Controversa legată de incidentul Norris/Verstappen de la Austin, a atras din nou atenția asupra corectitudinii stewarzilor

Distribuie articolul:

Fanii sunt împărțiți cu privire la corectitudinea penalizării primite de Norris pentru depășirea pe care el a executat-o în afara pistei, în contextul în care Verstappen a ieșit la rândul său de pe circuit în încercarea de a-și apăra poziția. Această controversă a adus aminte de lupta dintre Verstappen și Lewis Hamilton de la Marele Premiu al Braziliei din 2021, ambele situații fiind similare.

Ceea ce este diferit acum față de atunci este faptul că F1 intenționează să aducă niște reglementări, în ceea ce privește analiza manevrelor efectuate pe circuit.

După cum a raportat Autosport, acest document oficial a fost întocmit pentru a sublinia baza pe care comisarii își vor lua deciziile, iar acesta urmează să fie inclus în Codul Sportiv Internațional 2025 al FIA, astfel încât va fi aplicat tuturor categoriilor în viitor.

Dezbaterea referitoare la Verstappen

După cum bine știm, rar se întâmplă să existe două incidente la fel, iar aceasta este, în esență, una dintre problemele cheie atunci când vine vorba de crearea de reguli stricte – deoarece ceea ce se potrivește unei situații poate să nu fie neapărat potrivit pentru alta.

Dar o temă recurentă din decizia de penalizare a lui Lando Norris este faptul că Verstappen a ieșit el însuși de pe pistă – iar acest lucru face situația mai puțin clară și mai ambiguă decât dacă ar fi rămas în limitele pistei.

În timp ce Norris a încălcat în mod clar regulamentul, există în egală măsură o întrebare cu privire la manevra defensivă a lui Verstappen.

Așadar, ne aflăm într-o mare dilemă: dacă Norris ar fi rămas pe pistă și ar fi renunțat la manevra sa, Verstappen ar fi trebuit să îi cedeze locul, iar Norris ar fi terminat pe podium?

Doar comisarii FIA știu cum s-ar vi desfășurat evenimentele într-o asemenea situație.

După cum a declarat Alex Albon, pilotul echipei Williams: „M-am gândit că, în mod normal, dacă amândoi ies în afara pistei, atunci intrăm într-o zonă gri… Asta îmi amintește de Brazilia [2021].

Cred că dacă poți rămâne pe pistă, e destul de corect. Ai câștigat poziția.

Manevra care mi se pare este incorectă îi aparține lui Max. El a ieșit de pe pistă și faptul că și-a păstrat poziția nu mi se pare corect.”

„A ieșit de pe pistă în timp ce se apăra agresiv, a făcut o greșeală și, prin urmare, a câștigat din asta.”

Astfel, ca steward, este greu să gestionezi astfel de lucruri.”

Problema reprezentată de apexul virajului

Piloții nu sunt convinși că totul este tratat cu aceași măsură. De exemplu, Oscar Piastri nu a reușit să înțeleagă de ce a primit o penalizare în sprint pentru incidentul cu Pierre Gasly, din virajul 12, într-un context aproape identic cu ceea ce s-a întâmplat între Norris și Verstappen – și mai ales având în vedere că australianul a reușit să rămână pe pistă.

Cred că dacă vă uitați la penalizarea pe care am primit-o în sprint, a fost practic o copie a incidentului dintre Max și Lando, dar eu am rămas pe pistă și am primit totuși penalizarea„, a spus Piastri.

„Deci nu, aceste decizii nu sunt foarte clare.”

„Eu cred că, în calitate de piloți, toți avem, de asemenea, maniera proprie de a judeca un anumit incident. Fiecare avem propriile standarde în ceea ce privește o manevră corectă sau incorectă.”

„O diferență de 10 sau 20 de centimetri poate face diferența între a primi o penalizare sau nu. Și, evident, pentru comisari, care în general nu au experiență într-un monopost, este foarte greu să judece asta, mai ales pe moment.”

„Deci, deși au fost două incidente similare, sancțiunile au fost opuse. Motiv pentru care trebuie să ne punem câteva întrebări.”

