Preview – 2024 Las Vegas Grand Prix

Distribuie articolul:

În antepenultimul weekend de Grand Prix al sezonului de Formula 1, fiind și a treia cursă din Statele Unite a sezonului, după GP-ul de la Miami din mai și GP-ul de la Austin de luna trecută, dar și al treilea weekend care începe joi și se termină sâmbătă (după cele două din Bahrain și Arabia Saudită, desfășurate în timpul Ramadanului) Marele Circ ajunge în „Orașul Păcatelor”, Las Vegas, pe un circuit stradal care a debutat în Campionatul Mondial anul trecut, atrăgând 315.000 de spectatori. Max Verstappen are acum prima „minge de meci” pentru a-și asigura al patrulea titlu consecutiv de campion mondial la piloți, dar nu ar fi prima prima, ci chiar a treia oară în istorie când este încoronat un campion în „Capitala Mondială a Jocurilor De Noroc”.

Sursă Foto – Getty Images – Red Bull Content Pool

Marele Premiu inaugural din Las Vegas a avut loc în noiembrie 2023, Formula 1 revenind pentru prima dată de la începutul anilor 1980. Marele Premiu desfășurat pe circuitul de mare viteză de-a lungul celebrului „Las Vegas Strip” ar putea deveni, în timp, evenimentul emblematic al F1.

Sursă Foto – Motorsport

După 40 de ani de la ultima vizită a Formulei 1 în Las Vegas, Marele Circ a revenit în 2023 cu un Mare Premiu al orașului Las Vegas complet nou. În timp ce precedentul Mare Premiu desfășurat la Caesars Palace a avut loc în parcarea celebrului hotel, noul Mare Premiu al orașului Las Vegas este un eveniment mult mai grandios. Marele Premiu are loc pe un circuit stradal de mare viteză, parcurgând peste 6 km prin oraș și trecând pe lângă multe repere celebre de pe Las Vegas Strip.

Ceasars Palace Grand Prix (1981-82) vs Las Vegas Grand Prix (Prezent) – Sursă Foto: Reddit

Dar acum , un mic istoric despre evenimentele Formulei 1 desfășurate în Vegas.

Marele Premiu de la Ceasars Palace

Noul circuit Las Vegas Strip a stârnit cu siguranță mai mult interes decât prima incursiune a Formulei 1 în Nevada la începutul anilor 1980. Așa-numitul „Caesars Palace Grand Prix” a apărut în program doar de două ori, în 1981 și 1982.

Sursă Foto – GT Motorsports Images

Circuitul temporar nu includea niciunul dintre obiectivele turistice ale orașului și a fost amenajat în jurul parcării hotelului Caesars Palace. Pista a fost ridiculizată de fani și piloți și este adesea numită cel mai prost circuit pe care l-a vizitat vreodată acest sport. Evenimentul a avut un număr redus de spectatori, iar piloții s-au luptat cu căldura toridă din deșert.

Sursă Foto – GT Motorsports Images

Campionii Mondial din 1981 și 1982 au fost deciși în „Orașul Păcatelor”, la Grand Prix-ul din Las Vegas, care a încheiat sezonul. Cursa din 1982 a avut loc sub un cer însorit și fierbinte. Pista a fost construită parțial în parcarea Caesar’s Palace și pe un teren neamenajat.

Sursă Foto – Motorsport Images

Cursa inaugurală din 1981 a prezentat o luptă în trei pentru titlu între Carlos Reutemann, Nelson Piquet și Jacques Lafitte, Williams câștigând deja confortabil Campionatul Constructorilor. Alan Jones de la Williams a plecat cu victoria sa de aici la prima sa retragere, iar Piquet a câștigat titlul cu un loc cinci – în ciuda faptului că a suferit spasme dureroase la gât și a trebuit să fie ajutat să iasă din mașină și să urce pe podium.

Nelson Piquet – Campion în 1981 – Sursă Foto : Motorsport Images

În 1982, Marele Premiu de la Caesar’s Palace a fost a treia vizită a Formulei 1 în SUA în acel sezon, după Long Beach și Detroit. Interesul McLaren pentru cursă a fost puternic, John Watson intrând în cursă cu o șansă – o șansă mică – de a câștiga titlul piloților, în timp ce echipa era, de asemenea, o șansă mică pentru Campionatul Constructorilor. Keke Rosberg conducea campionatul pentru Williams cu 42 de puncte, cu Didier Pironi al doilea cu 39 și Watson al treilea cu 33 de puncte. Așadar, ar putea fi un duel direct între Rosberg și John Watson. Pentru ca Watson să câștige titlul, trebuia să câștige cursa și să spere că Rosberg va termina în afara primilor șase, moment în care recordul său superior de victorii ar fi fost suficient. În Campionatul Constructorilor, McLaren era în urma Ferrari , diferența fiind 74-63.

Watson s-a calificat al nouălea în monopostul Mclaren MP4-1B. Rosberg s-a calificat al șaselea, cu cele două Ferrari între cei doi; dar această cursă urma să fie decisă duminică după-amiază. Pe locul trei a fost o surpriză: Michele Alboreto în Tyrrell-ul verde închis, iar alături de el Cheever în Ligier JS19-ul cu probleme. Patrese s-a calificat al cincilea.

Pe prima linie se aflau modelele turbo Renault ale lui Alain Prost și René Arnoux. Aceștia au sprintat la start și au dat impresia că vor dispărea în depărtare. Rosberg a pierdut un loc la start, ajungând pe P7, dar avea un avans confortabil față de Watson, care a pierdut și mai mult, terminând primul tur pe P12. Totuși, în turul 11, Watson a revenit până pe P8, chiar în spatele lui Rosberg, și i-a luat finlandezului P7 în turul 15, apoi l-a depășit pe Andretti în turul următor pentru a intra în puncte. L-a depășit apoi pe Eddie Cheever pentru P5, a preluat P4 când Riccardo Patrese a abandonat (problemă la ambreiaj, turul 17) și, în turul 20, a moștenit P3 când Arnoux s-a oprit cu o problemă la motor.

Cu toate acestea, retragerile l-au adus și pe Rosberg în puncte. Watson a încetat să mai progreseze mult în fața celor două monoposturi din față ale lui Alain Prost și Michele Alboreto. Apoi, Prost a început să se lupte cu pneurile, iar Alboreto a început să îl tragă cu calm pe dreapta, a trecut pe un loc sigur și a început să zboare în depărtare.

În turul 55, Watson l-a depășit pe Prost, reînviind o licărire de speranță că șansele sale la titlu erau încă vii. Cu 20 de tururi înainte de final și pe o pistă din ce în ce mai fierbinte, Watson avea nevoie ca Tyrrell-ul lui Alboreto să aibă o problemă și să se întâmple ceva – orice – cu Rosberg de pe P5. Din păcate pentru John, care suferea de aceeași degradare a pneurilor care îl afecta pe Prost, nimic nu s-a schimbat în ultimul sfert al cursei. Într-un sezon F1 1982 foarte sălbatic, acesta a fost probabil cea mai calmă cursă a sezonului.

Keke a terminat cincilea și a câștigat campionatul piloților, iar Ferrari a câștigat titlul constructorilor, în ciuda faptului că nu a punctat la ultima rundă. Pe podium, Diana Ross a înmânat trofeele unui Alboreto încântat pentru prima sa victorie în F1, unui Eddie Cheever foarte fericit și unui John Watson ușor nemulțumit.

Keke Rosberg – Campion în 1982 – Sursă Foto : Motorsport Images

A doua șansă

Deși Marele Premiu din Las Vegas a fost anunțat oficial în 2022, planurile pentru eveniment datează de mult mai mult timp. Liberty Media a achiziționat sportul în ianuarie 2017, iar Chase Carey, pe atunci director executiv, și-a exprimat dorința de a organiza curse în orașe ce erau „destinații de senzație”. Formula 1 a înregistrat ulterior trei noi nume de curse în noiembrie 2017: Marele Premiu din Miami, Marele Premiu din New York și Marele Premiu din Las Vegas.

Sursă Foto – New York Times

Speculațiile serioase cu privire la adăugarea orașului Las Vegas în calendarul Formulei 1 au început în octombrie 2021, când reprezentanți ai orașului s-au deplasat la Marele Premiu al Statelor Unite de la Circuit of The Americas pentru a discuta despre posibilitatea de a concura în Las Vegas începând din 2023.

Sursă Foto – Las Vegas Review Journal

Discuțiile au avansat rapid și, în ianuarie, s-a raportat că se aștepta un anunț în prima jumătate a anului 2022 pentru un Mare Premiu care va avea loc în 2023. Negocierile au rămas în mod clar pe drumul cel bun, deoarece Marele Premiu de la Las Vegas a fost anunțat oficial doar câteva luni mai târziu, pe 31 martie.

Sursă Foto – Review Journal

În 2023, au existat trei Mari Premii în Statele Unite, Marele Premiu din Las Vegas alăturându-se Marelui Premiu al Statelor Unite din Texas și Marelui Premiu din Miami, care are loc în jurul stadionului Hard Rock. Prin urmare, 2023 a fost primul sezon cu trei Mari Premii în Statele Unite din 1982 încoace.

Prima ediție pe „Las Vegas Strip”

Victoria lui Max Verstappen la Marele Premiu de la Las Vegas din 2023 a marcat un moment decisiv în sezonul său dominant. După ce a pornit din poziția a doua, în spatele lui Charles Leclerc, performanța olandezului în timpul cursei a fost exemplară. A depășit mai multe provocări, inclusiv o întâlnire strânsă cu George Russell, care i-a avariat aripa din față a mașinii. Dar consistența și abilitățile sale i-au permis să își croiască drum și, în cele din urmă, să preia conducerea cursei. Victoria sa din Las Vegas a permis, de asemenea, echipei Red Bull să finalizeze o serie de victorii în cursele americane din acest an, după câștigurile din Miami și Austin.

Sursă Foto – Getty Images , Red Bull Content Pool


Sergio Pérez a avut o cursă mult mai complicată de partea sa. Plecat de pe locul 11, mexicanul a fost implicat într-un incident chiar la prima curbă, ceea ce i-a complicat cursa de la început. Deși a avut un ritm bun și a efectuat mai multe depășiri, nu a reușit să recupereze suficiente poziții pentru a revendica victoria. Performanța lui Pérez a fost cu atât mai dificilă din cauza particularităților circuitului din Las Vegas, în special gestionarea anvelopelor și condițiile de pe pistă. În cele din urmă, a reușit totuși să termine pe locul trei, în spatele lui Charles Leclerc.

Sursă Foto – Sky Sports + FOM


Cursa a oferit în cele din urmă multe momente bune spectatorilor, inclusiv o depășire spectaculoasă de către Charles Leclerc în ultimul tur, permițându-i să urce pe locul al doilea și să câștige titlul de „Depășirea Anului” pentru acest efort. În spatele liderilor, piloți precum Esteban Ocon (4) și Lance Stroll (5) au realizat și ei reveniri impresionante, ajungând de la coada plutonului pe poziții solide la finish.

Sursă Foto – Planet F1


Grand Prix-ul de la Las Vegas a fost unic în calendarul său, fiind prima cursă de F1 care a avut loc într-o seară de sâmbătă în loc de tradiționala duminică. Această schimbare a făcut parte dintr-un efort mai amplu de a alinia cursa cu atmosfera de divertisment din Las Vegas, unde sâmbăta seara permite un spectacol grandios. Dar acest moment al cursei a fost deosebit de provocator din cauza temperaturilor scăzute ale nopții, care au cauzat probleme în încălzirea pneurilor. Echipele, în special AlphaTauri, s-au luptat să obțină o performanță optimă a pneurilor, ceea ce le-a afectat strategiile și ritmul general.

Sursă Foto – Getty Images


Primul Mare Premiu de la Las Vegas a fost mult mai mult decât o simplă cursă; a fost un eveniment major care a avut un impact economic semnificativ asupra orașului. Cu o contribuție estimată de 1,5 miliarde de dolari la economia locală, era clar că Formula 1 a făcut o investiție strategică în Las Vegas. Evenimentul nu doar că a atras mii de spectatori, dar a generat și o atenție media semnificativă, sprijinind eforturile F1 de a-și extinde prezența în Statele Unite. Angajamentul pe termen lung al F1 față de cursă este confirmat de achiziția de terenuri pentru infrastructura viitoare, semnalizând o prezență de durată în „capitala mondială a divertismentului”.

Sursă Foto – Motorsport Tickets

O cursă în mijlocul weekend-ului

În mod neobișnuit, Marele Premiu din Las Vegas are loc sâmbătă seara. Inspirându-se după modelul Grand Prix-urilor din Bahrain, Singapore și Jeddah, evenimentul are loc sub lumina reflectoarelor și a neoanelor orbitoare de pe faimosul bulevard Las Vegas Strip. Ca urmare a faptului că cursa are loc sâmbătă, sesiunile de antrenamente au loc joi, urmate de calificări vineri seara.

Sursă Foto – Reuters

Marele Premiu Las Vegas 2023 a fost prima cursă de Formula 1 care nu a avut loc într-o zi de duminică de la Marele Premiu al Africii de Sud din 1985. În mod ciudat, după 680 de curse consecutive duminicale, Marele Premiu Las Vegas 2023 a fost una dintre cele trei ocazii din următoarele patru curse în care Marele Premiu a avut loc într-o zi de sâmbătă. Marele Premiu de la Abu Dhabi din 2023 a avut loc duminica, dar Marile Premii ale Bahrainului și Arabiei Saudite din 2024 au avut loc tot sâmbăta , în semn de respect cu ocazia sărbătoririi Ramadanului.

Sursă Foto – LinkedIn

Știați că?

  • Circuitul Las Vegas Strip a fost al 12-lea loc diferit din Statele Unite care a găzduit o etapă a Campionatului Mondial.
Sursă Foto – Getty Images, Red Bull Content Pool
  • Aeroportul din apropiere, cunoscut acum sub numele de Aeroportul Internațional Harry Reid, a găzduit o serie de curse de șosea folosind o parte din aerodrom în anii 1960. Jim Hall, care a concurat în Formula 1 între 1960 și 1963, deține recordul pe tură pe pista acum desființată.
Sursă Foto – Harry Reid International Airport, Facebook
  • Roata Ferris High Roller din Las Vegas este cea mai înaltă roată Ferris din calendarul F1. Este cu puțin peste doo metri mai înalt decât Singapore Flyer, aflată lângă Marina Bay Street Circuit. High Roller a fost cea mai înaltă roată panoramică din lume până când Ain Dubai a fost deschisă în Emiratele Arabe Unite în 2021.
Sursă Foto – The Hollywood Reporter
  • 2023 a fost doar al treilea sezon în care au avut loc trei curse într-o singură țară. Statele Unite au găzduit anterior trei curse într-un singur an în 1982, în timp ce Italia a găzduit trei curse în sezonul afectat de coronavirus din 2020.

Sursă Foto – Getty Images, Red Bull Content Pool
  • Frații Busch sunt cei mai faimoși piloți de curse din Nevada. Kurt și Kyle Busch s-au născut amândoi în Las Vegas. Kurt a câștigat NASCAR Cup Series în 2004 și Daytona 500 în 2017, în timp ce Kyle a fost campion NASCAR Cup Series în 2015 și 2019. Nu există încă niciun pilot de Formula 1 originar din statul Nevada.
Al 750 lea start pentru Kurt , respectiv al 600 lea pentru Kyle Busch în NASCAR, ambele chiar la cursa de pe Las Vegas Motor Speedway, în septembrie 2021 – Surse Foto – Getty Images
  • Înainte de Marele Premiu de la Las Vegas din 2023, ultima cursă majoră cu monoposturi de tip Open – Wheel pe străzile din Las Vegas a fost Marele Premiu de la Vegas din 2007, desfășurat ca prima cursă a sezonului 2007 Champ Car. Will Power a obținut prima victorie a carierei sale.
Sursă Foto – Getty Images
  • Las Vegas Motor Speedway se află la 25 km nord-est de Las Vegas Strip. Circuitul a găzduit Marele Premiu de la Las Vegas pentru mașini de sport între 1997 și 2000. Printre câștigătorii cursei se numără foștii piloți de F1 Eric van de Poele, JJ Lehto și Emanuele Pirro.

  • La 6.201 km, Circuitul Las Vegas Strip este al doilea cel mai lung circuit de pe calendarul Formula 1, după Spa-Francorchamps (7.004 km) și imediat înaintea Circuitului Corniche din Jeddah. (6.178km).
Sursă Foto – Formula One Management
  • În 1995, programul cursei Indianapolis 500 a promovat un nou circuit stradal F1 de-a lungul The Strip; dar planurile nu s-au concretizat niciodată.

Despre Circuitul Las Vegas Strip

Au fost explorate 31 de opțiuni diferite de amenajare a pistei în jurul Las Vegasului înainte ca designerii circuitului să se angajeze în designul final. Noul circuit Las Vegas Strip încorporează faimosul bulevard Las Vegas și parcurge 6,120 km în jurul orașului.

Pista cu 17viraje, cu direcția de mers în sens invers acelor de ceasornic, se întinde pe Koval Lane, trecând pe lângă arena MSG Sphere, recent construită, care a fost inaugurată chiar înainte de Marele Premiu Las Vegas din 2023. Această zonă a pistei a fost inițial o curbă lungă și largă la stânga, dar a fost revizuită în septembrie 2022 și înlocuită cu o șicană.

