În sfârșit, Formula 1 revine după o pauză de aproape o lună!!! În această săptămână, revenim , pentru a doua oara în acest sezon, pe tărâm american, pentru Marele Premiu al Statelor Unite, desfășurat pe Circuit of The Americas (CoTA), circuit ce se află în împrejurimile marelui oraș Texan Austin. Însă vreau să vă povestesc câte puțin din istoria marelui premiu, dar și a circuitului unde se desfășoară actual acest Mare Premiu, de 12 ani încoace.
Marele Premiu al Statelor Unite datează de la începutul anilor 1900, când era cunoscut sub numele de The Grand Prize și se desfășura pe pistele din Long Island (New York) și Savannah (Georgia). Cealaltă mare cursă automobilistică din America, Indianapolis 500, își are și ea istoria în această perioadă. Indy 500 a fost, de asemenea, una dintre cursele inaugurale din primii 11 ani ai campionatului mondial modern de Formula 1 (1950-60). Ulterior, circuitul Watkins Glen de lângă New York și-a asigurat un loc solid în calendarul F1 timp de 20 de ani consecutivi, între 1961 și 1980.
Marele Circ a vizitat și alte locuri din State în anii 1980, deși niciuna dintre cursele organizate nu a fost denumită Marele Premiu al Statelor Unite. Un circuit stradal din Long Beach, California, a găzduit Marele Premiu Vest al Statelor Unite între 1975 și 1983 , Las Vegas s-a alăturat luptei cu Marele Premiu Caesers Palace în parcarea cazinoului cu același nume (1981-1984) și un circuit stradal din centrul orașului a găzduit Marele Premiu de la Detroit (1982-1988). Marele Premiu al SUA a revenit în 1989, de data aceasta pe un circuit stradal din Phoenix, Arizona. După trei curse cu participare slabă din partea publicului (fanilor), F1 a dispărut din SUA pentru aproape 10 ani.
Întoarcerea la Indianapolis
Marele Premiu al Statelor Unite a revenit în 2000 pe o versiune modificată a celebrului oval din Indianapolis, care includea o serie de viraje în partea „infield”. Deși inițial a fost un succes și o mare atracție pentru fani, cursa a fost marcată de controverse, inclusiv cursa din 2005, când doar șase monoposturi au luat startul din cauza unei dispute privind pneurile. După ultima cursă din 2007, SUA a rămas din nou fără un Mare Premiu.
„Circuitul Americilor”
În 2010, Tavo Hellmund, originar din Austin și fost pilot de curse, a anunțat pentru prima dată planurile de a construi un nou circuit de Formula 1 special construit (proiectat de Hermann Tilke, desigur) la periferia orașului Austin. Bernie Ecclestone a sprijinit proiectul, acordându-le lui Hellmund și investitorilor săi un contract pe zece ani pentru organizarea Marelui Premiu al SUA începând cu 2012. În ciuda unor întârzieri și dispute contractuale, circuitul a fost finalizat la un cost de aproximativ 400 de milioane de dolari americani și a primit 117 429 de fani în ziua cursei inaugurale de F1 din noiembrie 2012.
Circuitul de 3,427 mile (5,515 km) este situat pe 890 de acri (3,6 km2) și se află la 14 mile (22 km) sud-est de centrul orașului Austin. Circuitul are un traseu provocator, ondulat, cu un punct culminant la apogeul primului viraj. Printre caracteristicile circuitului se numără un turn de observație distinctiv de 77 m, zona amenajată „Grand Plaza”, amfiteatrul Austin360 și tribuna principală permanentă, care poate găzdui 9000 de fani. Pe lângă Marele Premiu de Formula 1 al SUA, Circuit of the Americas găzduiește și curse anuale de MotoGP și, de anul acesta, și Campionatul Mondial de Anduranță FIA, cursă numită „Lone Star Le Mans”.
Marele Premiu al Statelor Unite din 2020 a fost anulat din cauza pandemiei de coronavirus, dar evenimentul a revenit în 2021, cu un public care a vândut toate biletele. Peste 400 000 de fani s-au adunat la circuit în weekendul cursei.
Odată cu creșterea popularității acestui sport în America, Marelui Premiu al Statelor Unite i s-a adăugat o a doua cursă în țară în 2022. Ediția inaugurală a Marelui Premiu de la Miami a avut loc în mai 2022, iar celor două evenimente li s-a alăturat Marele Premiu de la Las Vegas începând cu noiembrie 2023.
În februarie 2022, s-a anunțat că Circuit of The Americas va rămâne gazda Marelui Premiu al Statelor Unite cel puțin până în 2026. Numărul de participanți a atins un nou record la Marele Premiu al Statelor Unite din 2022. 440 000 de fani au fost prezenți în weekend, ceea ce a făcut ca această cursă americană să aibă cea mai mare audiență din istoria Formulei 1, precum și unul dintre evenimentele cu cea mai mare audiență din istoria Formulei 1.
Știați că?
- Lewis Hamilton este cel mai de succes pilot la Marele Premiu al Statelor Unite, cu șase victorii, inclusiv cinci din cele zece curse desfășurate pe Circuit of The Americas! El l-a depășit recent pe Michael Schumacher în topul celor mai multe victorii în Marele Premiu al Statelor Unite, care a înregistrat cinci victorii la Indianapolis între 2000-2006.
- În 2019, Lewis Hamilton a devenit primul pilot care obține de două ori titlul de campion al piloților în Statele Unite. Anterior, el a câștigat titlul în 2015 pe Circuit of The Americas.
