Raliul Suediei, a doua rundă a sezonului Campionatului Mondial de Raliuri FIA, este cunoscut drept cel mai rapid raliu din calendar. Desfășurat în pădurile pline de zăpadă din nordul Suediei, acest raliu oferă un amestec unic de senzații tari și provocări tehnice, făcându-l un favorit al piloților și fanilor deopotrivă. Spectacol garantat, așadar, supriza fiind chiar 12 echipaje înscrise în clasa regină, Rally1.

Schimbări printre participanți
Echipa britanică M-Sport Ford a înscris mai multe echipaje cu Puma Rally1 pentru singura etapă pe zăpadă „pură” din sezonul WRC, care va avea loc între 13 și 16 februarie, cu punct de plecare și sosire în zona orașului suedez Umeå(SS1,8,15,18 + Shakedown).

Pe lângă piloții obișnuiți Grégoire Munster și Josh McErlean, talentatul leton Mārtiņš Sesks își începe mult-așteptatul program part time, în pădurile înghețate, în timp ce gentleman driver-ul Jourdan Serderidis se alătură, de asemenea, echipei într-un al patrulea Puma Rally1.

Hyundai Motorsport a înscris, ca și la Monte Carlo, trei mașini i20 N Rally1, pilotate de campionul mondial în exercițiu Thierry Neuville, dublul câștigător al Raliului Suediei, Ott Tänak, și francezul Adrien Fourmaux , venind după un podium binemeritat la etapa de debut alături de Hyundai Motorsport, la Monte.

Între timp, Toyota GAZOO Racing, campioana în exercițiu a constructorilor din 2024, va alinia un număr de patru mașini GR Yaris Rally1, echipa principală având sarcina de a obține și mai multe puncte. Acest lucru ar trebui să fie realizat de dublul campion FIA WRC Kalle Rovanperä, alături de experimentații Elfyn Evans și Takamoto Katsuta. Sami Pajari este înscris pentru echipa B a Toyota.

Sezonul WRC2 al pilotului de GR Yaris Rally2, Oliver Solberg, începe oficial în Suedia, tânărul alegând să considere cursa de acasă drept prima sa șansă de a obține puncte în acest an.

Campionul WRC2 din 2017, Pontus Tidemand, care a avut o mână de performanțe de top la M-Sport în 2019, revine în campionat după aproape cinci ani într-o Škoda Fabia RS Rally2. Alți piloți care trebuie urmăriți în categoria de asistență premium includ Lauri Joona, Robert Virves, Fau Zaldivar și Mikko Heikkilä, precum și cele două talente în ascensiune precum Roope Korhonen și Romet Jürgenson.

Lotul WRC3 pare, de asemenea, puternic, stimulat în continuare de runda inaugurală a Junior WRC. Piloți precum Matteo Fontana, peruanul Andre Martinez și finlandezul Ville Vatanen se numără printre cei care luptă pentru onoruri în cea de-a treia categorie WRC.

Entry List:
Despre Raliul Suediei
În mod tradițional, Raliul Suediei este singurul eveniment al sezonului WRC ce se desfășoară pe zăpadă, caracterizat prin drumuri înghețate și bancuri de zăpadă impunătoare. Piloții navighează pe aceste trasee înghețate la viteze de peste 200 km/h, bazându-se pe pneuri cu crampoane pentru a menține aderența. Banchizele de zăpadă care mărginesc traseele servesc adesea atât ca ghid, cât și ca gard de protecție; deși pot fi de ajutor în viraje, permițând șoferilor să se „sprijine” în ele, greșelile majore pot duce la blocarea mașinilor, ceea ce duce la pierderi de timp importante.
Ediția din 2025 va avea din nou , ca „centru” (plecare-sosire), Umeå, un oraș care a devenit sinonim cu raliul. Evenimentul începe cu un shakedown joi dimineața, urmat de etapa inaugurală Umeå Sprint seara. În următoarele trei zile, concurenții vor aborda o serie de etape, fiecare prezentând propriul set de provocări.
Probele Speciale

Shakedown-ul va avea loc în Umea în acest an. Primii 1,5 km sunt parcurși pe un drum neted semi-larg Restul probei se desfășoară pe o potecă îngustă care trece printr-un parc, iar finish-ul este lângă râul Ume.
PS1/8 Umeå Sprint este proba de deschidere a raliului și rămâne neschimbată față de anul trecut. Este un amestec de linii drepte și intersecții, cu finish-ul pe Red Barn Arena.
PS2/5 Bygdsiljum este prelungită cu 200 m față de anul trecut. În 2024, această probă a fost folosită sâmbăta, iar anul acesta va fi vineri. Este o probă lungă, de 28 km. Adrien Fourmaux a câștigat prima trecere a acestei etape anul trecut.
Cea mai mare parte se desfășoară pe un drum de lățime medie, cu multe linii drepte, conectate cu intersecții sau ace de păr. Primii 5 km sunt rapizi, urmați de o linie dreaptă masivă de 1,2 km.
După aceea, proba devine puțin mai tehnică, cu două intersecții la 17,5 și 19 km, după care drumul devine mai îngust și plin de „cocoașe”. Urmează un ac de păr la 21,8 km, drumul devenind mai larg și aproape „flat-out” până la al 25-lea kilometru, după care se transformă într-un drum îngust, tehnic și accidentat până la sosire.
PS3/6 Andersvattnet este nouă pentru acest raliu. Primul kilometru și jumătate este pe un drum larg și plat, care devine puțin mai îngust, dar totuși rapid după o intersecție. La 4,5 km, se transformă într-o porțiune de plat foarte largă, care durează până la aproximativ 7 km, după care etapa se transformă într-un drum care devine mai îngust și mai tehnic.
Urmează o altă linie dreaptă lungă, la 9 km, după care caracterul se schimbă din nou în lin și rapid. Urmează o secțiune mai tehnică la 12km, care durează aproximativ 4 kilometri. La 12,7 km, drumul devine momentan mai lat și se îngustează brusc. Finalul probei este pe un drum puțin mai îngust, dar mai rapid.
PS4/7 Bäck este o altă probă nouă. Cu o lungime de 10,8 km, este cea mai scurtă probă din raliu care nu se desfășoară la Umeå. Este mult mai tehnică în comparație cu celelalte etape ale zilei. Primii 4 km sunt pe un drum îngust și tehnic, cu multe „cocoașe” și denivelări pe suprafață.
Etapa își schimbă caracterul după această secțiune, cu o linie dreaptă masivă de 3 km, întreruptă de un ocol prin câmp la punctul de 5,3 km al probei. Mai apoi, drumul se transformă într-unul cu viteză și lățime medie, până la finalul probei speciale.
PS9/12 Vännäs, de sâmbătă, rămâne neschimbată față de anul trecut. Startul se dă pe un drum rapid, de lățime medie. Etapa se „abate” de la acest drum după primii 4 km , avînd un sector pline de viraje strânse, urmate de un viraj lung la dreapta, după care traseul revine temporar la drumul anterior printr-o intersecție, urmat de mai multe ace de păr care duc la un alt drum, mai îngust și cu viteză medie.
Următorii 2 km sunt cu pedala la podea după care etapa se alătură unui drum îngust, dar foarte rapid și plin de denivelări de la punctul 7,33 km la cel de 11,72 km.
Urmează o altă secțiune cu accelerația la maximum, iar ultimii câțiva kilometri se desfășoară pe un drum mai îngust, accidentat și mai tehnic, cu „cocoașe” și coborâșuri.
PS11/16 Kolksele este o altă etapă nouă pentru acest eveniment și singura probă nouă de sâmbătă față de anul trecut. După materialul onboard, se pare că cea mai mare parte a etapei este rapidă, cu linii drepte lungi.
La 7,58 km există o șicană printr-un câmp, iar la 8,45 km se părăsește drumul principal pentru unul mai îngust, care este din nou aproape complet drept. Se revine pe drumul principal la 9,9 km, înainte de o nouă deviere la 10 km. Caracterul foarte rapid al etapei rămâne același, cu o altă șicană la 14 km care le reamintește piloților de pedala de frână. La 15,12 km, se intră pe pista Vännäs de Motocross/RX, dar nu se folosește din circuit în sine, drumul are doar o mică secțiune cu viraje complexe, înainte de se a intra din nou pe drumul principal, până la final.
Duminica,

PS16/17 Västervik este cea mai lungă probă a raliului și, de asemenea, singura probă repetată a zilei. În 2023, atât Västervik, cât și Sävar au folosit părți din această probă, cea din urmă în sens invers, și a fost etapa în care am văzut drama pneurilor, cu Craig Breen și Ott Tänak cu pene la a doua trecere.
Proba se prelungește cu 4 km față de anul trecut, iar finalul probei este nou. Anul trecut a fost cea mai rapidă probă a raliului, câștigătorul probei având o viteză medie de 135 km/h.
Primii 22 km ai probei sunt în general pe drumuri rapide și late, cu trei linii drepte mari la 5, 11.77 și 21 km. Secțiunea de la 14-16 km este de fapt mai tehnică, cu o serie de viraje lungi și fluide.
La 22,4 km, probei i se alătură unui drum îngust, care este mai denivelat și mult mai tehnic decât cel larg anterior. Cu toate acestea, este încă rapid, astfel încât această secțiune este extrem de dificilă.
Programul Probelor (Ora României):
- Joi, 13 Februarie:
- Shakedown: Umeå City, 10:01
- PS1 Umeå Sprint 1: 5.16 km, 20:05
- Vineri, 14 Februarie:
- PS2 Bygdsiljum 1: 28.27 km, 10:18
- PS3 Andersvattnet 1: 20.51 km, 11:19
- PS4 Bäck 1: 10.8 km, 12:27
- Service: Umeå – Nolia, 13:55
- PS5 Bygdsiljum 2: 28.27 km, 15:48
- PS6 Andersvattnet 2: 20.51 km, 16:49
- PS7 Bäck 2: 10.8 km, 17:57
- PS8 Umeå Sprint 2: 5.16 km, 20:05
- Saturday, February 15:
- PS9 Vännäs 1: 15.65 km, 10:10
- PS10 Sarsjöliden 1: 14.23 km, 11:05
- PS11 Kolksele 1: 16.06 km, 12:08
- Service: Umeå – Nolia, 13:45
- PS12 Vännäs 2: 15.65 km, 15:10
- PS13 Sarsjöliden 2: 14.23 km, 16:05
- SS14 Kolk – De confirmat
Sursă Thumbnail : Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Sursă Inspirație : RallyXpress + PowerSlide Blog