Pe măsură ce Formula 1 se pregătește pentru „partea” europeană a sezonului, echipa Alpine pare gata să facă o schimbare majoră în componența liniei de piloți. Potrivit mai multor surse de încredere din presa internațională (The Race, Autosport, De Telegraaf), australianul Jack Doohan se află în pragul înlocuirii, iar Franco Colapinto este favorit clar să-i ia locul începând cu Marele Premiu al Emilianei-Romagna de la Imola, de săptămâna viitoare(15-18 mai).
Deși un anunț oficial nu a fost făcut încă, se vehiculează că Jack Doohan a fost deja informat despre această decizie la finalul week-endului de cursă din Miami — o mișcare care, dacă se confirmă, ar reprezenta al doilea „cutremur” în grilă din sezonul 2025, după rocada Lawson – Tsunoda de la echipele Red bull.
Un început de sezon dezastruos pentru Doohan
Jack Doohan, promovat pe postul de pilot titular al echipei Alpine-Renault pentru 2025, după sezoanele competiționale bune în seriile junioare în anii anteriori, nu a reușit să transforme încrederea echipei într-un debut convingător. Australianul este unul dintre cei patru piloți din grilă care nu au acumulat niciun punct în primele șase curse ale sezonului. Iar seria de incidente nu face decât să adâncească criza: abandon în turul 1 chiar în fața propriilor fani la Melbourne, penalizări în China, un accident spectaculos în antrenamente din Japonia și, mai recent, coliziunea cu Liam Lawson în primul viraj la cursa de pe Autodromul internațional Miami — cursă în care, paradoxal, reușise să se califice pe o poziție mai bună decât coechipieru său, Pierre Gasly.
Cifrele sunt greu de apărat. Cel mai bun rezultat în cursă rămâne un loc 14 în Bahrain, urmat de un loc 17 în Arabia Saudită. La Miami, unde părea că ar putea în sfârșit să răstoarne momentumul negativ, Doohan nu a reușit nici măcar să termine primul tur. Aceste greșeli repetate și inconsistența în ritmul de cursă contrastează puternic cu ocazionalele momente de viteză pură, dar insuficient valorificate de-a lungul unui weekend complet.
Franco Colapinto – un pariu cu miză sportivă și comercială
În același timp, Franco Colapinto a devenit un subiect fierbinte în „culisele” Alpine. Pilotul argentinian a fost adus în 2025 ca pilot de rezervă după ce a fost „împrumutat” de la Williams într-un acord evaluat la aproximativ 34 de milioane de dolari — o sumă care reflectă nu doar potențialul său sportiv, ci și atractivitatea sa ca simbol comercial. Colapinto a impresionat publicul și experții în cele nouă curse în care l-a înlocuit pe Logan Sargeant la Williams anul trecut, fiind rapid, ofensiv și capabil să extragă maximum dintr-un monopost modest.
Totuși, debutul său nu a fost lipsit de controverse: trei abandonuri în ultimele patru curse ale sezonului precedent, inclusiv accidente costisitoare în Brazilia și Qatar, au ridicat semne de întrebare în privința maturității sale în duelurile roată la roată. Chiar și așa, susținerea vine din toate direcțiile. Flavio Briatore, consilier executiv al echipei Alpine, este considerat unul dintre principalii promotori ai lui Colapinto, iar sprijinul sponsorului YPF — care colaborează și cu partenerul de combustibili Eni — întărește poziția argentinianului în structura echipei.
Tensiunile au escaladat când, chiar înainte de Miami, CEO-ul YPF a fost surprins pe un microfon deschis afirmând că „Franco va fi în monopost la Imola”. Deși Alpine a minimalizat imediat afirmația, numind-o „o speranță personală”, conexiunile dintre sponsori, echipă și pilot au fost deja stabilite.
O decizie deja luată?
Potrivit jurnaliștilor olandezi de la De Telegraaf și britanicilor de la The Race, decizia de a-l înlocui pe Doohan este aproape sigură și, în unele cazuri, se afirmă că pilotul australian a fost informat deja în paddock-ul din Miami. Tonul rezervat al șefului de echipă Oliver Oakes, care a spus că „astăzi, Jack este pilotul nostru”, nu a făcut decât să adâncească speculațiile. Oakes a recunoscut că echipa „evaluează constant situația”, sugerând că schimbarea ar putea veni în orice moment — Imola fiind contextul ideal pentru o tranziție: începutul triplei europene, o pistă clasică, presiune media mai mică în comparație cu cursele din Orient sau America.
Colapinto nu este singura opțiune. Surse apropiate Alpine susțin că și Paul Aron, celălalt pilot de rezervă al echipei, a fost luat în calcul, însă forța comercială și expunerea mediatică de care dispune Colapinto în Argentina par să cântărească mai mult în ecuația decizională.
Un viitor incert pentru Doohan, dar nu complet rupt de Alpine
Chiar dacă va fi înlocuit ca titular, Jack Doohan nu va fi exclus complet din programul Alpine. Se așteaptă ca el să rămână în cadrul echipei ca pilot de rezervă sau de dezvoltare, continuând munca în simulator și contribuind la îmbunătățirea pachetului tehnic. Totuși, o eventuală revenire în postura de pilot principal pare puțin probabilă, cel puțin în 2025.
În contextul în care Alpine are nevoie urgentă de stabilitate și rezultate într-un sezon în care se zbate la coada clasamentului constructorilor, această schimbare este nu doar logică, ci și inevitabilă. Colapinto ar putea aduce un suflu nou — atât pe pistă, cât și în afara ei. Rămâne de văzut dacă va confirma așteptările sau dacă va deveni doar un nou pariu riscant al unei echipe aflate într-o criză profundă de identitate și performanță.
Până atunci, ochii vor fi ațintiți asupra garajului Alpine de la Imola. Va fi Doohan din nou la start? Sau se va auzi imnul Argentinei în paddock-ul de la Enstone pentru prima dată în epoca modernă a Formulei 1? Decizia nu mai este o chestiune de „dacă”, ci de „când”.
Salutări. Sunt Fabian. Am descoperit pasiunea pentru motorsport din 2010, prima mea cursă vizionată fiind Marele Premiu al Malaeziei (F1) . De atunci, am început să vizionez cât mai multe curse de Formula 1, iar, pe măsură ce am crescut, am început să descopăr din ce în ce mai multe discipline ale motorsportului care mă pasionează : Anduranță, Turisme, Motociclism – Viteză , Raliuri (și aferente) , Stock-Cars etc. Îmi place să scriu și să învăț , zilnic, câte puțin, din ce în ce mai mult, de această lume minunată și plină de adrenalină.