- Ferrari este cel mai de succes constructor la Marele Premiu al Statelor Unite, cu 9 victorii.
- Până în 2021, Mercedes a fost singura echipă care a câștigat mai mult de o dată la Circuit of The Americas. Red Bull a obținut a doua victorie în Texas în 2021, după ce a câștigat ultima oară pe circuit în 2013.
- Niciun pilot american nu a câștigat Marele Premiu al Statelor Unite atunci când acesta făcea parte din Campionatul Mondial de Formula 1, deși Mario Andretti a câștigat Marele Premiu al Statelor Unite din 1977 în Long Beach, California.
- Sebastian Vettel și-a făcut debutul în Formula 1 la Marele Premiu al Statelor Unite (Indianapolis) în 2007. El a înregistrat o victorie în Statele Unite, în 2013.
- Circuit of The Americas este una dintre pistele cu cea mai mare diferență de elevație din calendarul actual al Formulei 1, cu o diferență de 30,9 metri între cel mai jos și cel mai înalt punct.
- Kimi Raikkonen a câștigat Marele Premiu al SUA din 2018 după o secetă de victorii de 114 curse; cea mai lungă astfel de secetă din istoria F1!
- Lewis Hamilton și Charles Leclerc au fost descalificați de la Marele Premiu al Statelor Unite din 2023 după ce monoposturile lor nu au trecut verificările de după cursă. Hamilton terminase pe locul al doilea, în timp ce Leclerc a devenit primul pilot care a plecat din pole position și care a fost descalificat dintr-o cursă de la Ralf Schumacher la Marele Premiu al Canadei din 2004.
Momente memorabile la Marele Premiu al Statelor Unite
2002: Diferență de 0.011
Ferrari a înregistrat al optulea rezultat 1-2 din sezonul 2002 – dar Michael Schumacher și Rubens Barrichello au terminat într-o ordine diferită de cea așteptată. Schumacher a condus aproape toată cursa până în ultimii metri, când a încetinit în încercarea de a realiza o fotografie de final cu coechipierul său. Încercarea a eșuat, iar Barrichello și-a adjudecat victoria. Se crede că Schumacher l-a răsplătit pe Barrichello după ce brazilianul se dăduse la o parte pentru el la ultimul viraj în Austria, la începutul sezonului. La 0,011 secunde, aceasta este cea mai mică marjă de la introducerea cronometrării la cea mai apropiată miime de secundă!
2005: O cursă de uitat
Marele Premiu al Statelor Unite din 2005 a fost departe de a fi cel mai bun moment al Formulei 1. Mai multe defecțiuni ale pneurilor Michelin au provocat accidente majore atât pentru Ralf Schumacher, cât și pentru Ricardo Zonta, iar producătorul de pneuri a anunțat că, în lipsa unei încetiniri în secțiunea înclinată a pistei, nu poate garanta că pneurile vor rămâne intacte pe durata unei curse. Cum FIA nu a fost dispusă să facă un compromis prin adăugarea unei șicane, echipele echipate cu pneuri Michelin nu au avut altă opțiune decât să se retragă din cursă. Pe măsură ce monoposturile intrau în pit-lane, doar cele care au concurat cu Bridgestone – Ferrari, Jordan și Minardi – s-au aliniat pe grila de start. Cursa s-a desfășurat, deloc surprinzător, fără incidente, deși cei doi piloți Ferrari au fost aproape să se ciocnească la ieșirea de la boxe. Michael Schumacher a fost huiduit de fanii rămași când a trecut linia de sosire, în timp ce Tiago Monteiro a obținut singura sa clasare pe podium.
2018: Ultima victorie Ferrari a lui Kimi
Kimi Raikkonen a obținut ultima sa victorie Ferrari la Marele Premiu al Statelor Unite 2018. Max Verstappen a fost nevoit să plece aproape de ultima poziție a grilei după o defecțiune la monopost în Q1, în timp ce Lewis Hamilton a plecat din pole position. Raikkonen, care a plecat de pe prima linie, l-a depășit pe Hamilton la primul viraj. În timp ce Verstappen urca de pe locul 18 pe grilă pe locul 6 în primele șapte tururi, coechipierul său s-a oprit din cauza unor probleme la motor, provocând o perioadă de Safety Car virtual. Hamilton a intrat la boxe, în timp ce Raikkonen a rămas pe dinafară. Nu a trecut mult timp până când pilotul Mercedes a fost din nou în spatele finlandezului și, în timp ce Hamilton încerca o depășire, Raikkonen a intrat la boxe pentru singura sa oprire din această după-amiază. Verstappen a urmat o strategie similară, în timp ce Hamilton a intrat din nou la boxe. Astfel, primii trei clasați au fost separați de 1,5 secunde cu trei tururi înainte de final. Nimeni nu l-a oprit pe Raikkonen să pună capăt unei secete record de 114 curse fără victorie și să obțină o victorie populară.
Marele Premiu al Statelor Unite ale Americii – Informații principale:
Numele circuitului – Circuit of The Americas
Prima cursă – 2012
Lungimea pistei – 5,513 km (20 de viraje)
Distanța cursei – 56 de tururi (308,405 km)
Record pe tur – 1:36.169, Charles Leclerc (Ferrari, 2019)
Rezultate 2023: 1 – Max Verstappen (Red Bull) 1:35:21.362 ; 2 – Lando Norris (McLaren) +10.730s ; 3 – Carlos Sainz (Ferrari) +15.134s