You are currently viewing Interviu: Maria Josceanu – o poveste de succes în motorsport

Interviu: Maria Josceanu – o poveste de succes în motorsport

Lumea motorsportului este plină de noutăți: talente tinere, inovații în domeniul mașinilor de competiție, echipe nou înființate și proiecte care vizează promovarea acestui sport. Maria este un pilot susținut de Junior Motorsport, un proiect înființat în 2021, dedicat promovării tinerelor talente. Ea concurează în disciplinele Super Slalom, Slalom Juniori și Vehicule Electrice, competiții ideale pentru începători, care au ca scop dezvoltarea abilităților fiecărui participant.

La invitația site-ului nostru, Maria Josceanu a ales să ne vorbească despre mai multe subiecte: de la începuturile sale în motorsport și oamenii care i-au fost alături în parcursul său de până acum; până la importanța fanilor, a sponsorilor și, de asemenea, despre viitorul motorsportului în România. Conversația integrală o găsiți în rândurile de mai jos.

1. Cum ți-ai început cariera în motorsport?

Anul 2024 a reprezentat primul meu sezon competițional, dar timp de 4 ani m-am jucat cu karturile, învățând în cel mai practic mod tehnici de abordare a virajelor și noțiuni de bază ale unei curse.

2. Care au fost oamenii care te-au îndrumat în acest domeniu?

Părinții au fost mereu alături de mine și m-au susținut necondiționat, deși nu au avut, până acum, legătură cu acest sport. În ceea ce privește îndrumarea tehnică, Liviu Ene a descoperit și antrenat pasiunea mea pentru viteză prin antrenamentele de karting, iar Dragoș Dabulici, instructorul meu de automobilism și reprezentantul Junior Motorsport în Craiova, m-a îndrumat să devin un pilot ambițios.

3. Cum ai ajuns la Junior Motorsport?

După o perioadă în care m-am jucat cu karturile, pista locală a fost desființată, iar eu am început să caut o altă activitate care să îmi aducă aceeași satisfacție. Acum doi ani, de Crăciun, am primit cadou din partea părinților un modul de zece antrenamente în cadrul Junior Motorsport, cu mențiunea că e cadou de Crăciun, de Paște și de ziua mea. În acel moment nu se gândeau la ce îi așteaptă.

4. Descrie echipa din care faci parte (organizare, piloți, competițiile la care participi).

Echipa din care fac parte, Junior Motorsport, a devenit a doua mea familie. M-au susținut mereu, nu m-au subestimat și au avut încredere în talentul și pasiunea mea, chiar dacă fetele sunt în minoritate în acest sport. Echipa noastră este prezentă în competițiile de slalom, anduranță și time attack, având un număr mare de piloți legitimați, mașini bine pregătite și o echipă de mecanici talentați și eficienți. În anul competițional 2024, la CNSJ, clubul a ocupat locul unu în clasamentul echipelor.

5. Care a fost imboldul ce te-a determinat să alegi disciplina Super Slalom?

Am avut șansa să particip la una dintre taberele organizate de Junior Motorsport pe circuitul Speed Park din Bacău, unde, datorită rezultatelor mele pe circuit, am fost încurajată de Georgios Ladopoulos, fondatorul Clubului, să merg mai departe și să trec la următorul nivel. Am început să mă documentez despre campionatele naționale de automobilism, iar disciplina Slalom mi-a atras atenția datorită costurilor aparent mai scăzute, dar mai ales datorită posibilității de a participa de la vârsta mea, 12 ani. Așa am decis să particip în Campionatul Național de Slalom Juniori.

6. Cum ai descrie această competiție?

Competițiile de Slalom pot reprezenta prima etapă în dezvoltarea carierei în motorsport. Deși campionatul este uneori subestimat, acesta îți permite să concurezi de la vârsta de 8 ani pe aceleași trasee ca piloții avansați. Uneori reușim să depășim timpii realizați de piloții experimentați, chiar dacă mașinile noastre sunt mai puțin puternice și fac parte din clase inferioare, conform regulamentului. Personal, mă antrenez în Craiova, pe o mașină de stradă, de 70 cp. Atunci când particip la competiții, în ziua de antrenamente, sâmbătă, avem fiecare, șase ieșiri pe traseu, a câte aproximativ 50 secunde fiecare. În timpul acestor șase sesiuni, trebuie să mă obișnuiesc cu puterea mașinii de concurs (125 cp), cu frânele de competiție, cu anvelopele care trebuie încălzite în funcție de suprafața de rulare, trebuie să identific zonele de pe traseu unde pot forța mai mult fără să existe riscul de a ieși în decor sau de a doborî jaloane și trebuie să mă lupt cu adversarii mei pentru fiecare sutime de secundă. La unele etape, diferența dintre primul loc pe podium și locul patru este mai mic de zece sutimi de secundă. Așadar, orice ezitare și eroare de pilotaj pot face diferența între a fi pe locul unu sau a fi în afara podiumului.

7. Cum a arătat anul 2024 și ce planuri ai pentru 2025?

Deși am debutat în mijlocul sezonului competițional, consider anul 2024 un succes. Am reușit să urc pe podium atât la clasa de vârstă, cât și la clasa Femina. Una din reușitele acestui an a fost obținerea unei cupe la Gala Campionilor organizată de FRAS, un premiu mult așteptat care mi-a confirmat eforturile și dorința de a învinge.
Pentru 2025, bucuria cea mare ar fi să obțin titlul de Campion Național, dar și să progresez ca reprezentantă a automobilismului în România.

8. Ce sfaturi îi dai unui pilot aflat la început de carieră?

Ca un pilot aflat la început de carieră, care a încercat numeroase sporturi, sfatul meu pentru un alt pilot debutant este să îți găsești bucurie în ceea ce faci, mai presus de orgoliu și ambiție!

9. Cât de mult contează aportul fanilor în domeniul tău de activitate?

Știu că sunt la început și că încă nu am un număr foarte mare de fani, dar sunt recunoscătoare tuturor celor care sunt alături de mine. Sprijinul lor mă motivează enorm și mă ajută să depășesc momentele dificile, fapt pentru care sunt determinată să le răsplătesc încrederea prin rezultate pe circuit și prin spectacolul pe care îl poate oferi acest sport. Un moment emoționant am trăit în etapa desfășurată la Roman, când două fete din public, înaintea anunțării rezultatelor finale, au venit la mine și mi-au spus că mă admiră și că le inspir.

10. Crezi că motorsportul se îndreaptă într-o direcție corectă?

Am observat că motorsportul atrage un număr din ce în ce mai mare de spectatori, dar și de participanți, datorită competițiilor variate. Sper că în anii următori să ne bucurăm de o atenție mai mare din partea suporterilor, presei și a tuturor celor care ar putea să ajute dezvoltarea acestui domeniu.

11. Cât de mult contează aportul sponsorilor?

Sponsorii mei au fost familia și Grupul Abis. Pe parcursul campionatului am observat că motorsportul este costisitor, iar găsirea sponsorilor reprezintă o adevărată provocare. Personal, am încercat să contactez companii naționale din domeniul articolelor sportive și al producătorilor de dulciuri, și sper că, pe măsură ce voi câștiga trofee și titluri să apară și răspunsurile pozitive din partea acestora.

12. Un exemplu de conduită din partea starurilor motorsportului mondial poate convinge oamenii să nu mai fie agresivi în trafic?

Fiecare dintre noi suntem responsabili nu doar pentru siguranța noastră în trafic, ci și pentru siguranța celorlalți. Consider că starurile motorsportului ar trebui să promoveze și evenimente de tip track day, conducere defensivă și multe altele, nu doar cursurile despre siguranța rutieră. Am observat că participanții la aceste evenimente reacționează mult mai bine la situații practice, precum depășiri la limita pe circuit, frânări de urgență sau posibile penalizări, decât la ore întregi de discuții despre faptul că nu ar trebui să devenim agresivi în trafic. În plus, fiecare pilot ar trebui să aibă ocazia de a prezenta viitorilor șoferi o imagine corectă despre ce înseamnă viteza potrivită fiecărui tip de trafic și condiții de rulare, riscurile care pot apărea etc. Personal, am avut o inițiativă de acest fel în școală în care învăț pentru promovarea cursurilor de educație rutieră, aflată în derulare.

13. Cum îți gestionezi emoțiile pe parcursul unei etape?

În motorsport emoțiile sunt mereu prezente, iar fiecare dintre noi avem metode diferite pentru a le gestiona. Pentru mine, cel mai eficient mod de a face față emoțiilor implică multă înghețată și odihnă.

14. Te rugăm să adresezi un mesaj fanilor tăi și cititorilor Apex Motorsport News.

Vă mulțumesc pentru invitație și, prin intermediul APEX, le transmit fanilor și cititorilor că nimic nu este imposibil atunci când aveți oamenii potriviți alături de voi. Vă încurajez să nu renunțați la visele voastre și vă invit să fiți alături de mine în etapele Campionatului Național de Slalom Juniori, ediția 2025. Prin intermediul paginilor personale de social media (Instagram, Facebook), vă voi ține la curent cu desfășurarea etapelor de concurs din următorul sezon competițional.

Sursă Foto – Maria Josceanu

Autor: Vlad Baicu

Editor: Ionuț Timofte

Distribuie articolul:

Andrei Vlad Baicu

Am vârstă de 25 de ani și am terminat Academia de Studii Economice din București profilul Marketing și Masterul în Relații Publice în Marketing. Sunt pasionat de motorsport de când eram copil. Am participat ca spectator la FIA GT, Renault Road Show și alte evenimente iar din anul 2019 particip activ ca spectator la competiții naționale și pe viitor îmi doresc și la cele internaționale. Am și un cont de Instagram cu numele baicu.vlad_romaniaculturecars unde postez de la competitii dar și un canal de YouTube cu numele Romania Culture Cars unde postez vloguri și interviuri.

Lasă un răspuns