Sursă Foto – GP Fans

Pista trece apoi pe Sands Avenue înainte ca mașinile să iasă pe Las Vegas Strip pentru o linie dreaptă de aproape doi kilometri pe lângă cele mai faimoase monumente din Las Vegas. După o serie de viraje strânse, piloții ajung pe Harmon Avenue și intră în complexul care trece prin terenul cumpărat de F1.

Piloții ating viteze maxime de puțin peste 350 km/h, iar viteza medie pe tur în calificări a fost de puțin peste 240 km/h în 2023 – una dintre cele mai rapide viteze medii pe tur ale sezonului. Întreaga lungime a pistei a fost refăcută înainte de prima cursă pentru a atenua orice denivelări de pe străzile aglomerate ale orașului.

Analiza Pirelli și Brembo

Sursă Foto – Pirelli + Formula One Management

Potrivit inginerilor Brembo, circuitul Las Vegas Strip, care are o lungime de 6,201 kilometri, este clasificat drept o provocare de nivel mediu pentru frâne. Pe o scară de la 1 la 5, acesta are un grad de dificultate de 3, deoarece există 6 zone de frânare pe tur, dar doar jumătate dintre acestea necesită un efort semnificativ din partea sistemului de frânare. În timpul unui tur, piloții de F1 folosesc frânele timp de 13,5 secunde, aplicând aproape 720 kg de forță pe pedala de frână.

Așa cum a devenit norma pentru circuitele stradale, Pirelli a selectat cele mai moi trei compoziții pentru acest weekend, și anume C3 ca Hard, C4 ca Medium și C5 ca Soft, așa cum a fost cazul și în 2023. Principala provocare pe frontul pneurilor va fi încălzirea, în special în timpul calificărilor, pentru puntea față în special. Piloții vor trebui să fie atenți să aducă pneurile la temperatură fără a le suprasolicita, evitând orice blocaje în punctele de frânare cele mai puternice, în special la sfârșitul celor mai lungi linii drepte, de-a lungul cărora pneurile vor suferi o reducere suplimentară a temperaturii de suprafață. În plus, temperaturile scăzute duc la o reducere a aderenței, ceea ce poate provoca o creștere a granulometriei. Acești factori ar putea duce la o accelerare a procesului de uzură, ceea ce sugerează o strategie cu două opriri, care a fost, de fapt, cea mai populară alegere anul trecut. Cu toate acestea, o singură oprire poate fi destul de competitivă, mai ales dacă pilotul aduce treptat pneurile la temperatura adecvată, prelungindu-le durata de viață pe parcursul unui stint lung. Din cauza dificultății încălzirii, nu este foarte eficient să se intre la boxe mai devreme pentru a încerca să se recupereze locuri cu o cursă scurtă și, de fapt, pe hârtie, o cursă mai lungă este o alegere mai bună.

Experiența acumulată la evenimentul inaugural de anul trecut va fi utilă pentru echipe și pentru Pirelli. De fapt, au fost obținute foarte multe date referitoare la aderență și la abrazivitatea suprafeței pistei, care au fost împărtășite echipelor, care au furnizat și datele lor de simulare. Prima sarcină la sosirea pe circuit va fi verificarea nivelurilor inițiale de abraziune și aderență și compararea acestora cu cifrele de anul trecut, efectuarea unei inspecții a pistei și apoi analizarea datelor. Sesiunile de joi, fără întreruperi și fără probleme, vor fi importante pentru a produce date suplimentare care să ajute la o predicție mai precisă cu privire la degradarea și uzura pneurilor.

Ca întotdeauna pe un circuit stradal, steagurile roșii și mașinile de siguranță sunt o probabilitate mare, cu toate necunoscutele pe care le pot aduce, inclusiv la restart în ceea ce privește gestionarea temperaturii pneurilor.


Las Vegas Grand Prix – Informații Generale

Sursă Foto – GP Fans
Nume CircuitLas Vegas Strip Circuit
Lungimea Circuitului6.201km (17 turns)
Distanța Cursei50 laps (309.958 km)
Recordul de tur în cursă1:35.490, Oscar Piastri (McLaren), 2023
Rezultatul din 20231st Max Verstappen (Red Bull) 1:29:08.289
2nd Charles Leclerc (Ferrari) +2.070s
3rd Sergio Perez (Red Bull) +2.241s

Sursă Thumbnail : Website Las Vegas

159 Vizualizări articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *