Marta Garcia, printre provocări și ghinioane spre titlul de campioană a F1 Academy

Distribuie articolul:

Marta Garcia (23 de ani, Spania) a câștigat în acest an titlul din F1 Academy după un parcurs excelent, cu 7 victorii stagionale, alături de echipa Prema. Astfel, Marta a devenit cea mai proeminentă imagine a sezonului din F1 Academy. La cursa din Țările de Jos i-a oferit trofeul dedicat pole-ului lui Max Verstappen, a fost inclusă în academia Ferrari și a fost felicitată de Carlos Sainz sau Lewis Hamilton.

Însă, pentru Marta, drumul spre această performanță a fost foarte dificil, cu prejudecăți și foarte multe ghinioane. Primul pas spre motorsport a fost făcut la 9 ani, atunci când a fost dusă de părinții săi într-o tabără de karting. Spune că s-a îndrăgostit imediat de viteză și adrenalină, iar apoi au urmat câțiva ani de juniorat pe circuit. 

Marta a început viața de pilot, fiind înconjurată doar de băieți. Totuși, ea s-a evidențiat imediat, iar la o vârstă fragedă a reușit să cucerească Trofeo de Industrie (în trecut câștigat și de nume precum Fernando Alonso, Lewis Hamilton sau Sebastian Vettel). În vitrina ei ajunge și FIA Academy Trophy, competiție câștigată de Charles Leclerc cu 4 ani înainte. Se anunța un viitor important pentru tânăra fată din Valencia.

La doar 15 ani, Marta a debutat în lumea monoposturilor, concurând pentru Drivex în Formula 4 Spaniolă. În sezonul următor a trecut la puternica echipă MP Motorsport, având un sezon complet încheiat pe locul 9 în clasament, cu poziția a 5-a pe Jerez drept cel mai bun rezultat. În acel sezon, seria a fost câștigată de Christian Lundgaard, urmat pe podium de Bent Viscaal și Aleksandr Smolyar, piloți ce au ajuns până în Formula 2.

După un sezon promițător, parcursul Martei Garcia s-a oprit. Ajunsese la un nivel în care avea nevoie de buget, iar găsirea unor sponsori pentru o fată cu visuri mari nu era un lucru facil în acea perioadă.

„Desigur, când nu ai suficient buget și nu ai experiență este foarte greu, o parte din băieți se antrenează foarte mult, au mulți kilometri în mașină”. „Când am încercat să caut sponsori a fost mai dificil, deoarece sponsorii nu vedeau o fată să concureze la cel mai înalt nivel. Acum cred că situația este diferită, este interesant să sponsorizezi o fată”, a declarat Marta Garcia pentru Sky Sports.

Marta a fost nevoită să ia o pauză în 2018 din cauza lipsei banilor. În acel an și-a recalculat bugetul, iar singura soluție a fost participarea în W Series pentru sezonul 2019, cu echipa Hitech. Debutul a fost fantastic, un podium în prima cursă de pe Hockenheim. Apoi au urmat un loc al patrulea pe Zolder și un loc al șaselea pe Misano. În etapa următoare își va adjudeca prima victorie pe circuitul din Nuremberg. După un loc 9 pe Assen și un loc 8 pe Brands Hatch, Marta încheia sezonul cu 66 de puncte și poziția a patra în clasamentul general.

Pentru sezonul 2020 avea în plan să atace titlul de campioană, dar izolarea globală i-a întrerupt cariera în cel mai bun moment. Atunci a început cea mai grea perioadă a vieții sale, anxietatea. În 2021, W Series a revenit, iar Marta a concurat cu Puma. Sezonul a fost unul nereușit, doar cu o singură sclipire, un loc al treilea la Spa. În ultima rundă de pe COTA nu a mai putut rezista și a decis să abandoneze cursa finală, ajunsese la un punct minim cu partea psihică.

În iarna dintre 2021 și 2022, testele de pe circuit au fost combinate cu ședințele lungi de terapie la psiholog. Efectul nu a fost unul spontan. Cu o echipă mai degrabă modestă, CortDao, Garcia nu a avut cel mai bun start de sezon, dar finalul a fost promițător, cu clasări în top 7 și un loc 3 în ultima etapă de la Singapore. Sezonul s-a terminat abrupt, competiția a intrat în faliment. Din nou, într-un moment bun al Martei.

În 2023 a primit o șansă nesperată din partea Prema Racing, iar Marta Garcia a reușit sezonul carierei, cu 4 pole-uri, 7 victorii și 12 podiumuri. A câștigat sezonul cu un avans important. După triumf, numele ei a fost vehiculat în presă pentru o posibilă trecere spre Formula 3, dar Marta a preferat un sezon în FRECA cu Prema. Decât o echipă slabă în Formula 3, mai bine cea mai puternică echipă în Formula Regională. În cazul unui sezon foarte bun, următorul pas va fi Formula 3.

Vorbind despre viitor, fata-pilot din Spania spune că încă visează la Formula 1 și crede că este pregătită pentru un parcurs în FRECA. De asemenea, este încrezătoare că și-a regăsit echilibrul emoțional și este foarte fericită de performanța din F1 Academy.

Desigur că sezonul din FRECA va fi unul extrem de dificil, se va lupta cu piloți ce aspiră la Formula 1. Sezonul 2023 a fost câștigat de marea speranță a Mercedes, Andreas Kimi Antonelli. Totuși, Prema Racing este campioana din clasamentul constructorilor a sezonului 2023, iar Marta va fi ajutată de cei mai buni ingineri din competiție.

64 Vizualizări articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *