea eroare, dar ei au crezut că ar fi o idee bună să-mi pună fotografia pe comunicatul de presă”, a spus Szafnauer cu un ton evident frustrat.
Realizările celor de la Alpine în privința lui Piastri, în ciuda lipsei unui contract semnat
Deși Alpine a pierdut contractul cu Piastri, Szafnauer a susținut că echipa și-a îndeplinit toate obligațiile prevăzute în acordul inițial, chiar dacă acesta nu a fost oficializat. „Deși nu au semnat contractul la timp, tot ce era prevăzut în acel contract a fost livrat lui Oscar”, a explicat el. Un exemplu semnificativ oferit de Szafnauer a fost faptul că Alpine i-a oferit lui Piastri peste 5.000 km de teste într-o mașină veche de doi ani, un program care a implicat costuri ridicate pentru echipă. „Am făcut absolut tot ce era prevăzut în acel contract nesemnat”, a subliniat el.
Szafnauer a sugerat chiar că, dacă situația ar fi fost adusă în fața unei instanțe de drept englez, Alpine ar fi putut câștiga cazul pe baza principiului îmbogățirii fără justă cauză, dat fiind faptul că Piastri a beneficiat de toate resursele echipei, dar nu a mai respectat acordul tacit. Totuși, acest lucru nu a fost luat în considerare de CRB, care a decis exclusiv pe baza contractelor semnate.
În final, plecarea lui Oscar Piastri la McLaren a lăsat urme adânci la Alpine, nu doar din punct de vedere sportiv, ci și în ceea ce privește percepția publică asupra echipei și a managementului acesteia. Otmar Szafnauer a încercat să clarifice că, în calitate de Team Principal, nu a fost implicat în greșelile care au dus la pierderea lui Piastri și a adus în discuție provocările pe care le-a întâmpinat în gestionarea unei echipe cu o structură administrativă fragmentată. Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă această explicație va schimba percepția generală asupra responsabilității pentru ceea ce mulți consideră a fi fost una dintre cele mai mari oportunități ratate din istoria recentă a echipei Alpine.