Rolul comisarilor de cursă

Cealaltă problemă care a fost evidențiată de incidentul Norris/Verstappen este că, încă o dată, comisarii sunt acuzați de lipsă de consecvență.

Fanii se întreabă cât de echitabile sunt deciziile, iar piloții nu înțeleg de ce uneori deciziile sunt diferite pentru ceea ce par a fi incidente similare.

Norris a contestat penalizarea primită la Austin, în timp ce în Austria, Verstappen nu a fost investigat, în ciuda faptului că a ieșit de pe pistă pentru a se menține în frunte după o tentativă de atac a rivalului său de la McLaren – care a ajuns primul în zona apexului.

Regulile, se pare că se schimbă, pentru că simt că este destul de inconsistent față de, să zicem, ceea ce s-a întâmplat în Austria, unde Max nu a primit o penalizare, a ieșit de pe pistă, și a beneficiat de un avantaj”, a declarat britanicul.

„Așadar, cred că există, din nou, o anumită inconsecvență.”

Această inconsecvență – și faptul că motivele pentru care au fost luate anumite decizii nu sunt explicate în întregime- au stârnit numeroase reacții în lumea F1.

Toto Wolff, CEO-ul celor de la Mercedes, sugerează că subiectivismul stewarzilor este principala problemă în luarea deciziilor corecte.

„Întotdeauna va fi cineva mulțumit și cineva nemulțumit, dar trebuie să încercăm să înțelegem dacă există un anumit tipar în deciziile stewarzilor și dacă acest lucru se corelează cu unele situații”, a declarat Wolff, care a fost furios că Russell a primit o penalizare pentru că l-a forțat pe Valtteri Bottas să iasă în afara pistei.

Toată lumea pilotează la limită, dar pentru mine, penalizarea dictată împotriva lui George a fost una inexplicabilă”.

În cazul lui Russell, britanicul nu a ajuns în apexul virajului înaintea lui Bottas – deci asta înseamnă că Russell ar fi trebuit să-i lase lui Bottas spațiu pe exterior.

Wolff a adăugat: „Am văzut o mulțime de astfel de situații în virajul 12. Niciuna dintre ele nu a fost penalizată până când George nu a făcut ceva similar acolo.”

Vorbind și despre competența comisarilor, Wolff a adăugat: „Cred că există comisari buni, sincer, comisari care fie au fost într-o mașină de curse, fie au o viziune nepărtinitoare asupra situațiilor, făcând tot ce le stă în putință pentru a lua decizia corectă. Și nu trebuie să-i punem pe toți în aceeași categorie.”

Există totuși câteva inconsecvențe, dar sunt sigur că președintele se va uita la asta.”

„Va fi interesant dacă Austin se va dovedi a fi un motiv de reflecție pentru Mohammed Ben Sulayem. El ar trebui să se uite încă o dată la sistem și la modul în care se fac lucrurile, deoarece F1 este din nou pe prima pagină a ziarelor, iar motivele nu sunt din cele mai bune.”

Sursa: Autosport

1.998 Vizualizări articol

Sterian Alin Cristian

Pasionat de motorsport, grafică și fotografie, Alin este omul de la care a plecat ideea acestui site, și unul din fondatorii proiectului „Apex Motorsport News".

Related Posts

Prima experiență a lui Hamilton cu Ferrari va avea loc într-un fost monopost de Formula 1.

Distribuie articolul:

Distribuie articolul:Prima apariție a lui Lewis Hamilton pentru Ferrari în Formula 1 pare să fie programată la începutul anului viitor, într-un fost monopost, după ce participarea la testul de după…

Citește articolul

13 noiembrie 1994 – Ziua în care Michael Schumacher a scris o pagină importantă de istorie a carierei sale

Distribuie articolul:

Distribuie articolul:În această zi, 13 noiembrie 2024, ne întoarcem la ziua în care marele pilot german a devenit pentru prima dată campion mondial în Formula 1. Astăzi se împlinesc 30…

Citește articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *