Fred Vasseur: „Trebuie să îți asumi riscuri peste tot” – Cum plănuiește să readucă înapoi Ferrari în vârf

Distribuie articolul:

La douăzeci de luni de la preluarea celei mai mari provocări din Formula 1, șeful echipei Ferrari, Fred Vasseur, lucrează metodic pentru a remodela cea mai faimoasă echipă de curse din lume, în încercarea de a o readuce în frunte și de a o transforma din nou în campioana sportului.Desigur, nu a fost deloc ușor. Fiecare decizie pe care o ia, fiecare mișcare pe circuit, fiecare rezultat de la finalul cursei este analizat în cel mai mic detaliu. La Ferrari, dacă reușești, este de așteptat. Dacă pierzi, ești criticat mai mult decât oricine altcineva.Pentru Italia și pentru fanii loiali ai echipei, cunoscuți sub numele de tifosi, orice altceva decât o victorie este considerată un eșec. După 14 curse în acest an, Ferrari se află pe locul trei în clasamentul constructorilor – exact acolo unde erau după același număr de curse anul trecut. Red Bull rămâne echipa de învins.Pe hârtie, atunci, Ferrari – și implicit Vasseur – nu fac o treabă bună. Dar aceasta nu este o analiză corectă. Echipa italiană se află într-o poziție mult mai puternică decât anul trecut. Au acumulat 345 de puncte – cu 117 mai mult decât aveau în același punct al anului trecut – și sunt la doar 63 de puncte de lider.Și, deși criticile externe continuă, în interior, situația este diferită. Angajații Ferrari nu mai sunt învinși de propriile îndoieli și nu mai sunt cei mai mari dușmani ai lor. Dacă vorbești cu oameni de rang înalt din echipă, îți vor spune că rămân calmi. Dar Vasseur este de acord?

„Cred că da,” spune el, într-un interviu în biroul său din unitatea de ospitalitate a Ferrari din paddock. „În interior, starea de spirit este OK. Cu siguranță ne-am dorit mai mult și probabil am reacționat exagerat la unele evenimente, încercând să obținem mai mult. Când ai o atitudine agresivă, uneori obții mai puțin. Aici trebuie să rămânem calmi.”

Vasseur spune că atmosfera din echipă este bună în timp ce lucrează pentru a readuce echipa în fruntea grilei

„Trebuie să rămână sub control”

Vasseur este al doilea francez care conduce Ferrari – primul a fost Jean Todt, care a supravegheat 14 titluri mondiale la piloți și constructori între 1999 și 2008. Echipa italiană nu a mai adăugat niciun titlu de campionat de atunci.Vasseur nu a încercat să reinventeze roata după ce a preluat frâiele echipei înainte de sezonul trecut. Angajații Ferrari sunt cunoscuți pentru pasiunea lor, care uneori a avut un impact negativ atunci când lucrurile nu au mers bine. Vasseur nu a încercat să eradice acest lucru – ci mai degrabă să lucreze cu el.

„Într-un fel, trebuie să ai un fel de frustrare atunci când nu faci bine, pentru că este și cel mai bun impuls pentru a reveni,” spune el. „Trebuie să rămână sub control. Am avut patru weekenduri dificile (Canada, Spania, Austria și Marea Britanie) – starea de spirit în echipă nu era bună, deoarece nu era ceea ce ne doream, dar a existat o atitudine pozitivă în încercarea de a recupera și de a înțelege de ce și de a rezolva problemele. Atitudinea este bună.”

Marea provocare cu Ferrari a fost întotdeauna să le ofere personalului echipei încrederea de a împinge limitele în domeniile lor respective, fără teama de a fi criticați, izolați sau chiar concediați atunci când o idee nu funcționează sau când se face o greșeală. Într-un timp relativ scurt, Vasseur pare să fi implementat cu succes o astfel de cultură și să fi ajustat mentalitatea.

Vasseur împreună cu echipa Ferrari pe circuit în Bahrain.

„Dacă ar trebui să fiu mândru de ceva, nu ar fi rezultatul,” spune el. „Rezultatul este o consecință. Mai mult faptul că toată lumea este mai dispusă să riște, puțin mai puțin speriată – consecința este rezultatul. Faptul că încercăm să schimbăm puțin mentalitatea.”

„Trebuie să riști peste tot”

Vasseur este un om echilibrat. Nu-l vei vedea reacționând exagerat atunci când echipa are un weekend neplăcut, nici nu-l vei vedea sărbătorind frenetic dacă câștigă. În acele zile mai puțin bune, Vasseur iese în față, își lărgește umerii și ia toate criticile – își va proteja echipa cu orice preț.În acele zile bune, el va felicita pe toată lumea, dar foarte repede va folosi acest moment pentru a reconcentra mințile tuturor asupra obținerii acelui succes în mod constant. „Sunt oameni care pot privi lucrurile pozitive și alții care se uită la domeniile de îmbunătățire – și cred că mă aflu mai mult în a doua categorie,” spune Vasseur. „Nu îmi petrec energia sau timpul din viață întrebându-mă în fiecare dimineață, ‘suntem mulțumiți de ceea ce am făcut?’

Unul dintre rolurile lui Vasseur este să apere și să protejeze echipa în fața presei

„Asta este competiția. Am avut nouă curse în zece săptămâni sau ceva de genul acesta (acel interval a inclus participarea la Le Mans, unde Ferrari a câștigat pentru al doilea an consecutiv). Cel mai important este să fii concentrat pe slăbiciunile tale și să menții abordarea de îmbunătățire continuă.”

„În fiecare zi, trebuie să încercăm să facem o treabă mai bună decât ieri”

Există semne că mentalitatea Ferrari se schimbă. Da, au fost sărbători după ce Charles Leclerc a câștigat în sfârșit pe teren propriu la Monaco anul acesta – dar când pendulul s-a balansat și nu au reușit să termine cu niciunul dintre monoposturi la cursa următoare, nu a existat o schimbare bruscă de emoții. Au rămas calmi. Dar mai este încă mult de făcut.

Momentul în care Charles Leclerc a câștigat cursa de acasă la Monaco

„Cred că ar fi o greșeală să ne imaginăm că există o listă de „To-Do” pentru că este mult mai mult despre o abordare de îmbunătățire continuă,” spune Vasseur. „Nu trebuie să facem un singur lucru și gata. Lista mea „To-Do” este să conving pe toată lumea din fabrică că este așa.”

„La Imola, ai trei mașini într-o mie de secundă. Trebuie să avem acest lucru în minte și să ne asigurăm că încercăm în fiecare domeniu al companiei, de la producție la design la operațiuni pe circuit la aerodinamică, să căutăm fiecare zecime de secundă.”

De când Leclerc a gustat victoria pe străzile din Monaco, pilotul monegasc a avut parte de o serie de curse dificile, care l-au lăsat aproape fără cuvinte atunci când a vorbit cu media pentru a explica de ce Ferrari nu a reușit să repete performanța. În Ungaria, a fost observată o schimbare notabilă în tonul său și ceea ce a urmat au fost două dintre cele mai puternice rezultate ale sezonului, cu un loc patru în Ungaria și un pole position urmat de un loc trei la Spa.

„Nu este vorba doar despre Charles, este greu pentru echipă,” spune Vasseur, care a lucrat cu Leclerc când a debutat în F1 la Sauber. „După Monaco, am avut o secvență dificilă. În Canada nu am fost într-o formă proastă. Ceea ce este clar este că mașina este puțin mai dificil de condus în ultimele câteva curse și nivelul de așteptare al lui Charles este, de asemenea, puțin mai ridicat.”

„Este viața unei echipe, că ai suișuri și coborâșuri. Avem discuții permanente cu Charles. Știe situația de partea noastră, ce facem bine și ce am făcut greșit și știe că uneori a făcut și el greșeli. Dar nu suntem în situația de a încerca să punem responsabilitatea pe cineva.”

„Am lucrat împreună de ani de zile, ne cunoaștem perfect, știm că ne împingem unii pe alții, știm că trebuie doar să rezolvăm lucrurile. Nu suntem absolut deloc în situația de a arăta cu degetul. Este, de asemenea, unde este bine să ai o relație personală.”

Vasseur are o relație strânsă cu Leclerc de mulți ani

Colegul său de echipă, Sainz, care va fi înlocuit anul viitor de campionul mondial de șapte ori, Lewis Hamilton, a fost la înălțimea așteptărilor anul acesta și se află la doar 15 puncte în urma lui Leclerc în clasamentul piloților (după ce a ratat o cursă, cea din Arabia Saudită, pentru a-și scoate apendicele).Vasseur a fost impresionat de felul în care Sainz a gestionat plecarea sa iminentă și subliniază capacitatea spaniolului de a fi un adversar redutabil pentru Leclerc, ca fiind esențială pentru a fi în lupta pentru campionatul constructorilor în acest an.„Este una dintre calitățile lui Carlos, că este foarte puternic mental, este foarte consistent,” spune Vasseur.„Sunt doar două curse în care am văzut că i-au fost grele în ultimele 36. Este mega consistent, este mereu acolo. Este foarte dedicat, foarte concentrat și are o bună înțelegere a mașinii.”

Carlos Sainz părăsește echipa Ferrari la sfârșitul anului pentru a se alătura echipei Williams

Când sezonul se va relua după pauza de vară în Olanda, mai sunt încă 10 curse de disputat – și un prim campionat al constructorilor pentru Ferrari în aproape două decenii este foarte posibil. Pentru Vasseur, însă, accentul nu este pe obiectivul final, ci pe detaliile de zi cu zi. Nu se va lăsa distras.„Este o provocare uriașă, probabil cea mai solicitantă slujbă din afacerea mea,” spune el. „Dar starea de spirit este acolo și este importantă pentru rezultatul final. Trebuie să menținem atitudinea pozitivă pe care o avem și să încercăm să facem o treabă mai bună.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *