Pentru James Vowles, sezonul 2024 din Formula 1 a fost unul de neuitat, dar nu întotdeauna din motive pozitive. De la provocările inițiale legate de un monopost supraponderal și lipsa unei mașini de rezervă la începutul anului, la câștigarea luptei pentru semnătura lui Carlos Sainz, până la decizia dificilă de a renunța la pilotul american Logan Sargeant și la bucuria de a deveni un erou în Argentina datorită succesului lui Franco Colapinto, directorul echipei Williams a experimentat toate extremele în acest sezon tumultuos.
Între aceste suișuri și coborâșuri, Vowles a trebuit să mențină echilibrul emoțional, fără să lase momentele bune sau rele să-i afecteze concentrarea pe termen lung. Conștient de misiunea sa de a readuce Williams în fruntea grilei de start, Vowles acceptă că, deși echipa a avut câteva zile strălucite în 2024, drumul până la atingerea obiectivelor este încă lung și dificil.
Un sezon început cu provocări
Unul dintre punctele slabe ale echipei la începutul anului a fost monopostul supraponderal, care a influențat negativ performanțele pe pistă. De asemenea, echipa s-a confruntat cu o problemă majoră: lipsa unei mașini de rezervă, un element esențial în situațiile de urgență sau de accidente. Aceasta a creat o presiune suplimentară asupra echipei, mai ales în primele etape ale sezonului.
Cu toate acestea, Vowles a văzut aceste probleme ca pași temporari în drumul spre un obiectiv mai mare: îmbunătățirea continuă a performanțelor mașinii și a echipei în ansamblu. „Când sunt întrebat dacă sunt mulțumit de prima jumătate a sezonului, răspunsul este clar: nu. Am avut atât de mult potențial și performanță în mașină pe care nu le-am valorificat, și asta este frustrant”, a recunoscut el.
Pentru Vowles, fiecare decizie și fiecare pas înainte, inclusiv aducerea lui Carlos Sainz în echipă, face parte dintr-o strategie pe termen lung care se întinde până în 2026-2027. „Carlos este o adăugare fantastică, dar este doar una dintre cele o mie de lucruri pe care trebuie să le facem pentru a ne întoarce în față”, a explicat el.
Decizia dificilă de a renunța la Logan Sargeant
Unul dintre cele mai dificile momente din sezonul lui Vowles a fost după Marele Premiu al Olandei, când a fost forțat să ia decizia de a-l înlocui pe pilotul american Logan Sargeant. După o serie de performanțe sub așteptări și un accident serios în timpul antrenamentelor de la Zandvoort, Sargeant nu a reușit să îndeplinească cerințele echipei. „Este greu să faci o astfel de schimbare la jumătatea sezonului. Foarte puțini directori de echipe au făcut asta vreodată”, a mărturisit Vowles.
Cu toate acestea, el a subliniat că decizia nu a fost luată pe nepregătite, Sargeant fiind informat cu mult timp înainte că nu își atinge obiectivele și că este în pericol. Vowles a încercat să fie cât mai transparent cu pilotul american, subliniind că echipa l-a susținut cât de mult a putut, dar că responsabilitatea finală era față de întreaga echipă, nu doar față de un singur individ. „Logan știa de mult că este în pericol și ce trebuia să facă pentru a-și păstra locul. L-am sprijinit cât de mult am putut, dar responsabilitatea mea este față de cei 1000 de oameni care lucrează în această echipă, zi de zi”, a explicat Vowles.
Impactul lui Franco Colapinto
Înlocuirea lui Sargeant cu Franco Colapinto s-a dovedit a fi una dintre cele mai inspirate decizii ale sezonului. Pilotul argentinian a impresionat imediat în monopostul Williams, demonstrând un talent remarcabil și o rapiditate neobișnuită pentru un debutant. După ce a ratat la limită punctele în Italia, Colapinto a obținut un impresionant loc opt în Baku, atrăgând laude din întreaga lume a motorsportului.Vowles vede în povestea lui Colapinto o paralelă cu propria sa carieră. „Am fost absolvent acum 30 de ani. Cineva a avut încredere în mine și mi-a dat o șansă, și iată-mă aici azi”, a spus el.
Directorul echipei Williams l-a cunoscut pe Colapinto înainte ca acesta să ajungă în echipă și a recunoscut rapid potențialul său. „Este incredibil de rapid, merita o șansă, și am văzut ceva în el pe care restul lumii nu-l vedea încă.”
Colapinto nu reprezintă doar o poveste de succes individuală, ci și o reflectare a filosofiei lui Vowles și a echipei Williams, care se concentrează pe promovarea talentelor tinere și pe investiția în viitor. „La baza mea și a echipei Williams se află investiția în generațiile viitoare. Franco este epitomul acestei filosofii”, a adăugat Vowles.
Lecția lui Mick Schumacher
Nu toate provocările lui Vowles din 2024 au fost pe pistă. O controversă majoră a apărut la Marele Premiu al Italiei, când Vowles a făcut o declarație despre Mick Schumacher care a stârnit un val de reacții.
Într-un interviu, el a spus despre Schumacher că „nu este special, ar fi doar bun”, un comentariu care a fost intens mediatizat și criticat.
Realizând imediat greșeala, Vowles și-a cerut scuze lui Schumacher și familiei sale. „A fost devastator pentru mine, pentru că am văzut cât de mult impact pot avea câteva cuvinte. A fost o lecție pe care sper să o păstrez pentru totdeauna”, a spus el, reflectând asupra puterii cuvintelor și asupra necesității de a fi mai atent în declarațiile publice.
Sezonul 2024 a fost unul extrem de agitat pentru James Vowles, dar și plin de lecții importante. De la dificultățile tehnice și deciziile grele legate de piloți, la bucuria de a descoperi noi talente și învățăturile personale despre puterea cuvintelor, Vowles a demonstrat că este un lider capabil să gestioneze provocările și să rămână concentrat pe obiectivul pe termen lung: readucerea echipei Williams în fruntea grilei de Formula 1.