Guvernul Sud-African a numit un Comitet pentru Licitația Formulei 1, căruia i s-a încredințat sarcina de a găsi potențiali organizatori pentru revenirea Africii de Sud în calendarul F1.
Africa de Sud a găzduit ultima dată un Mare Premiu de Formula 1 pe circuitul Kyalami în 1993. Planurile de a readuce cursa în ultimii ani nu s-au concretizat, guvernul a susținut de mult timp dorința de a realiza un acord cu conducerea F1.
După ce reprezentanții sud-africani au purtat o discuție cu CEO-ul F1, Stefano Domenicali, la Marele Premiu din Azerbaidjan anul trecut, Ministerul Sportului din țară a făcut următorul pas către găzduirea unui Mare Premiu prin anunțarea unei proceduri de licitație, emitând o cerere de manifestare a interesului format din 37 de pagini care detaliază diversele cerințe pentru organizarea unei curse.
„DSAC [Departamentul de Sport, Arte și Cultură] a fost în comunicare directă cu conducerea F1, inclusiv cu CEO-ul Stefano Domenicali, pentru a se alinia cu standardele de găzduire necesare”, se menționează în document.
„A fost inițiat un proces de licitație pentru potențiali promotori, cu DSAC formând F1 BSC (Comitetul Director pentru Licitația F1) pentru a gestiona acest proces, a evalua ofertele și a selecta un promotor.„
„Comitetul Director (BSC), format din 12 membri din diverse sectoare precum motorsportul, radiodifuziunea, mass-media și avocați, va evalua fiecare propunere în ceea ce privește implicarea financiară și adecvarea infrastructurii.„
„Deși nu a fost ales niciun loc concret, promotorii potențiali și/sau partenerii orașului gazdă și ai locației sunt încurajați să sugereze orice locație potrivită (în funcție de criteriile detaliate în acest document) din Africa de Sud.
„După recomandarea BSC, oferta finală sau ofertele selectate vor fi transmise DSAC pentru examinare înainte de a fi trimise conducerii F1.„
Entitatea guvernamentală caută promotori de renume capabili să găzduiască o cursă anuală pe o perioadă de 10 ani, începând din 2026 și 2027, acesta din urmă fiind o dată de începere mult mai realistă având în vedere aglomerarea calendarului F1.
Licitația solicită o „locație de destinație iconică” situată în apropierea unui oraș mare, subliniind dependența de transportul public și energia regenerabilă pentru a îndeplini criteriile de sustenabilitate ale F1, cu o capacitate de a găzdui până la 125.000 de spectatori pe zi și un circuit de 4,5 până la 5,5 km cu o linie dreaptă de cel puțin 1 km. De asemenea, sunt detaliate cerințele obișnuite pentru zonele de lucru din paddock și zonele de ospitalitate.
Părțile interesate sunt invitate să își depună oferta înainte de sfârșitul lunii, după care comitetul de licitație va forma o listă scurtă.

Kyalami, Johannesburg, rămâne un candidat, oficialii anunțând că au contractat Apex Circuit Design pentru a aduce circuitul la standardele FIA de gradul 1 necesare.
În altă parte, se raportează că și Cape Town Grand Prix SA va depune o ofertă pentru a organiza o cursă pe un circuit stradal propus în jurul falezei din Cape Town, cu un circuit construit special în afara orașului ca o altă opțiune.
Rămâne încă foarte neclar dacă oferta Africii de Sud de a reveni în calendarul F1 va avea succes de data aceasta.
Deși conducerea F1 și-a exprimat interesul pentru a reveni pe continentul african și discuții similare sunt în curs de desfășurare în Rwanda, un Mare Premiu al Africii de Sud rămâne deocamdată un vis îndepărtat, termenul scurt indicat în documentul de licitație părând optimist în cel mai bun caz.
La fel ca Rwanda, Africa de Sud se confruntă cu o concurență acerbă la nivel mondial, inclusiv Thailanda și Coreea de Sud, iar orice potențial intrant va fi obligat să prezinte o ofertă convingătoare și sustenabilă pentru a atrage seria populară, care nu duce lipsă de potențiale locații gazdă.
La începutul acestei luni, F1 a anunțat reînnoirea contractului pentru Marele Premiu al Belgiei de la Spa, alăturându-se unui sistem rotativ cu alte runde europene, în timp ce Zandvoort găzduiește ultimul său Mare Premiu al Țărilor de Jos în 2026, deschizând un loc în calendarul F1 de 24 de runde pentru 2027/-
Programul din 2026 pare a fi stabilit, cu Mexicul așteptat să își reînnoiască acordul și Marele Premiu al Emilia-Romagna de la Imola așteptat să lipsească.
Sursă articol: Motorsport